Sv: Vårföräldrar 2013! #6
*kl*
Nu är vi hemma igen! Trodde ju att jag hade mitt på det torra eftersom flighten upp blev inställd (kan ju liksom inte hända igen) men tji fick jag. I Amsterdam fick jag veta att mitt vidareflyg var inställt och att de inte kunde boka om oss förrän idag! Hur kul som helst att stå där med två små barn på typ världens största flygplats, utan barnvagn, utan att veta var vårt bagage var osv.
Lyckade till slut få reda på att bagaget hamnat i någon uppsamlingskällare medan man försökte boka om oss (tog rätt lång tid) och att det skulle ta mellan 30 min och 2 timmar att få det. Fick en lapp som gav oss möjlighet att få komma in på säkerhetsområdet igen, så vi kunde gå ut så länge och muta storebror med Burger King samt handla lite mat och blöjor.
Tillbaka in (mitt bagage var fortfarande inte där) för att få en hotellvoucher. Det blev rena parodin.
Fick först ett hotell inne i Amsterdam med taxivoucher. Jag påpekade vänligt att jag reste med två småbarn och inte kunde hoppa in i en taxi hur som helst utan bilbarnstolar. "Oh, that's a good point!" sa den vänlige medarbetaren. Efter en stund kom de dragande med en bilkudde. Jag visade att den var från 22 kg och min son väger inte ens 15 kg. Ytterligare väntan, sedan kom en passande bilstol och de såg så nöjda ut. "Och babyn då? Den behöver också ett babyskydd." förklarade jag. "Oj, kan den inte sitta i knäet?" frågade de. Det var två mycket unga, mycket vänliga personer. Jättesöta, men hade ungefär ingen aning alls om bilbarnstolar... Den unge mannen lade pannan i djupa veck och lös sedan upp "Hon behöver en maxicosi!" utropade han.
En maxicosi fixades fram och där stod jag med en babagevagn med resväska, bilbarnstol, maxicosi, mina inköp, handbagage; sulky med tvååring, samt baby i sele på magen. De tryckte en hotell- och taxivoucher i handen på mig och verkade mycket lättade att de fixa allt.
När jag frågade om det var tänkt att jag skulle ta med stolarna in på hotellet eller om de skulle vara kvar i taxin började de svettas och flacka med ögonen igen (jag svettades f.ö. också ymnigt). Därefter lyckades de få ett rum på hotellet på flygplatsen (var först fullbokat) och tog tillbaka stolarna, då det gick en shuttlebus (ja, jag vet att man egentligen borde ha bilbarnstol även där, men det har jag inte i stadsbus heller) dit. Alla var nöjda och glada.
Fyi: Schiphol är jättestort... "Bara lite shuttlebus till flygplatshotellet" betyder där 15 minuters färd på motorväg!
Allt gick bra som tur var och ca 3 timmar efter att jag fick veta att flighten var inställd var vi på hotellet.
Som kuriosa lyckades jag utlösa ett larm i tullen när bagagevagn och sulky hakade ihop sig, samt att de hade glömt att notera i systemet att jag hämtat mitt bagage så att det var rätt svårt att lämna in det i morse. Men det löste sig. Och nu vet jag att jag kan klara nästan vad som helst med mina underbara ungar. De var jätteduktiga hela tiden (även om storebror ett tag i går kväll enade att han inte kunde gå mer utan var tvungen att åla sig fram på flygplatsen. ).
Maken fick avboka dagens 6-månaderskontroll förstås, den blir nästa vecka istället.