Vårföräldrar 2015 #4

Min man sa att ungarna somnat runt 20.30 igår. Lillfröken vakna först kl 7 och ville äta! Sen somna hon om till strax innan 8 då även storasyster kom :) Sen vi fått rutin på att lägga även E runt kl 20 på kvällen så sover hon inte så länge efter första målet mat längre utan ligger ibland vaken vid 6 efter hon ätit och somnar sen om eller så somnar hon om men vaknar runt 8.

Min man sa att ungarna somnat runt 20.30 igår. Lillfröken vakna först kl 7 och ville äta! Sen somna hon om till strax innan 8 då även storasyster kom :) Sen vi fått rutin på att lägga även E runt kl 20 på kvällen så sover hon inte så länge efter första målet mat längre utan ligger ibland vaken vid 6 efter hon ätit och somnar sen om eller så somnar hon om men vaknar runt 8.

Himmel vad dina ungar sover. :D

I och för sig sover L också rätt bra. Hon slocknade strax före nio igår, åt klockan 23 och sedan någon gång under natten (maken matade) och sov sedan till halv nio. Maken tar de flesta nattmatningar nu vilket är himla skönt, med en förkylning som inte vill ge sig och en deadline på uppsatsen som närmar sig med stormsteg behöver jag all sömn jag kan få... :crazy:

Idag var det BVC besök och L är en riktig knubbis som ligger på översta kurvan på vikten. Så BVC-sköterskan tyckte att vi skulle ta fighten och få slut på nattmålen. Så hennes pappa kommer att få några jobbiga nätter framöver. Men ikväll har hon varit helt klubbad av vaccinet. Somnade vid 17 och har bara vaknat och ätit två gånger så undrar när det kommer vara morgon i morgon..

Sa BVC att ni skulle ta bort nattmålen eftersom hon väger så mycket? Jag som bara hört att så här små bebisar inte kan väga för mycket..?

Sa BVC att ni skulle ta bort nattmålen eftersom hon väger så mycket? Jag som bara hört att så här små bebisar inte kan väga för mycket..?

Nej hon sa att hon väger så pass mycket redan att hon inte behöver äta på nätterna egentligen. Så att äta varannan timme som hon gör nu så att jag är ett vrak hela dagarna är ganska dumt. Så jag tänkte ha som mål att hon får äta var fjärde timme på natten nu sen kommer hon förmodligen börja sova längre och längre när varannan timme-vanan är bruten :)

Hur har ni era bebisar liggande när de sover? Har ni kudde och/eller täcke? Min sover i sin egen säng men ligger fortfarande i babynestet där kanterna förhindrar att han vänder sig och lägger sig på mage. Han har fortfarande inte vänt sig helt utan lyckas bara lägga sig på sidan än så länge men jag nojjar för att han ska vända sig till mage nattetid och inte få ordentligt med luft... Han är ju 3 månader och orkar lyfta på huvudet men jag tänker att han kanske sover djupt och inte märker att han inte får luft, eller tänk om jag sover djupt och inte hör honom skrika? (as if, jag vaknar av minsta lilla, men tänk om...)
Är jag superduperfjantig? :o :crazy:
Jag kan ju inte ha honom liggande i babynestet för all framtid...
I det har han ett fårskinn så vi har inte någon kudde där, det blir mjukt och fluffigt under huvudet ändå. Inget täcke än så länge, han har ju pyjamas och verkar ha lätt för att bli varm.

Vi slutade sova i nestet för nån månad sen, han sover i spjälsängen med kudde och täcke. Och pjamas (utan fötter). Han sover så stilla så täckena ligger kvar (och han ligger kvar typ där man la honom:D). Är han vaken ligger det inte kvar något täcke ;)

Idag är jag själv med sonen och har varit riktigt våghalsig i köket. Gav mig på att laga lasagne OCH baka bullar medan sonen sov (i sängen för ovanlighetens skull:up:). Lasagnen blev färdig men självklart vaknar han och är morgontrött när degen jäst klart och ska bakas ut. Jag lägger sonen i nestet och han är hyfsat nöjd så jag hinner fixa klart ena halvan av degen. När andra halvan ska fixas blir han övertrött och vill upp i famnen. Sagt och gjort. Bärsjalen får tjänstgöra och sonen tittar intresserat på medan jag kavlar ut degen, lägger på fyllning och rullar ihop dem till bullar. När allt är i ugnen somnar han och hans mamma är genomdränkt av svett. Det var helt klart en utmaning, men jag är stolt över att jag lyckades med denna bedrift :banana:.

Nej hon sa att hon väger så pass mycket redan att hon inte behöver äta på nätterna egentligen. Så att äta varannan timme som hon gör nu så att jag är ett vrak hela dagarna är ganska dumt. Så jag tänkte ha som mål att hon får äta var fjärde timme på natten nu sen kommer hon förmodligen börja sova längre och längre när varannan timme-vanan är bruten :)
Ammar hon eller ger du ersättning? För ammar hon så gör det absolut inget att hon väger mycket! Läst till och med någon artikel/studie för något år sedan som sa att är bebisarna tjocka (av amning!!) som små, så har de lättare för att hålla en normal vikt som vuxna. (äter de ersättning var resultatet helt annorlunda).

Sen är det viktigt att skilja på behöva och behöva. Behöva - för att överleva/väga tillräckligt - nej, det behöver hon inte. Behöver - i form av snuttebehov/känna sig mätt/närhet/ect - ja, troligen behöver hon det eftersom hon vill äta så ofta :)
Försöker inte peka finger åt dig, så ta det absolut inte så! Men oftast finns där ju en anledning till att de äter ofta :)
(Sonen åt också varannan timme dygnet runt så jag vet vad du går igenom. Men det går över - jag lovar!)

Himmel vad dina ungar sover. :D

I och för sig sover L också rätt bra. Hon slocknade strax före nio igår, åt klockan 23 och sedan någon gång under natten (maken matade) och sov sedan till halv nio. Maken tar de flesta nattmatningar nu vilket är himla skönt, med en förkylning som inte vill ge sig och en deadline på uppsatsen som närmar sig med stormsteg behöver jag all sömn jag kan få... :crazy:

Haha ja dom sover bra båda två :D Men E sover väldigt sällan långa stunder dagtid utan det är powernaps hit och dit så hon tar väl igen det på natten. Storasyster var exakt likadan!

Ja då förstår jag att du försöker sova så mycket det bara går!

Nu har vi tagit oss igenom det här utvecklingssprånget med råge tror jag - imorse vaknade jag av en bebis som låg och viftade med fötterna och provade nya ljud! När jag tittade över kanten till vaggan möttes jag av ett stort skratt :love:

Första gången jag vaknar till en vaken, ickehungrig glad bebis :bump:

I natt sov E från 21 till 7.30! Åt, somna sen om en timme innan storasyrran vakna :)

Hon har blivit så rörlig! Vänder sig från mage till rygg och rygg till mage och har påbörjat nån sagt krål/krypträning. Ser ut som hon försöker åla sig fram med benen men armarna hänger inte med så hon tar sig ingenstans och så står hon korta stunder på knä och armbågar :p Sliter hårt gör hon iallafall!

Gröt är poppis! I morse tänkte vi inte ge henne gröt men hon satt bara och studsa och kolla vad vi åt så hon fick en liten portion ändå och då blev hon nöjd :D Hade ju tänkt sluta amma tvärt när jag väl bestämt mig precis som jag gjorde förra gången. Men nu delammar jag ändå haha! Så vi har alltså börjat fasa bort amningen.

Fint väder idag så jag ska stoppa henne i vagnen och gå en promenad medan de andra är i stan en sväng :)

Nu har vi tagit oss igenom det här utvecklingssprånget med råge tror jag - imorse vaknade jag av en bebis som låg och viftade med fötterna och provade nya ljud! När jag tittade över kanten till vaggan möttes jag av ett stort skratt :love:

Första gången jag vaknar till en vaken, ickehungrig glad bebis :bump:

Visst är det trevligt att mötas av en nöjd och glad bebis på morgonen :)
Här övas det också på mycket olika ljud nu för tiden. Dagens favorit verkar vara ljud med u... buu, huu, luu, guu osv låter det här för tillfället ;)

Maken och 3 åringen ska tälta i natt (nere i unghästens beteshage) så jag blev helt plötsligt ensam ikväll :p E har somnat så jag ska ta och duscha och sen sätta mig framför tvn och slappa!

Här går amningen sen ett par dagar inge bra. Hon vägrar bröstet. :/ hon har helammats med ersättning enstaka ggr men flaska med utpumpad mjölk har använts varje natt. Och det har alltid gått bra, tills nu. Några erfarenheter? Vill verkligen amma men det känns omöjligt :/

Flera helger i rad har vi varit på dagsutflykter till stökiga ställen som crosstävling eller hundutställning. Bebis sover sej genom samtliga. Vaknar och äter förstås men somnar lika fort igen, obrydd över omgivningen. Någon gång när vi kom nära fick han hörselkåpor när han var på g att somna och slocknade omedelbart =D

Här går amningen sen ett par dagar inge bra. Hon vägrar bröstet. :/ hon har helammats med ersättning enstaka ggr men flaska med utpumpad mjölk har använts varje natt. Och det har alltid gått bra, tills nu. Några erfarenheter? Vill verkligen amma men det känns omöjligt :/

Kanske hon föredrar flaskan? Då det går lätt att få i sig mjölken, det krävs inget av henne. Kan ju bli så om man blandar flaska och bröst. Vissa barn blir tuttförvirrade, vissa föredrar det ena framför det andra, andra klarar av att blanda. Det är sådant man får ta in i beräkningen när man väljer att kombinera.

Elisha skrev:
Vad jobbigt att det plötsligt blivit så:(. Hur äter hon nu då, utpumpat? Hoppas det bara är en fas!

Kanske hon föredrar flaskan? Då det går lätt att få i sig mjölken, det krävs inget av henne. Kan ju bli så om man blandar flaska och bröst. Vissa barn blir tuttförvirrade, vissa föredrar det ena framför det andra, andra klarar av att blanda. Det är sådant man får ta in i beräkningen när man väljer att kombinera.
Jo säkert men varför nu efter 3,5 månad? Hon ammar, men inte dagtid utan mest morgon och kväll.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst