Vårföräldrar 2015 #6

Idag blir det massfödelsedagsfirande i tråden :D Var väl idag och 17/4 som var populärast att födas på?

Här har födelsedagen börjat rätt lugnt ;) Jag lät far och son sova vidare och smög iväg till jobbet. På deras schema stod blodpudding till lunch och åka massor med rutschkana :heart

Jag har sån ångest över hösten! Vi flyttar nu i slutet av april till en annan kommun, och har således ingen kötid alls att tillgodoräkna oss för dagis och skola.
Min stora unge börjar 6års i höst, och mini förskola. Men nu vet jag varken vilken skola eller förskola det blir för någon av dem och jag har så ont i magen av det. Kommunen vi flyttar till är en stor kranskommun till Stockholm, så någon plats lär det finnas - men vart är ju frågan. Satte båda i kö idag, och valde skolor och förskolor som jag hört bra om, men räknar kallt med att inte lyckas få plats på förskola som vi sökt.
Skola tror jag att det löser sig med, dessutom är storasyster en härlig tjej med bra attityd och har lätt att få vänner, så det känns lite lättare.

Men jag vet ärligt talat inte vart jag tar vägen om vi inte får en bra förskoleplats! Det finns bra områden i kommunen, och sämre... De sämre områdena är 2 mil bort och det ena området skulle jag inte våga gå ensam i ens på dagtid.
Well, allt löser sig... Men kommer ha ont i magen tills jag vet mer :crazy:
Gnäll gnäll :o

Jag har sån ångest över hösten! Vi flyttar nu i slutet av april till en annan kommun, och har således ingen kötid alls att tillgodoräkna oss för dagis och skola.
Min stora unge börjar 6års i höst, och mini förskola. Men nu vet jag varken vilken skola eller förskola det blir för någon av dem och jag har så ont i magen av det. Kommunen vi flyttar till är en stor kranskommun till Stockholm, så någon plats lär det finnas - men vart är ju frågan. Satte båda i kö idag, och valde skolor och förskolor som jag hört bra om, men räknar kallt med att inte lyckas få plats på förskola som vi sökt.
Skola tror jag att det löser sig med, dessutom är storasyster en härlig tjej med bra attityd och har lätt att få vänner, så det känns lite lättare.

Men jag vet ärligt talat inte vart jag tar vägen om vi inte får en bra förskoleplats! Det finns bra områden i kommunen, och sämre... De sämre områdena är 2 mil bort och det ena området skulle jag inte våga gå ensam i ens på dagtid.

Är också orolig för förskoleplats men hoppas det löser sig så vi får även E där J går. Det är där vi vill ha dom, inte inne i stan...

Erbjöd precis att sälja min själ till förskolechefen som har förskolan som E fått plats i, alltså i vår gamla kommun :p den är privat och nya kommunen kan betala för platsen OM förskolan godkänner det, men det lät tveksamt... Därav ovanstående erbjudande :D

Alltså herregud vad konstigt det känns att bara ha J hemma! Har inte haft bara henne hemma över natten sen E föddes. Maken åkte på kurs förut och kommer hem torsdag kväll. Jag ska jobba i morgon så J ska bara heldag på dagis för första gången sen E föddes och E och valpen är hos mina föräldrar i natt och under dagen i morgon.

Mycket bra födelsedag har vi haft här!
Strålande sol och på dagen medan jag jobbade var maken och sonen på en 4h-gård i närheten och tittade på djur och hade picknick. Sen när jag kom hem fick han öppna några paket och äta bebisvänlig tårta på golvet endast iklädd blöja :D Efter det blev det ett rätt nödvändigt bad innan sängdags :p

Usch vad jobbigt, en bra förskola där det känns bra att lämna sitt barn känns ju verkligen som ett måste... Hoppas det löser sig bra för er!

lite ec- uppdatering - Nu har Alice varit utan blöja dagtid i 4 dagar (men använder trainingpants), 1 kiss som hamnat i byxan varje dag första 3 dagarna och idag torr. Varit torr på natten 2 nätter nu också. Igår sa hon till tydligt vid flera tillfällen men annars testar vi att sätta henne nån gång varannan timme. Märks att hon har hittat funktionen att hålla sig för även om hon säger till så är det inte superbråttom utan hon klarar sig tills man hinner till toaletten eller hittar annan lämplig kissplats. Hon gillar mest att kissa utomhus, applåderar efteråt och är hemskt nöjd med sig själv :p

lite ec- uppdatering - Nu har Alice varit utan blöja dagtid i 4 dagar (men använder trainingpants), 1 kiss som hamnat i byxan varje dag första 3 dagarna och idag torr. Varit torr på natten 2 nätter nu också. Igår sa hon till tydligt vid flera tillfällen men annars testar vi att sätta henne nån gång varannan timme. Märks att hon har hittat funktionen att hålla sig för även om hon säger till så är det inte superbråttom utan hon klarar sig tills man hinner till toaletten eller hittar annan lämplig kissplats. Hon gillar mest att kissa utomhus, applåderar efteråt och är hemskt nöjd med sig själv :p

Imponerande! :up:

Här pottar vi vidare och det går rätt bra. Ibland lyckas vi tima så att han bara kissar i pottan en hel dag. Men det känns mer som det hänger på vår timing, han säger inte till eller visar att han är kissnödig.

I natt kom mormor och morfar som hon inte träffat på 4 månader och min bror med sambo och 2 månader yngre kusinen som vi inte träffat sen i somras. Dessutom kom storasyster som bor varannan vecka idag. Kan lugnt säga att hon har varit i självspin och har idag vägrat potta förutom vid några få tillfällen. Hon säger dock till så fort hon kissat så vi kan byta men snabbt får det gå så hon kan hänga med kusinen igen :p När kusinen somnat sa hon till om pottan som vanligt. Ska bli spännande att se om det blir lugnare i morgon men då har vi å andra sidan 1-årskalas så kanske blir ännu mer livat O_o aja, som snart 1-åring är det väl en rätt skön prioritering att välja lek framför häng på pottan :D

Alltså jag är väldigt glad över att bo på närmare 200 kvadrat och har egen gård att gå ut på och leka och greja med djuren när som helst. För att ha såna här aktiva barn som vi har i en lägenhet i stan kan inte vara roligt :rofl::p

Det ofattbara har hänt igen i årets vårtråd. Så himla orättvist, ofattbart och tragiskt :cry:

En sån här dag är jag extra glad över mina fina barn :heart

Det ofattbara har hänt igen i årets vårtråd. Så himla orättvist, ofattbart och tragiskt :cry:

En sån här dag är jag extra glad över mina fina barn :heart
Alltså jag vet inte vad jag ska säga, så oerhört tragiskt och helt fruktansvärt. :cry:
Sambo och son är ute och åker en sväng och jag ska väl försöka få tårarna att sluta rinna innan de kommer hem..
Jag vill ha ut bebis, typ nu!! V 34+0 idag så inte så länge kvar. Har känt att de är ju rätt säkra och trygga där inne i magen ändå, men nu känns det snarare tvärtom.
Nu vill jag ha bebis och ettårig gosse i famnen och bara vara sådär jobbigt överbeskyddande :heart

Alltså jag vet inte vad jag ska säga, så oerhört tragiskt och helt fruktansvärt. :cry:
Sambo och son är ute och åker en sväng och jag ska väl försöka få tårarna att sluta rinna innan de kommer hem..
Jag vill ha ut bebis, typ nu!! V 34+0 idag så inte så länge kvar. Har känt att de är ju rätt säkra och trygga där inne i magen ändå, men nu känns det snarare tvärtom.
Nu vill jag ha bebis och ettårig gosse i famnen och bara vara sådär jobbigt överbeskyddande :heart

Förstår din känsla! Knyter sig i magen på mig när jag tänker på det och jag har båda mina utan för magen. Som sagt så var det fruktansvärt då jag fick ett MA i v 12, det värsta jag vart med om hittills i mitt liv. Att ha gått fulltid och nåt sånt händer måste vara så hemskt så det går inte att beskriva.

Hoppas alla andra får behålla sina små bebisar nu och att de drabbade tar hand om sig så gott det går i detta elände :heart

Ja helt fruktansvärt :( och helt obegripligt att det hänt två gånger i samma tråd :cry:

Här har vi sjukstuga, sonen är pigg och kry men jag och maken snörvlar ikapp och det känns som att huvudet är tre gånger så stort ungefär. Tyckte det var fruktansvärt jobbigt att gå upp och leka med superpigg ettåring vid sju i morse.

Vilka perspektiv man får.

Att det obegripliga hänt igen går bara inte att greppa. Det gör mig än mer tacksam över att idag kunna fira att den egna ongen fyller ett år idag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 468
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve