Sv: Vårföräldrar 2013!
Pan, Micks:
Haha min navel är vanligtvis inte särskillt djup.. Nu är den näst intill platt! jag är livrädd för hur detta ska sluta, haha! Jag vill också ha kvar min fina navel!
Visserligen är jag rätt lagom nervös över hur hela magen ska bli, och brösten.. blir det to bad, så är jag helt inne på att rätta till det om det behövs, men det blir först efter att barnaavlandet är helt klart såfall.
Ang sammandragningar så kan jag ha lite olika grader på dem. Ibland känner jag att magen bara är "stram", om jag ex haft ett par tights på mig där resåren kramat åt magen och om jag suttit ner på jobbet länge. Då spänner sig livmodern och när jag reser mig kan jag behöva stretcha ut magen lite. Sedan kan jag ju få lätta sammandragningar om jag varit väldigt aktiv. Men magen är ju bara spänd...
Sen kan jag få sammandragningar som är mer "impulsiva", alltså de kommer av sig självt utan att ha kommit pga någon yttre påverkan. De varierar i styrka men det är riktigt sällan de gör ont. Ett par - tre gånger har jag fått sammandragningar som gjort ont, då har det varit i stil med att få kramp i vaden exempelvis. Alltså magen blir inte bara spänd utan det gör ont. Jag minns att jag skrev i tråden första gången det hände, jag trodde att det var den första sammandragningen jag hade, men jag har fattat efteråt att jag haft massa innan det också bara att de inte varit särskillt starka.
Jag kan ju lägga till att jag pratade med min BM förut ang sammandragingar och de är absolut inget farligt att ha dem utan man SKA ha dem. Det är livmoderns sätt att öva inför förlossningen. Jag tog upp det i samband med ridningen och hon sa att det bara var tuta och köra (rida). Det enda som var, var att om man fick väldigt mycket sammandragningar, av minsta lilla, då skulle jag prata med henne för det var inte jätte bra och då kanske man behövde vila ist.
Smärtan i ljumskarna någon av er nämnde (pan/micks) skulle jag gissa var fogarna. Foglossning har ju alla (precis som sammandragningar) det är bara det att inte alla får ont av dem. Jag har känt av fogarna ett par gånger, rel lite de flesta gångarna. Jag läste på buke att man ska passa sig för att köra gärnet trotts att man har problem med fogarna, för det kan förlänga läkningsprocessen efteråt. Så min taktik har varit att när jag känner av dem, så drar jag ner på tempot lite ett tag för att sedan öka och det har hittils funkat jätte bra hittils.