vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

KL

Har inte speciellt mycket ork vissa dagar så har inte ens julpyntat klart här hemma :p

Pyntat klart? Jag har inte ens börjat städa :eek:. Till helgen ska vi bygga en vägg, hugga julgran, städa hela huset, pynta och baka julgodis. Sen ska jag sätta mig ner!

Victoria Secret: Jag rider inte längre. Förra graviditeten slutade jag rida runt v. 24(?) för jag fick så ont av foglossning. Sålde sista hästen i våras, har varken tid eller engagemang att ha höst längre.

Senast ändrad:

Jag har faktiskt satt upp ljusstakarna och bytt gardiner i vardagsrummet. Sen får de räcka!
Julgran fixar vi med barnen när de kommer hem igen. Blir jul här hemma den 29e.

Nu är sambon ledig, idag följde jag med ut i skogen. En kort sväng med unghunden. Oj vad det tog på krafterna. Gick kanske 2 km och i bra terräng. Tvärslockna på soffan efter lunch. Fogarna klarade de rätt bra. Men när jag va i skogen så kändes de som jag skulle sprängas, typ, sånt tryck på främre fogen!

Imorgon ska vi hjälpas åt medans barnen är i skolan å elda lite skräp å fixa inne.

Grattis och välkommen :)

Kl. Har ett rätt tungt jobb, och när jag lyfter tungt så känns det rätt rejält i magen, nedre delen, ska man vara uppmärksam på det eller bara ignorera? Kände inte så under förra grav var dock mer vältränad den gången misstänker jag.

Jag vet inte exakt vad lagen säger i Sverige men här skulle du inte fa jobba med att lyfta tungt (här far inte heller gravida jobba övertid, jobba natt eller jobba alls 8 v före förlossningen för det är tufft för kroppen). Om du far ont skulle jag iaf vara försiktig och ta upp det med barnmorska/läkare.

LillaMy- Välkommen hit, gar allt bra för dig sa här langt?
Jag skriver in dig i listan.

Senast ändrad:

Det här var den senste listan jag hittade, tror en del saknas sa ni far gärna uppdatera om ni vill

Mars

4/3 saint__anger, andra barnet (dotter jan -13)
8/3 Qbaby, andra barnet, pojke enl. RUL
30/3 Rumpnissen, andra barnet (enl RUL).

April

12/4 Turbofling, tredje barnet
27/4 Mayalv, Första barnet
30/4 plussat (riktigt nick kommer efter RUL) andra barnet (jan -10)

Maj
3/5 Jerseyko, tredje barnet (kommer säkert i mitten av april)
21/5 Lillamy84, andra barnet

Igar var min barnmorska här, hon var väldigt trevlig sa det kändes tryggt med henne. Jag glömde bort allt jag skulle fraga henne om men hon sa att jag alltid kan ringa henne eller skiva sms om jag har fragor. Hon fragade även om jag var intresserad av akupunktur och det ska jag nog prova lite senare mot fogvärken.

Vi pratade ocksa lite om vilket sjukhus jag ska föda pa. Det mindre som ligger 10 min härifran eller det större som ligger 30 min bort. Fördelen med det större är att dom har barnklinik om ngt gar fel med barnet, fördelar med det mindre är att dom är mer öppna för önskemal och mer flexibla, den är det saklart mysigare med ett mindre sjukhus. Vi kommer besöka bada i januari sa da far vi se vilket magkänslan väljer med nu lutar det at det mindre.

Hon fragade ocksa en del om hur jag tänkt mig veckan efter förlossningen och vad jag har för önskemal fran henne. Känns svart att säga nu innan när man inte vet hur det kommer ga och hur vi mar. Känns ocksa väldigt langt till april.

Bebisen var väldigt lugn hela dagen igar men fick ordentlig fart när jag lagt mig i sängen, bökade runt sa hela magen hoppade. Det här verkar ocksa vara en mer bökande än sparkade bebis, precis som sina storasystrar.

Mars

April

30/4 plussat (riktigt nick kommer efter RUL) andra barnet (jan -10)

Maj
16/5 Jerseyko, tredje barnet, flicka

Mars

April

Maj
1/5 plussat (Maléne egentligen) andra barnet (jan -10)
16/5 Jerseyko, tredje barnet, flicka

Ja i Sverige ska man inte behöva jobba natt vet jag i allafall, tungt jobb är ju en anledning till att vi har rätt att söka graviditetspenning men det gäller ju Max 60 dagar innan bf annars får man söka hos Arbetsmiljöverket och det är nog inte lättaste, det har väl i och för sig jerseyko mer koll på?
Jag har ett tungt jobb och väldigt stressigt.
Varannan vecka innebär jobbet, lite snabbt förklarat ;) 06.00-15.00
Man bär omkring postorder paket hela dagen samt drar och lyfter upp packade lådor som väger vanligtvis allt mellan 15-30kg, nu mest runt 20-30kg.
Sen så väntar jag på decibelmätningsresultatet, på vissa platser så skulle vi behöva hörselskydd. Ingen möjlighet till vila under dagen mer än våra raster 8.30-9.00 11.30-12.00

Tackar:)
Tills för bara några veckor sen var jag i övertygad om att jag måste vara galen som gett mig in på denna resan.. Konstant illamående och en trötthet utan dess like som dessutom sammanföll med sonens bästa två och ett halvtårshumör:o
Men sen vände det.. Bara sådär och nu börjar jag istället fundera på om allt är inbillning.
Klarar än så länge av att jobba natt och ta hand om hästar utan att fogarna klagar alltför mycket.. Inte riktigt väntat iom förra graviditeten var tuff från start till mål.

Apropå jobb och havandeskapspenning.. Är det någon som vet om ag har nån form av skyldighet att försöka placera om en tillfälligt till dagtid om man har ett nattjobb?
Jag vill nämligen gärna jobba så nära inpå som det bara går, men sist blev jag bara avstängd och hemskickad när jag vara bara några veckor längre gången än vad jag är nu:meh:

Arbetsmiljöverket:

Nattarbete Till 9 § Nattarbete i samband med graviditet och under amningsperioden anses normalt inte innebära någon ökad risk för ohälsa och olycksfall. Det gäller t.ex. arbeten utan påtaglig psykisk och/eller fysisk belastning och med tillräckliga möjligheter till vilopauser. Nattarbete som kan innebära påtaglig psykisk och/eller fysisk belastning bör undvikas vid graviditet. Det kan t.ex. gälla arbete inom jourverksamhet eller liknande där krav på akuta insatser förekommer förhållandevis ofta. Vidare kan nattarbete vara olämpligt för kvinnor som av medicinska skäl bedöms löpa ökad risk för graviditetskomplikationer. Det måste dock avgöras individuellt i samråd mellan läkare och patient. Observera att det läkarintyg som efterfrågas i paragrafen gäller friska gravida kvinnors arbetssituation och inte sjukskrivning. Under sådana omständigheter som beskrivs ovan är det angeläget att arbetstagaren erbjuds arbete på dagtid. Det gäller även för ammande kvinnor. I föreskrifterna om medicinska kontroller i arbetslivet och i föreskrifterna om hälsoundersökning av flygpersonal inom civilflyget finns också bestämmelser om läkarundersökningar vid nattarbete

Arbetsmiljöverket:
10 § Arbetet för gravida eller ammande arbetstagare ska ordnas så att det finns möjlighet för dem att under lämpliga förhållanden tillfälligt kunna vila i liggande ställning på arbetsstället.

Förteckning över arbetsmiljöfaktorer och arbetsförhållanden som avses i 4 § A. Arbetsmiljöfaktorer 1. Fysikaliska faktorer som skulle kunna medföra fosterskador och/eller avlossning av moderkakan eller för tidig födsel, särskilt – vibrationer, stötar eller rörelser i underlaget, – buller, – joniserande strålning enligt föreskrifter från Statens strålskyddsinsti-tut, – icke-joniserande strålning, – extrem kyla och värme. 2. Belastningsergonomiska faktorer särskilt – manuell hantering av laster som innebär risker, särskilt för ländryggen, – arbetsrörelser och arbetsställningar, – förflyttningar inom eller utanför arbetsstället, – fysisk uttröttning och annan fysisk belastning.

Och finns de riskerna ovan gäller:
Om resultatet av bedömningen enligt 4 § visar att det finns risk för skadlig inverkan på graviditet eller amning eller för annan ohälsa eller olycksfall ska arbetsgivaren snarast vidta de åtgärder som behövs för att undanröja riskerna. Om det inte går att undanröja riskerna ska arbetsgivaren vidta alla åtgärder som är praktiskt möjliga och rimliga för att ge kvinnan andra arbetsuppgifter. Förbud mot arbete på grund av risker i arbetsmiljön 7 § Kvinnan får inte sysselsättas i förvärvsarbete så länge riskerna enligt 6 § finns kvar. Överträdelse av bestämmelsen kan medföra böter, se 11 §

Välkommen!

Nu har jag varit hos bm för första gången sedan inskrivningen, v. 26 nu.

Berättade om mina sammandragningar och hon blev en gnutta bekymrad. Kom överens om att vi ska se om de minskar nu när jag har semester över jul och nyår=stressrelaterat. Kanske ska träffa läkare i januari lite beroende på hur det går. När jag la mig på britsen och bm skulle känna på magen påpekade hon att jag hade en liten sammandragning. Mitt svar: Jaja, sådana små sammandragningar får jag så fort jag spänner magen :p. Dom känns ju inte, jag bara ser att magen blir toppig. Fick lämna urinprov också då bakterier i blodet/urinvägsinfektion kan leda till mer sammandragningar.

Gått upp 10 kg, mycket men vid förra graviditeten hade jag gått upp 15 kg vid det här laget så inte så farligt ändå. Blodtrycket var all time high - 130/60. Blodvärdet har gått från 123 till 108 men eftersom jag inte druckit blutsaft och ätit hemofer mer än ett par dagar hoppas vi att det blir bättre!

Det börjar bli på riktigt det här!

Oj jag är i v19 å har säkert vart hos barnmorskan 4-5 ggr sen inskrivningen!

Jag kände massa sammandragningar 2a graviditeten, men nu är de rätt lugnt men så är jag ju sjukskriven oxå och måste ta de lugnt pga foglossningarna och låga blodtrycket.
Något som där emot är nytt för den här gången är en himlans massa hjärtklappningar de minns jag inte från tidigare. Kan komma när som helst.

Jag har ju mått ganska bra så det har ju inte funnits någon anledning. Skillnad mot dig som mått skit och är sjukskriven.

Jo det är ju sant iof, finns ju inte mkt å göra där annars.

Jag funderar på vad man ska göra efter föräldraledigheten, kommer inte gå tillbaka utan vill ha nått närmare hemma. Alla tycker jag ska stå i charken på ica, men jag är så less på kött!
Och helger, kvällar? Nja...

Hoppas på trisslott i julklapp, med stor vinst ;)

Knapplån.

Apråpå stora magar. Jag träffade en av mina sambos kollegor för ett par veckor sedan. Dagen efter säger hon till sambon: "Jaha, och din sambo är höggravid...".

Nej. Inte riktigt. SF-måttet lite, lite över medel. Men stor som fan ändå.

*kl*
Rul idag visade att jag antagligen kommer att höra hemma i sommartråden istället.. Blev framflyttad till 29/5 och kommer att få göra nytt ul om ett par veckor när bebis är lite större.

Hej! Då hoppar jag in här! Har följt tråden i det tysta. Första barnet och det beräknas komma den 14:e maj. Har varit både illamående och väldigt trött men det känns något bättre denna veckan. Har dåligt samvete för hästarna men hoppas kunna börja rida lite mer nu innan magen sätter stopp!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka