Vårföräldrar 2016 del 2

Från sjukskrivning till något helt annat. Och jag hoppas ni som är sjukskrivna inte blir provocerade.

Jag undrar nämligen om det kan vara skadligt att jobba mycket när man är gravid. Jag har haft väldigt högt tempo i ett av mina projekt, och nu har jag "anmält" mig till att dra i ännu ett projekt. På papperet bara 20%, men jag tror det kommer äta upp mer tid. Plus att mitt nuvarande projekt, som borde minska i intensitet, inte riktigt gör det i den takt jag hoppats. Med andra ord riskerar det att bli en del långa dagar framöver, en del frustration (för båda projekten är ganska komplicerade och det finns motvilliga projektdeltagare/samarbetspartners i båda, och många vägval där de olika vägarna är dåliga på olika sätt men måste väljas). Dock kommer jag också jobba med andra engagerade och duktiga människor som jag trivs bra tillsammans med, och jag brinner för projekten. Så det kommer mestadels vara "positiv stress", med inslag av som sagt långa dagar och frustration.

Jag mår väldigt bra i min graviditet. Behöver äta lite oftare nu än vanligt, annars blir jag illamående. Och kanske lite tröttare - men det blir jag ju alltid på hösten.

Så vad tror ni, borde jag försöka trappa ned på något sätt eller tror ni det går bra så länge det är mestadels roligt? Kommer min kapacitet att gå ned när graviditeten framskrider, eller finns det möjlighet att jag kommer fortsätta må lika bra in i början på nästa år i alla fall (bf i början av maj)?

Tacksam för input!

Jag jobbade in i det sista (bokstavligen, sonen dök upp 3 veckor tidigt så jag låg på förlossningen med ctg på magen och bokade av eftermiddagens möten :angel: ). Är projektledare för rätt stora projekt och jobbade på i precis samma tempo hela graviditeten. Mådde toppen och hade ytterst få krämpor.

Om du mår bra och vill jobba finns ju ingen anledning att trappa ner eller gå hem tidigare bara för att. Däremot är det ju väldigt viktigt att lyssna på kroppen och känna efter. Ta det lugnare om man får foglossning eller sammandragningar.

Sen är också ett tips att börja överlämnandeprocessen i god tid! Även om man inte faktiskt lämnar över, se till att det är bestämt vem som ska göra vad när du försvinner osv. Dels för att bebisen kan komma tidigt. Men framför allt för att det är stressande när man inte vet att allt är planerat för :)

Har med hjälp av äldsta sonen gjort 3 tårtor, köpte färdiga bottnar.

Tårta 1 är tuttifrutti-fluff och chokladmousse, Tårta 2 är skumtomte-fluff och hallonsylt och tårta 3 är jordgubbsylt och vaniljkräm (sambons favorit) väntar hem sambon och yngste sonen så vi kan göra 2 plåtar potatisgratäng och städa.

Har kalas imorgon men innan kalaset så ska jag hämta lillebror , köra äldsta sonen till fotbollsträning, sen hämta mamma för att gemensamt åka för att tända ljus på mina morföräldrars grav. Uppskattningsvis en resa på 12 mil imorgon för att sen fortsätta förbereda kalaset samt vila innan alla gäster kommer. Känns som en låång dag imorgon.

Mars

BF 6:e mars, robl, 24 år, 1a & 2a barnet
BF 6:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet (snittas nån vecka innan)
BF 27 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet

April
BF 4 april Fadeaway 32 år, en son född 2012, dotter född 2014.
BF 7 april, Giovanna, 37 år, en son född 2012, tre missfall
BF 9:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 15:e april, Rund, 28 år, 1:a barnet
BF 17:e april, LaMirage, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 28:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet

Maj
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 3:e maj, KattenKorven, 30 år, 1:a barnet
BF 5:e maj, Whirlie, 37 år, 1:a barnet
BF 7:e maj, Akvileja, 32 år, första barnen (tvillingar)
BF 10:e maj, Elisha, 24 år, 2:a barnet
BF 12:e maj, Piluttan, 35 år, 1:a barnet
BF 22:e maj, Sörlatungu, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e maj, Magnum, 2:a barnet
BF 28: maj, SummerBreeze, 28 år, 1:a barnet
BF maj, anonyma 31 år, första barnet

Kan någon flytta mig till 27 mars

Fixat! Tog jag fel lista? Hoppas det blev bra - är lite pilligt från mobilen :)

• Gilla
Reactions: Ray
Har varit en snabbis på förlossningen idag.. Har inte känt bebisarna igår eller idag så ringde 1177 för att bli lite lugnad o tvärtom skicka hon mig direkt till förlossningen dom tyckte jag skulle komma in omedelbart! Snacka om att jag blev nervös o grät en skvätt :(
Vi har bara 10 minuter in till förlossningen så det gick fort att komma in, BM kände o klämde o kalla sen in läkare som konstatera 2 pigga bebisar som vänt sig så dom sparkar mig i ryggen.. Därför jag inte känner något :)

Glad blev jag o fick dessutom en extra titt på våra älskade knoddar :love::love:

Mars
BF 6:e mars, robl, 24 år, 1a & 2a barnet
BF 6:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet (snittas nån vecka innan)
BF 27 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet

April
BF 4 april Fadeaway 32 år, en son född 2012, dotter född 2014.
BF 7 april, Giovanna, 37 år, en son född 2012, tre missfall
BF 9:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 15:e april, Rund, 28 år, 1:a barnet
BF 17:e april, LaMirage, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 28:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet

Maj
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 3:e maj, KattenKorven, 30 år, 1:a barnet
BF 5:e maj, Whirlie, 37 år, 1:a barnet
BF 7:e maj, Akvileja, 32 år, första barnen (tvillingar)
BF 10:e maj, Elisha, 24 år, 2:a barnet
BF 12:e maj, Piluttan, 35 år, 1:a barnet
BF 22:e maj, Sörlatungu, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e maj, Magnum, 2:a barnet
BF 28: maj, SummerBreeze, 28 år, 1:a barnet
BF maj, anonyma 31 år, första barnet

Fixat! Tog jag fel lista? Hoppas det blev bra - är lite pilligt från mobilen :)
Nej- bara jag som inte vet hur man gör så jag hade inte ändrat... Tack:D

Har varit en snabbis på förlossningen idag.. Har inte känt bebisarna igår eller idag så ringde 1177 för att bli lite lugnad o tvärtom skicka hon mig direkt till förlossningen dom tyckte jag skulle komma in omedelbart! Snacka om att jag blev nervös o grät en skvätt :(
Vi har bara 10 minuter in till förlossningen så det gick fort att komma in, BM kände o klämde o kalla sen in läkare som konstatera 2 pigga bebisar som vänt sig så dom sparkar mig i ryggen.. Därför jag inte känner något :)

Glad blev jag o fick dessutom en extra titt på våra älskade knoddar :love::love:

Åh va skönt att allt var bra! Vilken vecka är du i nu?

Och framförallt inte på kvällen! Jag vet hur det känns!

Ja alltså, hur gott det än var så kändes det verkligen inte värt det när jag låg där och oroade mig för att varje liten hick eller rap skulle trigga något värre :eek::D

Idag löste det sig av sig självt! En macka sen mådde jag illa. Så himla snällt av illamåendet som kickar in och reglerar mitt matintag..:wtf:

fortfarande lite brunsktiga flytningar, men mitt underliv verkar vara knastertorrt så kanske beror på det?

fick tag på mvc idag så har tid att komma och lyssna på hjärtljud på måndag. så nu oroar jag mig att man inte skall hitta några.

inte löst hur jag skall göra med labbproven ännu. finns två ställen att gå till men alla prover skickas till min arbets/praktikplats för att sedan skickas vidare.

och så lite positivt. skall provrida en häst nästa vecka. nuvarande medryttarhästen blev såld och orkar inte med allt trubbel som varit med att inte äga, så min man tyckte att då köper vi en, bara jag lovar att inte rida som höggravid (hur länge tar det att köra in en häst ;) )

Väntar på att magen skall börja synas. Lider ju av både ibs och laktosmage så är van att magen sväller upp à la 9 månader gravid. Nu ÄR den rundar än vanligt men känns ännu "normalt"
Med vad jag är van vid

fortfarande lite brunsktiga flytningar, men mitt underliv verkar vara knastertorrt så kanske beror på det?

fick tag på mvc idag så har tid att komma och lyssna på hjärtljud på måndag. så nu oroar jag mig att man inte skall hitta några.

inte löst hur jag skall göra med labbproven ännu. finns två ställen att gå till men alla prover skickas till min arbets/praktikplats för att sedan skickas vidare.

och så lite positivt. skall provrida en häst nästa vecka. nuvarande medryttarhästen blev såld och orkar inte med allt trubbel som varit med att inte äga, så min man tyckte att då köper vi en, bara jag lovar att inte rida som höggravid (hur länge tar det att köra in en häst ;) )

Vilken vecka är du i?
Min BM sa första gången vi lyssna på hjärtljuden att det inte va säkert av vi hitta dom för det kunde va för tidigt, va då i vecka 17 eller 18 :)
Kanske du kan få ett UL om dom inte hittar hjärtljuden? :)

Brunaktiga flytningar är heeeelt normalt ;) .

Jag räknade precis ut att jag totalt blödit/haft brunsvarta flytningar 29 dagar av graviditeten, varav 10 precis i början och då som sparsam mens. Resten i tre omgångar. Ibland så mycket så det blivit rött i toavattnet några gånger.

Men allt ser jättebra ut med lilla bebben so far!

Vilken vecka är du i?
Min BM sa första gången vi lyssna på hjärtljuden att det inte va säkert av vi hitta dom för det kunde va för tidigt, va då i vecka 17 eller 18 :)
Kanske du kan få ett UL om dom inte hittar hjärtljuden? :)

Ingen aning. Tror att hon är rätt duktig att hitta hjärtljud för jag skulle automatiskt fått en tid samma dag jag gick in i vecka 10 när jag var på inskrivning. Nu blir det i vecka 10+5 om jag räknar rätt

Brunaktiga flytningar är heeeelt normalt ;) .

Jag räknade precis ut att jag totalt blödit/haft brunsvarta flytningar 29 dagar av graviditeten, varav 10 precis i början och då som sparsam mens. Resten i tre omgångar. Ibland så mycket så det blivit rött i toavattnet några gånger.

Men allt ser jättebra ut med lilla bebben so far!

Är tack vare dig jag inte är så superstressad. Kommer inte ens så mycket att de färgar trosorna. Och har bara ont i magen när katten ligger rakt på livmodern. (Fundera förresten om det är den jag känner precis i troskanten, börjar vara obehagligt med tryck där)

Ingen aning. Tror att hon är rätt duktig att hitta hjärtljud för jag skulle automatiskt fått en tid samma dag jag gick in i vecka 10 när jag var på inskrivning. Nu blir det i vecka 10+5 om jag räknar rätt

Är tack vare dig jag inte är så superstressad. Kommer inte ens så mycket att de färgar trosorna. Och har bara ont i magen när katten ligger rakt på livmodern. (Fundera förresten om det är den jag känner precis i troskanten, börjar vara obehagligt med tryck där)

Kontakta en gynmottagning eller kvinnoklinik annars. Det gjorde jag och de tog mig på stort allvar båda gångerna. Fick en tid dagen efter respektive samma dag. Det är skönt att få ha sett de små liven när man blöder och oroar sig.

Man ska se puls med doppler bra mycket tidigare, så det borde inte vara några som helst problem.

Man ska se puls med doppler bra mycket tidigare, så det borde inte vara några som helst problem.

Tror ju inte att de skulle bjuda åt det om de inte hittar hjärtljud. Verkar nämligen vara standard att man får ett i vecka 10 om man vill.

Idag känner jag mig faktiskt gravid. På ett positivt sätt. Skall hjälpa brorsan flytta i morgon så får ta största tröjan på mig

hemma igen. på två timmat har jag blött ner en normal binda. läkaren kollade men hittade inget som förklarar blodet. han tyckte dock att de kunde vara rn normal blödning. tyvärr fanns det inte tillgång till ultraljud så han skrev en brådskande remiss till gyn.poli. de är dock inte öppna annat än vardagar.

så hemma och väntar. blir de värre får jag komma in igen. haft mensvärk hela natten som nu blörjar släppa, bra eller dåligt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 601
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Höstföräldrar 2023
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat