Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller på och läser och funderar och försöker förbereda mig inför förlossningen. Känner mig inte rädd eller orolig (än i alla fall) utan mest nyfiken och att det känns spännande liksom.
Men överallt upprepas hela tiden tipset att man ska fundera över hur man reagerar vid smärta så man kan lägga upp strategier för hur man kan hantera det. Liksom vad man vill höra och vilket stöd man vill ha för att orka. Hur man brukar reagera och sådär. Men jag känner att jag har ju aldrig haft ont, aldrig skadat mig illa, aldrig varit sjuk eller inlagd på sjukhus för nått. Värsta smärtan jag kan komma på är när man slår sig på fingrarna med hammaren eller sparkar i en tå... Och det gör ju ont men går ju över på två sekunder.. Jag känner att jag kan inte föreställa mig hur det kommer att kännas, jag vet inte hur jag kommer reagera på det. Jag känner att jag är överdrivet självsäker när det kommer till det här med förlossningen. Min hjärna säger mig att det kommer vara "piece of cake" medan mitt förstånd säger att det kommer det inte alls.. Det är klart att det är bra att ha en positiv inställning och inte känna sig rädd, men jag känner ju också att min hjärnas självsäkra inställning till det hela gör att jag riskerar att blir helt ställd och tappa konceptet fullständigt när verkligheten väl kommit ifatt en där på förlossningen...
Jag håller på och läser och funderar och försöker förbereda mig inför förlossningen. Känner mig inte rädd eller orolig (än i alla fall) utan mest nyfiken och att det känns spännande liksom.
Men överallt upprepas hela tiden tipset att man ska fundera över hur man reagerar vid smärta så man kan lägga upp strategier för hur man kan hantera det. Liksom vad man vill höra och vilket stöd man vill ha för att orka. Hur man brukar reagera och sådär. Men jag känner att jag har ju aldrig haft ont, aldrig skadat mig illa, aldrig varit sjuk eller inlagd på sjukhus för nått. Värsta smärtan jag kan komma på är när man slår sig på fingrarna med hammaren eller sparkar i en tå... Och det gör ju ont men går ju över på två sekunder.. Jag känner att jag kan inte föreställa mig hur det kommer att kännas, jag vet inte hur jag kommer reagera på det. Jag känner att jag är överdrivet självsäker när det kommer till det här med förlossningen. Min hjärna säger mig att det kommer vara "piece of cake" medan mitt förstånd säger att det kommer det inte alls.. Det är klart att det är bra att ha en positiv inställning och inte känna sig rädd, men jag känner ju också att min hjärnas självsäkra inställning till det hela gör att jag riskerar att blir helt ställd och tappa konceptet fullständigt när verkligheten väl kommit ifatt en där på förlossningen...
@Lazy Lady @Mayalv @Fille
Skönt att inte vara ensam om att känna sig lite lost Jag begriper ju att man inte kan veta hur förlossningen kommer gå eller så, men man kan ju i alla fall räkna med att det kommer göra ont, rejält ont. Det går ju inte att komma ifrån.. Och andning och avslappning är nått jag tänker försöka köra med så långt det går och jag tror jag är ganska bra på det också. Men det är just det där att det känns lite som om min hjärna blockerar och liksom vägrar ta in att det kommer att göra ONT och att det antagligen kommer göra ont länge och att jag kommer bli jäkligt less på att det gör ont liksom. Min hjärna tror att jag kommer lyckas hålla huvudet kallt hela tiden och vara fullt med hela tiden. Det känns liksom inte riktigt realistiskt om man säger så
Jag skickade precis mannen och sonenJag vill ha en semla idag. Men orkar absolut inte gå ut mer. Funderar på att tvinga sambon
Jag såg någon studie om att de år det var mer storkar i typ Holland så föddes det fler barn. Så säg inte det.Jag hoppas fortfarande på att jag ska somna på kvällen och att storken kommer under natten. Tyvärr påstår alla sansade människor att det inte fungerar så .
Jag var ju väldigt rädd innan, nu är rädslan som bortblåst. Det jag gjort är att läsa tex gudrun abascal "att föda", läsa vi föräldrar gravid, kolla på olika föda barn serier (jag kollade på barnmorskorna samt ett barns första dag, om dom finns att kolla på nu vet jag inte men brukar ju finnas massa olika serier), prata mycket med kompisar som fått barn osv. Nu fattar jag det som att du inte är rädd men kanske funkar med liknande taktik? Det som fastnat i min hjärna är att de flesta hade ont men att ingen har sagt "aldrig igen" utan flera av mina kompisar är avis på att jag ska föda barn trots att dom nyss gjort det själva!
Jag skickade mannenJag skickade precis mannen och sonen
Nej, känner mig inte alls rädd
Jag har läst "Att föda" och läser nu hennes andra bok "Att möta förlossningssmärtan" så är därför jag funderar över de här sakerna och tycker att det är svår att försöka föreställa sig en smärta eller känsla man aldrig varit i närheten av. Och att sen föreställa sig att man känner den smärtan på en plats man aldrig varit på, i en situation man aldrig befunnit sig i, tillsammans med människor man aldrig träffat innan och då försöka föreställa sig hur man skulle reagera och hur man skulle vilja att de här människorna bemötte en eller vad ens sambo ska göra eller säga för att ge ett bra stöd i den situationen. Jag förstår ju att det bara är rent hypotetiskt och att man nog aldrig kan tänka ut i förväg exakt hur det kommer vara, men jag kan inte ens fantisera ihop något.. Liksom
Sambon hade ju såklart redan varit och handlat och såg ut som ett frågetecken när jag sa att det var fettisdagen. Hade inte hjärta att be honom gå en gång till.
Jag har lagt ner med att fantisera hur det ska vara bland annat därför vi inte skrivit nåt förlossningsbrev, vi vet inte alls hur det kommer att gå så därför har vi inte vetat vad vi ska skriva lixom! Utan har verkligen stallt in mig på att ta det som det kommer, ibland önskar jag att det fanns ett facit, speciellt när man funderar. Men det finns ju inget lixom!