Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Delvis knapp

Angående mat. Ylva blir ju 6 månader på måndag och hon älskar mat! Är det för tidigt att börja utöka målen något? Nu äter hon mat en gång per dag och då typ en dl gröt eller 4 tärningar (istärningsfack) puré av ngt slag. Däremellan får hon några majskrokar och ibland lite fruktpuré.

De där haklapparna med armar på Ikea löser kladdet!

Hon är så pass liten fortfarande att de inte sitter tätt runt hals och ärmar ännu. Brukar hitta brödsmulor i blöjan till och med

Men vi har ju tvättmaskin och hyfsat mycket kläder så jag tycker inte det är så tragiskt egentligen.

Här är rekommendationerna att införa ungefär ett mål i månaden och man "ska" börja mellan 4-6 månader.

Alltså borde du ju kunna ge henne lite mer om hon vill och verkar må bra av det.

I Sverige är ju rekommendationerna annorlunda och jag har känslan av att man väntar längre med maten, men sedan går mycket snabbare fram. Men det är ju givetvis individuellt!

Senast ändrad:

Fortsätter på matfrågorna... Kotte som har varit så matglädje vägrar äta/smaka på nåt alls nu mer... Ersättningen slukar hon, men puré och gröt är det tvärstopp med (med undantag för plommon, det älskar hon). Vi provar varje dag med gröt på morgonen/förmiddagen och puré till middagen men icke. Det känns lite onödigt att hålla på och kasta även om det verkligen inte är några mängder, och faktiskt öven lite stressande att hon inte alls vill ha. Är det en vanlig fas hon går igenom nu kanske?

Näringsmässigt klarar hon sig ju, men hon behöver ju börja äta annat än ersättning så småningom också...

Apollo. Nu blev jag faktiskt ledsen :( . Förstår inte alls roligheten med att driva med folk som försöker göra sitt bästa för sitt barn och miljön :confused:
Och ja folk köper begagnade tygblöjor. De tvättas ju i höga temperaturer så de blir rena. Inte värre än begagnade bebiskläder som ju brukar bli både nedbajsade, kissade och kräkta på. Skulle själv kunna göra det om jag hade hittat den sort jag ville ha i bra skick. Både ekonomiskt och ännu mer miljövänligt.

Naturligtvis passar ju inte tygblöjor alla. Endel tycker det är för äckligt, endel har inte tillräckligt bra tvättmöjligheter eller som du som tycker det är jobbigt att tvätta. Man väljer ju efter sina förutsättningar. Men det ger en inte rätt att skoja på andras bekostnad.

Angående mat så har jag läst om den metoden att tidigt ge små mjuka bitar som bebisen får plocka med själv. Men även det är en alternativ metod precis som tygblöjor så du kanske driver med det också. Så vet inte om jag ska tro på det du skriver nu.

Tor sätter lätt i halsen av både majskrokar som inte alls bara smälter i munnen och av lite tjockare puréer och har kräkts flera gånger på grund av det. Har dessutom hört historien om när min sambo var liten och satte en liten persikobit i halsen och nästan kvävdes ihjäl. Läskigt. Tor är väldigt aktiv och är inte alltid stilla och fokuserad när han äter så då blir det väldigt lätt att det blir fel.

Zewz.
Har en liknande mojäng fast med mjukt nät. Fungerar bra men blir fortfarande kladdigt. Det minst kladdiga hittills som jag hittat är morot men det blir ju lätt orangefärgat av det.

Högst sannolikt kommer hon ju att äta vanlig mat vad det lider... Och hon är ju i god form, så jag kan inte tänka mig att du behöver fundera på det alls.

*kl*
Var hos tandläkaren idag igen. Samma eländiga tand som vi pysslat med sedan jag var höggravid... Idag skulle det hela avslutas - var det tänkt. "Oj, är du gravid? Då kan jag ju inte ta någon kontrollröntgenbild!" Meh.
Tandläkarens favoritförslag: jag kommer och byter provisorium varje månad till nästa bebis är ute. :meh: Vi bestämde att hon skulle lägga ett nytt provisorium och så kommer jag i mitten av januari igen (i.e. efter v. 12) och så ser vi hur det blir. Vore ju extremt dumt att stänga ihop allt utan kontroll, så var det kanske inte helt bra och sedan får jag missfall om 10 dagar eller så och man får börja om från början. Men åtminstone betalar försäkringskassan nu när jag är gravid. Sist fick jag betala privat, då de bara ersätter 3 behandlingar, men med motiveringen att hon inte kan röntga betalar de så länge jag är gravid.

Kul, jag måste alltså till gyn, husläkaren och tandläkaren varje j*la månad... Man har ju ändå inget bättre dör sig. Fast nu lade hon något som skulle hålla lite längre, så jag måste faktiskt inte dit förrän i januari igen.

Även Tor har tappat det mesta av sitt intresse för att äta gröt och matpuréer. Frukt är tydligen gott så det går bra. Och så ersättning förstås. Vet inte alls hur vanligt det är att de tappar intresset. Fast han är istället jätteintresserad av våran mat. Speciellt om han ser att vi äter smörgås så vill han absolut smaka.

Vi har faktiskt tagit en lite paus i hans ätande så han har bara fått flaska de senaste dagarna för att se om han blir intresserad igen och för att det blev enklast för sambo nu när jag är dålig. Tor verkar för övrigt helt frisk nu

Tack för svaret! Då kan vi nog prova att införa typ frukost och lunch/middag nu då. Hon fyller ju alltid på med amning om hon inte skulle bli mätt :)

kör på med mat när det passar barnet, de är så olika och ja, motivationen kommer att svänga i många år. barn som älskar spaghetti och köttfärssås kan helt plötsligt sluta äta det när de är två, för att sedan älska det igen när de är fyra. jag var själv galet kräsen tills jag blev vuxen och har bestämt att inte stressa med barn och mat. gillar de inte middagen får de en macka eller banan nån timme efter. ibland mutar jag helt fräckt "om du tar en sked av grytan får du en chokladbit" och tycker det är kalasbra att de smakar. Ibland kan man behöva smaka flera gånger för att gilla något.

och ibland gillar man inte saker ändå, typ Charlie som inte tar ersättning alls. Vi ammar fortfarande till 98% och resten är vad han äter när vi äter.

Jag var hos tandläkaren i v.12 och röntgade. De hade ett extra "förkläde" som de la över mage och ner över låren så om du åker till Sverige snart råder jag dig att gå in på svensk mottagning och be om hjälp. Vet inte om man får göra så när man är skriven utomlands men värt ett försök.

Solvind: jag regerade också, det var lite onödigt. Angående mat i bitar får Alva suga på gurkstavar under uppsikt. Tänker att om stavarna är lite längre är det lättare att få tag på. Hon har ju inte tänder att bita sönder dem och kan inte hålla emot för att suga sönder dem i bitar. Sen får man ju vara lite med. Hon är ganska undersökande mer än ätande så att säga vad det gäller sånt.

Kan ni inte koka samma mat som ni äter fast utan salt och mosa liksom när han ser? Går det att lura honom på det viset?

Micks: till mig sa bvc att vid 6 mån (ungefär) räknar man med att kunna börja byta ut ett mål mot riktig mat så funkar det då kör på :)

Kl
I morrn blir det kryssning. Spännande! Undrar vad jag glömmer till Alva som inte går att hitta på båten ;)

Varför ska du bli ledsen för?! Jag har inte sagt något som inte är en sanning för någon annan. Jag har dessutom inte sagt något om att det skulle vara dåligt att göra något bra för varken barn eller miljö, ända anledningen till att det "gick att driva" med för mig, var just för att det var en sån grej som verkligen inte var jag. Därmed inte sagt att det inte vore en bra grej för andra, eller att jag tycker att andra är idioter som gör det.
Jag har inget mot dem öht, men nej, jag skulle aldrig köpa beggade blöjor, oavsätt hur varmt tvättade de var, och sätta på mitt barn.

+ds. Jag skrev inget för att på något sätt förolämpa någon annan, eller på något sätt förminska någon. Visst kanske det var onödigt, men än mer onödigt att göra ett litet trams till något att bli ledsen över.

Ah! Jag förstår. Jag tyckte de såg jätte stora ut också, men fick prova en hos en kompis och det gick bra. Men fenomenet i sig känner jag igen. Jag sätter alltid en bit (dubbelvikt) hushållspapper nedvikt i hennes kläder innan jag sätter på haklappen för hon slabbar så mycket. Hon har dessutom en vana att stoppa in hakklapps"kragen" i munnen, och då hade hon dreglat ner hela tröjan om pappret inte suttit där.

+ ds
Tack för svaren :) då börjar vi med att öka upp"lunchen" till en hel portion nu och så hör jag med bvc nästa gång också :)

Apollo: jag personligen tog inte illa upp men det lät lite nedlåtande när du undrade om "folk verkligen köper beggade blöjor" men det var ju bra att det inte var så det var menat :) Här kör vi också på engångs. Det känns enklare men visst drar det iväg ekonomiskt och belastar miljön så jag förstår de som väljer andra alternativ. Hade önskat att det fanns återvinning för engångsblöjor.

Kl
Fick mail med ett erbjudande om att köpa en månadsförbrukning pampersblöjor med 100:- rabatt levererat till dörren. Frågan är, tös drar ju 4 i blöjor nu, väger ca 8 kg och enligt vikt-tabellen står det att de ska räcka till 18 (?) kg så vikten är inte problem, tänker mer på att de inte ska bli för trånga men det borde de väl inte kunna bli?

Jag fick också mail om det, men tyckte inte att det var ett sånt himla bra pris trots rabatt, jag köper mina pampars för 79kr st på Ica Maxi, 3 pakt är alltså 240kr och med 100kr rabatt där skulle jag betala 249kr och sen ver jag inte om det var frakt också?

Apollo, inte heller jag tyckte att det var kul, det du skrev läste jag som raljerande över de som väljer, av en eller annan anledning, att köra tygblöjor.

Kl
Jag funderar lite över när det var ok för barnen att äta halvfabrikat som typ köttbullar eller korv, någon som vet? Att köra med plockmat kallas förresten för blw.

Jag räknade inte så hårt på det. Tyckte det lät supernice med hemleverans. Har för mig att frakten var ganska billig men jag kollade inte så noga.

Korv och köttbullar borde väl vara ok när salt är ok? Om du inte gör eget såklart men då är det ju inte halvfabrikat längre ;)

DS: tack för tipset. MEn jag kommer nog inte till Sverige förrän i februari/mars någon gång (efter jul med allt vad det innebär, men innan jag blir allt för otymplig) och då har jag ju nästan klarat av det hela. Och egentligen - att byta fyllningen tog ca 15-20 minuter och kändes knappt. Det är mest det omständiga, fixa barnvakt osv men det står jag nog ut med. (F.ö. är husläkarbesäken inte heller så betungande: bara lämna två rör blod och sedan gå igen. Men man ska baxa in två barn i bilen och sedan vara där på utsatt tid - det tycker jag är jobbigt!:D)

Solvind: såg du mitt tips om morot, det blev lite gömt bland all text. Så längehan intehar tänder ochkan bita av bitar så borde det vara helt ofarligt. Mina barn gillade inte det, men jag vet att många gör det. Speciellt kylskåpskall morot när de håller på att få tänder!

Apollo: Det var ju rätt knäppt, speciellt eftersom ingen kunde fatta att det var ett skämt. Men jag minns att jag blev ganska förvånad när du skrev det, så oväntat liksom att välja tygblöjor när man har en man som nästan börjar gråta om man säger "mens".

Då verkar det inte vara något större lidande ändå men jag förstår problemet med barn, bil och tidpassning.

Min sambo har varit hos tandläkaren för första gången på några år. Mycket tandsten så det fanns inte tid till det på rutinkontrollen och någon början på ett hål som ska borras upp och fyllas igen. Dvs 2 nya besök ska planeras in. Han kommer ju vara fl när besöken är, antar jag, så vi får väl hoppas att jag kan ta ledigt då. Han tycker att det är omständigt bara att kliva på tunnelbanan med tös. Att sätta sig hos tandläkaren och laga hål (utan bedövning pga spruträdsla så det kan ju ta sin tid om det blir pauser och så för t.ex lustgas) med en skrikande unge är nog lite för mycket stress för honom ;)

Ja jag lyckades se tipset om morot :) . Har redan testat och det är väl det som är minst kladdigt. Fungerar dock inte så länge eftersom Tor blir lite frustrerad när han inte får i sig den. Är väl annars det som känns säkrast också. Trotts att inga tänder kommit ännu så har han starkt bett och kan bita av bitar från det mesta. Men inte morot (ännu) . Gurka till exempel fungerar inte alls. Den biter han av

Ds.
Tack för tipset angående maten. Ska testa det och se om det blir roligare om han tror att han äter våran mat

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar