Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Ja nu går det riktigt fort.

Kl

Lite bonusbilder på stora killen

image.jpg

image.jpg

Och så har jag och sambo pysslat med textilpennor idag ..

image.jpg

Kan väl inte säga att de blev så snygga. Men roligt var det :D

Kl
Träningsdags igen. 5,3 km ska distansen vara och jag som inte kunnat träna sista veckan här så vi får väl se hur det går ;)

Ärligt talat, finns det någon som har en dunderkur för Alvas mage? Igår från lunchtid till läggdags bytte jag inte mindre än 7 bajsblöjor. Jag var i kontakt med 1177 i fredags (fick inte tag på bvc) och tanten jag pratade med läste innantill om att ta bort fullkorn och ge majsvälling. Inget nytt alltså. Hon sa att så länge vätskan finns ska det inte vara nåt men är det lika jävligt idag vill jag nog komma i kontakt med läkare för det är otroligt svårt att komma ikapp vätskan med så många räserbajsblöjor.

Låter jobbigt det där.

Sempers magdroppar kanske kan fungera? Om magen har hamnat ur balans kanske den behöver lite goda bakterier. Brukar fungera rätt bra för både mig och sambo när magen blivit knas.

Annars vet jag tyvärr inte. Jag tittar själv mest på sådant som får igång magen. Och antar att du har rätt bra koll på sådant som är stoppande så som majs, blåbär, banan. Kanske testa ersättning med för lite vatten i. Det sa ju vara stoppande. Fast det vet jag inte om jag hade vågat utan att fråga BVC.

Jag gjorde puré med blåbär och banan med enda resultatet att alla kläder får blåbärsfläckar när det kommer ut igen så nu vet jag inte hur jag ska få rent allt och inte hjälpte det något heller. Jäkla skit är vad det är.

Så länge hon är pigg, kissar och dricker tror jag inte att det är någon fara. Tabea fick diarré i söndags kväll (för en vecka sedan alltså) och det är visserligen bättre men inte helt bra ännu. Men hon är jättepigg och äter och dricker normalt. Med storebror är det också så att det kan hålla i sig länge.

Problemet är ju att det är lättare sagt än gjort att få i henne den mängden vätska hon tappar på en dag som i lördags. Två på rad hade inte gått.

Kl
Har nyss lämnat in bilen. En sån firma som tycker att man ska "lämna den över dagen" :p det är ju ingen fara så men oftast hinner jag ju bara gå hem innan de ringer.

Senast ändrad:

Men behöver du få i henne massa extra vätska? Småbebisar har ju ofta lös avföring och bajsar väldigt många gånger per dygn. Så länge de är pigga, kissar och äter så är det ingen fara. Alva är visserligen inte pyttig längre men fortfarande består väl den mesta maten av ersättning/bröstmjölk? Och så dricka lite vatten till de gånger hon äter puré/gröt. Kanske lite fruktdryck om hon dricker dåligt kan vara bra tillfälligt. Verkar hon slö och påverkad av diarrén?

Kl

Varit på BVC idag.
Vikt 6,9 och längd 67,5 cm.
Själv tycker jag han går upp något långsamt. Men barnsköterskan (som inte var våran vanliga) tyckte inte att det var någon fara. Hon sa att det var viktigare att bebisen tar kontakt, är aktiv och intresserad än att de är små runda klot som går upp massa i vikt. Alla småttingar är ju olika och hon kunde pricka in riktigt bra hur Tor är bara att se på honom. Han följer sin kurva bra och flirtade massa med henne :D

Hon tyckte vi kunde lägga till ett mål mat till så Tor äter tre gånger om dagen utöver alla flaskor. Och även testa byta ut ett ersättningsmål mot bifidus som finns på apoteket för att få igång magen lite bättre.

Magen mår bättre nu och apoteket har ju öppnat så vi lagar henne med magdroppar också. Problemet i lördags var ju att det var i princip bara vätska som kom ut och hon behövde få i sig, kanske till och med mer än det hon drack men det gick ju bra. Tacka gudarna för äppeldrycken. Yeye, en sån riktig skitdag (he he) behövde vi ju inte vara med om igen den här vändan och det var ju huvudsaken för det hade jag inte fått i henne tillräckligt med vätska till. Det är med nöd och näppe hon kissat de 3 gångerna/dag. Det finns en anledning till att hon mestadels fått flaskmat nu när hon varit dålig ;)

Halvt kl

Apropå mat och så... Kotte äter ju sin ersättning och smakar lire puré några dagar i veckan. Hon älskar det och äter glatt, så jag skulle vilja börja ge henne lite mer och kanske större portioner men vet inte riktigt var jag ska börja... Distrikssköterskan här håller hårt på att det inte ska introduceras smakisar innan 6 mån så henne får jag inga tips av, mer än att jag inte behöver fundera på det än. Hon har ju tre veckor kvar till sexmånaders-dagen. Är jag för tidigt ute?

Ska kanske tillägga att hon som mest äter totalt 2 tsk på en hel måltid ("mat" plus ibland fruktpure av nåt slag). Vissa mornar får hon lite mild havregröt.

Vatten att dricka till, behövs det när de äter puré?
När har ni börjat låta dem smaka på kött, fisk osv?

Jag har ett matvrak till unge så jag ligger ganska långt fram med maten. Det svar jag fått här är att det viktiga är att fortsätta amma ändå.

Som det är nu så äter han varje gång jag äter utom frukost (dvs var 3:e timme). Till lunch får han två "tärningar" nu (jag gör egen mat som jag fryser ner i istärningsfack). Till mellanmål/de andra målen får han 1-2 tärningar.
Det är tillräckligt för att vi ska kunna dra ut på det så vi hinner äta samtidigt, men ändå tillräckligt lite för att han ska vara intresserad av att ammas efteråt.

Kött och fisk tänkte jag börja med efter 6 månader. Nu får han klara sig med ärtor, broccoli, morot, potatis, palsternacka, aprikos, katrinplommon och päron ;)
Vatten har han börjat få sista två veckorna, men jag är noga med att han inte dricker sig mätt på det. :)

Alva har fått något att äta när jg har ätit sedan ~5 månader tror jag. Antingen ett kex eller lite puré. Har jag ätit t.ex frukt har hon fått smaka lite på en sked eller suga på en fruktbit. Det har handlat om små mängder, ungefär som de du ger nu.

Hon var väl ungefär 6 månader när jag började ge henne kött, fisk etc. Gjorde en laxgryta med potatis, broccoli, blomkål, morot och en laxfilé igår. Blev totalt 2 liter och i alla fall igår var den väldigt poppis. Iom att hon äter lite mer nu (ska byta ut minst en måltid/dag mot lagad mat) fryser jag i matlådor som räcker till 2-3 portioner. Tar fram och ställer i kylen tills det tar slut.

Lånar min egen knapp

Pratade med bvc igår om ifall jag vågade åka till astrid lindgrens idag på uppföljning och det tyckte hon att jag skulle göra för bakterierna ska tydligen inte finnas kvar längre så nu har vi nyss kommit hem.

Fick träffa en ny läkare som var försenad till jobbet. Tog en halvtimme (!!!) innan vi fick komma in! :eek: men han var bra, sa att det fanns anledning till oro för att benplattorna i skallen skulle växa ihop för tidigt men i och med att formen fortfarande ändrar sig och den gör det åt rätt håll så att säga kändes det onödigt att fundera på åtgärd idag. Särskilt eftersom att jag uttrycker det som att "dom" (bvc framför allt) tycker ditt och datt och jag inte bekymrar mig så mycket längre. I dagens läge är det alltså jag som får driva det för att göra röntgen och ev. op av kosmetiska skäl men det känns verkligen långt borta idag. De räknade ut en kvot genom måtten på huvudet och fick den till 0.7 vilket är ungefär det de landar på om de opererar ett barn med lite större problem. Skillnaden skulle alltså bli marginell om man utgår från dagens läge. Därför bokade vi inte in ny tid och vi bestämde att om det ändrar sig till det sämre och det känns som om det är läge att göra ett ingrepp hör jag av mig.

Jag har ingen lust i världen att driva ett ärende av kosmetiska skäl om hon inte ser ut som shrek eller frankensteins monster eller så, särskilt inte om skillnaden är marginell efter ingreppet :o så konstig ser hon verkligen inte ut idag så det känns låååångt borta.

Vad skönt att det gick bra på astridlindgrens. Förstår att du inte vill utsätta liten för operation när det inte verkar vara någon fara. Speciellt när det inte verkar bli någon större skillnad.

Lewellyn. Här började både sjukhuset och BVC fråga om smakportioner när Tor blev fyra månader korrigerat. Så här vill de att man börjar tidigt. Är dock inga stora mängder i början. Ungefär som du gör nu. Lite kött började jag introducera vid fem månader (korrigerat) och samtidigt började ge mat regelbundet varje dag. Och nu vid sex månader blir det fler portioner och de vill att vi försöker öka så att han äter hela portioner istället för halva + flaska som han helst vill ha själv. Men enligt mig är det upptill Tor när han känner sig redo att ersätta ersättningen med endast mat. Vi har för övrigt börja fasa över till tvåans ersättning nu som är från sex månader och innehåller mer näring.

Angående vatten så säger de här att det ska erbjudas vid varje mål när det börjar bli portioner (även med puré) . Dels för att vänja dem vid smaken och dels för att underlätta för magen så att den inte blir så trög av maten. Själv började jag ge lite då och då ganska tidigt mest för att Tor var nyfiken och så gärna ville smaka. Men han dricker inga mängder så blir ju inte mätt på vatten (han tycker mest det är roligt att slabba lite i glaset, dricka lite, prata och bubbla i vattnet :p ). Har märkt att han klarar att äta mer mat när han får vatten till. Precis som man själv, blir han väl törstig när han äter.

Senast ändrad:

Jaa.. Jag tycker ju att hon ser ganska normal ut, inget man reagerar på direkt.

Kl
Jag fick nys om att jag kunde nyttja min gravidförsäkring för ersättning efter akutsnitt samt ev. sjukhusvistelse (3 dygn på BB) så i morgon ska jag ringa Folksam och se om de kan tänka sig att betala ersättning för lite sånt. Hade inte en tanke på det :p många bäckar små! Tips till er andra som försäkrat sig. Min gav även någon tusenlapp vid konstaterad (av läkare) foglossning.

*kl*

Nu är vi hemma igen! Trodde ju att jag hade mitt på det torra eftersom flighten upp blev inställd (kan ju liksom inte hända igen) men tji fick jag. I Amsterdam fick jag veta att mitt vidareflyg var inställt och att de inte kunde boka om oss förrän idag! Hur kul som helst att stå där med två små barn på typ världens största flygplats, utan barnvagn, utan att veta var vårt bagage var osv.

Lyckade till slut få reda på att bagaget hamnat i någon uppsamlingskällare medan man försökte boka om oss (tog rätt lång tid) och att det skulle ta mellan 30 min och 2 timmar att få det. Fick en lapp som gav oss möjlighet att få komma in på säkerhetsområdet igen, så vi kunde gå ut så länge och muta storebror med Burger King samt handla lite mat och blöjor.

Tillbaka in (mitt bagage var fortfarande inte där) för att få en hotellvoucher. Det blev rena parodin. :D Fick först ett hotell inne i Amsterdam med taxivoucher. Jag påpekade vänligt att jag reste med två småbarn och inte kunde hoppa in i en taxi hur som helst utan bilbarnstolar. "Oh, that's a good point!" sa den vänlige medarbetaren. Efter en stund kom de dragande med en bilkudde. Jag visade att den var från 22 kg och min son väger inte ens 15 kg. Ytterligare väntan, sedan kom en passande bilstol och de såg så nöjda ut. "Och babyn då? Den behöver också ett babyskydd." förklarade jag. "Oj, kan den inte sitta i knäet?" frågade de. Det var två mycket unga, mycket vänliga personer. Jättesöta, men hade ungefär ingen aning alls om bilbarnstolar... Den unge mannen lade pannan i djupa veck och lös sedan upp "Hon behöver en maxicosi!" utropade han.

En maxicosi fixades fram och där stod jag med en babagevagn med resväska, bilbarnstol, maxicosi, mina inköp, handbagage; sulky med tvååring, samt baby i sele på magen. De tryckte en hotell- och taxivoucher i handen på mig och verkade mycket lättade att de fixa allt.

När jag frågade om det var tänkt att jag skulle ta med stolarna in på hotellet eller om de skulle vara kvar i taxin började de svettas och flacka med ögonen igen (jag svettades f.ö. också ymnigt). Därefter lyckades de få ett rum på hotellet på flygplatsen (var först fullbokat) och tog tillbaka stolarna, då det gick en shuttlebus (ja, jag vet att man egentligen borde ha bilbarnstol även där, men det har jag inte i stadsbus heller) dit. Alla var nöjda och glada.

Fyi: Schiphol är jättestort... "Bara lite shuttlebus till flygplatshotellet" betyder där 15 minuters färd på motorväg! :o Allt gick bra som tur var och ca 3 timmar efter att jag fick veta att flighten var inställd var vi på hotellet.

Som kuriosa lyckades jag utlösa ett larm i tullen när bagagevagn och sulky hakade ihop sig, samt att de hade glömt att notera i systemet att jag hämtat mitt bagage så att det var rätt svårt att lämna in det i morse. Men det löste sig. Och nu vet jag att jag kan klara nästan vad som helst med mina underbara ungar. De var jätteduktiga hela tiden (även om storebror ett tag i går kväll enade att han inte kunde gå mer utan var tvungen att åla sig fram på flygplatsen. ).

Maken fick avboka dagens 6-månaderskontroll förstås, den blir nästa vecka istället.

Jaa.. Jag tycker ju att hon ser ganska normal ut, inget man reagerar på direkt.

Kl
Jag fick nys om att jag kunde nyttja min gravidförsäkring för ersättning efter akutsnitt samt ev. sjukhusvistelse (3 dygn på BB) så i morgon ska jag ringa Folksam och se om de kan tänka sig att betala ersättning för lite sånt. Hade inte en tanke på det :p många bäckar små! Tips till er andra som försäkrat sig. Min gav även någon tusenlapp vid konstaterad (av läkare) foglossning.

Folksam var jättebra att ha gravidförsäkring hos. (jag har/hade betalvarianten)
Fick ut 1000:- för snitt & 200:- per dag för sjukhusvistelse för ett par veckor sedan.
+ 6000:- jag inte hade räknat med. Thank you :D

Attans att jag inte hann med att ta en gravidförsäkring innan Tor kom. Med snitt och två månader på sjukhus hade det ju blivit några tusenlappar.

Någon som vet om man kan få ut något för detta på hem/olycksfallsförsäkring?

Hoppar in

Du har ingen sjukförsäkring? Min sjuk o olycksfall täckte de 4 dagarna vi låg på sjukhuset, trots att det inte direkt var några komplikationer. Har länsförsäkringarna, han överförde bara pengarna utan o fråga mer o 3 dagar senare fanns pengarna på kontot.

Ring o kolla! Det kan ju vara så att sjukhusvistelsen går på olycksfall ändå. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2