Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Kl

Blev inte så mycket sömn i natt för oss. Tor har haft svårt att sova och det visade sig att han har lite feber. Är det samma sjuka som jag har så är det troligt att han har lite halsont och huvudvärk också :( . Gnällig och reagerar på höga ljud och blivit jätteledsen. Har fått lite Alvedon nu och börjat lugna sig. Stackars liten.

Hoppas han inte får lika långdraget som jag. Även jag fick ta medicin mot huvudvärk och lätt feber och halsont nu i natt.

Oj era stackare...

Här är vi rätt friska nu, tom jag som har en otäck hosta. Riktig seg slemhosta. :meh: Få minnesbilder från perioden jan-mars i år då jag var sjuk hela tiden Känns som det blir nov-mars den här gången.

En hemlis: Jag är gravid igen... :o Nästan så att man undrar hur det gick till. Är i v. 5+4 så det är väldigt färskt ännu. Ska på vul den 6:e december men jag räknar nästan med missfall. Har inga symtom alls ännu.

Vi är glada men lite chockade och ställer in oss på ett par väldigt jobbiga år om allt går vägen!

Obs! IRL har vi inte berättat så om någon känner mig... *pst*!

Åh nej, jobbigt med sjuka! Känns taskigt när man nästan tycker lite synd om sig själv för att man har halsont eller så och så har de små lika ont och kan inte ta halstabletter etc. som man själv. Vi är rätt snoriga allihopa, men inget värre ännu så länge. Inatt fick storebror lite näsdroppar, så vi kunde sova lite bättre. Han har varit väldigt orolig och snarkat jättehögt innan för att han var så täppt.

Skönt att det gått så bra för din bror med autismen, även om en tidigare diagnos säkert hade underlättat mycket i skolan etc. Som majola sa har väl diagnoserna ökat, men det är svårt att veta om den verkliga förekomsten ökat eller bara diagnoserna.

DS: skönt att det inte gör jätteont efteråt också iaf. Om du vet var ni har boken kan du gärna säga vad den heter, annars är det ingen fara. Hittills verkar det lättare att hitta information om Aspbergers, vilket det väl antagligen inte rör sig om här eftersom han är så liten (?).

Zews: håller med om att man får perspektiv på sina egna problem när man läser om sånt som verkligen är tragiskt. SMA låter som sagt som något man inte vill att ens barn ska lida av! Första dagen var vi ledsna och säkert lite chockade, men nu känns det inte så farligt. Man hoppas bara att han kan leva ett lyckligt liv utifrån sina förutsättningar.
Angående hur det yttrar sig, så lade vi främst märke till att han inte reagerar när man ropar på honom och han svarar inte på frågor om han inte är väldigt intresserad. Han är även sen med talet och pratar eko-språk. Han är inte speciellt intresserad av andra barn förutom kanske att titta på när de leker. Han har strikta regler och rutiner för allt och om man bryter mot dem blir han förtvivlad. Han leker väldigt självständigt och 'enformigt' och enkelt (inga rollspel etc). Det är svårt att få honom intresserad av att leka något nytt och framför allt att leka tillsammans (tex kasta en boll fram och tillbaka).

Nämen grattis :D . Vad skojs (och förstås jobbigt också). Hoppas liten tänker stanna kvar i magen.

Ja, det blir ju väldigt tätt, minst sagt...
23 månader mellan L och T och sedan 14 månader till nästa... Helt galet.

Jag menar, vi är ju stora och vet hur barn blir till och så, men att det skulle ta sig så snabbt hade vi verkligen inte räknat med! Tidigare graviditeter har bara lyckats med äl-stickor och nogrann planering...

Jobbigt med sjukdom! Hoppas det ger sig.

Majola: grattis till graviditeten :) hoppas att det blir bra oavsett vad som sker :)

Leia: The complete guide to Asperger's syndrome. Tony Attwood är författare. Jag har inte läst den (än?) men den ska enligt flera vara lättläst och förklara bra. Finns även info på autism.se.

Stort Grattis, vad spännande!

Solvind, hoppas Tor kryar på sig snart! Vi har dragits med hosta och snor/slem länge nu.

Här är jag numer gräsänka i en dryg vecka, känns rätt tufft eftersom S sover så dåligt och på det inte är helt kry. Dessutom hade han bara gått upp 160 gr på en dryg månad trots att han äter bra, måste bero på att han är så aktiv. Jag hoppas att det ordnar till sig till nästa BVC-besök.

Kl

Grattis majola!

Leia - det låter ju tyvärr som autism snarare än Aspergers men om du vill prata av dig eller fråga om nåt så kan du höra av dig. Jag har ju som du kanske vet Aspergers, och har även jobbat med autistiska (dock gravt autistiska). Boken som DS tipsar om kallar jag Aspergerbibeln, den är suverän. Jag har även en lista med boktips om både autism och AS om det kan vara intressant. Hoppas vidare undersökningar och läkarkontakt kan ge er de flesta svaren och att ni kan landa i beskedet så småningom.

