Varfor inte kolla pa nagot av de mer ergonomiska alternativen? Ergonomiskt for bade barn och barare menar jag da, vilket babybjorns selar inte ar. Ergo och Manduca finns det gott om bade nytt och begagnat och det ar grymt stor skillnad pa hur man bar dem. I en ergonomisk sele ska barnet sitta som i ett M, med knana hogre an rumpan, och det ska vara stod anda ut till knavecken. I en oergonomisk sele hanger barnet i skrevet.
For bararen ar den stora skillnaden att den ergonomiska selen haller mest vikt pa hofterna och axlarna ar mest som stod for att halla barnet pa plats. I oergonomiska selar hanger hela tyngden pa axlarna (fast jag vet att BB kallar en av siina selar ergonomisk, men det ar den inte fullt ut).
Jag har alltid foredragit sjal till minibebisar. Det ar supertryggt, mysigt och bekvamt och man lar sig knyta pa fem roda. Ringsjal (som pa klockmalvas fina bild) ar otroligt praktiskt men mest nar man bar kortare stunder tycker jag, eftersom man bar pa ena axeln bara.
Nar mina barn blivit 4-6 manader har jag borjat anvanda sele istallet och det har jag gjort sen tills de narmat sig 2. Sen har de inte haft ro att sitta langre. Men med min Manduca har jag haft 18 manaders pa ryggen i flera timmar om vi varit ivag.
Det var min lilla predikan om selar, hoppas jag fatt nagon over pa ergonomiska sidan sa ni slipper ha en BB som ni avskyr
(ja jag vet att vissa gillar dem ocksa
)
Det finns en lang trevlig trad har pa buke om barande
Vi som bär i sjal och sele