Vårföräldrar 2022

På torsdag blir vår lilla flicka en månad! Tiden har gått så snabbt, det är helt sjukt! Hon går upp fint i vikt och blir längre - nu är hon hela 49 cm lång och väger 3200 gram. Känns jätteskönt att hon växer fint och börjar bli stor! Nu kan hon också ha strl 50 i kläder vilket underlättar garderobsbestyren :D.

Nästa vecka går min man tillbaka till jobbet och jag fasar lite för det. Vi ångrar båda att vi inte tog 2 mån tillsammans nu istället för bara 4 veckor men det är för sent att göra nåt åt det nu. Vi har dock bestämt att ta 8 veckor tillsammans i sommar och att även i höst ta ett par månader tillsammans. Allt blir ju obetalt för att spara dagar men det är värt så mycket att få tiden ihop <3. Maken har noll lust att börja jobba igen, han stortrivs hemma med vår bebis.

I övrigt rullar det på. Vissa kvällar är stökiga, andra är jättelugnt och sköna. Hon har hittills oftast sovit på någon av oss på nätterna men vissa nätter i sin sovorm och vissa i babynestet. Det som funkar bäst är sovormen så det är det vi kommer köra på framöver. Amningen funkar bra också även om jag definitivt inte älskar när hon vill amma läääänge. Fattar inte hur kvinnor med besvär (sår, smärta) orkar kämpa med amningen, jag lessnar själv fastän det funkar bra rent fysiskt.

Jag har haft jättemycket slemmiga rosa flytningar idag (ursäkta infon :D). Och kanske liiiite mensvärk ikväll. Hoppas på att det betyder att jag börjar mogna lite så jag är lite redo inför imorgon, om jag nu får sättas igång då.

Pendlar mellan pepp och nervös!

Jag har haft jättemycket slemmiga rosa flytningar idag (ursäkta infon :D). Och kanske liiiite mensvärk ikväll. Hoppas på att det betyder att jag börjar mogna lite så jag är lite redo inför imorgon, om jag nu får sättas igång då.

Lycka till imorgon, håller tummarna! Låter ju ändå lovande med symptomen nu :up:

Idag var vi på TUL, vecka 33+0 nu och allt såg fint ut även den här gången! 2122 gram, och hon som gjorde ultraljudet var snäll och fixade några bilder till oss digitalt, bland annat en datorskapad 3D-bild på hennes ansikte vilket känns helt surrealistiskt ❤

Dessutom fick jag veta att de kommer att sätta igång oss senast 41+0 om hon inte kommit ut än då vilket känns så himla skönt, jag har varit orolig för det eftersom vi bor i en region där man fortfarande väntar till 42+0 och jag vet att jag skulle vara supernojig över att något skulle hända sista veckan (även om det också förstås går bra för de allra allra flesta).

Lycka till idag, håller tummarna för att det blir bebis nu!! 😍

Dessutom fick jag veta att de kommer att sätta igång oss senast 41+0 om hon inte kommit ut än då vilket känns så himla skönt, jag har varit orolig för det eftersom vi bor i en region där man fortfarande väntar till 42+0 och jag vet att jag skulle vara supernojig över att något skulle hända sista veckan (även om det också förstås går bra för de allra allra flesta).
Vad skönt! Det där var jag också orolig över och lyfte med min BM (dagen innan jag födde :D ) och det enda hon gjorde då var att notera att jag kände mig orolig. Jag hade verkligen uppskattat i det läget att som du fått veta att jag inte behövde gå över alltför länge innan igångsättning.

Skönt att TUL såg fint ut och vad spännande med 3d-bild! Jag tycker de ofta ser lite läskiga ut men helt klart coolt att man kan se ansiktet liksom!

9/3 föddes lillasyster Hedvig.

Sattes igång på introduktion på morgonen. Slemproppen hade gått dagen innan och jag hade börjat få lite förvärkar på natten. Hinnorna togs vid 9.30 då jag var öppen 3cm. Fick ganska snabbt ökade värkar. Hade väldigt långa värkar och dåligt med värkpauser. Lustgas hjälpte mig inte så mycket som under min förra förlossning, då det var svårt att tima värkarna när de kom så tätt och dessutom blev jag lite illamående den här gången. Stannade länge på 4cm. Fick epidural vid 17 för att få vila lite, jätteskönt. Bebis fick ökade fosterljud när värkarna kom och jag vet att jag oroade mig över kejsarsnitt. Vid 18 funderade de på värkstimulerande dropp, men iom stressad bebis ville de inte det. Jag stannade på 4cm. Fick feber som också stressade bebis. Strax innan 21 blev det beslut om kejsarsnitt och jag grät floder av besvikelse. Rullades in på operation strax därefter. Mådde illa och kräktes under operation. Äntligen plockades bebis ut. Fick se henne en halv sekund innan hon och pappa försvann och hon behövde andningshjälp. Jag ville bara att operationen skulle vara över och kräktes flera gånger under tiden, liggandes på rygg och till slut spydde galla. Blev inkörd på förlossningsrummet efter och pappa och bebis på neo. Hon fick andningshjälp och jag hade lågt blodtryck och kräktes. Hon hade bajsat i fostervattnet på slutet. Var åtskilda i tre timmar. Så jobbigt. Vid 00 Fick jag äntligen träffa min tjej! Kärlek med en gång! Vi har infektion båda två, så är kvar på neonatalen. Men vi mår bra nu. Såhär i efterhand känns förlossningen okej, men vill och ska inte göra om det. Min förra förlossning var en drömförlossning. Men mår ändå (än sålänge) psykiskt bättre denna gången.

20220311_091123.webp

Älskar denna lilla varelse :heart . Vi har det mysigt på neo, men saknar storasyster.

@underensten Grattis och jättebra kämpat! Din flicka är superfin ❤️. Hoppas du får en chans att återhämta dig nu efter detta. Förstår att det måste varit en tuff upplevelse.Tur att allt gått bra!

Jag låg på uppvaket ensam i fem timmar efter min förlossning, utan make och dotter. Det var tortyr, allt jag ville var att få komma till dem. Så jag förstår hur den biten kändes ❤️.

Senast ändrad:
@underensten Grattis och jättebra kämpat! Din flicka är superfin ❤️. Hoppas du får en chans att återhämta dig nu efter detta. Förstår att det måste varit en tuff upplevelse.Tur att allt gått bra!

Jag låg på uppvaket ensam i fem timmar efter min förlossning, utan make och dotter. Det var tortyr, allt jag ville var att få komma till dem. Så jag förstår hur den biten kändes ❤️.
Tack!
Känns som jag har smält det väldigt bra nu, men vet inte om det kommer ikapp en sen när baby bluesen kommer. Just nu går jag runt och är så himla nykär.

Nä fy, vad hemskt. När man äntligen fått ur dem vill man ju bara ha dem nära! Tycker det är så dåligt att man inte får snabb uppdatering heller. Både jag och sambon fick höra att vi snart skulle få ses. Tre timmar är inte så snart... Tur att jag hade en bra barnmorska iaf som kom och hämtade min mobil för att ta bilder på Hedvig åt mig, och hämtade sambons mobil så vi kunde ringa varandra efter en timme. Jag låg på förlossningsrummet och var orolig att det skulle störa amningen och anknytningen. Men när jag väl kom upp och fick ha henne bredvid mig i sängen så kändes det fantastiskt! Min sambo hade det dock jättejobbigt då. Han hade vart superrolig för både mig och bebis.

Tack!
Känns som jag har smält det väldigt bra nu, men vet inte om det kommer ikapp en sen när baby bluesen kommer. Just nu går jag runt och är så himla nykär.
Skönt!

Nä fy, vad hemskt. När man äntligen fått ur dem vill man ju bara ha dem nära! Tycker det är så dåligt att man inte får snabb uppdatering heller. Både jag och sambon fick höra att vi snart skulle få ses. Tre timmar är inte så snart... Tur att jag hade en bra barnmorska iaf som kom och hämtade min mobil för att ta bilder på Hedvig åt mig, och hämtade sambons mobil så vi kunde ringa varandra efter en timme. Jag låg på förlossningsrummet och var orolig att det skulle störa amningen och anknytningen. Men när jag väl kom upp och fick ha henne bredvid mig i sängen så kändes det fantastiskt! Min sambo hade det dock jättejobbigt då. Han hade vart superrolig för både mig och bebis.
Jamen verkligen! När min man och dotter lämnade operationssalen så sa personalen till oss att jag skulle vara på uppvaket i cirka en timme och sedan få komma till BB. Det stämde ju inte alls! Jag höll på att bli galen efter två-tre timmar, det var så himla jobbigt att inte få vara med min man och dotter. Som tur var hade min man tagit med både min mobil och sin egen så han skickade kontinuerligt uppdateringar, foton och videos till mig. Annars hade det varit ännu jobbigare för mig. Bra att din BM var bra och hjälpte till! Man blir ju knäpp annars.

Återigen - bra kämpat! Skönt att hon är här och att allt gick bra <3.

På torsdag blir vår lilla flicka en månad! Tiden har gått så snabbt, det är helt sjukt! Hon går upp fint i vikt och blir längre - nu är hon hela 49 cm lång och väger 3200 gram. Känns jätteskönt att hon växer fint och börjar bli stor! Nu kan hon också ha strl 50 i kläder vilket underlättar garderobsbestyren :D.

Det är ju gigantiskt hälsar M som nådde den vikten först vid 2 månader :D

Men visst är det skönt när de börjar kunna ha ”vanliga” kläder (50)! Vi hade även samma bekymmer med blöjor eftersom vi använder tygblöjor

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 505
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 660
Senast: feresia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?