Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Hej igen :)

Jobbigt att fortfarande vara gipsad och ha ont :(

Det där med EEG har jag nog missat helt :o . Vad är det? Och varför ska hon ha det?

Känner igen det där med att hästarna känns meningslöst. För tillfället känns det mest jobbigt med all mockning, in och uttag och fodringar. Jag varken hinner eller orkar göra något roligt med dem. Dessutom vill jag helst egentligen tillbringa tiden med Tor.

Jag har också helt missat det där med EEG:t :o förlåt! Jag gick tillbaka och såg att det var samtidigt som jag var ensam hemma och hade hingstarna lösa... Ingen ursäkt egentligen :(

Har hon haft fler "anfall" sedan dess? Jag har en bror som har ep och som hade det riktigt jobbigt när han var liten innan rätt medicin hittades men det är ju snart 30 år sedan och förhoppningsvis har det hänt lite sedan dess.

DS. Usch för magsjuka :wtf:

Lilla ponnyn är äntligen mycket bättre nu. Han fick för några dagar sedan börja gå ut i sjukhage så han slipper stå inne ensam. Har börjat minska på medicinen och han är pigg som en mört. Knappt jag hinner med när man ska fram och tillbaka till hagen :D

Klockan. Vad härligt att du verkar må så bra nu :up:

Igår gjorde jag egen plommonpure. Hade i lite kokosolja och en gnutta kanel. Blev riktigt bra. Smakar mer än den man köper och godkändes av liten.
Fast han kräktes tre gånger igår. Var en del slem i :yuck: . Han har även de sista dagarna inte varit så intresserad av att äta mat och har hellre valt flaskan och varit lite extra klängig. Både sambo och jag har idag ont i magen och är gasiga. Kanske är någon liten sjukdom som smitit in.

Men Tor är nog på bättringsvägen. Ikväll smakade han lite spagetti och köttfärssås vilket var okej enligt honom och sedan åt han upp ca tre fjärdedelar av en 190g barnmatsburk med aprikos och päron :eek: . Så mycket har han nog aldrig ätit tidigare. Efter det var det läggdags. INTE tyckte Tor som väl var hög på fruktsocker ;) . Fast efter en hel del lek var han sedan redo att sova. Skönt att få lite tid för oss själva på kvällen :)

Anfall? Epilepsi? Det har jag definitivt missat (tror jag. Hjärnan funkar inte alltid. Har eventuellt ett litet svagt minne av det). Låter otäckt.

Vart hittar jag det inlägget? Finns ju så många här i tråden så jag vet inte hur du lyckades hitta det.

Jag var tvungen att låta mitt sto somna in när första barnet var tre månader gammalt. Men det var en väldigt skillnad, för hon stod inackorderad ganska långt från oss, så jag hade nog lite mer distans. Var trots det jobbigt, så jag lider med dig.

Även jag ber om ursäkt för att jag missade ditt senaste inlägg. Om jag inte hade fått respons på en sån allvarlig fråga hade jag nog också blivit väldigt besviken! Ett barn i en lekgrupp som jag var med i med sonen när han var bebis gjorde också sådär, men det var bara en grej han hade för sig (de utredde också). Han tyckte det var "kul" helt enkelt. Hoppas att det går bra för er!

Hur länge ska du vara gipsad egentligen? Måste ju vara jättetungt.

Även jag har missat det helt, var i en period när jag hamnade lite efter i tråden och försökte skumma igenom den. Jättetråkigt att du tappade sugen, men fullt föreåståeligt :( Jag ber om ursäkt för min del och hoppas att det går bra för er imorgon och att ni slipper EP.

Klockan, vad härligt att höra att du mår så bra nu, både kroppsligt och själsligt!

DS, hoppad ni slipper magsjukan!

Här rullar det på, S fortsätter vara rätt dålig på att sova, nu är han dessutom extremt snorig och hostig, ingen bra kombination. Husläkaren trodde att det kunde vara förkylningsastma även på honom (dottern har dét), vi får se hur dét utvecklar sig. På lördag är S 8 månader, tiden bara flyger iväg!

Jag hittar sök. Men inte sök i den här tråden :confused:

Jag känner igen det så måste ha sett det någon gång. Men nu är det borta.

(Kanske skulle gå och lägga mig och sova istället för att sitta uppe så här sent O_o )

Tillägg. Det var inget. Hittade nu ...

Senast ändrad:

KL

EEG mäter nånting med signalerna i hjärnan. För att BVC-sköterskan misstänkte (eller ville utesluta..?) EP. Detta för att hon haft lite roligt för sig med ögonen vid något eller några tillfällen, och är ganska darrig. Vi hoppas naturligtvis att det bara är nån fix idé…

Gipsad är jag till 11 december till att börja med. Då ska handen röntgas. Ser det bra ut slipper jag gips. De kan dock vilja gipsa om den i en månad till. Är det helt åt helvete kanske de får operera igen. Den som lever får se.

Hur sover era kottar? Tova är värdelös på att sova :( Vaknar mellan 3 och 7 (8? 9? 10?) gånger per natt… Och gapar och skriker. Sen är det morgon 04:30… Håller på att bli sinnessjuk på henne.
Såna här stunder gör att man orkar...

Kl

Dags att köpa pipmugg till kotte och jag är helt förvirrad. Jösses vad mycket olika det finns! Vad har ni och vad är bra/dåligt?

Jag vill gärna ha en spillfri som håller även om den åker i golvet... Hur är det med de mjuka drickpiparna, håller de även om barnet har fått tänder och biter i dem?

Håller tummarna för att EEGt ser normalt ut!

Kotte har sovit 10 timmar per natt (19-05) fram tills för runt två veckor sedan, då började hon vakna vid 4 och hade svårt att somna om innan 8. Puh. Hon har även varit tjurig och blyg för alla utom mig och sambon så jag har tolkat det som utveckling...det är på väg att gå över nu tack och lov, i morse sov hon ända till kl 6.

Runt 8 månader kommer ju ett utvecklingssprång igen, kan det vara det? Underbar bild!

Hon väger åtminstone mer än vad Tor gör (han är dessutom lite längre) fastän hon är flera månader yngre så det är knappast någon fara ;)

Nä knappast nån fara förstås, men jag blev lite förvånad... Speciellt med tanke på att det mesta i stl 68 är alldeles för litet. Sen är ju kanske Tor lite speciell att jämföra med förstås ;)

Oj, vad stadigt hon kan sitta!

Är det så stökigt med handen för att de tabbade sig på första sjukhuset? Hoppas att du i alla fall får ordentligt med ersättning!

Tabea försöker sedan i söndags sätta sig upp. Hon har nästan klarat det ett par gånger, det är bara sista biten att tippa upp på rumpan som inte riktigt funkar ännu.

Hon sover så oförskämt bra att jag nästan inte törs skriva det. Somnar vid 19:30 och sover sedan till 5:30, dricker en flaska och somnar sedan (förhoppningsvis) om en stund till. Förr sov hon till 6:30 men då somnade hon inte om. Hon är en kul prick. När sonen vaknade och var hungrig, så var han HUNGRIG. Hon däremot ligger där och jollrar lite och när man går in och tar upp henne ler hon och tycks säga, "nämen vad kul att du kom!" Sedan kan man i lugn och ro gå ner och värma en flaska. Var inte att tänka på att söla så där med sonen. Dagtid sover hon lite som hon tycker. Jag håller inte ordning på det utan lägger henne i vagnen när hon verkar sömnig och så sover hon en stund.

Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och ta dotra och fara på sexmånaderskontroll med vaccinering. Tänkte skriva lite om jul, dagis och mat också, men det hinner jag visst inte så det får bli senare. Samt sång och dans. ;-)

Senast ändrad:

Hur trivs ni med att vara hemma om dagarna? Kommer pappan ta över nu snart?

Jag älskar normalt att vara hemma, men senaste veckorna har varit piss tråkiga. Dåligt väder, jag förkyld och mår sämre, samt att vintern är påväg. Blä.
Just nu är jag verkligen utless på att vara hemma och försöka roa lilleman. Bebistiden är jättemysig, men tusan vad långtråkig den är :p Längtar tills man verkligen kan börja leka med honom och allt inte bara handlar om att han ska stoppa det i munnen.

Viktor har nog (förhoppningsvis!!) hamnat i ny fas, ska inte sova. Punkt slut. Och när han äntligen somnat kan man knappt lämna honom. Jätteorolig. :( Hoppas det går över snart för annars kommer jag bli knäpp :crazy:

Usch vad jobbigt med EP! Men OM så är fallet, våga vara "positiva". Jag fick EP när jag var liten, jag hade två (kramp) anfall som vi känner till. Det hände båda gångerna när jag sovit och höll på att vakna. Jag var ju inte alltid övervakad så det kan ha hänt fler gånger. Jag medicinerades och de höll noga koll på mig, men tillslut så friskförklarades jag. Jag tror att det kallas "barnepelepsi" och typ att det "växer bort". Jag är inte helt säker, jag var så liten.

Min mamma är iaf övertygad om att min inställning till det hela, jag tyckte det var ascoolt att jag hade en sjukdom som ingen annan hade ;), spelade stor roll att jag blev bra. Mina föräldrar hindrade heller aldrig mig och satte aldrig några restriktioner på vad jag fick och inte fick göra. Det enda som jag vet, var att de bad fröknarna på dagis ha lite extra koll när jag var högst upp i ribbstolarna ;)

Det jag vill komma till är alltså att beroende på om barnet får väldigt många anfall eller inte så kan ett barn leva helt normalt med sin epelepsi. Jag gjorde det och den påverkade aldrig mig negativt på något sätt.

Men KRAM på er!

Vilken mysig bild :) .

Hur lyckas du få Tova att sitta så snällt bredvid hunden? Tor vill bara kramas, smaka och dra i pälsen när hunden är nära vilket naturligtvis inte är så uppskattat så vovven håller sig på lite avstånd.

Får hoppas att det inte är ep. Men det går säkert bra även om det är det. Låter betryggande det som Apollo skrev.

Angående sömn så somnar Tor vid 19-20 och vaknar och är hungrig en gång på natten och somnar snällt igen när han ätit, tycker sedan det är morgon vid 07-08. När han vaknar kan det vara lite gnäll men sällan skrik. Ibland även joller eller sång. Men visar man sig mitt i natten utan att ha gjort i ordning flaskan innan blir det fullt liv och krokodiltårar. Sedan sover han ett par gånger under dagen. Ibland någon gång till om han inte sovit så långa stunder.

Lewellyn.
Köpte en enkel vanlig pipmugg med handtag på mataffären för några dagar sedan. Inte spillfri men fungerar. Är tydligen rolig att dricka ur. Men tänkte hitta en spillfri också. Är dessutom bra att ha mer än en har jag märkt. Ingen aning om hållbarheten däremot.

Ja att jämföra vikt och längd med Tor kanske inte är det lättaste :p . Han följer ju inte det normala för en normal bebis. Men okej för en prematur.

Vilse.
Jag älskar att vara hemma och vill inte tillbaka till jobbet någonsin. Visst kan det bli tråkigt ibland. Men jag tycker ändå att det är roligare att ha tråkigt hemma än att ha tråkigt på jobbet. Men jag gillar inte mitt jobb. Det bara sliter ut mig.

Vi kommer byta till att sambo är hemma tidigast i vår. Kanske till sommaren eller tidig höst. Har inte bestämt oss ännu.

Missade också det inlägget! Sorry :( hoppas att det inte är ep och att det inte är något annat galet heller för den delen.
Men vilken härlig bild! :love:

Nu är hon mätt (men hungrig!), vägd, vaccinerad och godkänd. Ligger nu i mitt knä och gonar sig med en flaska tills vi ska hämta storebror.

66,5 cm och 6880 gram. Huvudet är 42 vilket tydligen är lite litet, men inte så att de oroade sig eller sa att det skulle följas upp. Ganska tidig motoriskt.

Hon är ju inte så mycket för det här med puré, äter väl i regel 30-50 g till lunch. Gröten på kvällen är godare, där slinker det ner 75-100 g. Men läkaren trodde att det skulle bli bättre när hon börjar äta samma som storebror, det är visst inte helt ovanligt. Igår blev hon t ex rätt sur för att hon inte fick pepparkakor med choklad på, för det fick ju han...

Sång och dans:
Jag kan verkligen inte sjunga bra och dansar lika graciöst som en flodhäst och tyckte det var hyfsat pinsamt på alla babytillställningar i början. Men det gör nog de flesta och ännu mer pinsam stämning blir det om nästan inga sjunger med så jag försökte offra mig och med tiden blev det lättare och lättare. Vi sjunger väldigt mycket hemma också (superviktigt för barnens utveckling och så tycker de att det är kul också) och jag tycker faktiskt att jag sjunger lite bättre nu efter 2,5 års intensiv träning. Men jag vill inte utesluta att det kan vara så att mina öron har vant sig vid eländet. :D

Jul:
Har ni planer för julen? Mina föräldrar kommer och hälsar på. Jag funderaren del över vilka jultraditioner jag vill bevara eller nyinföra för barnen (i år är första året då storebror fattar riktigt vad det handlar om).

Tusan, måste ila iväg igenoch hämta...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar