Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas min förlossning inte tar lika lång tid som sist. Kände mig tvungen att ta ryggbedövning i slutet för vem fan pallar lixom. Då tog det 36h. Efter bedövningen kom sonen på 30min.
Men inte var det slut för det för efteråt ville inte moderkakan komma så jag blev skickad till op.

Också gått upp 10kg. Det ska man vara nöjd med för det är typ vad allt väger :)

Åh låter kämpigt! Förstår att du behövde bedövning, smärta är extremt dränerande... Hoppas det går snabbare för dig denna gång.

Låter ju bra om det bara är graviditeten som väger :up: tror dock vågen kommer stiga ytterligare för min del innan det är dags för bebis att komma... Men tänker att det inte är så mycket att göra åt saken utan att det får lösa sig efteråt;)

Målat skötbord idag och igår så snart är den klar. :)
Vi håller på att bygga ett eget skötbord då vi hade problem med vart vi skulle ha ett bord. Men kom på att ovanför toan är det alltid ett space som inte direkt används så då började sambon skissa på en ritning och nu är det så gott som bara målning och montering som behövs. Samt komma på vilka typer av gångjärn vi ska ha till sj skötbordet. Sen när skötbordet inte används så plockar man bort det och man har fortfarande kvar en funktionell hylla :)

Så nu ligger jag o jäser i soffan. Skööönt. En stund för sen måste man byta ställning haha

Vad lustigt, vi ska också bygga ett skötbord över toan! Vi har små badrum så det får liksom inte plats någon annanstans och jag vill ha nära till rinnande vatten. Ni ligger dock lite före, vi har svårt att bestämma oss för vilken ritning som blir bäst..

Jag är grymt trött på att vara gravid!
Framförallt på den molvärk som jag har, framförallt om nätterna. Känns som mensvärk men värsta sorten. När det gör som ondast. Framförallt på nätterna, men även lite på dagen. Har googlat mig till att det antingen är förvärkar eller urinvägsinfektion. Jobbigt att det stör min sömn. Och att det även moder lite mindre mest hela dagen. Mår även illa och har halsbränna. Orkar inte riktigt med allt just nu!

Åh låter kämpigt! Förstår att du behövde bedövning, smärta är extremt dränerande... Hoppas det går snabbare för dig denna gång.

Låter ju bra om det bara är graviditeten som väger :up: tror dock vågen kommer stiga ytterligare för min del innan det är dags för bebis att komma... Men tänker att det inte är så mycket att göra åt saken utan att det får lösa sig efteråt;)

Vad lustigt, vi ska också bygga ett skötbord över toan! Vi har små badrum så det får liksom inte plats någon annanstans och jag vill ha nära till rinnande vatten. Ni ligger dock lite före, vi har svårt att bestämma oss för vilken ritning som blir bäst..
Jasså! Ja vår hylla går ju som en båge över toan. Så ät den verkligen special för att passa då vi har en handdukstork på väggen bredvid toan. Vårt badrum är nog inte så litet egentligen men finns ändå inga ytor. nackdelen är att handfat är inte i närheten av toaletten direkt. Men det kan man nog leva med ändå ^^

Och vi har ett skötbord på övervåningen och har köpt ett vägghängt vi ska hänga över toan (som är på nedervåningen) :).

Ja jag är också less på att vara gravid! Idag har varit en dålig dag tålamodsmässigt med trotsig tvååring dessutom, men avslutades med promenad och middag med en kompis.

Har börjar leta minsta tecken på att det skulle närma sig. Och så kan jag ju fortsätta nämna att både jag och sambon blir nojjigare för komplikationerna senast...

Ja jag är också less på att vara gravid! Idag har varit en dålig dag tålamodsmässigt med trotsig tvååring dessutom, men avslutades med promenad och middag med en kompis.

Har börjar leta minsta tecken på att det skulle närma sig. Och så kan jag ju fortsätta nämna att både jag och sambon blir nojjigare för komplikationerna senast...
Samma här. Börjar bli oerhört less på allt just nu.. speciellt att det är så trångt att man inte ens kan prata för det hickas och kommer upp luft så jag blir galen! Man kan inte sova för man får ont överallt osv osv. Nu när man ska sova så blir man inte.. vad ska man säga.. i vanliga fall vet man att en nått gör en utvilad. Sover alltid bra men nu, så till min sambo: jaha. Nu ska man gå och få ont i ryggen igen. Inte nog med det så gör magen redan ont. nederdelen lixom. Tröttsamt..

Inte är det någon tröst heller att dagarna går extremt långsamt nu på slutrt.......

Kanske konstig fråga - men hur vet man om man har åderbråck i underlivet? Jag har nämligen själv lite funderingar åt det hållet.

Det syns. Mycket mindre när man ligger ner. Som mest när man sitter på toa då allt är utan stöd. Går att se med ögat. Blygdläpparna är större än normalt pga "åderbråcksormar" som kommer fram. Ser bubbligt ut på ytan.

Men ofarligt och aldrig något problem vid förlossningen enligt alla bm jag frågat och även en överläkare på specmvc.

Har oroat mig för bebis till o från under helgen, hennes rörelser känns svagare.. Ibland har jag fått lägga handen på för att känna. Men så har hon en gång/dag kommit igång som vanligt igen och jag har släppt det (för att sen återupprepa samma scenario nästa dag). Nu väntar jag på telefontid hos mvc, drygt 1,5h... Suck. Men när jag var i kontakt med fl sist jag oroade mig för samma sak fick jag uppfattningen att bara man kände någon rörelse så var det ok. Och rörelser känner jag ju med vanligt intervall, bara lite klenare. Hur har ni fått höra?

Har oroat mig för bebis till o från under helgen, hennes rörelser känns svagare.. Ibland har jag fått lägga handen på för att känna. Men så har hon en gång/dag kommit igång som vanligt igen och jag har släppt det (för att sen återupprepa samma scenario nästa dag). Nu väntar jag på telefontid hos mvc, drygt 1,5h... Suck. Men när jag var i kontakt med fl sist jag oroade mig för samma sak fick jag uppfattningen att bara man kände någon rörelse så var det ok. Och rörelser känner jag ju med vanligt intervall, bara lite klenare. Hur har ni fått höra?

Oj, vad svårt och jobbigt. Hoppas du får tag i mvc och att de kan ge dig rådgivning för vad du ska göra, men hellre att du åker in en gång för mycket än en för lite. Vår lille kille är ju väldigt aktiv i magen så har haft turen att inte behöva oroa mig för det än så länge. Är ju svårare nu när det blir mindre plats där inne då det blir mer bökande än tydliga sparkar vilket kanske också kan göra att du känner mindre tydligt.

Som jag förstått ska antalet rörelser vara oförändrat men rörelserna ändrar karaktär i takt med att det blir trängre. Bebisen har ju ofta en dygnsrytm som man kan försöka ta fasta på. Att barnet liksom följer sitt eget rörelsemönster även om rörelserna känns annorlunda. Men vid oro gör du helt rätt i att kontakta vården. Du känner ditt barn bäst, vill du få en koll åk in.

Jag känner att jag har varit galet inaktiv i den här tråden... Men, idag var det iaf MVC-besök (v 32) och precis som jag trodde så hade den vänt sig med huvudet neråt (det var ett himlarns bökande i fredags och efter det började sparkarna komma högt upp istället för nere i byxlinningen ;) Det stacks även en del typ i underlivet i helgen.). BM bedömde även att den var fixerad - snabba ryck! Den måste ha dykt rakt ner med huvudet i samband med vändningen :p SF-måttet hade dock inte ökat alls (28 för tre veckor sedan och 28 idag). Det kan ju visserligen bero på att den har sjunkit ner, men för säkerhets skull ska vi på ett tillväxtultraljud på måndag :)

I övrigt mår jag rätt bra! Den här graviditeten har verkligen varit tvärtom i så mkt, jämfört med förra! I stora drag mådde jag kalas första halvan på förra, men sämre andra halvan - den här helt tvärtom... Jag rider fortfarande, även om jag börjar känna att jag kanske är för tung för mina arma djur ;) Förra gången fick jag sluta i vecka 25-26, då det gjorde ont och jag liksom kände att jag inte kunde "hålla fast" magklumpen.

Här är en till som är less. Ungarna åkte på magsjuka i början på förra veckan så har haft alla hemma fram tills idag.
Det är minst sagt spännande att vara höggravid, trött som en gnu, ha ont i både fogar och händer och samtidigt hjälpa de små var 5e minut.
Lyckades halka utanför stallet i lördags med stukad handled som följd och inatt vakna jag dessutom av tandvärk. Det går verkligen bra för mig nu :(

Oj, vad svårt och jobbigt. Hoppas du får tag i mvc och att de kan ge dig rådgivning för vad du ska göra, men hellre att du åker in en gång för mycket än en för lite. Vår lille kille är ju väldigt aktiv i magen så har haft turen att inte behöva oroa mig för det än så länge. Är ju svårare nu när det blir mindre plats där inne då det blir mer bökande än tydliga sparkar vilket kanske också kan göra att du känner mindre tydligt.

Vår bebis är också av den aktiva typen, det är nog därför jag reagerar så snabbt när det inte känns som en studsboll därinne.. Men jag tror som du säger egentligen, att det blir svårare med trängseln att uppfatta rörelserna. Det var en omställningsperiod för någon månad sen som var lite jobbig, kanske är ytterligare en nu. Har iaf fått tid för att komma in idag och lyssna på hjärtat hos bm:)

Som jag förstått ska antalet rörelser vara oförändrat men rörelserna ändrar karaktär i takt med att det blir trängre. Bebisen har ju ofta en dygnsrytm som man kan försöka ta fasta på. Att barnet liksom följer sitt eget rörelsemönster även om rörelserna känns annorlunda. Men vid oro gör du helt rätt i att kontakta vården. Du känner ditt barn bäst, vill du få en koll åk in.

Tack för tydlig förklaring! Känns rimligt, mer precist än typ "känna 10 rörelser på 2h" som jag tycker är ganska förvirrande iom att det kan vara så olika för olika bebisar. Fick iaf kontakt med mvc och får komma in på en koll av hjärtljuden. Ska bli skönt att få släppa detta (förhoppningsvis men mest troligt) o börja sova igen!

Här är en till som är less. Ungarna åkte på magsjuka i början på förra veckan så har haft alla hemma fram tills idag.
Det är minst sagt spännande att vara höggravid, trött som en gnu, ha ont i både fogar och händer och samtidigt hjälpa de små var 5e minut.
Lyckades halka utanför stallet i lördags med stukad handled som följd och inatt vakna jag dessutom av tandvärk. Det går verkligen bra för mig nu :(

Åh låter som att du har det tufft. Håller tummarna för att magsjukan passerar snabbt och du slipper!

Ang tandvärken så har jag haft ett ställe till o från som strulat och gjort ont, kanske inte är samma sak men tänkte ändå tipsa om att testa att borsta tänderna alt munskölja efter varje måltid/intag av mat. Ganska omständigt men för mig blev det mkt bättre bara på ett par dagar så det var värt besväret.

En liten rolig grej annars är att sambon föddes fredagen den 13 april år 1990, så nu hoppas både min bror och sambons pappa att lilleman ska komma fredagen den 13 april, 28 år senare! Det hade väl vart nått? ;)

Det hade varit coolt! På tal om detta så är jag född på min pappas 30-årsdag, den 3 april.

Vi har ju BF 20 mars för vårt Frö och min man fyller år den 28 mars, hans farfar den 27 mars och hans mamma 29 mars. Sen fyller jag och pappa den 3 april då så det är mångas födelsedagar som kan bli aktuella! Går vi 14 dagar över tiden så blir det den tredje generationen som föds den 3 april, hade ju varit coolt även om jag inte är sugen på att vänta så länge...

Hjärtljuden lät bra:) så nu har jag bestämt mig för att släppa oron tills vidare. Imorgon ska jag på koll hos bm så då blir det väl uppföljning lite automatiskt (fick komma till en annan idag). Bebis drog till med en irriterad spark mot dopplern så krafter verkar finnas även om hon inte showar med det hela tiden.

Åh låter som att du har det tufft. Håller tummarna för att magsjukan passerar snabbt och du slipper!

Ang tandvärken så har jag haft ett ställe till o från som strulat och gjort ont, kanske inte är samma sak men tänkte ändå tipsa om att testa att borsta tänderna alt munskölja efter varje måltid/intag av mat. Ganska omständigt men för mig blev det mkt bättre bara på ett par dagar så det var värt besväret.
Magsjukan verkar jag tack o lov ha sluppit undan. Ingen av barnen har haft symptom sen i fredags förmiddag så jag tror att vi är av med eländet nu.
Tanden lär jag tyvärr gå till tandläkaren med då det är ett hål. Har funnits ett liitet hål i den tanden tidigare men som inte gett symptom. Folktandvården har inte direkt mkt tider i den här hålan så sist jag var nere sa tandläkaren att jag kunde vänta till efter förlossningen (fick en tid i slutet på april) om jag inte får problem med tanden. Men nu lär jag väl ringa o ta en akuttid :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 290
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 780
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 356
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka