Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Girasol
Tror du inte magen växt så mycket pga tvillingarna?samma sak med kräkningarn?
Allt kanske blir lite mer "lagom" nu när det bara är en?
Vi har inte berättat för någon. Och det lär dröja ett tag! Dvs så länge jag kan undanhålla utan att de syns lixom.. Åtminstone till ultraljudVad kul att vi börjar bli ett gäng i tråden! Välkomna alla nyplussade.
Vi har nu valt att berätta för både mina och sambons föräldrar. Vi träffar dem väldigt ofta i sommar och vi orkar inte smussla ned alkoholen osv mer och väcka spekulationer utan tyckte det var bättre att berätta nu istället. Det känns väldigt bra att de vet och alla blev väldigt glada över beskedet .
Vi vill dock vänta med att berätta för övriga släkt och vänner tills vi haft vårt första ultraljud i v. 12.
Vilka har ni berättat för och hur resonerar ni kring det?
@Siri eftersom foglossning gör att det blir svårt att vända sig i sängen gör sidenlakan att man kan "glidvända" sig. Bäckenet sitter ju liksom inte ihop och i vanliga lakan blir det för stor friktion mellan kroppen och lakanet att man liksom "hoppvänder" sig. Man tar stöd med ben och knän och kan hålla ihop bäckenet utan att tänka på det när man inte har foglossning. Vid foglossning är/kan det vara mycket smärtsamt att vända sig på det sättet.
Det var egentligen ingenting jag tänkte på innan jag fick foglossning. Hur man vänder sig i sängen liksom. Där sover man ju
Man kan googla på foglossning och glidlakan tex så kan du läsa lite mer. Glidlakan har jag uppfattat är lite mer plastiga.
Jag har dessutom dubblat effekten genom att alltid sova med sidennattlinne som går över rumpan. Då är det siden mot siden i sängen och då glider det bra.s
Det är ju genialiskt, i all sin enkelhet.
Efter fredagens positiva besked blev jag lite smånojjig och tänkte att det kan vara ett falskt positiv, det kan vara något fel på testet, jag kan ha använt det fel osv. Bestämde mig för att testa igen vilket gjordes i morse med exakt samma resultat.
Har börjat med folsyra och ska ringa MVC på måndag, det är väl inget annat som behöver göras så här tidigt?
Förresten... Min senaste mens var annorlunda mot för hur alla mina menstruationer varit de senaste 18 åren, vilket gör mig fundersam på om jag kan vara en månad längre gången än vad jag först tänkte. Vad har barnmorskan för möjlighet att reda ut det frågetecknet?
Vaginalt Ultraljud.
@Siri när jag väntade dottern (oplanerat) så hade jag "mens" två gånger trots att jag var gravid. Det var bara lite mer sparsamt än annars, men med mensvärk och allt som vanligt. Tänkte dessutom att det berodde på att jag just fick tillbaka mensen sedan sonen föddes ett halvår tidigare, liksom stormen Gudrun och strömlöst i 6 veckor, byte av jobb och mycket annat under ett halvår, så utgick från stress, men jag var gravid... Men det ser dom på ultraljud som sagt var
Jaha, ska till gyn 11.30 idag för att kolla hur missfallet artat sig. Fast det såg ju bra ut i torsdags med solotvillingen. Konstigt nog så blir jag mer och mer nojjig för varje ul att kvarvarande ska lämnat in. Måste skärpa mig, kan ju inte gå runt och nojja på det här viset. Ser allt bra ut idag så blir det inskrivning hos barnmorskan på fredag.
Tvingades inhandla mammajeans igår eftersom semestern är slut och jag börjar jobba imorgon. Även ta samtalet med chefen att jag är gravid. Sedan blir det en gissningstävling, hur länge får jag eller klarar jag av att jobba? Foglossningarna gör att jag haltar fram. Jag kräks fortfarande minst en kaskadspya per dag, okontrollerat. Så frågan är tyvärr, vilket hinner föst? sjukskrivning eller avstängning pga av hot och våldsrisken? suckar uppgivet
Mest positiva: inte en droppe blod sedan i fredags = hej sexlivet dock grusas det av foglossningarna, ont aj, stopp, klarar inte den ställningen osv
Nåja vad är väl livet utan lite motgångar liksom. Kram på er!
Min kompis kände inte ett enda skit förrän hon var i tionde veckan. Och då visste hon om att hon var gravid hela tiden.
Märkligt hur det kan variera, vissa har alla symtom i boken efter någon vecka och andra känner ingenting förrän långt in i graviditeten.
Nåja, har telefontid hos MVC nu på förmiddagen, vi får se vad de säger.
Fick tid för hälsosamtal nästa onsdag. Fick inte den BM jag träffat tidigare i andra ärenden då hon fått ett annat uppdrag så det blir en annan vilket känns... sådär... Mina erfarenheter av barnmorskor överlag är inte så god men jag gillade verkligen den jag hade, så det känns lite tråkigt.