vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Jag är sjukskriven, kan inte bli omplacerad. Har vart hemma från kanske v10.

Med sonen fick jag havandeskapspenning från v23. Samma problem med omplacering där. Jag och chefen satt oss er med arbetsmiljöverkets råd om gravida och skrev noga upp allt de tog upp och inga problem att få de godkänt från försäkringskassan. Dom ringde tom mej och frågade om jag verkligen skulle jobba så länge.

Gott.

Precis som Jerseyko skriver så är det sällan försäkringskassan sätter sig på tvären, om arbetsgivaren intygat att det inte går att göra sådana anpassningar som krävs. Säger arbetsgivaren däremot att arbetet går att anpassa, ja, då är det jäkligt svårt.

Vilken gravidförsäkring valde du? :) Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra än. Med dottern tecknade vi länsförsäkringars gratis variant

Jag fick tummen ur först igår. Valde Skandias gratisvariant för sonen är försäkrad i Skandia.

Förra gången hade jag länsförsäkringars utökade för ca 6-700kr men nu tog jag Trygg-Hansa då vi har valt att ha dottern där och även detta barn kommer att bli försäkrad där, gravidförsäkringen låg på 1100 nånting? Bra minne man har :) gäller för barnet fr v.22 så det var ju på tiden nu ;)

Kl

Snabbt inlägg, va på RUL idag, en busig å pigg krabat såg ut som en tjej! Haha sambon som påstår att hans släkt bara får killar ;)
Flyttad till 16 maj. Så bebis kommer väl i månadsskiftet.
Blivit flyttad med dom andra två oxå. Från 22 till 28 föddes 22 och sen från 4 till 12 kom den 2.

Jobbade du på slakteri även förra gången? Vad var det mer än tunga lyft som gjorde att du fick det från v23?

Och grattis till ett lyckat RUL.
Hur går det för dig nu, något bättre, lika el sämre?

Ja, jag har slaktat sen 2004 ;)

Tunga lyft, oergonomiska lyft och vridningsmoment, buller, inget vilorum, ingen möjlighet att ta en paus/nått å äta förutom rasterna. Jobbar ju på plattformar å varje gång man kommer högst upp/längst ner så blir det en duns. Knivar och roterande knivar, risk för smittor från blodet. Hög temp hade väl 38-39 grader på vissa ställen på sommaren sen i kylen ca de ju kylan istället.
Jag minns inte allt, de var mycket!!

Helvete med fogar å ischias. Envisades å bära 2 matkassar idag när vi handlat å sambon sa de: klaga inte sen! "nädå de e ju inte så tungt å bilen e ju utanför"
Hoppa in å åkte till nästa butik typ 500m bort, kliver ut å kan typ inte gå!!!! Alltid på samma sida oxå.
Illamåendet funkar lergigan comp på.

kl

Igar kände jag och sambon bebisen pa utsidan för första gangen, sa mysigt och sambon blev väldigt glad, mer verkligt för honom.
Nu börjar jag ocksa känna att magen är ivägen, det börjar bli jobbigt att böja sig ner och sitta lite böjd.
Väldigt trött har jag ocksa varit senaste dagarna, har tid hos läkaren nästa fredag och da ska hon ocksa ta blodprov. Misstänker att jag behöver mer järn och kanske även min dos sköldkörtelhormon behöver justeras (har underfuktion pa sköldkörteln). Pa mandag eller tisdag kommer ocksa min barnmorska hit, ska bli spännande. Här fungerar det lite annorlunda mot i Sverige, efter förlossningen kan man välja mellan att stanna flera dagar pa sjukhuset eller aka hem direkt efter att bebisen fatt ok av barnläkare. Väljer man det senare kommer en barnmorska hem till en varje dag i ungefär en vecka. Vi vill ha det alternativet sa nästa vecka ska vi träffa den barnmorskan som ska hjälpa oss, har pratat med henne pa telefon och hon verkar trevlig.

Vilket fantastiskt system. Med förra barnet så åkte vi hem så fort som möjligt, vilket ändå innebor att vi fick "sova" två nätter på bb. Sen fick åka tillbaka till bb den tredje dagen för kontroller. Så det var ett fasligt åkande. Hade ju varit helt underbart att bara åka hem och bli där!

Mitt troll lever rövare i magen nu för tiden. Förra gången hade jag livmoderkakan i framvägg, men denna gången sitter den i bakväggen och det är verkligen stor skillnad på hur det känns.

Igår pillade jag i mig en Niferex för första gången, skulle börjat för fyra veckor sedan men har fasat så för det:wtf:. Tog än idag också och än så länge varken kräks jag, blöder eller har kramper. Hivar några liter vatten om dagen också, det kanske hjälper till.

Mitt första barn är fött i Sverige och vi akte hem efter en natt, vi madde bra bada tva men det hade varit skönt med lite mer stöttning hemma. Var tillbaka pa sjukhuset ngr dagar senare för blodprov och hörseltest av Emilia.

Andra barnet är fött här i Österrike (dock i en annan stad än vi bor nu), hon föddes mitt i natten och vi akte hem pa förmiddagen. Vi madde väldigt bra bada tva men hade en del strul med amningen. Det var väldigt skönt da att ha barnmorskan som kom varje dag och hjälpe till med tips och kollade sa allt var bra med mig och Maja. Hon tog även blodprovet. Vi behövde även aka till barnläkaren för ultraljud pa höfter (görs pa alla här) och kontroll men det var inte langt till läkaren fran oss. En del läkare gör ocksa hembesök.

Med sonen blev vi kvar hela 5 dagar på BB. Jag var så less på alltihop då. Hoppas på att få åka hem tidigare denna gång. Jag gick sönder mycket under förra förlossningen så de ville se att allt fungerade som det skulle. Sen fick sonen lite gulsot och gick ner 11% i vikt innan dag 3 så vi fick vara kvar av många anledningar. Vi gjorde 5 barnläkarkontroller (!!!!) och det var bara den sista läkaren, en äldre farbror som varit med länge, som upptäckte att sonen hade ett brutet nyckelben. Så att vi var kvar så länge var ju både på gott och ont. Däremot kommer våran BVC och gör hembesök efter några dagar.

Rumpnissen: Hade också moderkakan i framvägg förra gången, och nu i bakvägg och det är ju enorm skillnad i hur mycket man känner! Ibland önskar man att lillen i magen skulle kunna vara stilla någon timme iaf känns det som:). Nu när han sparkar hoppar hela magen på mig. Ibland får han in sådana träffar att det gör ont.

KL
Första natten på många veckor så har jag sovit bra. Bara behövt springa och kissa en gång och kunde somna om direkt. Känner mig dock inte så utvilad men har ju inte sovit mer än max 5-6 h/natt de senaste veckorna.
Foglossningen är under kontroll och jag tror att jag har kommit på att om jag äter ett päron precis innan jag tar en Gaviscon innan sovdags så håller jag även halsbrännan i schack. Den är för övrigt vidrig tycker jag, halsbrännan alltså....:wtf:
//Qbaby

Jag åkte hem efter 8h med första. Bb på väg hade telefonkontakt och kom på hembesök minns inte om det var en eller två ggr om dagen första dagarna. Tillbaka för blodprov och hörselkoll.

Andra låg jag kvar en natt men enbart pga medicin jag ätit under graviditeten kunde göra bebis slö dom första 24h. Sen åkte vi hem med bara telefonkontakt. Tillbaka för kollen sen.

Nu tredje så blir det väl i alla fall en natt, medicinerar med samma medicin. Får ladda upp med dator och film ;)

Är en mycket rörelse på plutten i magen. Ibland så tom jag tycker de är obehagligt! Kan ligga i soffan i timmar med handen på magen, tänk va knäpp man kan va ;)
Idag besök hos barnmorskan och sambon har semester så han följer med :D

Vilken skillnad det är på hur stora man är. Jag är i v 21 och ser ut som att jag ska föda vilken dag som helst. Tycker alla andra är så fina :) men själv känner jag mig brutal.

Är träningsfreak och äter hälsosamt i vanliga fall så har lite svårt att ta viktuppgången och att jag är så väldigt stor redan :(

Jag hade i bakvägg med första, framvägg med andra och nu bak igen. Jag tycker jag känner den här ungefär lika mycket som 2an men kände 1an mer.
Men det kanske blir annorlunda senare, jag har haft "turen" att ha lugna barn i magen, har aldrig fatt ngn spark som gjort ont eller som hallt mig vaken när jag velat sova.

Kl

Blir så ledsen så fort jag gör nått får jag ont! Idag har jag dammsugit övervåningen, tvättat en maskin, handlat mat (men sambon bar)
Nu känns de som jag ska sprängas, de bakre fogarna bråkar så de blir svårt att röra sej och den främre, känns som nån huggit mej med en yxa. Å bebis ligger å stampar neråt. :'(

Men domningarna har blivit mycket bättre. Sambon kör de sista på jobbet och är sen hemma till efter nyår :)

Uscha låter inget vidare din stackare :( har du fått alla hjälpmedel du kan? Vissa får ju låna en rena apparat om jag förstått rätt?

Igår fick jag så himla ont i magen, som tur är högt upp, mellan navel och mellangärdet, gjorde så ont en stund att jag la mig på köksgolvet när jag lagade mat, inte släppt helt än men vete sjutton vad det kan vara? Gör så pass ont så fortf så jag valde att vara hemma från jobbet i allafall. Väntar nu på att vc ska ringa upp.

Tens tänker du på? Ska få testa de från min sjukgymnast.
Ska pröva akupunktur oxå men jag har ju tatuering över hela ryggen så de kan bli svårt.

Min tjejkompis fick nått med gallan när hon var gravid, de är tydligen ganska vanligt. Hon förklarade att då sitter smärtan ungefär vid det nedersta högra revbenet.

Min bebis har haft full fart nu på fm. Legat å kollat på magen länge och det sparkas runt vilt där inne! Igår fick bebis in en riktig fullträff mitt i handen på sambon.
Dom andra två har oxå sparkarna känts å syns tydligt, nästan så man kan räkna tårna ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18