Vårföräldrar 2017 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20180507_132051_082.webp

Min man kom på den geniala idén att använda våran "barnhage" så att vi skulle få något gjort på tomten :angel:

Hur gör ni med era små nu i solen? Vi har tunna kläder och solkräm, försöker hålla honom i skuggan men han är ju överallt ändå liksom. Och jag vill ju vara ute när det är så fint men han fick ändå soleksem idag. :(

Just nu får jag panik av att V inte vill sova själv och dessutom inte släpper tutten så jag inte kan gå och hämta lite tröst-ost. Och att han igen är galet mammig så det enda pappa duger till är att åka teleskoplastare med. :crazy:

@lil-sis
Nu kommer den krassa trebarnsmamma här igen...

Mitt första barn var som V är. Hon ville bara vara med mig konstant O_o
Och jag hade grov separationsångest så jag klarade aldrig av att lämna henne.
Hon var ett rent helvette att skola in på förskolan.

Barn nr 2 lämnade jag lite mer men inte tillräkligt för hon ville också bara vara med mig..

Maja har sedan starten fått vänja sig vid att vara med sin pappa. Jag har inte haft möjlighet eller ork att ha henne lika nära. Och hon tycker det är helt okej att vara med sin pappa.

Det enda du kan göra är att lämna och låta pappan ta V.
Mitt tips om du tycker att det är jobbigt är att åka ifrån så att du slipper höra.

Hoppas att det blir bättre!

@lil-sis
Nu kommer den krassa trebarnsmamma här igen...

Mitt första barn var som V är. Hon ville bara vara med mig konstant O_o
Och jag hade grov separationsångest så jag klarade aldrig av att lämna henne.
Hon var ett rent helvette att skola in på förskolan.

Barn nr 2 lämnade jag lite mer men inte tillräkligt för hon ville också bara vara med mig..

Maja har sedan starten fått vänja sig vid att vara med sin pappa. Jag har inte haft möjlighet eller ork att ha henne lika nära. Och hon tycker det är helt okej att vara med sin pappa.

Det enda du kan göra är att lämna och låta pappan ta V.
Mitt tips om du tycker att det är jobbigt är att åka ifrån så att du slipper höra.

Hoppas att det blir bättre!

Det blir bättre för han är inte såhär varje dag. Han somnar nästan lika ofta med pappan förutom när han är i någon utvecklingsfas. Och på dagtid kan jag koka en kopp te eller gå på toa i lugn och ro :p

Vi börjar skola in på måndag och jag gissar att det blir tufft för honom så det blir tufft för mig, får ladda med bananer i sängen eller nåt (i faserna kan han leta tutte 46753664 gånger på natten och väcker mig, det gör han inte annars). Oftast är det inget problem men ibland blir jag kvävd.

Hur gör ni med era små nu i solen? Vi har tunna kläder och solkräm, försöker hålla honom i skuggan men han är ju överallt ändå liksom. Och jag vill ju vara ute när det är så fint men han fick ändå soleksem idag. :(

Vi är ute, men kanske inte hela tiden! Brukar försöka vara där det i alla fall finns skugga så att han både är i skugga och i sol! Men vi är inte ute evighetslänge i direkt sol :)

Har heltäckande kläder, solhatt och solkräm och håller oss i skuggan alt. att hon får sitta i vagnen som får skugga om vi behöver greja där det är sol. Vi har en stor och öppen trädgård så det är sol mest överallt :meh: På vagnen har vi en extra solskärm med spf 50+ som man kan dra ner långt så det blir skuggigt och bra :)

Inhandlade lite sommarpyjamaser igår, hade samma modell förra sommaren och tycker dom är toppen! Lite lagom på sej så det inte blir kallt om han sparkar av sej täcket men ändå inte för varmt. Plus att blöjan blir lite skyddad ifrån små pillriga fingrar:D

Bifogade filer

• 1CBB8A23-C6B6-42D3-9290-10B0A185C8CD.webp
    1CBB8A23-C6B6-42D3-9290-10B0A185C8CD.webp
    166 KB · Visningar: 31
I solen får Maja vara, förhoppningsvis låter hon solhatten sitta på en stund iaf :cautious:

Solkräm är ett falskt skydd så det skippar vi. Barn får bli bruna, men dom ska inte bränna sig. Skugga och sunt förnuft räcker långt.
Låter man dom redan nu få färg så klarar kroppen av sommar solen bättre.

Jag smörjde inte in något av mina barn förra sommaren, och dom brände sig inte en enda gång.

I solen får Maja vara, förhoppningsvis låter hon solhatten sitta på en stund iaf :cautious:

Solkräm är ett falskt skydd så det skippar vi. Barn får bli bruna, men dom ska inte bränna sig. Skugga och sunt förnuft räcker långt.

Jag smörjde inte in något av mina barn förra sommaren, och dom brände sig inte en enda gång.
Fast det handlar väl inte bara om att bränna sig utan även om risken för hudcancer bilen finns där oavsett om man bränner sig eller ej.

Haha. Jag som såg fram emot en natt själv på hotell.
01.30 "kan inte sova, det är för tyst".
03.00 vaknar med ett ryck och tänker "jag hör henne inte"
04.45 vaknar igen "nu är det ingen idé att somna om för snart vaknar hon"
06.50 "måste klockan ringa nuuuu".

Fast det handlar väl inte bara om att bränna sig utan även om risken för hudcancer bilen finns där oavsett om man bränner sig eller ej.

Problemet är att när man smörjer in sig så är man för mycket i solen. Solkrämen stänger inte ute all farlig strålning.
Hudens naturliga skydd emot solen är att bli röd. Det visar att det räcker, något som inte händer med solkräm.
Hudcancer har ökat jätte mycket de senaste åren, och vi har aldrig använt så mycket solkräm som nu.

Skugga är också ett falskt skydd eftersom reflektioner gör att en stor del av uv-strålningen når huden även i skuggan. Solkräm är aldrig fel, men det ska inte ses som ett säkert skydd utan som komplement till täckande kläder och skugga.

Problemet är att när man smörjer in sig så är man för mycket i solen. Solkrämen stänger inte ute all farlig strålning.
Hudens naturliga skydd emot solen är att bli röd. Det visar att det räcker, något som inte händer med solkräm.
Hudcancer har ökat jätte mycket de senaste åren, och vi har aldrig använt så mycket solkräm som nu.
Visst ökar hudcancer men jag tror nog inte det är för att vi smörjer oss så mycket nu. De som får hudcancer nu har ofta solat mycket tidigare i livet, när det inte användes lika mycket solkräm som nu och medvetenheten om risker med solande inte var lika stor. Jag jobbar med att ta hand om hudbiopsier där många har en cancerfrågeställning, de allra flesta patienterna är >50 år. Det tar ofta ganska många år innan solandet tidigare i livet ger cancer.
Jag tror på att använda en kombination av täckande kläder och solkräm, samt att njuta av solen med lite måtta :)

Att det ökar mkt nu beror på våra vanor för 20-30 år sedan. Det tar lång tid för cancer att utvecklas. Så den större medvetenhet som vi har nu och användandet av solskydd kommer göra att vi i framtiden kommer drabbas av mindre cancer. Om inte våra vanor försämras igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 422
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 870
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
719
Senast: Elo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI