Från sjukskrivning till något helt annat. Och jag hoppas ni som är sjukskrivna inte blir provocerade.
Jag undrar nämligen om det kan vara skadligt att jobba mycket när man är gravid. Jag har haft väldigt högt tempo i ett av mina projekt, och nu har jag "anmält" mig till att dra i ännu ett projekt. På papperet bara 20%, men jag tror det kommer äta upp mer tid. Plus att mitt nuvarande projekt, som borde minska i intensitet, inte riktigt gör det i den takt jag hoppats. Med andra ord riskerar det att bli en del långa dagar framöver, en del frustration (för båda projekten är ganska komplicerade och det finns motvilliga projektdeltagare/samarbetspartners i båda, och många vägval där de olika vägarna är dåliga på olika sätt men måste väljas). Dock kommer jag också jobba med andra engagerade och duktiga människor som jag trivs bra tillsammans med, och jag brinner för projekten. Så det kommer mestadels vara "positiv stress", med inslag av som sagt långa dagar och frustration.
Jag mår väldigt bra i min graviditet. Behöver äta lite oftare nu än vanligt, annars blir jag illamående. Och kanske lite tröttare - men det blir jag ju alltid på hösten.
Så vad tror ni, borde jag försöka trappa ned på något sätt eller tror ni det går bra så länge det är mestadels roligt? Kommer min kapacitet att gå ned när graviditeten framskrider, eller finns det möjlighet att jag kommer fortsätta må lika bra in i början på nästa år i alla fall (bf i början av maj)?
Tacksam för input!
Jag jobbade in i det sista (bokstavligen, sonen dök upp 3 veckor tidigt så jag låg på förlossningen med ctg på magen och bokade av eftermiddagens möten ). Är projektledare för rätt stora projekt och jobbade på i precis samma tempo hela graviditeten. Mådde toppen och hade ytterst få krämpor.
Om du mår bra och vill jobba finns ju ingen anledning att trappa ner eller gå hem tidigare bara för att. Däremot är det ju väldigt viktigt att lyssna på kroppen och känna efter. Ta det lugnare om man får foglossning eller sammandragningar.
Sen är också ett tips att börja överlämnandeprocessen i god tid! Även om man inte faktiskt lämnar över, se till att det är bestämt vem som ska göra vad när du försvinner osv. Dels för att bebisen kan komma tidigt. Men framför allt för att det är stressande när man inte vet att allt är planerat för