Haha! Grattis till graviditeten!! Vad kul att du också ska ha en till. Själv har jag inte riktigt hunnit bli glad över det än... jag är mest oroad över hur det ska gå ^^ Eg kommer det gå bra, Olivia är ju världens snällaste och bästaste, men hon håller på att få massa tänder nu och det tillsammans med mitt illamående... inte så roligt ;) Hur mår du än så länge?
Jag blev btw flyttad till 3/6, så det blir en sommarbebis här också, förutsatt att han stannar i magen, vilket jag inte tror ;)

Leia: Tack! :)
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om diagnosen, jag kan ju inte gärna säga "vad tråkigt" eller "stackars er"... Han är ju fortfarande samma härliga unge som han var innan han fick diagnosen, nu kommer ni bara få massa hjälp att underlätta för honom :) Men jag förstår verkligen att det är en jobbig väntan och att man bara vill sätta fart nu när han fått diagnosen! Jag håller iaf alla tummar för att det kommer gå bra och att ni kommer igång så fort som möjligt! Kram

Tja, Apollo, vi får väl ta del i "sommarföräldrar 2014"-tråden så småningom. Men jag väntar tills vul den 6:e december.

Jag mår bra hittills. Har mått pyttelite illa ochspringer på toa stup i ett, men annars ingenting. Kastade mig iväg och kollade sköldkörteln igår (har ju hypothyreos) och fick veta idag att jag är perfekt inställd, så det är skönt. Var lite orolig för det.

Hur gammal kommer Olivia att vara? 15 månader ungefär? Det kommer säkert att gå bra - det är ju skönt att det är sommar i alla fall. Jag fasar lite för nästa vinter med tre småungar osm ska ha overall, mössa och co och precis när man är klar säger en "mamma, jag måste kissa!" och man får klä av och börja om från början och när den sista skon är knuten så kommer det bajsdoft ur bebisens blöja osv osv osv... :eek::p

Jag tittade in i vår14 innan jag blev flyttad, och jag känner mig inte så sugen på en tråd till ^^ Jag hinner ju inte ens med den här.. läser lite då och då men skriver oftast ingenting eftersom jag inte har så bra koll eftersom jag just bara läser då och då. Skönt att du mår bra iaf! Lika bra som jag mådde med Olivia, lika dåligt har jag mått nu. Fy-jävla fan alltså. Jag hade ju inga konstiga grejer för mig alls sist.. Nu har jag mått sjukt illa, fått super-luktsinne och vart på väg att kräkas av bara tanken på spagetti och köttfärsås.. :meh: As jobbigt ^^

Ja, förutsatt att lillebror (vilket jag tror att det är eftersom jag mått så sjukt olika och första gången jag var gravid, men det blev MF, så mådde jag precis som med Olivia) kommer i rätt tid, så kommer det vara 1 år och 3,5 månad.. om han kommer 6 veckor tidigt som Olivia, så ploppar han ut i slutet på april, då blir det 1år och 2,5 månad. Men förutom att jag inte vill klämma ut ett fetto, så får han gärna stanna, vill inte gärna ha den där mathetsen det innebar eftersom hon var så tidig!

Just det där... känner jag lite att jag kommer överleva.. men skriket.. och gnället.. jag blir GALEN haha. Jag som dessutom har världens snällaste unge.. hon gnäller skitsällan...
Men, haha, just det där med vinterkläder, när jag var gravid med Olivia så köpte jag en bok till Olle, "handbok för blivande pappor" i den stod det att man alltid skulle klä på sig själv sist, så man inte stod fullt påbyltad och fick jaga runt på ungarna haha.. (och att man alltid skulle ha nycklarna i vänster jackficka så man kunde få upp dem med vänsterhanden när man bar ungen på höger ^^)

Senast ändrad:

åh jag klär mig själv först :o
så man kan gå ut direkt när de är klara och man inte riskerar att två åringen hinner klä av sig medan man själv klär sig... :angel:

*kl*
jag är jätteledsen att jag inte hänger med alla i tråden.
grattis till graviditeten Majola!

Beklagar sonens diagnos Leia, men det är bra att det är konstaterat så ni vet vad ni har att utgå från.

Zews: håller tummarna för att testet inte visar några sjukligheter.

*kl-kl*
Som kontrast till nya graviditeter kan jag avslöja (!) att jag varit till läkaren för samtal om sterilisering. förmodligen får jag det bekostat av landstinget för min medecin mot bipolariteten gör att jag inte kan använda hormonella p-medel.

Det är tydligen ett otroligt litet ingrepp, lokalbedövning, tar 10 min. och sen får man vänta i tre månader innan det "tagit".
Ska bli skönt att slippa kondom-pysslet ... :angel:

Ska bli skönt att få det gjort.
Förutom att jag inte vill riskera att få samma problem med foglossning och allt vad det innebär en gång till, så vill jag ALDRIG sluta med min medecin ... och den och graviditet går inte ihop ...

Kl

Tor är bättre nu. Feberfri men lite snörvlig. Han vaknade massor med gånger i natt och hade svårt att somna. Men varit ganska pigg och glad under dagen.

För mig har nästa fas tagit vid och snuvan och de rinnande ögonen har dykt upp :wtf: . Har hostat så mycket att jag är alldeles öm i halsen och hes.

Skönt att Tor inte verkar bli lika utslagen och påverkad som mig. Tycker synd om sambo som får ta det mesta nu. Stackarn blir helt slut.

Förstår inte hur ni som varit sjuka ofta och/eller länge står ut. Okej, man har ju inte så stort val och det finns värre saker att råka ut för. Men ändå ...

Är det föresten någon som har något förslag på mat som en liten kan sitta och suga och tugga på själv en stund utan att riskera att få bitar i halsen och som inte är kladdigt så man måste ha haklapp och tvätta efter? Finns det något sådant?

Apollo (om du läser detta)
Ni använde väl tygblöjor till Olivia? Gör ni det fortfarande? Har det fungerat bra?

Tova har en sån här:
umami_taste_teaser-1235.jpg

Däri kan man stoppa allt möjligt så kan hon sitta och suga på den. Dock rätt slabbigt med tomat och så… Hehe. Men ingen risk att de sätter i halsen. Den är iofs rätt stor, Tova får sällan in hela…

Tråkigt att ni blivit sjuka. VI har klarat oss allihopa än, himla skönt.

Majola, grattis! Vad häftigt :) Jag börjar bli sugen på ett syskon :D men inser att min kropp inte pallar med det nu. Får se hur man återhämtat sig till sommaren :angel:

Skönt att du mår bra iaf! Lika bra som jag mådde med Olivia, lika dåligt har jag mått nu. Fy-jävla fan alltså. Jag hade ju inga konstiga grejer för mig alls sist.. Nu har jag mått sjukt illa, fått super-luktsinne och vart på väg att kräkas av bara tanken på spagetti och köttfärsås.. :meh: As jobbigt ^^

Jag blev akut illamående när jag skulle tömma en potta häromdagen. Nu mutar jag sonen med godis om han går på toaletten i stället. Jag är en mycket politiskt inkorrekt mor!

Ärs, det är då du puttar ut henne utanför dörren före, så hittar hon en spännande pinne att leka med tills du kommer ut ;)

Solvind, i ärlighetensnamn.. nu kommer du tycka att jag är helt dum i huvudet, och det är jag.. men... jag drev bara när jag skrev att vi använde tygblöjor. Det är liksom så långt ifrån vad jag någonsin skulle göra, jag får liksom inte vår vanliga tvätt tvättad för att jag är för lat, och då dra på mig ytterligare med tygblöjor... näe.. Alltså, det är klart att det inte var roligt för någon annan en mig.. och jo, ytterligare en som var med på tramset, men jag hade iaf väldigt roligt haha ;) Och på allvar, jag skrev att jag köpte mina beggade på blocket... gör folk ens så? Köper beggade blöjor? really?!

fö, ang bitar. Barnen är mycket duktigare på att hantera bitar än man tror. En kompis till mig har tvingats köra nån metod, vad den nu heter, där man kör på bitar från första början. Hennes son tar nämligen inte skeden. Hon kokar motötter, paprika stavar, avlånga köttbullar (lättare att få tag i med tanden innan de kan pinsettgrepp) broccoli osv. Det viktiga är bara att de alltid sitter upprätt och still när de äter. OM de börjar få kväljningar kan man vara lugn för deras kräkreflexer sitter mycket längre fram än våra så har de kväljningar så är de ändå inte i halsen sas. Sedan ska man heller aldrig försöka plocka ut något ur munnen på dem, för då finns risken att man petar ner det i halsen på dem. Sedan om de mot förmodan verkligen sätter i halsen, så fixar dom det allt som oftast själva genom att bara hosta upp det. Klart det är obehagligt i början, men det är en vanesak, för oss som föräldrar att inte bli hysteriska. Det gick jätte snabbt för Olivia att vänja sig vid stora bitar. Visst får hon in stora bitar ibland, men det får hon av de där rånen som "alla" ger till sina barn också.
Jag panerade fisk och gav henne, det var super poppis! Jätte skönt också eftersom hon kunde äta helt själv! Jag fyllde bara på efteråt med lite efterrätt så jag visste att hon fått i sig nog.
Alltså, det jag vill komma till, är att du kan ge hur mycket olika saker som helst. Ångkokta grönsaker, bananbitar, apelsin, potatis, osv osv osv. Det kommer gå jätte bra! Lovar! (nä olivia har inga tänder, de går bra ändå!)

Fast det mesta som är mjukt kladdar ju. Jag ger banan, kokt potatis, kokt och mosat ris, morot, broccoli, rostbröd, majskrokar, skorpa osv. Men jag måste i princip alltid byta kläder på barnet och tvätta golvet efteråt... En del barn gillar visst att suga på råa morötter. Den låter rent och snyggt.

T är också hyfsat ointresserad av skedmat. Om jag gör en ganska fast puré som hon kan äta med händerna är det bättre. Men i princip äter hon bara bröd, suger på och kladdar med bitar av olika saker och äter gröt på kvällen (den gillar hon och äter ca en halv portion). Barnläkaren på sexmånaderskontrollen sa att hon nog hör till den sortens barn som går direkt från flaska till varmkorv!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar