Vårföräldrar 2015 #4

Låter lovande. Sonen är stor han med så inlägget kanske inte skulle behövas särskilt länge då :). Vet du hur den är att bära med jämfört med andra märken?

Inte burit med annat än sjal i övrigt så hur den är jämfört med andra vet jag inte. Men den var räddningen i koliktider och när hon inte ville åka vagn. Hon sov gott och jag kunde utan problem gå 6-7 km med henne där.
Det gick att spänna upp lite och hasa ner den lite med så kunde man till och med amma i den.

Nu har jag och lillan kravlat oss ur sängen. Hade helst stannat där hela dagen för att slippa facea tomheten som kommer märkas ännu mer idag efter hundens bortgång. Äldsta dottern har sovit borta i natt och kommer hem i em.
Men nu är vi uppe. Jag äter frukost och lillan knatar runt j gåstolen. Hon tar sig fram lättare och lättare i den nu :D Nästa vecka är det BVC besök igen, ska bli kul och se hur hon växt under en månad :)

Är det bara jag som är allergisk mot att kalla spädbarn/bebisar för snäll?

Nöjd, glad, lättroad det finns massor med ord som jag tycker känns bättre än att kalla en bebis som inte skriker för "snäll" (vilket jag tror är vad de flesta menar om man använder ordet om en bebis).

Så nu fick jag ur mig det också.

Jag har ju en ganska 'snäll' bebis men menar nöjd och belåten. Precis som du skriver. :)

För mej (och för folk omkring mej som också säger snäll i samma andemening) är snäll bara ett annat uttryck, helt enkelt. Inget jag har reflekterat över öht.

Dom ringde och sa att det är rätt trasigt inne i leden och han kommer aldrig kunna få full rörelsefunktion igen och det kommer vara en lång läkeprocess med gips i minst 2 månader mm. Han är en stor hund så det försvårar allt ännu mer och är ändå 9 år. Han som är en så himla aktiv hund kommer aldrig få ett spnt liv gan vill ha och förjänar igen. Så vi tog beslutet att han får somna in direkt. Så himla tråkigt, underbara, älskade hund varför var han tvungen att göra ett sånt hopp :cry::cry::cry:

Nu är det roliga att berätta för 3 åringen. Får bli när maken kommer hem för jag kommer börja grina.
Fy så tråkigt, lider med er :cry:

Idag var Alice ledsen för första gången på ett sånt där, för oss, oförklarligt sätt. Sambon la ner henne på soffan och så började underläppen skaka och hon började snyfta för att sen gråta ordentligt. Lugnade sig i sambons famn och somnade till men vaknade och vart ledsen igen. Sjalade upp henne och då lugnade hon sig direkt och har nu sovit i sjalen 2 timmar :heart

• Gilla
Reactions: Lo_
Tänk vad små barn känner av när det gäller känslor. När äldsta dottern är ledsen så försöker lillan trösta henne genom att prata en massa med henne :love:
Förut fick jag svar på mitt mejl till hon vi köpte hunden av och jag började gråta ordentligt. Lillan ville upp ur gåstolen så jag gick runt och bar henne medan jag grät och hon var helt stilla och helt tyst precis som att hon kände att jag behövde få kramas med henne lite. Hon tittade upp på mig som att hon undrade hur det går med mig för det var en sån där frågande blick. Underbara ungar :heart

Tänk vad små barn känner av när det gäller känslor. När äldsta dottern är ledsen så försöker lillan trösta henne genom att prata en massa med henne :love:
Förut fick jag svar på mitt mejl till hon vi köpte hunden av och jag började gråta ordentligt. Lillan ville upp ur gåstolen så jag gick runt och bar henne medan jag grät och hon var helt stilla och helt tyst precis som att hon kände att jag behövde få kramas med henne lite. Hon tittade upp på mig som att hon undrade hur det går med mig för det var en sån där frågande blick. Underbara ungar :heart
Fy vad tråkigt med hunden :cry::cry:

Min lilla bebis som bara vägde 3190 g när hon föddes har lyckats äta upp sig till 7,5 kg på mindre än tre månader :eek:
Hon hade bara klänningar förra veckan när det var så varmt och sen när det vart kallare igen och jag skulle sätta på henne en vanlig body så satt den som ett korvskinn. Så nu är det 74 gäller. Trodde ju att hon skulle ha 62 hela sommaren. Farmor kallade henne fläskfia igår, inte okej enligt mamma :mad:
Idag provat hon hoppgungan för andra gången. Förra gången hade hon inte förstått att hon har ben men nu rörde hon lite på dem faktiskt och smilade för fullt :)

Min lilla bebis som bara vägde 3190 g när hon föddes har lyckats äta upp sig till 7,5 kg på mindre än tre månader :eek:
Hon hade bara klänningar förra veckan när det var så varmt och sen när det vart kallare igen och jag skulle sätta på henne en vanlig body så satt den som ett korvskinn. Så nu är det 74 gäller. Trodde ju att hon skulle ha 62 hela sommaren. Farmor kallade henne fläskfia igår, inte okej enligt mamma :mad:
Idag provat hon hoppgungan för andra gången. Förra gången hade hon inte förstått att hon har ben men nu rörde hon lite på dem faktiskt och smilade för fullt :)
Jäklar! Min är 3mnd snart och vägde 4.1 vid födseln o igår 5.9 och följer kurvan fint. Hon har 56/62 :p jag tycker hon är stor. Haha

Inte helt lätt att vara nyfiken och trött samtidigt :D Håller storasyster på med nåt så måste man ju kolla på det och då tar det tid att somna i babynestet i soffan även fast man är supertrött ;) Tror vi får börja lägga henne uppe i sin säng när hon ska sova nu om det inte är väder för att sova ute i vagnen.

Jäklar! Min är 3mnd snart och vägde 4.1 vid födseln o igår 5.9 och följer kurvan fint. Hon har 56/62 :p jag tycker hon är stor. Haha
Lite mer praktiskt med en bebis som kan ha kläderna ett tag!
Hmm undrar vilken kurva L kommer få :D Ska inte till bvc förrän i slutet av månaden så får se vart hon hamnar då. Men det borde ju lugna ner sig snart.

Jag håller med och ändå gör jag just det hela tiden men lyckas ofta korrigera mig till lugn för det är ju egentligen det jag menar...

Jag använder det mer skämtsamt för jag håller med om att det låter löjligt ;)

Mamma sa alltid att en bäbis bara har två lägen; belåten eller inte belåten. Snäll och lugn - eller motsatsen - kommer långt senare. Så nej, du är inte den enda som är allergisk.

Nej jag gillar det inte heller. Jag förstår ju att det inte är så man menar egentligen men det låter knepigt när man kallar en glad och tyst bebis för snäll. Vad är en bebis som gnäller mycket då, elak? Men som sagt är väl ingen som använder det i den betydelsen :)

Jag har ju en ganska 'snäll' bebis men menar nöjd och belåten. Precis som du skriver. :)

För mej (och för folk omkring mej som också säger snäll i samma andemening) är snäll bara ett annat uttryck, helt enkelt. Inget jag har reflekterat över öht.
Mest medhåll i frågan :D

Jag har funderat på det en del eftersom jag dela tycker att det är intressant med språk och ord och dels tycker att det verkar vara en övervikt av lugna/belåtna (dvs "snälla") barn i tråden. Vet inte om det speglar verkligheten eller om användningen av ordet snäll om spädbarn kan göra det extra svårt att erkänna att ens bebis inte är nöjd/belåten så ofta?

Igår hade vi besök av en bebis som är något äldre än H och med väsentligt högre ljudvolym och vars föräldrar bara får sova 2,5 timme i sträck. Om jag skulle gissa hade jag trott att det är vanligare än bebisar som sover åtta (eller fler) timmar i sträck, men här i tråden är det tvärt om.

H sov i alla fall lite oroligare än vanligt inatt, men har vilat upp sig under dagen. Även jag har, för första gången på flera veckor, passat på att "sova när bebisen sover". Ganska skönt en regnig dag :angel:

Jag har funderat på det en del eftersom jag dela tycker att det är intressant med språk och ord och dels tycker att det verkar vara en övervikt av lugna/belåtna (dvs "snälla") barn i tråden. Vet inte om det speglar verkligheten eller om användningen av ordet snäll om spädbarn kan göra det extra svårt att erkänna att ens bebis inte är nöjd/belåten så ofta?

Igår hade vi besök av en bebis som är något äldre än H och med väsentligt högre ljudvolym och vars föräldrar bara får sova 2,5 timme i sträck. Om jag skulle gissa hade jag trott att det är vanligare än bebisar som sover åtta (eller fler) timmar i sträck, men här i tråden är det tvärt om.

H sov i alla fall lite oroligare än vanligt inatt, men har vilat upp sig under dagen. Även jag har, för första gången på flera veckor, passat på att "sova när bebisen sover". Ganska skönt en regnig dag :angel:

Om jag ser till mina egna barn så tycker jag båda sovit bra. Skillnaden är att första gärna ammade flera gånger under natten men det har aldrig varit jobbigt för mig då vi samsover. Sen har hon gärna sovit länge om morgonen, första 2 åren har vi stigit upp vid 9-10, nu vaknar hon mellan 6.30-7.30 men sover hela natten sen hon lagt sig vid 19-19.30. Medan lillebror sover nästan hela nätter sen födseln. Lägger sig i säng när jag går men sover oftast redan på soffan, ammar ibland vid sänggåendet och kanske ( inte alltid ) en gång till under natten, sen ammning och blöjbyte runt 5-6. Sen stiger han upp kring 7-8.

Alla upplever ju saker så olika så en bra natt för mig kanske är en hemskt jobbig för en annan. :)

Senast ändrad:

Har fått frågan flera gånger om sonen är "snäll". Jo, snäll men skrikig... Sover sällan mer än 2-3 timmar, avundas er som får sova längre pass på nätterna. Så det finns den andra sorten i tråden också :)

A har haft två dagar som har varit jobbiga för henne, verkat allmänt nedstämd, haft nära till gråt, bara velat vara nära men har ändå haft svårt att bli helt nöjd och lugn. Jag funderade kring om det är nåt utvecklingssprång på gång och så ikväll hittade hon helt plötsligt sin röst och vi pratade en lång stund nu på kvällen. Väldigt glad och nöjd unge som sedan kunde ligga själv på soffan och somnade själv strax efter sju :heart Ska bli intressant att se om hon är gladare i morgon....

Jag tror att det kan vara en kombination av slumpen och att de med "snälla" barn som sover hela nätter tenderar att vara mer aktiva i tråden

Här sover vi oftast 3 timmar i sträck, har hänt att han sovit 5 och 7 timmar men de gångerna kan jag räkna på två fingrar :p

Vi har det absolut inte heller så att sonen alltid är nöjd och glad. Han skriker inte mycket men en hel del gnällande och på kvällstid är det ofta bara sova vid bröstet som gäller för att han ska vara nöjd. Snäll är han dock oavsett ;)

Tror att sonen är ytterst normal och att de evigt glada barnen tillhör undantagen :p Men det blir väl lite så att det är roligare att skriva om när det går bra :)

Sen tror jag också att du har en poäng i att det tar emot mer att skriva när glada och belåtna barn beskrivs som snälla om man inte har det så. Även om det inte var avsikten bland de som skriver så såklart :)

L är snäll som låter alla hålla. (Storasyster vart jättearg) Annars passar det kanske bättre att kalla henne glad för hon ler mest hela tiden när man pratar med henne.

Senaste två nätterna har hon sovit jättedåligt. Första sovpasset har varit ca fyra timmar men efter det har det krånglat rätt bra och hon har vaknat varannan timme till en gång i halvtimmen. Sen har jag haft feber och mjölkstockning på det så det har inte varit så roligt :grin:

Vi var på kalas hos min ena syster igår och när klockan närmade sig 20 blev E trött och gnällig. Skulle inte äta eller sova så vi åkte hem. Va ju ändå dags för sängen för båda ungarna :)
Hon fick sin flaska och sen låg hon en halvtimme och sparka och prata innan hon somna, som vanligt ;) Somna halv 10 och vakna 5 för mat, somna om och vakna 8 för mat igen. Nu ska vi snart gå upp :)
Ikväll är det den årliga grillfesten här som bygdeföreningen ordnar och i morgon bitti drar vi på SM för islandshästar :D

Detta med vår hund tog hårt på mig och motivation och ork är inte på topp :(

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 529
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar