Vårföräldrar 2015 #5

Jag har fått mjölkstockning eller något :cry:

Ont som tusan ivänster bröst, sidan och under mest.. Men bröstet är inte ett dugg hårt? :confused: brukar de inte vara det?

Brukar det göra ont när mjölken rinner till när man har mmjölkstockning? Nu kommer där en illande smärta som börjar i bröstet och lägger sig med ett tryck över hela bröstkorgen. Håller bara i några sekunder, men det gör rejält ont. :(

Rädslan är att det är någon infektion, sista tiden har hon börjat bitas rejält och det är inte omöjligt att där blivit något hål kanske...

Nu äter hon i varje fall, hade tänkt duscha sen men vet inte om det är lönt? Har ju ingen knuta att massera ut...?
Om man har mjölkstockning eller en infektion, smakar mjölken annorlunda då? Någon som vet?
Ungen vägrar äta på det onda bröstet nämligen... Tar ett par tag, drar igång reflexen och visar sen tydligt att hon vill ha det andra bröstet (skriker/gnäller)

Fortfarande ingen knuta, men känner mig rejält trött. Känns som om jag har feber (ömt skinn, onda muskler), men termometern visar normal temp.

Blir en spännande kväll detta.....

Om man har mjölkstockning eller en infektion, smakar mjölken annorlunda då? Någon som vet?
Ungen vägrar äta på det onda bröstet nämligen... Tar ett par tag, drar igång reflexen och visar sen tydligt att hon vill ha det andra bröstet (skriker/gnäller)

Fortfarande ingen knuta, men känner mig rejält trött. Känns som om jag har feber (ömt skinn, onda muskler), men termometern visar normal temp.

Jag har haft mjölkstockning några gånger och det verkar ju inte smaka annorlunda då han ätit på precis som vanligt.
Däremot kan jag tänka mig att det smakar annorlunda/illa om man har någon form av infektion i bröstet. Jag tycker att du ska ringa sjukvården och kolla upp det.

Jag hade sökt vårdrådgivning eller liknande vid dina symptom. Är det en infektion så konsumeras laktosen i mjölken och borde därför smaka annorlunda för bebisen. Har du mjölkat ur lite och kollat hur mjölken ser ut? Mjölk annars ut lite ut varje bröst och jämför färg och konsistens. Är de olika skulle jag defenitivt säga att du har en infektion. Håller tummarna att så inte är fallet :(.

Bvc idag med A som är 4 månader i morgon - 65,3 cm och 6110 g.

Mixade ihop lite mango till henne också som hon glatt mumsade i sig.

Har förövrigt en skön bvc- sköterska som sa "låt henne äta så mycket hon vill av vad hon vill" (som är bebisvänligt så klart). Har fått intrycket att vissa menar att bebisar bara ska äta lite lite av varje sak i början och bara en sak i taget vid flera tillfällen. Har känts krångligt så skönt att inte få några såna direktiv :)

Har nu två dagar i rad kunnat identifiera mig som lunchande småbarnsmamma :D! Igår käkade jag med mina föräldrar på kondis och idag anslöt jag mig till barnvagnsmaffian efter föräldragruppen på samma kondis. Det var mycket trevligt och sonen tyckte det var mycket spännande med alla nya personer. Nu sover han gott efter dagens äventyr och lär så göra ett tag till.

Att stå är lajbans, att smaka på mat är kul och leka tittut är JÄTTEKUL! Framförallt när fadern leker, han får väl nog av min nuna nu när jag är hemma så den är inte lika kul ;). Vi befinner oss mellan språng, vilket märks, för allt flyter liksom bara på just nu och E är jättehärlig!

Jag hade sökt vårdrådgivning eller liknande vid dina symptom. Är det en infektion så konsumeras laktosen i mjölken och borde därför smaka annorlunda för bebisen. Har du mjölkat ur lite och kollat hur mjölken ser ut? Mjölk annars ut lite ut varje bröst och jämför färg och konsistens. Är de olika skulle jag defenitivt säga att du har en infektion. Håller tummarna att så inte är fallet :(.
Ingen läkare idag. Men fått lite feber nu på kvällen så blir troligen imorgon.
Bara fått ut någon droppe när jag mjölkat ur (på båda brösten) , för lite för att jämföra. Får prova imorgon igen när jag kan använda ungen som "lockbete" för att få ut mjölken :p

Såhär som 4 månader gammal tycker A att det går helt ok att sova utan fysisk kontakt konstant :D hände häromdagen och händer i detta nu. Innan har hon vaknat efter max 10 min om hon inte känt att man är nära, nu har hon sovit över en timme :banana: sitter förvisso bredvid henne i soffan men behöver inte hålla en hand på henne

Bara fått ut någon droppe när jag mjölkat ur (på båda brösten) , för lite för att jämföra. Får prova imorgon igen när jag kan använda ungen som "lockbete" för att få ut mjölken :p
Ja, gör det. Låter tyvärr som infektion :(. Hoppas att det blir bättre under natten.

Såhär som 4 månader gammal tycker A att det går helt ok att sova utan fysisk kontakt konstant :D hände häromdagen och händer i detta nu. Innan har hon vaknat efter max 10 min om hon inte känt att man är nära, nu har hon sovit över en timme :banana: sitter förvisso bredvid henne i soffan men behöver inte hålla en hand på henne
Oj, jäklar vad jobbigt jag skulle tycka det va.. Men skönt att det funkar nu tillslut! :p

Oj, jäklar vad jobbigt jag skulle tycka det va.. Men skönt att det funkar nu tillslut! :p

Jag har faktiskt inte tyckt att det varit så jobbigt. Det har ju liksom varit enda "grejen" med henne. Hon gråter ju t ex i stort sett aldrig (några minuter nån gång i veckan max och då endast för att hon inte får bröstet tillräckligt snabbt, vi har aldrig haft nån jobbig natt utan hon sover alltid så länge hon får sova nära. Behöver inte heller vara just jag som är nära dagtid utan pappa och mormor funkar också helt ok. Sjalen har annars varit räddningen för att inte bli sittande i soffan :D

Vi har heller aldrig haft en jobbig natt och E är 5,5 månad. Trodde det skulle bli den första i förrgår eftersom hon inte mådde bra pga febern och vakna och var ledsen när vi kom upp och la oss vid 22. Men hon somna ju om fort och sov hela natten sen. Samma gjorde hon igår för febern kom tillbaka igår em och hon vakna även vid 22 då. Men somna om och sov hela natten, sover fortfarande faktiskt. Får väl se hur det är i natt. Dagarna har vart jobbigare nu i två dagar eftersom hon inte mår bra och inte alls är samma glada bäbis just nu. Förstår henne för jag mår skit av feber jag också! Men allt blir lite jobbigare med en rastlös 3 åring i huset också så det är svårt för henne att få lugn och orka vila. Men tur hon sover i vagnen för vi har kunnat hitta på lite saker ändå så 3 åringen fått gjort nåt också.

E blev nöjd när jag stoppa henne i selen igår. Det räckte inte att sitta i mitt knä och gosa men att gå runt med henne i selen var bra tydligen. Hoppas febern försvinner idag. Börjar misstänka 3 dagars febern. Hon sover som sagt än men hon var varm så gissar på feber fortfarande.

[GNÄLL]

Apropå det här med nätter... Ongen sover ju rätt bra, sover oftast från 21-22 till 08-09 och äter en (ibland två) gånger per natt. Men jag däremot, jag sover så uselt! Jag vaknar av allt (försöker med öronproppar vilket hjälper mig att somna men vaknar alltid av att de gör ont), vaknar av att jag måste gå på toa, drömmer mardrömmar, vaknar när lillan ska ha mat (fast maken tar hand om det), vaknar av att katten ligger på mig, vaknar av att katten INTE ligger på mig och så vidare i all oändlighet.

Jag har en lång historik av sömnproblem men det har varit rätt bra sista åren. Misstänker att det är all stress från det senaste året som helt enkelt börjar gnaga sig ikapp. Senaste året har jag hunnit med att bli gravid, genomlida nämnda graviditet, flytta och fixa upp en lägenhet helt från grunden (vi hade med oss ett skrivbord, en tv och kläder/prylar, inget mer), skaffa körkort, gifta mig, få högsta betyg på både en och två universitetskurser, få barn, skriva uppsats, vara ensam med lillan i fem veckor och sedan skriva mer uppsats. Jag. Är. Trött...

[/GNÄLL]

[GNÄLL]

Apropå det här med nätter... Ongen sover ju rätt bra, sover oftast från 21-22 till 08-09 och äter en (ibland två) gånger per natt. Men jag däremot, jag sover så uselt! Jag vaknar av allt (försöker med öronproppar vilket hjälper mig att somna men vaknar alltid av att de gör ont), vaknar av att jag måste gå på toa, drömmer mardrömmar, vaknar när lillan ska ha mat (fast maken tar hand om det), vaknar av att katten ligger på mig, vaknar av att katten INTE ligger på mig och så vidare i all oändlighet.

Jag har en lång historik av sömnproblem men det har varit rätt bra sista åren. Misstänker att det är all stress från det senaste året som helt enkelt börjar gnaga sig ikapp. Senaste året har jag hunnit med att bli gravid, genomlida nämnda graviditet, flytta och fixa upp en lägenhet helt från grunden (vi hade med oss ett skrivbord, en tv och kläder/prylar, inget mer), skaffa körkort, gifta mig, få högsta betyg på både en och två universitetskurser, få barn, skriva uppsats, vara ensam med lillan i fem veckor och sedan skriva mer uppsats. Jag. Är. Trött...

[/GNÄLL]

Inte så konstigt att du är trött! Du. borde. vila!

Jag försöker. :p På måndag har jag opponeringsseminarium och sedan är jag faktiskt ledig i åtta dagar. Inget plugg, inget flängande, inget görande. Jag ska bara pyssla runt hemma, gosa med ungen och röra lite på mig emellanåt.

Låter bra!

Jag känner att jag själv underskattade hur mycket kraft och ork det här med att få barn verkligen tar. Jag försökte jobba in i kaklet, men blev sista tre veckorna sjukskriven först på 50% och sista veckan 100%. Högt blodtryck (stressad?) och kräkningar flera gånger om dagen hela graviditeten tog ut sin rätt.

En vecka efter förlossningen började jag jobba hemifrån för att jag "ville göra klart en grej". Slutade med att grejen blev halvdant gjord och jag var en tråkig mamma som tänkte "ÅH NEJ!" när A vaknade istället för att sova så att jag kunde jobba.

Nu börjar jag jobba heltid på måndag, ett beslut jag tog innan jag gick på fl. Jag ska ju bara göra klart. Jamen tjena. Jag HAR ett väldigt roligt jobb, men just nu känns det inte jätteroligt att gå och jobba. Okej, det där var en mild underdrift. Jag vill inte alls. Men nu är det bara att göra (det är bara två månader, sen är jag ledig en stund igen).

Men alltså... om jag vetat innan hur jobbigt det här skulle vara, då hade jag gjort andra val.

Låter bra!

Jag känner att jag själv underskattade hur mycket kraft och ork det här med att få barn verkligen tar. Jag försökte jobba in i kaklet, men blev sista tre veckorna sjukskriven först på 50% och sista veckan 100%. Högt blodtryck (stressad?) och kräkningar flera gånger om dagen hela graviditeten tog ut sin rätt.

En vecka efter förlossningen började jag jobba hemifrån för att jag "ville göra klart en grej". Slutade med att grejen blev halvdant gjord och jag var en tråkig mamma som tänkte "ÅH NEJ!" när A vaknade istället för att sova så att jag kunde jobba.

Nu börjar jag jobba heltid på måndag, ett beslut jag tog innan jag gick på fl. Jag ska ju bara göra klart. Jamen tjena. Jag HAR ett väldigt roligt jobb, men just nu känns det inte jätteroligt att gå och jobba. Okej, det där var en mild underdrift. Jag vill inte alls. Men nu är det bara att göra (det är bara två månader, sen är jag ledig en stund igen).

Men alltså... om jag vetat innan hur jobbigt det här skulle vara, då hade jag gjort andra val.

Jag hade också stora ambitioner, t.ex. att jag skulle lämna in uppsatsen i slutet av maj efter att ha fött barn i mitten på april. Tog inte många dagar innan jag insåg att det aldrig skulle gå. Nu är jag glad att det är gjort, men med facit i hand hade jag lagt upp det annorlunda. Då hade jag inte ens försökt göra något skolrelaterat förrän typ i mitten av juli och bara chillat med ongen i tre månader.

Jobbigt att känna att du inte vill gå och jobba. :( Jag känner tack och lov att jag vill plugga, men jag ser också fram emot nästa termin när jag ska plugga något enkelt på distans och vara hemma med lillan istället.

Här har ungen börjat skratta mest hela tiden :D

Det var ett tag sen han gjorde det för allra första gången men det har varit väldigt sparsamt och kortvarigt hittills. Men nu så! Allra säkraste korten är antingen när han busar med sin farbror (med väldigt rött hår och skägg, kanske spelar in :D ) eller när han får syn på sig själv i spegeln. Då går det bara inte att hålla sig för skratt :laugh::love:

Här har ungen börjat skratta mest hela tiden :D

Det var ett tag sen han gjorde det för allra första gången men det har varit väldigt sparsamt och kortvarigt hittills. Men nu så! Allra säkraste korten är antingen när han busar med sin farbror (med väldigt rött hår och skägg, kanske spelar in :D ) eller när han får syn på sig själv i spegeln. Då går det bara inte att hålla sig för skratt :laugh::love:
Så olika det kan vara! H tycker att spegeln är jätteintressant, men inte skratt-rolig. Mer fundersam över att han ser mig (eller sin pappa) i spegeln. Skrattar gör H åt "det kom en mus", att klappa med tänderna och Jar Jar Binks-imitation (mm).

E vakna med 39 i feber som jag misstänkte. Helt slapp var hon stackarn...men hon åt en tallrik gröt och drack vatten till frukost. Sen korka hon på skötbordet efter att jag ringt 1177 som skicka oss till vc. Det besöket var totalt bortkastat vad gäller både tid och diesel dock....men vi är inte så oroliga för henne men håller det i nån dag till så vill vi åka till akuten istället och ta prover.

Var till läkaren imorse, fick utskrivet antibiotika vilken jag ska hämta ut OM febern kommer tillbaka. Men iom att den försvann igen inatt så tror de att allt är på väg att försvinna. De skrev ut antibiotikan mest för att "sitta på jourklinken eller akuten med 40 graders feber och ett spädbarn är inte så kul". Vilket jag håller med om, så jag blev väldigt tacksam :)

Fick även utskrivet en nässpray med lite hormon i vilket ska hjälpa till att få mjölken att rinna. = Lättare att tömma bröstet.
Annars var ordinationen att äta, sova, dricka, amma. Inget stress, inte "måste göra", inget "ska bara" :p Så idag har mannen jobbat hemifrån, vid minsta lilla skrik/trött/krisvarning från någon av barnen så har han kommit och tagit en av dem :) Jätteskönt!

Tyvärr, så har jag fortfarande ganska ont - och nu har där även blivit en rodnad :( Dock inte alls lika ont i övriga kroppen, och ingen feberkänning alls. Så vi får se hur denna helgen blir....

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 727
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
489
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 972
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3