Någon som har erfarenhet av järnbrist här? Jag har sen drygt 1v tillbaka blivit så himla trött, o även känt av lite mer illamående igen.. Känns konstigt iom att jag befinner mig i v 20 och det inte har varit ett problem på ett bra tag nu. Förra veckan var jag även påväg att svimma men jag har vanligtvis ganska lågt tryck så tänkte att det var därför. (Låg dock på 114/68 när jag var inne på akuten senare samma v så det var ju normalt, men då var jag i ett mkt stressat tillstånd så kanske inte representativt..?) Ska ta upp detta med bm om 2v när jag är där.
Tills dess tänkte jag dock fråga om man kanske vågar testa självbehandling typ med blutsaft eller så? Skulle det kunna sabba ev provtagning? Sen funderar jag på hur snabbt man märker effekt av behandling om det nu skulle röra sig om järnbrist? Blir inte särskilt klok på mitt googlande..
Det är vanligt att behöva börja med järntillskott kring v.20. Ökad blodvolym har ofta börjat ta ut sin rätt då. Blutsaft ger inte alls samma mängd järn som tabletter och sabbar ingen senare provtagning. Har ingen erfarenhet av blutsaft, men tabletter som niferex tycker jag brukar ge tydlig effekt på någon vecka eller två.
Även om det är troligt att behöva järntillskott från ungefär halva gravditeten kan det ändå vara bra att stämma av med barnmorskan innan man börjar självbehandla. Om du inte redan vet dina värden från inskrivningen och det kan motivera? Det finns nämligen vissa risker med att ha för högt hb under graviditet (värde över 146).
Det behöver inte heller vara järnbrist som gör dig trött, utan det skulle kunna vara t.ex. blodtrycket. Blodtrycket sjunker under början graviditeten och ligger som lägst efter ungefär halva gravditeten, så har du lågt blodtryck sedan innan är det kanske en precis lika möjlig förklaring. Ring barnmorskan och hör dig för om du inte vill vänta tills du har bokad tid.