Vårföräldrar 2013!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag vill också ha pannkakor! :d
Men vi har ingen mjölk hemma och det känns lite väl att göra på matlagningsgrädde va? :confused:

Äh, får bli tartex-mackor med saltgurka.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Nej men oj då! Håller tummarna här borta också för att liten lugnar ner sig och stannar lite till! :)

Pan: Hoppas sammandragningarna lugnar sig för dig!
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

*KL*

Jag har inte varit så värst aktiv här alls. Måste bättra mig :D
Läste några sidor bakåt och insåg att jag inte skrivit upp mig på den där listan. Sitter och skriver från mobilen och undrar om någon har lust att lägga in mig? Första barnet och BF 13 april :)

Nu tänkte jag gnälla lite med. Har varit hos sjukgymnast och fått foglossning konstaterad antagligen pga skador i strukturer i ryggen från bland annat avfallningar från hästar. Det som händer är att jag får en sjuk kramp i muskler i ena sidan av ryggen som strålar fram mot nedre delen av magen och ger typ mensvärk.
Om jag vilar några dagar så försvinner krampen och det kan ta ett tag innan det dyker upp igen. Har insett att allt blir förvärrat av ridning tyvärr så det har jag fått sluta med :(

Känner knappt att jag vill åka till stallet för längtar så efter att få rida ut med min underbara häst! Otroligt deprimerande men det kommer ju något lyckligt ur eländet till sist iallafall :)

Men när jag väl har krampen så är livet ett helvete! Det är nästan outhärdligt. Kan knappt ta mig från soffan till toa. När jag vilat några dagar (total liggandes vila) så blir ja nästan som vanligt igen.

Blir lite svårt att förklara för chefen bara men hon verkar förstående. Eftersom jag ena veckan måste va hemma från jobbet och andra veckan kan jobba som vanligt.

Men ja ska ringa chefen idag och fråga om jag kan få ett sittandes jobb istället för att stå och gå hela dagarna. Då kanske jag slipper de där sjukskrivningarna. Förebygga problemet med andra ord tänker jag. Hoppas hon går med på det. Eller har jobbet skyldighet att omplacera en?
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Arbetsgivaren har jättstor skyldighet att omplacera dig.

Muskelkramper är helt sjukt. jag sliter också med det. Ett tips är sk. "TENS" apparat, jag fick hyra en av min sjukgymnast.

Jag kan tyvärr inte använda en för när jag får musklerna att slappna av så mycket så säckar bäckenet, jag behöver de där spända musklerna för att kunna stå upprätt. :crazy: Men så har jag någon form av extrem foglossning...

Akupunktur har också lindrat jättemycket för mig, fick jag också hjälp via landstingets sjukgymnast med..
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Äsch, klart det går att göra på matlagningsgrädde! Blanda i en skvätt vatten så blir det ju nästan mjölk ;) En tid i mitt liv hade jag sällan mjölk hemma för det blev så dyrt i förhållande till vad jag hade att röra mig med (jag dricker mjölk som en kalv om det finns) så när jag skulle ha mjölk till något bakverk eller så blandade jag grädde och vatten :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Mars
4:e MayDay, 2a barnet
6:e Garpur, 1a barnet
17:e Apollo 13, 1a barnet
20:e Bassi, 4e barnet
21:a Whalor, 2:a barnet
24:e vindvissla, 3e barnet
25:e Kaktusblomma, 2a barnet, en pojke

April
3:e misan, 2a barnet
5:e deathslyna, 1:a barnet
10:e Klockmalva, 2:a barnet
11:e leia, 2a barnet
13:e CallMeAce, 1:a barnet
15:e Tink, 1:a barnet
25:e nyistan, 1a barnet
26:e Solvind, 1a barnet, en pojke

Maj
6:e Majola, 2a barnet
10:e, Zewz 1a barnet
18:e panaccea 1a barnet (tvillingar)
21:e Micks, 1a barnet
26:e Lewellyn, första barnet

Jag uppdaterade listan :)

Hoppas allt går bra för dig idag Apollo! Du får uppdatera sen.

Jag har skummat igenom tråden, men den är ju himla lång så ber om ursäkt om jag tar upp en massa ämnen som redan varit till diskussion.
Är det sant att alla får foglossning men att inte alla behöver känna av den?
Jag har ju känt litegrann vid svanken men det är bara pyttelite, som har kommit och gått, inget jag lider av hittills.
Kan man ha tur och gå igenom hela graviditeten utan att få ont i fogarna?
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Äsch, klart det går att göra på matlagningsgrädde! Blanda i en skvätt vatten så blir det ju nästan mjölk ;) En tid i mitt liv hade jag sällan mjölk hemma för det blev så dyrt i förhållande till vad jag hade att röra mig med (jag dricker mjölk som en kalv om det finns) så när jag skulle ha mjölk till något bakverk eller så blandade jag grädde och vatten :)

Hm... Det kanske blir pannkakor till kvällsmat då... :angel: :d
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Arbetsgivaren har jättstor skyldighet att omplacera dig.

Muskelkramper är helt sjukt. jag sliter också med det. Ett tips är sk. "TENS" apparat, jag fick hyra en av min sjukgymnast.

Jag kan tyvärr inte använda en för när jag får musklerna att slappna av så mycket så säckar bäckenet, jag behöver de där spända musklerna för att kunna stå upprätt. :crazy: Men så har jag någon form av extrem foglossning...

Akupunktur har också lindrat jättemycket för mig, fick jag också hjälp via landstingets sjukgymnast med..


Ditt låter verkligen inte skönt! Vad är du i för vecka? Jag är rädd att mitt ska bli mycket värre då jag bara är i v 23. Det är ju lång tid kvar och jag kommer inte bli mindre precis. Har fått övningar av sjukgymnasten som ja ska göra.

Det känns jobbigt med för min kramp kan komma ganska plötsligt och på 5 minuter kan jag knappt gå. Eller det går men det känns som någon har stuckit in en kniv i ryggen. Det värsta är att det går fram i magen tycker jag.
Sen kan krampen försvinna ganska plötsligt om jag vilat i 2 dagar helt och hållet.

Hur yttrar sig foglossningen för dig?

Frågar man sjukgymnasten om en sån apparat? Hon sa inget om det till mig.

På jobbet har jag en lite högre lön då jag är gruppledare. Blir jag omplacerad så blir det till något "lägre" med mindre i lön. Men har jag rätt att behålla min vanliga lön? Min chef sa nåt om att hon inte kan motivera att ja ska ha min gruppledarlön om jag gör något annat.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Mars
4:e MayDay, 2a barnet
6:e Garpur, 1a barnet
17:e Apollo 13, 1a barnet
20:e Bassi, 4e barnet
21:a Whalor, 2:a barnet
24:e vindvissla, 3e barnet
25:e Kaktusblomma, 2a barnet, en pojke

April
3:e misan, 2a barnet
5:e deathslyna, 1:a barnet
10:e Klockmalva, 2:a barnet
11:e leia, 2a barnet
13:e CallMeAce, 1:a barnet
15:e Tink, 1:a barnet
25:e nyistan, 1a barnet
26:e Solvind, 1a barnet, en pojke

Maj
6:e Majola, 2a barnet
10:e, Zewz 1a barnet
18:e panaccea 1a barnet (tvillingar)
21:e Micks, 1a barnet
26:e Lewellyn, första barnet

Jag uppdaterade listan :)

Tack det var snällt!
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Herrejössenammen vad jag har pysslat idag! Orkade inte åka till stallet och tur var väl det, har suttit i telefon läääääänge nu med massa olika ställen.

Jag har ringt banker om mina "försvunna" pengar så banken skickade ut ett brev till den där tomten som inte vill svara mig så jag väntar väl ett par veckor och ser om det har hänt något.

Jag ringde bostadsrättsföreningen för att lyckas adressändra (vilket jag inte lyckades med igår i avsaknad av lägenhetsnummer) samt bringade klarhet i var det där mötet ska vara på fredag.

Jag har fixat bostadsrättsförsäkring (395:-/år kommer det att kosta oss, hallelujah!)

Gravidförsäkring ordnades i samma veva.

Ordnat med mobilabonnemang som inte ska ruinera mig.

Nu blir det lunch och skaffa konto i samma bank som sambon, det vore ju praktiskt att ha konton i samma bank i alla fall. Sen får vi se om jag ska dra mig ut till stallet också eller om jag bara ska placera bilen på bättre plats än en 24h parkering, ifall att det finns p-vakter på landet...
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Du måste tala om för sjukgymnasten vilken hjälp du vill ha och du ska ABSOLUT INTE träna om det gör ont när du tränar.
Tyvärr finns det jättestor okunskap om detta. Min första sjukgymnast under förra grav. rekommenderade mig att träna och erbjöd ingen typ av hjälp/lindring.

Min sjukgymnast nu hade heller ingen aning om någonting men tog tacksamt emot all information jag delade med mig av - som att det är värt att testa akupunktur och TENS - han var jättehjälpsam.

Jag är i v.23 nu, det är andra barnet. Jag fick känningar i v. 18 med dottern som är 1,5 år nu - och var NÄSTAN helt bra när jag blev gravid i somras. I Januari har jag haft problem i 2 år ....!

Jag har ständig värk i bakgryggen - och när/om jag ståt en stund delar sig blygdbenet (framtill) och då gör det jävligt ont. Sätter jag mig inte då får jag muskelkramper i underlivet och det kan jag väl likna vid förlossnignsvärkarna på slutet ..... :crazy:
Sen är mitt bäcken överrörligt. När jag läkarundersöktes för ett par månader sen sjönk höften med 10 cm när jag (försökte) stå på ett ben. Igår kväll rasade det ihop på båda sidorna så jag kunde nästan inte gå ...

Sen ska du se till att få åt dig ett par kryckor fram på slutet om det blir jobbigare. Jag orkade inte ta tag i det när jag var gravid första gången men det är en norm hjälp att "lyfta" överkroppen från bäckenet ...

Ett hett tips är att läsa på själv. Googla om andras erfarenheter och läs på för det finns som sagt var stor okunskap.

Jag fick inte ordentlig hjälp förrän i Mars i år och då hade jag säkert försinkat läkningen jättemycket genom att te.x försöka rida (satt på hästen i tio minuter sen höll jag på att gå av och kunde inte gå på en vecka), träna och annat.

Så läs på är mitt tips!

Kolla med försäkringskassan om arbetsgivarens skyldigheter. De är jättepigga på att hjälpa till med det eftersom omplacering kan innebära att folk inte behöver vara sjukskrivna.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Åh.... man skulle haft bostadsrätt tror jag. Den summan betalar jag/månad för våran villa. :p

Åk till stallet du - det skulle jag göra om jag kunde.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jaaa! :banana: Tänk, minst 21 bukebebisar i vår - häftigt! :D

Njae, men jag har allt insett hur smidigt det är! :D Bamsemagen kommer först när det börjar tina upp i landet, behöver inte gå och vara tjock i högsommarvärme och inte heller kläcka när det är jättevarmt...
Till sambon sa jag ju att det i snitt tar 7 månader att bli gravid - sen räckte det med att jag typ luktade på hans kallingar... :o :angel:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Har varit ute och ridit några dagar i rad och jag blir heeeelt körd på det lilla. Otroligt nog. Hade på sin höjd åkt dit för att pussa på dem och mata med äpplen tror jag.

Här var det ju väldigt oplanerat med bebis men hon är välkommen ändå. Min egen plan var väl att kanske börja tillverkning allra tidigast till våren, kanske sommaren 2013 men ibland blir det inte helt som man tänker sig :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Åk dit och pussa på dem. ;) fy jag är så hästsjuk!

Ja, jag hoppas då att det är bättre att vara höggravid på våren än högsommar i alla fall, har provat det. ;) Jag funderade nästan på att "avvakta några månader" om det inte skulle ta sig så att det blev på våren, så att det isåfall skulle bli på hösten/vintern åtminstone... :angel: Lyxproblem. Blev gravid på andra försöket den här gången och första med dottern. Fast då trodde jag att jag inte kunde få barn i över huvud taget så då var jag liksom "öppet för vad som helst"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 848
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 794
· Visningar
125 506
Senast: Fille
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 037
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 793
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp