Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Jag har själv gjort EEG för att se om jag hade ep efter att ha tuppat av framför ratten. Det var inte ep och var ingen obehaglig undersökning heller, håller tummarna idag!

Min kotte är inget fan av att sova, bortsett från i natt har vi har en rätt lång period med uppvak varje timme, slitigt som fasen. Det går ju över, någon gång, men det är ju jobbigt under tiden. Ännu jobbigare eftersom maken snart ska resa bort med jobbet i en dryg vecka. Hoppas dock kunna få lite hjälp av barnens mor/farföräldrar om det kör ihop sig alldeles.

Vilse, ang att vara hemma så har S kommit in i en så himla mysig period nu, om man bortser från sovandet, att jag tycker att det är kul att vara hemma. Även dottern är riktigt härlig nu, så just nu känns det iaf på topp.

Glömde hälften...
Jag kommer att vara hemma på heltid tom januari, från februari är maken hemma 3 dagar per vecka och jag 2 tills han börjar fsk i augusti.

Haha, Majola, känner precis igen mig i din sång och dansbeskrivning, även den delen om att tycka sig sjunga bättre nu ;) vi sjunger verkligen massor hemma, både S och dottern älskar det. Dottern är 3,5 nu så hon sjunger massor själv också, att läsa böcker älskar hon också vilket jag tycker är roligt.

Ja, ibland kanns det som Sound of music har hemma...

Skriver pa telefonen nu da sonen latt beslag pa datorn (lilla spoket Laban) sa alla specialbokstaver saknas.

Jag vill gora en filttavla till Tabea i julklapp och sa funderar jag pa ett bollhav. Sedan far hon nog av mormor och morfar. :-)

Vi ska ha julgran forstas och en julkrubba for forsta gangen. Om jag hinner/lyckas pyssla klart den.

Funderar pa att ge ungarna varsin julpyjamas och en julbok pa kvallen den 23:e som ny tradition, men min man tycker att jag ar knapp. Smygspanar pa ebay... Tabea fick jordens sotaste stjarngossedrakt av en i svenska lekgruppen i onsdags, sa nu maste vi ga pa julfesten eller hur?

Dagistemat far jag ta senare. Planen ar att jag ska vara hemma i tva ar i alla fall...

Oj vad ni har skrivit! Nämner namnen på de jag minns skrivit vad :p

Zews: här är en till som missat den där undersökningen men det om ögonen kom jag på nu att du skrev om. Hoppas att det inte är något och OM det är något att det inte är någon större fara och att det växer bort. Alva sover väl ganska bra tycker jag. Hon somnar när jag går och lägger mig vid 21, sen vaknar hon väl någon gång på natten, oftare runt morgonen. Dock kommer hon bara till bök-stadiet. Tror inte att hon vaknar helt men hon buffar lite och börjar snutta lite. Jag vaknar ofta mer då det från andra booben börjar rinna så jag i panik letar efter min handduk att stoppa flödet med. Har försökt det där med handleden som visslan nämnt så många gånger utan resultat. Det rinner över ändå :mad:

Undrar också hur du får Tova att sitta snällt och inte dra i pälsen. Alva klänger och krälar efter allt som är lurvigt och rör sig. Fångade henne på bild när hon undersöker mammas ena schäfer. Tur hon är snäll, den hunden. Folk har missat att hon ligger i en hög på golvet på tunnelbanan och både sparkat på nosen och trampat på svansen och det värsta hon gör är att titta på dem :p otroligt snäll hund! Vi brukar faktiskt kalla henne för Hobbe ;) egentliga namnet är Zorba.

Solvind: skönt att ponnyn mår bättre! :) känner igen det där med motorn när ponny ska göra sig av med så mycket energi det går på kort tid :D

Lew (?): jag gick ner till Ica för att köpa en pipmugg med handtag. Glömde av handtagen i pipmuggsdjungeln och kom hem med en liten spillfri mugg med rött lock. Kan den ha varit från nåt som heter esska? Essa? Jag vet inte, nåt sånt. Den är super, förutom det med handtagen som saknas. Den pallar att åka i golvet, har hård pip dock så den var lite krånglig innan tös lärde sig.

Angående att vara hemma (vilse?): jag trivs ganska bra hemma nu, äntligen. Jag höll på att bli knäpp i huvudet i somras som ni väl vet men nu är det inte så illa. Alva är i en bra ålder (nåja, hon är ibland väldigt påfrestande när hon krälar runt och drar i allt så jag är helt slut på kvällarna men det beror väl mest på att jag inte tagit tag i att barnsäkra ordentligt så jag måste passa henne) men det händer ju saker hela tiden och hon utvecklas mycket. Det blir många turer till öppna förskolan för att hålla henne stimulerad utan att själv förbruka för mycket energi :p man somnar gott i alla fall!

Jag börjar jobba i januari men sambon vill ju inte vara hemma så länge så han är hemma fram till sista maj innan han börjar jobba igen. Efter att ha räknat dagar en stund konstaterade jag att vi kan ha henne hemma till nästa nyår utan problem så hon börjar väl skolas in på dagis/dagmamma till vårterminen 2015. Ska bli skönt att hon är hemma så länge ändå.

Majola: angående jul har vi ingen aning. Jag blir galen här ;) vi ska på julmiddag hos sambons mormor några dagar innan jul så det inte är "deras" jul. Då jag inte firat jul med min mamma förra året varken före eller efter jul vill jag ju vara där. Samtidigt är det sambons pappa-jul. Alltså, det ser ut såhär: ojämna år=pappa-jul och jämna år=mormor-jul (med hans mamma etc). Ska man följa det får jag ju aldrig fira med min mamma. Därför har vi pratat om lite löst om vi slår ihop hans pappa-jul och min mamma-jul på nåt vis men det är ju lite syskon och sånt som ska med också. Jäkla bök. Ett tag var han inne på att strunta i mormoderns jular också men han kan ju inte bestämma nåt. Pappan vet om vår fundering men har inte gett svar vilket brukar betyda nej tror jag. Så, ärligt talat har jag ingen koll. Kanske ska ta det samtalet när han kommer hem :p

Kl
Åh vilken dag, vad massa med grejer som stressat mig! :p

Ända sedan vi köpte bostadsrätt har jag tjatat om att vi MÅSTE skriva något så jag inte står totalt i skiten om han dör. Han verkar inte bekymrad men jag är enormt stressad då jag vet hur jävligt det är om en av de vuxna i familjen dör. Det sista jag vill tänka på är pengar i såna lägen. Idag har jag kollat upp att vi kan testamentera bort max 50% av våra tillgångar till varandra. Resten blir till tösabit. Sambon vägrar gifta sig vilket jag tycker vore enklast men nä, inte det. Till slut kom vi väl fram till att han ska teckna en livförsäkring som täcker den där 1/4 av boendet och så ska vi skriva testamente på det som går. Antagligen ska väl jag också teckna livförsäkring för motsvarande belopp.

Fick med mig 20 kg lammkött hem så nu ligger det en bog i kylen som ska bli middag idag (och förmodligen några dagar framåt...). Hade väl räknat med att sambons pappa skulle komma och äta också då han hade "lite" problem med att lista ut vad han skulle göra med lammet han fick förra året. Så går det när man inte märker upp bitarna när jag förklarade vad allt var men det vann han ju på, nu bjuder vi in honom att smaka när vi (jag) lagat det åt honom i stället ;) Men sambon ringde och bjöd in honom till söndagsmiddag i stället så då blir det till att ta fram en bit till söndag också. Lyxproblem men vad tusan, jag kommer att få leva på lamm i en f-ing vecka här! ;/ lär ju kräkas på det sen.

Ja, jultraditioner...
Jag vet inte alls vad vi ska ha för traditioner, inför jul vill jag iaf hinna både pynta lite hemma och pyssla och baka lite med dottern och på förra julaftonsmorgon så fick dottern öppna en klapp som tomten varit och lämnat under granen när hon sov, det lär vi fortsätta med. Att klä granen några dagar innan julafton ska vi också fortsätta med :) Vi vill vara hemma på julaftonsmorgon och framåt eftermiddagen gå över till mina föräldrar för att fira där. Förra året propsade min svåger på att vi skulle dit först i en timme och sen stressa över till mina föräldrar, det gör jag inte om, jag vill inte stressa på själva julafton.

Oj, vad stadigt hon kan sitta!

Är det så stökigt med handen för att de tabbade sig på första sjukhuset? Hoppas att du i alla fall får ordentligt med ersättning!

Det ser nog stadigare ut än vad det är :p Hon sitter inte så länge än :)
Och det som inte syns på bilden är att hon har ett stadigt tag om antingen svans eller baktass på hunden så då är hon nöjd. De är så himla goa ihop de där två :love:

Handen är pga av deras miss ja. Hade de behandlat den rätt från början hade den varit återställd i september :arghh:

Ang pipmugg har vi fått en Tommee Tippee av svägerskan, den verkar bra, ska inte spilla. Tova har dock inte fattat galoppen med den riktigt än utan suger mest på handtagen… :banghead: Två vassa tänder har hon men inga märken i den muggen i alla fall.

Jul är ett jävla gissel. Vi har sagt att vi får fira vartannat år med respektive familj, men maken är lite inne på att skapa egna traditioner, vilket iofs låter lockande. Men då får man stå där med massa jävla julmat och skit..? :meh:

Vi får nog inga resultat på EEG:t på måndag utan den tolkas nog av någon annan. Men nu när det gått så lång tid utan att nåt hänt är jag inte väldigt orolig. Och skulle det vara något så får vi ta det därifrån.

Vi hade tänkt skola in Tova efter nästa årsskifte (januari 2015) men nu har vi ju sparat en jävla massa dagar så vi skulle nog kunna vara hemma längre… Eller så jobbar jag mindre i början… Maken tar väl några dagar i veckan under säsongen 2014, men jag tar nog den största delen. Gör mig ingenting. Trivs bra hemma, och trivs inte alls på jobbet… :angel:

Det är inte helt dumt att lite dagar kvar även när barnet har börjat på dagis för att dryga ut semester M.m :)
Låter som att du ändå inte försöker ta ut något i förskott och det är ju bra :) och fasen vad trist med handen din!

Skönt att det var länge sedan hon fått "anfall" eller vad det nu var för nåt. Då är det säkert inget farligt i alla fall.

Delvis kl
Varannat år med resp. familj är ju vad jag önskar också men sambons föräldrar tyckte ju att separation var en bra idé så nu vet jag inte alls vad som är fungerande. Mammans familj har ju bestämt med hela släkten att de firar varannan jul och pappan, farmor och syskon firar varannan. Känns som om grejen är att antingen fira var 3:e (vilket jag egentligen är osugen på) eller strunta i någon av hans familjs jular. Han gav mig klartecken att bestämma nu i jul då han inte ens bryr sig så då vet jag ju var jag helst är ;)

Är det ingen annan här med separerade far-/morföräldrar på nära håll som har löst det på nåt smart sätt?

Alltså, dagis och jobba...

Här är ju allt lite annorlunda... När jag ansökte om föräldraledighet var jag ju tvungen att ange datum. Här har man rätt till tre år (kalenderår), men intressant nog är det så att om man ansöker om mindre än två år så har man gentemot arbetsgivaren avstått från resten. Ansöker man om två år så har man rätt att förlänga ytterligare ett. Gulligt va? Alltså ansökte jag om två år (jag är rätt säker på att jag kan komma tillbaka tidigare om jag vill, vissa av mina arbetsuppgifter blir nog helt sonika liggande tills jag kommer tillbaka, eller går i graven helt) och så får vi se hur det blir efter det. Vi vill ju gärna ha ett barn till ganska snart, så då slipper jag ju fundera om T skolas in på småbarnsdagis eller ej.

Hittills var det i regel så att barnen började på dagis när de var tre. Sedan Augusti i år har man laglig rätt till barnomsorg från och med ett år. Här i byn öppnar de första småbarnsdagiset (1-3 år) i mars/april nästa år. Idag var sista anmälningsdag. Oklart dock för vilken tidsrymd??? För att vara på den säkra sidan fyllde jag i blanketten och skrev att vi inte har något behov under 2014 och anmäler senare. 30 h/vecka (7-13 varje dag) kostar 276 €, 35 h (7-14) 322 € och 42h (7-17 må-on, 7-13 to+fr) kostar 386 €. Plus mat 50 € i månaden. Det lönar sig knappt att jobba med de priserna.

Jag fick ut ganska exakt 1000 € för min 40% tjänst.
Storebrors dagis (det han är anmäld till, får se om vi får en plats) har öppet 8-14 tror jag. Kostar 125 € i månaden. Är alltså "rimligt" att lillasyster går ungefär samma tider vilket gör att det blir 35 timmars-taxan även om jag inte lämnar förrän runt åtta. Vilket ger sammanlagt barnomsorgsavgift på 497 € i månaden. Om barnen går 8-14 kan jag jobbar max 9-13 alltså 40-50% vilket ger en nettoinkomst runt 1000-1250 €. Resekostnader ca 175 €. Vilket ger ca 325 € i plånboken... (Kuriosa: skulle vi ha ett tredje barn, som gick på småbarnsdagis samtidigt som T, blir det 36 €...) Kul eller hur?

Håller tummarna för att EEGt ser normalt ut!

Runt 8 månader kommer ju ett utvecklingssprång igen, kan det vara det? Underbar bild!

Tack :)

Hon är ju knappt 7 månader och har varit jobbig nattetid i säkert två månader.. Så jag vet inte *trött* Men nån gång borde det väl släppa..?

kl

Ang julen så har vi firat tillsammans när sambon inte jobbat och planerar att göra så även framöver. De som vill fira med kotte får komma hit och fira jul hos oss. Maten är det absolut roligaste med hela julen så det skulle vara helt ok. Jag har skilda föräldrar och nog har nån av dem varit hos oss någon jul så där men inga traditioner direkt.

I år såg jag verkligen fram emot julen och hade väl också lite planer på julklappar osv... men just nu har jag svårt att vara glad och se fram emot det.

Som några kanske sett på instagram så fick jag besked om beviljad hel sjukersättning (dvs sjukpension) i går. Jag blev glad och väldigt lättad tills jag såg vad som stod i beslutet. Jag får 9700 kr före skatt, dvs ca 6500 kr/månad. Dessutom är det beviljat från och med september så de pengar jag fått i sjukpenning räknas av från sjukersättningen. Alltså får jag inte en spänn i december och även en mindre utbetalning i januari. Sambon har ju bara föräldrapenning fortfarande och går tilbaka till jobbet i januari, vilket innebär att han inte får lön förrän februari. Himla rolig jul och start på nya året för vår del... :(

Ska kanske säga att jag visste ju att de skulle räkna av sjukpenningen men hade verkligen ingen aning om att sjukersättningen skulle vara så lite som drygt hälften av sjukpenningen. Just nu känner jag mig bara lurad och vet faktiskt inte vad vi ska göra. Resten av livet på 6500 kr/månad. Jippi.

Vi måste göra oss av med några hästar förstås, vilket inte är det lättaste varken praktiskt eller känslomässigt. Fölet ska ju säljas till våren förstås (ingen köper en ettårig hingst mitt i vintern) men de andra går inte att sälja. Två gamlingar och en vuxen hingst med tillväxtproblem i käken och problem med tänderna som dessutom har stått i 1,5 år. :(

Förlåt om jag inte kommenterar det andra som ni skrivit om sedan jag skrev nåt sist, jag får ta det senare. Just nu ska jag bara ta mig igenom helgen så att jag kan sätta mig och försöka få några svar på måndag.

Men fy, lew! Vad baserar de beslutet på?

Visst, lever man på sjukersättning ska man kanKe inte ha samma peng som någon som jobbar heltid med bra lön. Det kan jag nog vara beredd att hålla med om. Men 6500, i dagens Sverige. Får man ens ett drägligt liv för den summan? Vad tråkigt att det blev så, hoppas du kan få lite svar på dina frågor.

Fy vad ruttet! Förstår att julen känns tyngre nu :( Ibland undrar man om de är mänskliga när de gör sådär :(
Tråkig sits med hästarna med.
Kram på dig!

Men fy, lew! Vad baserar de beslutet på?

Visst, lever man på sjukersättning ska man kanKe inte ha samma peng som någon som jobbar heltid med bra lön. Det kan jag nog vara beredd att hålla med om. Men 6500, i dagens Sverige. Får man ens ett drägligt liv för den summan? Vad tråkigt att det blev så, hoppas du kan få lite svar på dina frågor.

Nä, jag hade räknat med lite mindre än sjukpenningen men inte så här lite... det är nästan hälften. 10500 kr gick ändå att leva på och kunna unna sig lite... Tur jag inte har beställt några julklappar eller så än i alla fall, nu när jag inte får nåt alls i december. Istället blir det rensning av garderober och sadelkammare för att lägga ut på Tradera..

Nåt drägligt liv blir svårt, även om sambon förstås jobbar och får lön, men jag kan ju vinka ajöss till körkortet som jag hade hoppats kunna börja med efter nyår. Men man ska väl inte ha några extravaganser alls när man är sjuk förstås.

Jag har kontaktat mitt personliga ombud så får hon hjälpa mig att få tag på handläggaren och försöka reda ut om det verkligen stämmer.

zewz - ja jättetråkigt med hästarna. Åringen skulle ju ändå säljas, men jag hade velat ha de andra kvar så länge de mår bra. Det kostar egentligen mer att t.ex. ta bort dem än att ha dem här hemma.

Senast ändrad:

mina föräldrar är separerade men ingen av oss bryr sig om man firar ihop på julafton eller juldagen eller annandag jul. så i år har jag bjudit hit pappa med familj och då även pappas sambos mamma. och min bror också. sen är vi hembjudna till min mamma annandag jul. min sambos föräldrar bor ju på Irland men vi har aldrig firat med dem, de är inte mycket för gäster.

Fy tusan vad tungt! Jag hoppas att det går att göra något åt. Är 6500kr ens existensminimum?

Zewz, en liten tröst är att jag från flera håll har hört, bl.a. Från min BVC-sköterska, att mellan 4-6/8 månader är det många bebisar som får krångel med sömnen, är så himla mycket vörldsomvälvande som händer med dem att det gärna blir orolig sömn. Med dottern stämde det väldigt bra, vid 6 månader började det sakta vända från totalkaos till kaos och runt året sov hon hyfsat bra för det mest. Håll ut! Det blir bättre.

Majola, jag har förstått att dét är helt annorlunda i Tyskland, kul att få veta lite mer hur det fungerar :)

Nä det spelar ju egentligen inte så stor roll men det är ju så att de sammanstrålar på julen och att ändra om för totalt kanske 40 pers eller vad det är som blir drabbade för att det inte passar längre är väl kanske lite.. Konstigt.

Iofs ska vi börja titta på större boende nu och ska iväg på husvisning i morgon. Skulle vi komma över något i den storleken kan vi ju köra jul hos oss framöver. Man kanske får ta det som det kommer och vad man känner för just för det året ändå.

Usch vad jobbigt. Förstår att du känner dig nere. Man vill ju få leva lite också. Inte bara överleva(vilket väl är knappt man gör på den summan resten av livet). Speciellt nu när du har en liten också.

Jobbigt med hästarna också. Det är ju inte lätt att ta bort dem och blir ju ännu svårare om de fortfarande är pigga och friska. Har själv två osäljbara gamlingar. Den tredje försökte jag sälja förra hösten men fick inga napp och orkade inte fortsätta försöka. Men hon ska egentligen säljas då hon inte passar oss och behöver mer aktivering. Är inte det lättaste att sälja häst.

Kl

Angående julen så har jag ännu ingen aning om hur det blir. Ska antagligen hem till min mamma en stund. Men vet inte om vi ska till sambons föräldrar också. De reser ofta bort över julen men har ingen aning om hur de gör i år eftersom det är första julen med barnbarn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024