Vårföräldrar 2015 #5

Nu på morgonen gjorde sonen det vi väntat på ett tag nu. Jag lämnade honom i gymmet en minut för att gå på toa och när jag kom tillbaka låg han visst på mage istället för rygg! Eftersom han hatar att ligga på mage var han inte särskilt nöjd utan det var gnäll tills jag vände tillbaka honom. Då började han direkt med att försöka vända sig till mage igen. Älskade knasiga unge :love:
Min har "tyvärr" vänt sig flera veckor nu o rullar runt precis hela tiden, överallt. :sneaky:

Min har "tyvärr" vänt sig flera veckor nu o rullar runt precis hela tiden, överallt. :sneaky:

Lillan vände sig för flera veckor sen här också men att rulla för att ta sig nånstans verkar inte intressant (storasyster rullade däremot som en galning när hon var 5 månader) utan hon övar på att åla och idag tog hon sig framåt om än sakta :p

5 månaderskoll idag, vägde in på saftiga 6240 gr och 66 långa cm! Min lilla spätta :D
Det firades med att tvätta, städa, handla och låta storasyster bada i sjön nu ikväll :)

5 månaderskoll idag, vägde in på saftiga 6240 gr och 66 långa cm! Min lilla spätta :D
Det firades med att tvätta, städa, handla och låta storasyster bada i sjön nu ikväll :)

Hihi till och med min lille kille är "stor" i jämförelse :D Han vägde ju 6200 när jag vägde honom själv vid 4 månader men tror knappast han är uppe i 66 cm eftersom han var 59 cm lång vid 3 månader. Men vid 5 månader borde han ju vara där :)

På nästan samma tema så begriper jag mig inte alls på blöjstorlekar. Vi har haft Libero stl 2 som vi konstaterade blivit för små nu vid 4 månader när han tagit sig över 6 kg, som också stämmer med viktangivelsen 3-6 kg. Vi har haft lite pampers stl 2 hemma som vi fick i en blöjtårta som vi började använda nu. Det är samma viktspann som Libero, men nu får vi sätta tejpen omlott för att de ska sitta bra. Är Pampers för kortare och tjockare barn? :p

Någon måste ju vara minst :D stora dottern hade samma vikt men vid 4 månader, olika det kan vara!

Dom är lite olika i passformen i kanten högst upp, upplever Pampers som större.
Använder dock inget av dem, kör natys blöjor :)

När vi var på kontroll vid 4,5 månad vägde E 6,3 kg och var 63,5 cm :)

Vi kör libero storlek 4 sen ett tag tillbaka för att slippa ryggbajsar ;)

5 månaderskoll idag, vägde in på saftiga 6240 gr och 66 långa cm! Min lilla spätta :D :)
66 cm, och 9.5 kg vid 4 månader här :rofl: Flodhäst :D

Jag börjar få problem med kläder... Hon är som sagt 66 cm lång, men rejält rund. Vilket gör att längdmässigt borde stl 68 passa bäst. Men hon töjer ut kläderna ganska bra, så stl 74 passar bra på bredden... Utom i magen/över rumpan. Jag börjar köpa hem stl 80 (:eek: ) i kläder nu för att de inte ska sitta så hårt. Inser ni hur långa de kläderna/byxor blir till henne?! Det kommer se helknast ut... Redan många strumpbyxor är alldeles för långa i stl 74......
Världens största i-landsproblem här!! Någon som har en lösning? :p

Ang blöjor så har vi alltid kört att när de når viktgränsen för nästa stl så byter vi. Hellre en lite stor blöja som man kan dra åt lite, än att ha en kort/liten blöja. Vi har dessutom två st storkissare så då behövs bästa möjliga uppsugningsförmåga :p
Kör stl 4 (från 7 kg) och 4+ (från 9 kg) till Lova nu. Stl 5 är från 11 kg.

66 cm, och 9.5 kg vid 4 månader här :rofl: Flodhäst :D

Jag börjar få problem med kläder... Hon är som sagt 66 cm lång, men rejält rund. Vilket gör att längdmässigt borde stl 68 passa bäst. Men hon töjer ut kläderna ganska bra, så stl 74 passar bra på bredden... Utom i magen/över rumpan. Jag börjar köpa hem stl 80 (:eek: ) i kläder nu för att de inte ska sitta så hårt. Inser ni hur långa de kläderna/byxor blir till henne?! Det kommer se helknast ut... Redan många strumpbyxor är alldeles för långa i stl 74......
Världens största i-landsproblem här!! Någon som har en lösning? :p

Vi har en del kläder från PoP och jag tycker att vissa av deras kläder är rejält luftiga i modellen.

Ta inte illa upp nu, men jag kan inte låta bli att undra hur din onge ser ut egentligen. :o Jag tycker L är knubbig och hon är väl runt 65-66 cm och är rätt nära, om inte precis förbi, 7 kg (BVC-besök om en vecka). :p

Ta inte illa upp nu, men jag kan inte låta bli att undra hur din onge ser ut egentligen.
Lugnt, jag har precis börjat vänja mig själv ;) (jag hade räknat med att det skulle bli en liten bebis, då jag själv var väldigt liten. Men tydligen slog gubbens gener igenom, han såg ut som en levande michillinigubbe som liten :D )
Men hon har ca 3 extra veck på varje arm/ben. Tror de flesta brukar hålla sig till ett, möjligen två veck annars ;)

Lugnt, jag har precis börjat vänja mig själv ;) (jag hade räknat med att det skulle bli en liten bebis, då jag själv var väldigt liten. Men tydligen slog gubbens gener igenom, han såg ut som en levande michillinigubbe som liten :D )
Men hon har ca 3 extra veck på varje arm/ben. Tror de flesta brukar hålla sig till ett, möjligen två veck annars ;)

Hmm, jag måste räkna veck vid nästa blöjbyte. :D

När vi var på kontroll vid 4,5 månad vägde E 6,3 kg och var 63,5 cm :)

Vi kör libero storlek 4 sen ett tag tillbaka för att slippa ryggbajsar ;)

Sorry, 7,3 kg ska det va :D

Med tanke på att hon äter gröt 2 ggr per dag nu och har börjat fått smakportioner till middag så lär inte viktkurvan plana än haha :p

Som @Tassetass säger så känns pop stora i strl, hm däremot är toksmå!

Min kompis unge är i samma kaliber som din, jag tror hon brukar köpa kläder som ska sitta skönt men hon måste vika upp ben osv. Men hellre vika upp så det sitter mjukt och skönt än stramt och tight:)

Sorry, 7,3 kg ska det va :D

Med tanke på att hon äter gröt 2 ggr per dag nu och har börjat fått smakportioner till middag så lär inte viktkurvan plana än haha :p

Haha jag som inte kunde begripa hur det kunde vara samma vikt på våra men två storlekar i skillnad. Detta var lite rimligare :D (och vi är ju på libero stl 3 nu när pamperserna är slut).

Ja det här med klädstorlekar är ju ett mysterium i sig...

Sonen har två bodys från samma märke (Name it). En i 56 och en i 62. De är exakt lika stora O_o. Han har en mjukisoverall i stl 62 som är större än en i 68 (olika märken iofs). Vissa kläder i 56 är fortfarande stora på honom medan vissa i 62 är i minsta laget.

I skrivande stund ligger han bredvid mig och sover iklädd en pyjamas med fötter på. Enligt lappen är den stl 50. Men jag lovar den är inte 50 cm någonstans :p

Vi ska in och mäta, väga nästa vecka då vi fyller fyra månader. Blir intressant! Han är rejält lång nu känns det som och har fått plocka bort en hel massa kläder. Och har fått lite mer hull förstås så det fyller ju ut även på bredden!:)
Innehar fortfarande pampers strlk 2, men köpte 'fel' strlk 3 för nån vecka sen. Han kan ha båda även om tre är rymligare såklart. Så jag kommer nog fortsätta med dom nu! Stora killen!!

Köpte en jättesöt body förra veckan strlk 68, perfekt tyckte jag som ögonmåttade så bra. Tji på den!
Hälsade även på kompisen med sin snart tvåmånadersbebis:love: Jag som tycker sonen är pluttig och liten...icke...han är stora killen nu! O_o hjälp vad fort det går!

Mitt barn har också tre extra veck på varje ställe ungefär, nu är hon inte mätt och vägd på länge men en bra gissning är att hon väger 6,5-7 kg och är ca 62-63 cm lång. Stor tjej!

Blir alltid förvånad när jag ser andra bebisar och undrar var alla veck är... :-)

Ja det här med klädstorlekar är ju ett mysterium i sig...

Sonen har två bodys från samma märke (Name it). En i 56 och en i 62. De är exakt lika stora O_o. Han har en mjukisoverall i stl 62 som är större än en i 68 (olika märken iofs). Vissa kläder i 56 är fortfarande stora på honom medan vissa i 62 är i minsta laget.

I skrivande stund ligger han bredvid mig och sover iklädd en pyjamas med fötter på. Enligt lappen är den stl 50. Men jag lovar den är inte 50 cm någonstans :p

Det är bara att inse att bäbiskläder är som vuxenkläder: ingen ordning på det här med storlekarna!

Insåg en kul sak häromdagen, på tal om det här med kläder och storlekar. L hade 50 när hon föddes och nu har hon börjat ha 68 i en del grejer, hon har med andra ord växt markant på längd och bredd. Vad som är lite lustigt är att vi har fortfarande samma strumpor till henne som när hon var nyfödd och de sitter fortfarande bra. Köpte en storlek större strumpor sist vi handlade (tänkte att vi liksom bara töjt ut de gamla) men de är lite stora. Tror fan inte hennes fötter växt en millimeter sedan hon föddes. :D

Det är bara att inse att bäbiskläder är som vuxenkläder: ingen ordning på det här med storlekarna!

Insåg en kul sak häromdagen, på tal om det här med kläder och storlekar. L hade 50 när hon föddes och nu har hon börjat ha 68 i en del grejer, hon har med andra ord växt markant på längd och bredd. Vad som är lite lustigt är att vi har fortfarande samma strumpor till henne som när hon var nyfödd och de sitter fortfarande bra. Köpte en storlek större strumpor sist vi handlade (tänkte att vi liksom bara töjt ut de gamla) men de är lite stora. Tror fan inte hennes fötter växt en millimeter sedan hon föddes. :D

Ja verkligen! Man tycker ju att det borde vara rätt straightforward med centimeterstorlekar men uppenbarligen inte...

Haha växer fötterna däremot :D Hälen på hans första strumpor är typ på halva foten nu. Men så har han ju iofs sin pappas stl 45 att leva upp till :p

Dagis började för storasyster igår så nu blir rutinerna annorlunda för oss igen. E fick jag skaka liv i vid 8 i morse och det var inte lätt för oj vad hon sov! :p Då hade hon sovit 12 timmar och inte ätit sen kvällsmaten igår vid 19.30. Så hon fick hoppa flaskan och börja dagen med gröt! En rejäl portion 6 månaders gröt och lite mangopure. Smaskigt! :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 724
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
488
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 966
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar