Vårföräldrar 2015 #4

Vad jobbigt att det plötsligt blivit så:(. Hur äter hon nu då, utpumpat? Hoppas det bara är en fas!

Har haft massa utpumpad i frysen som hon fått idag, och nu på kvällen ammat, men funkar det inte imorgon får det bli ersättning tyvärr. :( ja, jättemärkligt efter att det funkat toppen hittils, hon är ändå 3,5 månader.

Jo säkert men varför nu efter 3,5 månad? Hon ammar, men inte dagtid utan mest morgon och kväll.

Det kan komma närsomhelst tyvärr. Du kanske skulle ringa en hjälpmamma och få tips på vad du kan göra, om du vill fortsätta amma. Kanske går det att få till igen isåfall.

Har haft massa utpumpad i frysen som hon fått idag, och nu på kvällen ammat, men funkar det inte imorgon får det bli ersättning tyvärr. :( ja, jättemärkligt efter att det funkat toppen hittils, hon är ändå 3,5 månader.

Så det har gått bra att amma ikväll iallafall?

Ja, bara vissa mål dagtid hon vägrar, verkar som att morgon o kväll när hon är lugnare/tröttare går bra men inte på dagen när hon är pigg.

Aha! Men då kanske det bara handlar om att hon vill ha lugn och ro vid amningen just nu. Skiljer sig kvälls/morgon amningen något från dagens amning?

Ja, bara vissa mål dagtid hon vägrar, verkar som att morgon o kväll när hon är lugnare/tröttare går bra men inte på dagen när hon är pigg.
Tyckte vi hade en period hon knappt åt på dagtid, flängde mest runt med huvudet och tittade runt vid minsta störning. Nu äter hon ofta igen men när det var så åt hon rejält morgon och kväll och tycktes inte hungrig på dagarna :confused:. Verkar er bebis hungrig när hon inte tar bröstet?

Aha! Men då kanske det bara handlar om att hon vill ha lugn och ro vid amningen just nu. Skiljer sig kvälls/morgon amningen något från dagens amning?

Dagtid åtminstånde nu när mannen har semester blir endel på andra platser än hemmet, tex stallet, bilen, hemma hos nån, ute etc. Hon kanske känner av att jag ev blir lite stressad och obekväm på andra platser?

Tyckte vi hade en period hon knappt åt på dagtid, flängde mest runt med huvudet och tittade runt vid minsta störning. Nu äter hon ofta igen men när det var så åt hon rejält morgon och kväll och tycktes inte hungrig på dagarna :confused:. Verkar er bebis hungrig när hon inte tar bröstet?

Nej hon verkar iofs inte hungrig då, men hon borde vara tycker jag, därav att jag testar inför att vi tex ska sätta oss i bilen o åka. Hon blir också sådär störd av annat o verkar inte riktigt få ro att äta, tycker allt annat än roligare, typ. Får ta nya tag imorgon och se om det går bättre! :)

Nej hon verkar iofs inte hungrig då, men hon borde vara tycker jag, därav att jag testar inför att vi tex ska sätta oss i bilen o åka. Hon blir också sådär störd av annat o verkar inte riktigt få ro att äta, tycker allt annat än roligare, typ. Får ta nya tag imorgon och se om det går bättre! :)

Alice är lika gammal och beter sig likadant. Innan åt hon när hon hade chansen, nu blir hon sur när jag lägger henne vid bröstet om hon inte själv meddelat att hon är hungrig. Jag testar ibland att amma förebyggande men så fort hon verkar ointresserad struntar jag i det och så får hon äta när det passar henne. Ibland verkar hon hungrig men äter knappt ändå nåt när hon får bröstet. Jag tänker att hon nog ser till att få I sig det hon behöver så länge hon verkar pigg och glad.

Nej hon verkar regels inte hungrig då, men hon borde vara tycker jag, därav att jag testar inför att vi tex ska sätta oss i bilen o åka. Hon blir också sådär störd av annat o verkar inte riktigt få ro att äta, tycker allt annat än roligare, typ. Får ta nya tag imorgon och se om det går bättre! :)
Förstår, brukar också amma i "förebyggande syfte". Det är ganska så ofta som hon inte tar bröstet då, eller bara äter någon minut. Jag tänker att hon inte är så speciellt hungrig då och så får hon äta lite senare bara.

Dagtid åtminstånde nu när mannen har semester blir endel på andra platser än hemmet, tex stallet, bilen, hemma hos nån, ute etc. Hon kanske känner av att jag ev blir lite stressad och obekväm på andra platser?

Om du är obekvän och stressad känner hon säkert av det. Men många bebisar går igenom en period då de har svårare att koppla bort omgivningen när de ammar. Det går över, jag hade försök amma där hon inte har så mycket som stör runtom, och där jag känner mig trygg. Det är oerhört stressande när amningen krånglar speciellt om en verkligen vill amma.

Förstår, brukar också amma i "förebyggande syfte". Det är ganska så ofta som hon inte tar bröstet då, eller bara äter någon minut. Jag tänker att hon inte är så speciellt hungrig då och så får hon äta lite senare bara.
Får ha lite is i magen då och vänta in henne då :)

Om du är obekvän och stressad känner hon säkert av det. Men många bebisar går igenom en period då de har svårare att koppla bort omgivningen när de ammar. Det går över, jag hade försök amma där hon inte har så mycket som stör runtom, och där jag känner mig trygg. Det är oerhört stressande när amningen krånglar speciellt om en verkligen vill amma.
Ja verkligen, får testa vara hemma större delen av dagen idag o se om det funkar bättre!

Ongen somna kl 21 och sov till 8.15 :eek: Rekord för henne!
Stack till henne nappen och snutten vid 4 för då drömde hon nog nåt och gråt lite i sömnen.

Så är det här också!
Jag kan amma (innan flaska) om jag hinner göra det innan han känner att han är hungrig/just när han vaknar. Men har han redan börjat bli lite hungrig eller är för pigg så är det lönlöst.
Kväll när han ska somna till eller morgon när han vaknar går det hur bra som helst.

När han var en månad och vi började med ersättning skulle han ammas först. Gick ju bra en period, men han ville såklart snart ha flaskan direkt. Jag blev bara ledsen över att amningen inte fungerade så jag la ner det till slut och ammar bara morgon och vissa gånger under dag/kväll 'när det är läge' helt enkelt.

"Skönt" att veta att jag inte är ensam! :)
Så är det här också!
Jag kan amma (innan flaska) om jag hinner göra det innan han känner att han är hungrig/just när han vaknar. Men har han redan börjat bli lite hungrig eller är för pigg så är det lönlöst.
Kväll när han ska somna till eller morgon när han vaknar går det hur bra som helst.

När han var en månad och vi började med ersättning skulle han ammas först. Gick ju bra en period, men han ville såklart snart ha flaskan direkt. Jag blev bara ledsen över att amningen inte fungerade så jag la ner det till slut och ammar bara morgon och vissa gånger under dag/kväll 'när det är läge' helt enkelt.

Kan säga om amning jag med att E inte alltid är så intresserad på dagen utan brukar kika runt och titta på annat. Men oftast så äter han bra på morgonen och kvällen istället :)

Ammar hon eller ger du ersättning? För ammar hon så gör det absolut inget att hon väger mycket! Läst till och med någon artikel/studie för något år sedan som sa att är bebisarna tjocka (av amning!!) som små, så har de lättare för att hålla en normal vikt som vuxna. (äter de ersättning var resultatet helt annorlunda).

Sen är det viktigt att skilja på behöva och behöva. Behöva - för att överleva/väga tillräckligt - nej, det behöver hon inte. Behöver - i form av snuttebehov/känna sig mätt/närhet/ect - ja, troligen behöver hon det eftersom hon vill äta så ofta :)
Försöker inte peka finger åt dig, så ta det absolut inte så! Men oftast finns där ju en anledning till att de äter ofta :)
(Sonen åt också varannan timme dygnet runt så jag vet vad du går igenom. Men det går över - jag lovar!)

Hon helammas. Jag har också läst det så vikten är jag inte ett dugg orolig för. Själv så vägde jag över 10 kg när jag var 3 månader så hon har ju att brås på :) Har aldrig haft problem med att hålla normalvikt heller om man nu ska stödja forskningen.

Jag tror faktiskt att det är lite mitt fel att hon vill snutta så ofta. Är så himla lättväckt och så vet jag inte riktigt vad jag gör på nätterna så då ammar jag på minsta gny och så blev det så här. Var samma med storasyster också.
Gick det över med din son av sig själv? Vi fick bryta det med hjälp av hennes pappa vid 7 månader när jag vågade låta han ta över. Då var det inga problem.

Men steg ett nu är att lära L att somna utan amning, för som det är nu kan inte hennes pappa lugna henne alls när hon vaknar till. Kom in från stallet häromkvällen till gallskrik :(

Inte samma sak/sits som det är för dej @carmarnic ,
men
ville bara dela med mej om att när sonen egentligen bara vill snutta, (liggammar nästan alltid) så byter jag tutte mot plasttutte :p snabbt som ögat, men ligger kvar tätt tätt och på samma vis. Det är oftast när han ska somna eller vaknar till och blir lessen men ska fortsätta sova.
Alt lägger mej som att vi ska liggamma men ger han napp istället tryckt ihop mot mej. Somnar som en stock.

Fast så kanske alla gör :D ah, det funkar för snutt här iallafall :)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar