Vårföräldrar 2017 del två

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska vara hemma ca. ett år först (vår-vår), sen är sambon hemma 6-8 månader (vår-början vinter) och sen är jag hemma några månader över vintern igen
Första levnadsåret kommer vi inte ta ut någon föräldrapenning utan vi har sparat undan en buffert att ta utav vid behov.
Vi tar inte heller ut några föräldradagar första året och sen max 5 dagar i veckan (och mindre när jag jobbar så oftast 2-3 dagar i veckan)

Tanken är att jag ska vara hemma ca 1,5 år men det beror på hur det ser ut med mitt jobb när jag lämnar det. Sambon kommer vara hemma tre månader nästa vinter och kankse något däremellan. Han är inte särskilt bra på att bara gå hemma :D

Dem ringde från sjukhuset nu. Op blev inställt då jag inte är tillräckligt akutsjuk just nu.:confused: Så vi skulle se framöver nör dem har tid för mig att ta ut den. :grin:

Vi tänker att om allt funkar får minsta vara hemma tills hen börjar förskoleklass så sex år blir det väl då.
Vi har en treåring och en 1,5-åring och vi har haft dem hemma. Jag har börjat jobba ungefär när barnen varit ett år gamla men har då jobbat bara kvällar och helger, ca 70%. Min man jobbar 100%. Vi är inte hemma samtidigt så mycket men vi tycker att det är värt det för att barnen ska kunna vara hemma.
Storasyrran ska testa på att gå 15 timmar i veckan nästa termin då hon är 3 år och 4 månader. Vill hon inte får hon gärna vara hemma med mig och småsyskonen :)

En nyfiken fråga men varför tänker ni ha barnen hemma tills de börjar skolan?
Jag kan ju bara se till mig själv och vår äldsta är 5 år, jag hade haft väldigt svårt att erbjuda honom den stimulans som han kräver. Jag förstår att man väljer att inte ha sina riktigt små barn på förskolan om man har andra möjligheter men jag upplever att från det att han var ca 3 år så hade han stort utbyte av förskolan. Vid den åldern börjar de ju leka och interagera med andra barn på riktigt.

Jag kan ju bara se till mig själv och vår äldsta är 5 år, jag hade haft väldigt svårt att erbjuda honom den stimulans som han kräver. Jag förstår att man väljer att inte ha sina riktigt små barn på förskolan om man har andra möjligheter men jag upplever att från det att han var ca 3 år så hade han stort utbyte av förskolan. Vid den åldern börjar de ju leka och interagera med andra barn på riktigt.

Jag och mina syskon gick aldrig på dagis när vi var små, min mamma var hemma tills vi hade börjat förskolan allihopa :) Vi gick till öppna förskolan och lekte mycket med andra barn i närheten. Bla var vi en del hos en som var dagmamma och lekte med barnen där och mamma hade en barndomsvän som hade barn i samma ålder som oss som vi lekte mycket med. Minns att vi bla hade ridskola hemma hos dem ett tag :bump:

Kanske att det hade varit bra att gå nått år på dagis innan förskolan började, i alla fall för mig som var väldigt blyg och försiktig som liten, men egentligen känner jag inte att det är något jag saknar så. Tror det var till största delen bra att få vara hemma :)

Fy f-n vilket öde. Här är det ab dropp som gäller två timmar före det beräknas bebis ska komma ut. Var samma med dottern.
När jag väntade nr 4 så fick jag också GBS påvisat i urinen. Jag läste på en hel del och fick luskat ut att dom där två timmarna är minimum egentligen. Helst skall man få 4 timmar innan vattnet går.
Nu är det ju två år sedan så det kan ha kommit nya rön sen dess. Det verkar ju trots allt som om man tar det mer allvarligt nu.

Jag fick tjatat till mig en lågdos behandling fram till förlossningen och sedan en omgång så fort jag börjar känna att nu händer det något alternativ så fort jag skulle bli igångsatt.

Risken är om man får det för sent att det inte hinner börja verka. Men det är som sagt två år gammal information.

Har de en bunt syskon så kan de ju ha utbyte av varandra :)

Jag hoppas att vi kan få ihop det så Viktor inte behöver gå 8-10h/dag iaf de första åren men för skolan är det nog bra att vara van vid hela dagar tänker jag. Här är också grupperna små, fördel med liten by på landet :)

Haft ont i magen sedan imorse. Typ över naveln. Ungefär där man absolut inte ska ha ont efter en GBP eftersom det kan vars tecken på tarmvred. Det vill jag helst slippa.

Men vet av erfarenhet att nya magen är hemskt stresskänslig och försov mig ju i morse så det var ingen bra start så jag hoppas det är orsaken.

Har knappt ätit något, bara lite fil och flytande måltidsersättning och det gör inte ont längre iaf.

Får se om jag vågar äta mer imorgon.

När jag väntade nr 4 så fick jag också GBS påvisat i urinen. Jag läste på en hel del och fick luskat ut att dom där två timmarna är minimum egentligen. Helst skall man få 4 timmar innan vattnet går.
Nu är det ju två år sedan så det kan ha kommit nya rön sen dess. Det verkar ju trots allt som om man tar det mer allvarligt nu.

Jag fick tjatat till mig en lågdos behandling fram till förlossningen och sedan en omgång så fort jag börjar känna att nu händer det något alternativ så fort jag skulle bli igångsatt.

Risken är om man får det för sent att det inte hinner börja verka. Men det är som sagt två år gammal information.

Jag TROR 2 timmar är smärtgränsen, 4-6h är rekommenderat. Men för mig som omföderska ska det en hel del till för att jag ska hinna in så pass länge innan, i värsta fall får jag åka in vid första känning så får jag åka hem igen (bara få antibiotikadroppet/spruta).

Är dock bra att vården börjat ta gbs på allvar :)

Här testar de inte gbs enligt min BM (Sthlm). Jag frågade även om man kan få göra det ändå men fick bara svaret att de inte gör det. Känns ju sådär faktiskt... Men man kanske kan ta test för det på ngt annat ställe? (VC?)

Hur länge planerar ni att vara föräldralediga? Och hur länge blir er partner hemma?

Som det ser ut nu kommer jag vara hemma ett år och sambon ca 6mån.

Helst så kort tid som möjligt, jag hoppas att Douglas precis som dottern ska tycka det är ok att hänga en del på jobbet medan vi ammar och sen blir det nog samma upplägg som nu. Både jag och sambon jobbar men har förmånen att lägga våra tider själva så dottern är hemma ännu och förhoppningsvis en tid till. Vi vill inte lämna på förskolan i tidig ålder.

Helt enkelt för att jag tror att det är det bästa för mina barn.
De träffar andra barn ofta ändå och har alla möjligheter i världen att leka och interagera :)

Inte ont men inte bra.
Blir flytande idag också.
Börjat med activia och omeprazol.

Blä.

Det är relativt vanligt att få problem som opererad när man är gravid (varför man generellt rekommenderar att klämma ut barnen först och operera sen) men det är lite tidigt.

Det är de ommöblerade tarmarna som kan hamna i kläm på konstiga vis när livmodern växer. Jag är ju dessutom kort (159cm) och har inte massor av plats att bära med.

Men sjukvården har bra grejer. Typ näringsdryck och senare näringsdropp. Lite trist i flera månader men what to do liksom?

Jag har sammandragningar varje dag men inte så många och de gör varken ont eller trycker nedåt så det oroar mig inte :)

Bassning för vikten är medeltida :mad:

Min bm är medeltida, eller rent utav fossil...
Det skulle börja en ny i månadsskiftet oktober/november som skulle få ta över omföderskor men henne skrämde dom nog bort. :cautious:

@Hyacinth min bm-mottagning påstår att alla måste väga sig för att man ska vara under god uppsikt om något börjar hända. Bs enligt mig men men, det är som det är och jag orkar inte strida om det. Jag borde väl egentligen men ja...

Min bm är medeltida, eller rent utav fossil...
Det skulle börja en ny i månadsskiftet oktober/november som skulle få ta över omföderskor men henne skrämde dom nog bort. :cautious:

@Hyacinth min bm-mottagning påstår att alla måste väga sig för att man ska vara under god uppsikt om något börjar hända. Bs enligt mig men men, det är som det är och jag orkar inte strida om det. Jag borde väl egentligen men ja...

Alla gravida på "min" BM mottagning blir också vägda, enl min BM för att se att man inte plötsligt chockökar i vikt för då bör det kollas upp för havandeskapsförgiftning. Dom kollar även vikten på efterkontrollen för att kunna stötta och hjälpa till om man inte går ner.
Tycker det är bra att dom vill ha koll. Även om det inte är speciellt upplyftande att kliva upp på vågen och se hur det tickar iväg.

Alltså på ett sätt kan jag förstå att man vill ha lite koll på vikten ifall den börjar skena iväg (vätska, hf och dyligt). Men att tvinga någon att väga sig varje gång känns ganska onödigt. Jag vägde mig på inskrivningen sen har min bm inte sagt ett ord om vägning. Dock väger jag mig hemma ändå ibland. Men den vikten håller jag för mig själv :p

Här testar de inte gbs enligt min BM (Sthlm). Jag frågade även om man kan få göra det ändå men fick bara svaret att de inte gör det. Känns ju sådär faktiskt... Men man kanske kan ta test för det på ngt annat ställe? (VC?)

Dåligt insatt, här screenas alla för gbs från och med årskiftet. Bra tycker jag :)

Hör med vc?

Alltså på ett sätt kan jag förstå att man vill ha lite koll på vikten ifall den börjar skena iväg (vätska, hf och dyligt). Men att tvinga någon att väga sig varje gång känns ganska onödigt. Jag vägde mig på inskrivningen sen har min bm inte sagt ett ord om vägning. Dock väger jag mig hemma ändå ibland. Men den vikten håller jag för mig själv :p
Med förra barnet så hade dem ställt vågen inne på toa så när man ändå gjorde äggvita testet själv så kunde man väga sig också. Bm frågade men hade man inte vägt sig så var det inte mer med det. Man (jag) vägde mig varenda gång ändå mest för att själv hålla koll.

Med denna så ville bm ha start vikt och längre har vi inte kommit. Men deras våg är så jäkla mycket bättre än min hemma våg, så jag väger mig hellre där än hemma. Men denna står i testköket eller vad man nu ska kalla det.

Sen kan ju BM kolla vikten utan att nämna den. Så att den kollas, men utan att man pratar om det.

I grannkommunen till @Lazy Lady frågar BM om jag vet min vikt och godtar sen mitt svar, om jag vägt mig hemma. Dietisten gör likadant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 850
Senast: MML
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 143
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 982
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI