vårföräldrar 2014

Sv: vårföräldrar 2014

Nu är det bara 3,5h kvar till jag får se plutten i magen :) hoppas allt ser bra ut och jag får reda på om det är en pojk eller flicka.

KL

Vad olika alla verkar må. Hoppas de som mår lite sämre får må lite bättre snart!!

I dag har vi äntligen varit på rul och fått sett en väldigt pigg kille som växer som han ska :D. Nu börjar det kännas mer verkligt, innan har det varit svårt att få in att det verkligen ligger en liten ny person där inne… Känner av att det flaxas runt väldigt mkt, häftig känsla om än lite märklig eftersom det är så nytt.

Grattis, jag tyckte ocksa det blev mkt mer verkligt efter senaste ultraljudet, trots att jag sett bebisen pa ultraljud förut. Men den här gangen sag man sa tydligt. Mitt minne är daligt, är det ditt första barn?

Jag vill byta ut min främre fog, den brakar med mig hela tiden, känns som jag inte kan göra ngt. Gar jag lite för mkt, aj och sitter jag och leker med barnen pa golvet en längre stund, aj. Nu har det börjat göra ont även pa nätterna sa jag har svart att sova.

Annars mar jag bra just nu, känner mig pigg och har mycket energi. Magen känns väldigt stor och jag känner bebisen varje dag (mest morgon och kväll).
Vi pratar mkt om namn här hemma, pojknamn har vi tva som känns bra men tjejnamn är mycket svarare. Jag gillar Ronja men det är sambon tveksam till.

Igar pratade vi även lite om mellannamn. Dom tva "stora" tjejerna har släktnamn som finns pa bade min och sambons sida men nu har vi använt dom tva namn som finns samtidigt vill vi gärna fortsätta pa släktnamnstemat.

Mina smaklökar har börjat strejka eller nått, allting smakar konstigt och jag får tvinga i mej även sånt som jag tycker är supergott! :(
Yrseln är obehaglig, fixar inte å göra nått, vågar inte ens åka och handla. Har tid hos läkaren imorgon så tror dom kollar hb då. Äter sånnadär "gravid och ammande" men de kanske inte räcker.
De e så mycket jag vill göra de gör mej så deppig att inte orka med nått. Känns som alla är så flitiga hemma, å bakar (jag älskar att baka) ute och promenerar kanske tränar eller fixar att rida fortfarande.

Att graviditeter kan vara så olika!

Hoppas du får hjälp av läkaren!

Tycker också att det är märkligt hur olika jag mått under graviditeterna. Känns som om det varje dag är något nytt som gör ont eller som jag inte kan göra. Nu har jag det inte alls lika illa som många andra men i jämförelse med förra gången så känns det som jag klagar hela tiden....

Mayalv: Grattis till lyckat RUL och till en liten kille!

Plussat: Håller tumarna att allt ser bra ut idag på ditt RUL!

//Qbaby

Samma sak för mig, det känns som saker är mycket jobbigare den här gangen. Först mer illamaende, mer ont osv.

Har också mycket jobbigare den här gången. Är iallafall glad att illamåendet är borta sen en bra tag tillbaka.
Jag har inte alls samma ork som förra gången och jag har inte ens julpyntat än :crazy: Har börjat med städningen, men har inte riktigt ork och lust att göra klart. Men det är ju 20 dagar kvar till jul så ska väl hinna tills dess iallafall ;)

Plussat: Spännande med RUL, hoppas allt ser bra ut :)

Tror jag hade 135 det var 10 veckor sen!
Har aldrig haft problem med Hb låg typ på 135-145 hela graviditeten med dottern utan några tabletter! Men de e såklart de ska va annorlunda nu, blodtrycket för 4 veckor sen va 90/60.

Åh snart måndag, ska bli så spännande. Är inte ett vanligt RUL utan det är ett utförligare och en läkare som gör det så jag hoppas hon är på gott humör och vi får se vad det är.
Annars blir det ett 3d på mamma mia igen, så häftigt.

Vi var på vårt ultraljud igår och även där såg allt bra ut. Könet får för oss bli en överraskning den dagen den lilla väljer att titta ut. :) Dock blev vi flyttade tillbaka en vecka efter mätningarna. Är i v.17+6 idag, har äntligen förstått mig på hur man skriver ut dessa veckor och eller dagar. Har känt av rörelser sen ungefär 3 veckor tillbaka och dem blir bara tydligare för varje dag, och denna växande magen, det är så mysigt. Jag mår väldigt bra än så länge och hoppas få fortsätta att göra det. Tråkigt att en del ska behöva få såna jobbiga graviditeter. Men ni är starka!

Tack alla som grattat till att RUL gick bra :)

Ja det är första barnet, är ju halvvägs nu vilket känns helt galet.

Många pratar om hur mysigt det är när bebis rör sig i magen, jag är lite blandad i den känslan. Klart det är underbart att känna rörelser eftersom jag längtar och det är spännande att verkligen känna hur lillen utvecklas :). Däremot är det ibland lite läskigt när det känns som att man svalt en stor levande fisk som simmar runt i magen O_o

KL

Är det förresten någon som kommer göra 3d/4d ultraljud? Verkar ju hur spännande som helst :)

Vi har funderat pa det vid varje barn (tredje nu), men det har aldrig blivit av sa vi kommer inte göra det den här gangen heller. Fast visst verkar det häftigt, men det kostar ju ända en del och vi lägger hellre pengarna pa ngt annat. Vi gör sapass manga "vanliga" ultaljud ända sa det räcker med dom.

Känslan när bebisen rör sig är lite läskig, även om det inte är ngt nytt för mig känns det overkligt att det är en bebis som rör sig därinne. Lite ailienkänsla :)

Gjorde ju 3d med dottern, superhäftigt och helt klart värt pengarna.

Läkaren idag, lyssna på hjärtat på bebis som lekte kurragömma. Har en jätteöm punkt på precis samma ställe där de hittade "nått" med dottern så får se på måndag om de kan se vad de är.
Blodtryck på 95/60 kollade inte hb min bm gör de nästa vecka. Toköm över främre fogen :/

KL

Vi gjorde 3D ultraljud med dottern. Fick väldigt dåligt bemötande och stressad personal på RUL:et så vi kände oss inte trygga för de bemödade sig inte ens att väcka dottern så de kunde se om ena armen såg ok ut (hon hade den intryckt bakom nacken). Så vi bokade en tid på mammamia i sthlm och gjorde 3d ultraljud och de var superhäftigt! :D

Vi kommer inte göra nåt 3d ultraljud den här gången, har redan vart på 3st vanliga ultraljud och denna gången var det läkarstudenter med barnmorskan som gjorde UL så allt kontrollerades jättenoga.

Tur att alla har haft lyckade RUL :)

Blev flyttad två dagar så nu är det 1maj som gäller. Hon trodde att det var en lillasyster och jag har nu gjort bikarbonats testet och då blir det också en flicka, kommer nog att boka ett könsUL.

Har man någon laglig rätt till att bli lite särbehandlad på jobbet fram till man kan få gå hem på gravpeng? Mina gruppledare sätter mig fortfarande på våra tunga banor trots att dom vet att jag har ont i fogarna, vi måste "stress" gå för att hinna med, man packar på sig massa paket på ena armen som kan väga en del sen pallar vi lådor som kan väga upp till 30kg och det känns i kroppen i vanliga fall. Min näst högsta chef mailade dom dock i fredags, då han inte tyckte det var lämpligt att ställa mig på de tyngsta banorna, så hoppas det hjälper.
Hoppas att min gravpeng blir beviljad även denna gång.

Arbetsgivaren har ett mycket stort ansvar att anpassa arbetsuppgifter och arbetsmiljö så man kan fortsätta arbeta även om som gravid. Det ansvaret finns från att den anställde blir gravid och gäller ju i första hand. Graviditetspenning är ju en nödlösning när arbetsplatsen/arbetsuppgifterna inte kan anpassas tillräckligt.

Ok, ja det går inte anpassa så man orkar klarar av jobbet tiden ut, magen blir liksom i vägen även om man inte har några andra besvär.
Men känns bra att ha den näst högsta chefen på sin "sida".

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka