Vårföräldrar 2015 #4

Nej vi har inte heller något direkt behov av att lämna bort sonen. Jag vill också att han ska få en nära relation med sina mor- och farföräldrar men han umgås väldigt mycket med dem även om vi också är med eller i närheten. Sen får vi ju se ju äldre han blir :)

Angående att låta barnet ha barnvakt, så hade det fungerat för oss om jag inte varit för bekväm för att pumpa ur mjölk. H är oftast väldigt lätt att ta hand om och roas (minst) lika bra av tex mormor och morfar. Nu har han varit själv med dem kortare stunder när han varit matad innan. Datenight blir det nog först när H inte ammas på natten. Inatt sov han i ett streck från 21-07 men jag känner ingen brådska över att vara ifrån honom. Är minst lika mycket för min skull som det känns bra att vänta med barnvakt.

Här har vi inte riktigt börjat skratta än. Eller ja han "skrattar" ju för fullt men det kommer inga skrattljud än :D

Annars övas det för fullt på att rulla från rygg till mage. Axeln är fortfarande i vägen och han blir så frustrerad när det inte går! Idag har vi också lärt oss att om man stoppar fingrarna för långt ner i halsen när man äter på dem så kräks man... eller ja frågan är väl om sonen har lärt sig ;)

I natt sov A för första gången en hel natt utan amning, 22:30- 07. Hyfsat spända tuttar på morgonen :p

Ang att lämna så har vi lämnat henne nån timme som mest. Vi har inte haft behov av det och eftersom vi helammar så är det enklare att ha henne med än att behöva tänka på att hon kanske blir hungrig. Hon äter fortfarande gärna varannan- var tredje timme.

Idag har vi varit utan bebis i 12h, längsta hittils! Himla skönt med lite tid utan bebis, tror både hon och vi tycker det faktiskt! :-) har ni lämnat bort era kortare eller längre stunder till annat än pappa? Någon som t.o.m lämnat över natten? När "kan" man börja med sånt?

Vår tjej är otroligt trygg med sina mor och farföräldrar, är lätt att få att sova, inga problem med flaska eller verkar sakna oss. Är en natt utan oss i slutet av augusti för tidigt? Hur vet man? :-) 4,5 månad är hon då.

Storasyster sov nog borta första gången när hon var närmare 1,5 år. Kommer inte att lämna bort Leona på länge över natten heller.
När de är så här små så ställer de ju in sig på att man aldrig kommer tillbaka när man är borta för många timmar så jag vill inte utsätta henne för det om jag inte behöver. Har inte det behovet av egentid från henne, det är värre med 2-åringen för där kan man ju inte direkt sitta och vila i soffan om man är trött en dag så då kan det vara skönt med barnvakt.

Hittills har vi bara haft barnvakt hemma när vi behövt få något gjort på gården och så har min mamma vart med och varit barnvakt när jag tävlade. Fast då sov hon hela tiden så hon hade det inte så jobbigt :)

Men du får väl känna efter så att hon inte är i en jättemammig fas då när ni tänkt lämna bort henne så går det säkert bra :)

Hur är era små när det gäller att ligga själv och leka i babygym eller liknande?
Väldigt varierande men helt själv är sällan det funkar någon längre stund. Gärna babygym med sällskap ;). Däremot så funkar det fint att träna om hon kan ligga och titta på- tydligen prima bebisunderhållning att se mamman svettas på träningscykeln :up:

Har någon bytt babyskyddet mot en större bilbarnstol?
Har upptäckt att han växt ur sin brio på bredden typ :o axlarna får liksom inte plats....

Hur är era små när det gäller att ligga själv och leka i babygym eller liknande?

Beror lite på dagsformen. (eller ska man rättare sagt säga timmesformen, hehe)
Ibland kan han roa sig själv uppemot 10 minuter i babygymmet men 90% av gångerna så leker vi med honom när han ligger där.
Babysittern gillar han däremot hyffsat ofta att bara sitta och gunga i utan vidare underhållning från oss.

Storasyster sov nog borta första gången när hon var närmare 1,5 år. Kommer inte att lämna bort Leona på länge över natten heller.
När de är så här små så ställer de ju in sig på att man aldrig kommer tillbaka när man är borta för många timmar så jag vill inte utsätta henne för det om jag inte behöver. Har inte det behovet av egentid från henne, det är värre med 2-åringen för där kan man ju inte direkt sitta och vila i soffan om man är trött en dag så då kan det vara skönt med barnvakt.

Hittills har vi bara haft barnvakt hemma när vi behövt få något gjort på gården och så har min mamma vart med och varit barnvakt när jag tävlade. Fast då sov hon hela tiden så hon hade det inte så jobbigt :)

Men du får väl känna efter så att hon inte är i en jättemammig fas då när ni tänkt lämna bort henne så går det säkert bra :)
Fast det där med att dom glömmer bort, det är ju lika illa om tex pappan jobbar heltid och är borta 10h? Vilket dom flesta antagligen gör (eller mamman).

Har någon bytt babyskyddet mot en större bilbarnstol?
Har upptäckt att han växt ur sin brio på bredden typ :o axlarna får liksom inte plats....

Han skulle nog kunna ha sitt babyskydd länge, det var två veckor sen vi plockade bort inlägget..

Men vi tänker nog byta till större stol så fort han sitter bra i en sån. De är ju säkrare, och förr eller senare måste man ju ändå byta :)

Sonen är nöjd i babygymmet en stund men blir oftast gnällig efter en stund (överstimulerad kanske?). Då brukar vi ta en paus och bara sitta och mysa eller gå runt med honom i famnen utan några leksaker.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V