Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag visar vågen +10kg och det känns helt klart att kroppen är tyngre. Har börjat känna mig sjukt otymplig, speciellt i bilen. Men jag är tacksam för att jag inte har särskilt ont någonstans vikten till trots. Ganska imponerad över att siffran inte är högre med tanke på att jag typ dubblat mitt normala kaloriintag sen v6.. Hehe.

34+0 idag, nu närmar det sig:bump: Är helt galet trött och funderar på hur man ska ha ork att krysta ut en bebis... Men det löser sig nog:D Ska bli spännande att se hur kroppen reagerar! Blev dock lite skrämd igår efter en föreläsning på sjukhuset, där bm sa att det var vanligt att latensfasen varade i flera dygn med onda värkar. Det kommer jag inte orka med! Men för både mamma och syster har fl med första barnet tagit under 12h så jag hoppas att det blir samma för mig! Låter lagom i mina öron;)

Idag visar vågen +10kg och det känns helt klart att kroppen är tyngre. Har börjat känna mig sjukt otymplig, speciellt i bilen. Men jag är tacksam för att jag inte har särskilt ont någonstans vikten till trots. Ganska imponerad över att siffran inte är högre med tanke på att jag typ dubblat mitt normala kaloriintag sen v6.. Hehe.

34+0 idag, nu närmar det sig:bump: Är helt galet trött och funderar på hur man ska ha ork att krysta ut en bebis... Men det löser sig nog:D Ska bli spännande att se hur kroppen reagerar! Blev dock lite skrämd igår efter en föreläsning på sjukhuset, där bm sa att det var vanligt att latensfasen varade i flera dygn med onda värkar. Det kommer jag inte orka med! Men för både mamma och syster har fl med första barnet tagit under 12h så jag hoppas att det blir samma för mig! Låter lagom i mina öron;)
Hoppar in från sommartråden.
Alla är olika. Jag kände av en första dov värk kl 04.00 på morgonen, 23.01 föddes dottern. Så bara för att det är första barnet behöver det inte ta flera dagar!

Och min gick på 6 timmar trots igångsättning. (Vissa säger de tar längre då) första barnet

Här är det så där. Sex veckor kvar till BF. Känner mig som en heffaklump, sover dåligt om nätterna och en nära anhörig till mig har just gått bort väldigt oväntat. Med allt vad det innebär av praktiska göromål och känslor. Och med ett barn till där hemma finns ingen tid att sitta med fötterna på soffbordet.

Är just nu föräldraledig på 25% men ska försöka få till sjukskrivning på 25% också. Så jag kan vila ett par timmar medan lillen är på förskola. Måste nog det om jag inte ska krascha förenförlossningen. Jobbat mars ut.

Beklagar. Hoppas du får igenom sjukskrivning så du får möjlighet att återhämta dig.

Jag hade en lång latensfas och fick tjata mig till att de skulle ta vattnet för att det skulle hända något. Men... min förlossning var väldigt lik min mammas första förlossning. Hon hade också lång latensfas och det tog inte fart förrän vattnet togs. Det borde tala till din fördel. ;) Det kan gå fort även för förstföderskor och viss ärftlighet finns absolut!

Varit hos barnmorskan idag. Allt var toppen; såväl blodtryck, järn som blodsocker. Magen har rimlig tillväxt och bebis visade upp sin vildaste sida. Äntligen är mödravården överens med mig om att graviditeten är så normal som jag uppfattar den som. Fått tid för TUL i v.38.

Jag hade en lång latensfas och fick tjata mig till att de skulle ta vattnet för att det skulle hända något. Men... min förlossning var väldigt lik min mammas första förlossning. Hon hade också lång latensfas och det tog inte fart förrän vattnet togs. Det borde tala till din fördel. ;) Det kan gå fort även för förstföderskor och viss ärftlighet finns absolut!

Får hoppas det!:)

Jepp. Eller först testades ballong men fungerade inte då den tydligen satt fel fela tiden.

Fick du droppet bara som uppstart eller hela tiden? Upplevde du det som ok, att du fick ngn vila mellan värkarna och så? (Du behöver inte svara om du inte vill, men sitter o funderar kring just det där med värkstimulerande och är nyfiken på andras upplevelser. Måste förbereda mig på att kanske behöva det iom att man för min del propsar på tidig eda)

Droppen var i hela förlossningen, Tror den sattes runt 7:30 på morgonen och då togs även hinnorna så att vattnet gick. Sonen född 8 timmar efter vattenavgång och 6 timmar efter att man räknade att förlossningen hade startat

Min förlossning blev på så sätt besvärligt att ingen bedövning tog alls. Testade lustgas och bäckenbottensbedövning utan att känna någon skillnad (Tens gav lite lindring riktigt i början). Kroppen motarbetade värkarbetet och underlivet "krampade ihop", de tänkte inte ens få in en kateter. Ryggbedövning får inte ges åt mig av andra orsaker. Kl 14 var jag ännu bara 3-4 cm öppen vilket jag hade varit sedan morgonen. Fick ett morfinliknande preparat injicerat i muskeln. Då öppnade jag mig 6 cm på en timme under "behagliga" former. Sonen låg dock högt upp ännu så fick vänta en timme med krystvärkar innan han sjunkit ner, men sedan kom han på 15 min

Hade inga klassiska 3 värkar á 1 min långa på 10 min utan kom 3 st 30s på 6 min och så 10-15 min paus

Fick du droppet bara som uppstart eller hela tiden? Upplevde du det som ok, att du fick ngn vila mellan värkarna och så? (Du behöver inte svara om du inte vill, men sitter o funderar kring just det där med värkstimulerande och är nyfiken på andras upplevelser. Måste förbereda mig på att kanske behöva det iom att man för min del propsar på tidig eda)

Lade som spoiler ifall man inte vill läsa mina bekymmer

Min latensfas varade en natt. Startade när jag la mig och vid 08 på förlossningen var jag öppen 5 cm. Sedan avstannade mina värkar i 5-6 timmar. Då mitt vatten gått dagen innan satte de värkstimulerande dropp. Jag behövde vara uppkopplad hela tiden så kunde inte bada eller ngt vilket väl var den stora nackdelen. Det gjorde för j***a ont. Men tre timmar senare var det klart och lillen ute. Så det var liksom värt besväret.

Min mamma hade en jättelång latensfas. Höll på i 36 timmar med mkt värkar och öppnade sig aldrig mer än 4 cm. Slutade med akut snitt.

Tack för att ni delade med er @vinkelina och @Whirlie. Det där droppet verkar verkligen vara på både gott och ont... Jag har varit inne och läst på om de medicinska aspekterna nu, och kommer nog skriva i fl-brevet att det bara ska användas om det behövs och inte i förebyggande syfte (som inte verkar helt ovanligt här i vårt lilla land om man läser rapporter i frågan).

Blev vagnköp igår, en Brio smile :)

Vaknade med rejäl huvudvärk idag, men verkar gett med sig med Alvedon och kaffe nu. Sonen och sambon verkar ha somnat så sitter mest och funderar på om det är mest värt att ta promenad ensam eller vara själv uppe och ta med barnet på promenad senare. Prioritering av egentid ;)

Kompisarna fick barn inatt. Våra kommer verkligen bli jämngamla.

Hoppas min förlossning inte tar lika lång tid som sist. Kände mig tvungen att ta ryggbedövning i slutet för vem fan pallar lixom. Då tog det 36h. Efter bedövningen kom sonen på 30min.
Men inte var det slut för det för efteråt ville inte moderkakan komma så jag blev skickad till op.

Också gått upp 10kg. Det ska man vara nöjd med för det är typ vad allt väger :)

Målat skötbord idag och igår så snart är den klar. :)
Vi håller på att bygga ett eget skötbord då vi hade problem med vart vi skulle ha ett bord. Men kom på att ovanför toan är det alltid ett space som inte direkt används så då började sambon skissa på en ritning och nu är det så gott som bara målning och montering som behövs. Samt komma på vilka typer av gångjärn vi ska ha till sj skötbordet. Sen när skötbordet inte används så plockar man bort det och man har fortfarande kvar en funktionell hylla :)

Så nu ligger jag o jäser i soffan. Skööönt. En stund för sen måste man byta ställning haha

Blev vagnköp igår, en Brio smile :)

Vaknade med rejäl huvudvärk idag, men verkar gett med sig med Alvedon och kaffe nu. Sonen och sambon verkar ha somnat så sitter mest och funderar på om det är mest värt att ta promenad ensam eller vara själv uppe och ta med barnet på promenad senare. Prioritering av egentid ;)

Kompisarna fick barn inatt. Våra kommer verkligen bli jämngamla.
Också skaffat vagn. fast det var ett bra tag sedan. Vet inte om jag nämnt det än :p

Målat skötbord idag och igår så snart är den klar. :)
Vi håller på att bygga ett eget skötbord då vi hade problem med vart vi skulle ha ett bord. Men kom på att ovanför toan är det alltid ett space som inte direkt används så då började sambon skissa på en ritning och nu är det så gott som bara målning och montering som behövs. Samt komma på vilka typer av gångjärn vi ska ha till sj skötbordet. Sen när skötbordet inte används så plockar man bort det och man har fortfarande kvar en funktionell hylla :)
Vi var också inne på att ha skötbordet över toaletten ett tag då vårt badrum inte har någon superbra plats för ett skötbord men sen fick vi ett skötbord gratis av sambons bror så då blev det på att vi körde på den billiga varianten. Men att bygga ett eget var ju inte en så dumt tänkt :up:

Någon mer som är trött på att vara gravid nu? Jag känner ju att allt bara är en lång väntan nu och inget är ju speciellt kul. Hoppas verkligen att lilleman vill komma någon vecka tidigt, jag försöker förklara för honom att hans mamma tycker det är otroligt viktigt att passa tider ;)

En liten rolig grej annars är att sambon föddes fredagen den 13 april år 1990, så nu hoppas både min bror och sambons pappa att lilleman ska komma fredagen den 13 april, 28 år senare! Det hade väl vart nått? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 293
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 780
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 357
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025