Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det kan ju bli lite mycket kanske.. Det finns inte vattengympa någon annan dag då?
Riktigt elaka förvärkar igår kväll.. I natt trodde jag nästan att det var dags att åka in eftersom de började komma regelbundna värkar. Sen.. Poff! Slutade det. Nu är jag galet öm och har ont om jag rör mig. Men inga värkar . Lurendrejeri!
***Morgonen väldigt logiska hormontankar**
Jag har en gigantmage, som fan i mig bara är i vägen, jag är ju för fasen bara i v 28... Jag kommer se ut som en elefant när jag är färdig
Och inte fan blir det bättre att första mamman man träffar på dagis kommer med "och nu snart är det dax va??"
Tror dessutom att jag börjar bli förlyld, har ont i halsen och snorar som bara den så idag ska jag bädda ner mig i soffan och bara dega!!
I vanliga fall brukar jag inte bry mig, men idag när jag själv reagerade på magens omkrets, att jag har fått svårt att andas i vissa ställningar, att jag knappt lyckades klippa tånaglarna imorse och att jag hittade en bild på mig från förra graviditeten när jag var lika stor i v 39 som jag är nu, så tog den kommentaren jäkligt mycket hårdare än det vanligtvis gör...Hoppas bäbis slutar lura dig snart!
Är också i v 28 och får samma kommentarer... Så jag förstår hur du känner dig!
I vanliga fall brukar jag inte bry mig, men idag när jag själv reagerade på magens omkrets, att jag har fått svårt att andas i vissa ställningar, att jag knappt lyckades klippa tånaglarna imorse och att jag hittade en bild på mig från förra graviditeten när jag var lika stor i v 39 som jag är nu, så tog den kommentaren jäkligt mycket hårdare än det vanligtvis gör...
Håller helt med om att det är toppen på att lyssna på och diskutera andra förlossningsberättelser tillsammans! Tipsar även om "Förlossningspodden" som i mitt tycke har en lite mer tillåtande och feministisk vinkel än "Vattnet går".Tänkte slänga in ett litet tips bara, det finns säkert fler förstagångsföderskor med samma problem som mig och i vintertråden är det ju inte aktuellt längre.
Min sambo blev sjukt nervös för förlossningen. Jag tror han dels försökte visa sig stark och obrydd inför mig men jag märkte ju att han fick panik inombords av att tänka på förlossning. Kunde inte riktigt nå honom heller så visste inte vad det var som stressade honom så heller.
Jag hittade helt enkelt en pod som heter "vattnet går". Finns säkert flera men den har vi lyssnat på varje kväll när vi ska sova. Dels får vi höra om olika scenarior men framförallt har det öppnat upp för diskussion och det är lättare för honom att säga vad det är som skrämmer honom och sen kan vi prata om det.
Jag håller på och läser och funderar och försöker förbereda mig inför förlossningen. Känner mig inte rädd eller orolig (än i alla fall) utan mest nyfiken och att det känns spännande liksom.
Men överallt upprepas hela tiden tipset att man ska fundera över hur man reagerar vid smärta så man kan lägga upp strategier för hur man kan hantera det. Liksom vad man vill höra och vilket stöd man vill ha för att orka. Hur man brukar reagera och sådär. Men jag känner att jag har ju aldrig haft ont, aldrig skadat mig illa, aldrig varit sjuk eller inlagd på sjukhus för nått. Värsta smärtan jag kan komma på är när man slår sig på fingrarna med hammaren eller sparkar i en tå... Och det gör ju ont men går ju över på två sekunder.. Jag känner att jag kan inte föreställa mig hur det kommer att kännas, jag vet inte hur jag kommer reagera på det. Jag känner att jag är överdrivet självsäker när det kommer till det här med förlossningen. Min hjärna säger mig att det kommer vara "piece of cake" medan mitt förstånd säger att det kommer det inte alls.. Det är klart att det är bra att ha en positiv inställning och inte känna sig rädd, men jag känner ju också att min hjärnas självsäkra inställning till det hela gör att jag riskerar att blir helt ställd och tappa konceptet fullständigt när verkligheten väl kommit ifatt en där på förlossningen...
Jag håller på och läser och funderar och försöker förbereda mig inför förlossningen. Känner mig inte rädd eller orolig (än i alla fall) utan mest nyfiken och att det känns spännande liksom.
Men överallt upprepas hela tiden tipset att man ska fundera över hur man reagerar vid smärta så man kan lägga upp strategier för hur man kan hantera det. Liksom vad man vill höra och vilket stöd man vill ha för att orka. Hur man brukar reagera och sådär. Men jag känner att jag har ju aldrig haft ont, aldrig skadat mig illa, aldrig varit sjuk eller inlagd på sjukhus för nått. Värsta smärtan jag kan komma på är när man slår sig på fingrarna med hammaren eller sparkar i en tå... Och det gör ju ont men går ju över på två sekunder.. Jag känner att jag kan inte föreställa mig hur det kommer att kännas, jag vet inte hur jag kommer reagera på det. Jag känner att jag är överdrivet självsäker när det kommer till det här med förlossningen. Min hjärna säger mig att det kommer vara "piece of cake" medan mitt förstånd säger att det kommer det inte alls.. Det är klart att det är bra att ha en positiv inställning och inte känna sig rädd, men jag känner ju också att min hjärnas självsäkra inställning till det hela gör att jag riskerar att blir helt ställd och tappa konceptet fullständigt när verkligheten väl kommit ifatt en där på förlossningen...