Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Vad gulligt att han börjat säga mamma :D . Hur gammal är han nu? Brukar de börja säga ord så tidigt?

Även här hårdtränas det på att resa och sätta sig. Med lite hjälp så går det riktigt bra. Men oj så frustrerad han blir när han försöker själv och det inte går. Har hört honom säga hej några gånger men tror inte det är med mening utan det låter nog bara så. Trodde det dröjde ganska länge till innan de börjar få fram ord.

Olivia pratar hur mycket som helst! Man märker hela tiden att hon får inte fler och fler stavelser i sina "ord". Men mest säger hon dock "mamamamama", "papapapapapa" och.... "nänänänänänänä" O_o:D

Hon sätter sig och ställer sig mot precis allt. Nu har hon lyckats få till det där med att sätta sig ner också. Men hon sätter sig inte ner med en duns utan de olika teknikerna för att komma ner på golvet kan vara riktigt avancerade! Det är lite en blandning av bambi på hal is och ett långbent föl som äter gräs. :D
Sen är det helt galet vad fort hon vrider sig från rygg till mage när jag håller på att klä henne efter att ha bytt blöja.. Alltså, den tekniken skulle jag haft under mina år som gymnast :D Hon kryper helt sanslöst fort också och det är sååå mysigt när hon hör att Olle kommer, då piper hon till och kryper i ilfart ut mot hallen!

*kl*

T har bara ätit banan, päron och äpple hittills. Men idag tog jag mig i kragen och köpte två små burkar med fruktpuré för att hon ska få smaka lite olika saker. Frukten är ju inte så väldigt färsk nu. Banan mosar jag bara ihop och har i gröten, päron river jag och äpple har jag kokat ihop lite snabbt. Jag har bara gjort så mycket som jag behövt varje gång.

Håller just nu på och syr pizzaslices till adventskalendern. Det tar löjligt lång tid för jag är ju inte världens bästa sömmerska direkt. Jag längtar jättemycket till jul nu! Vi planerade december idag, det är ju en hel hög med julfester etc som ska pusslas ihop. Både maken och jag fyller år i december och normalt ett har vi adventsbrunch för oss båda två, men i år bestämde vi oss för brunch (med många barn) till min födelsedag och Glühwein (utan barn) till hans. Kul att kunna bjuda fler och vi satsade på ett helt annat gäng än vanligt till glühweinskvällen. Det känns som det är något minst varannan dag hela december, men riktigt så fullt är det väl inte (ännu). Idag kom en jättesöt julpyjamas till Tabea med posten, jag hittade den billigt på ebay.

Kl
Äntligen på svenskt vatten igen. Galet skoj har jag haft. Alva sov igenom hela natten i vagnen med öronskydden så vi var uppe och "for" tills de körde ut oss från baren kl 4 i morse när de skulle stänga. Städat för min del men det var SÅ kul att komma ut och dessutom tillsammans med sambo och familjer. Verkligen välbehövligt.

Angående talet har Alva börjat med "anna anna anna" när jag försvinner ur sikte alternativt att hon förstår att jag är på väg att gå. Jag känner mig rätt säker på att hon försöker säga mamma. "Mamamama" och "papapapa" kör hon mer utan att jag kan koppla det till en speciell betydelse.

Jag skulle inte säga att han säger mamma, mer tränar på stavelserna, Bababa, Dadada och papapa är också vanligt förekommande :) Han är 8 månader nu. Dottern gjorde sig bra förstådd vid ett år, undrar om hon kanske började säga mamma, pappa, titta och hej från kanske 10 mån? Måste kolla upp det. Han säger förresten något som låter som hej också bär han vinkar, vet dock inte om det är medvetet.

Ang frukt ger vi både det och grönsaker, bra med vitaminer.

Idag har mina barn badat tillsammans för första gången, roligt tycke dem och jag tyckte att det var mysigt.

Jag fick också mail om det, men tyckte inte att det var ett sånt himla bra pris trots rabatt, jag köper mina pampars för 79kr st på Ica Maxi, 3 pakt är alltså 240kr och med 100kr rabatt där skulle jag betala 249kr och sen ver jag inte om det var frakt också?

Apollo, inte heller jag tyckte att det var kul, det du skrev läste jag som raljerande över de som väljer, av en eller annan anledning, att köra tygblöjor.

Kl
Jag funderar lite över när det var ok för barnen att äta halvfabrikat som typ köttbullar eller korv, någon som vet? Att köra med plockmat kallas förresten för blw.

Jag betalar 119kr/paket så det blir nog ganska jämt upp för min del (ord. Pris och frakten 29kr). Däremot slipper jag ju åka in med färdtjänsten och sparar 140kr på det så jag kommer beställa en gång iaf.

Nån dom har provat blöjbudet? Jag är lite sugen men skulle gärna vilja testa nån blöja innan jag beställer.

Jag köper torkade plommon och aprikoser och gör puré av. Jag kokar dem inte, utan låter dem bara stå i rn bunke vatten över natten, häller av vattnet och mixar. Jag fryser i istärningslådor och petar sen över träningarna i ziplock-påsar. Funkar suveränt.

Sen har jag kokat lite nyponmos och äppelmos också. Banan och päron skrapar jag bara med en sked direkt i frukten.

Annan mat köper vi faktiskt burkar än så länge, hon äter så pyttelite än. I morrn ska jag mala älgfärs iofs så då blir det säkert lite undanlagt till kottes mat också.

Senast ändrad:

Min jobbarkompis säger att man inte ska ge små barn iallafall viltkött pga blyhalten tror jag? Men sprids verkligen blyt ut i djuret?

*kl*

Är det någon mer som tecknar med sin baby? Vi tecknade mycket med storebror, men började ganska sent (han var ca 10 månader tror jag). Med Tabea har jag inte varit så flitig som jag hade hoppats, men "mjölk" tror jag att hon förstår (hon tecknar inte själv ännu) och jag har börjat införa "mer". Ska verkligen ta mig i kragen och teckna mer med henne.

Min jobbarkompis säger att man inte ska ge små barn iallafall viltkött pga blyhalten tror jag? Men sprids verkligen blyt ut i djuret?

tack för att du sa till, det har jag med hört nån gång kom jag på nu... ska kolla upp det!

(nej, bly sprids väl inte riktigt ut i djuret, det är nog mer att det kan finnas en risk för blyrester även om man inte tar med själva "skottplatsen" i det kött man äter. Better safe than sorry så att säga).

Apropå det, är det nån som vet varför det står nötkött i alla babyrecept? Vi äter i stort sett bara fläsk (förutom vilt och egen kyckling) då vi båda tycker det är godare än nöt... visst kan vi köpa nötfärs till kotte men det blir ju så herrans mycket även om man bara köper ett litet paket.

kl

vad roligt att flera har börjat prata och öva på stavelser förresten!! Här kämpas det mest på med krypandet, fast just nu blir det mest ålande/halvkrypande bakåt i kombination med rullningar. Jag blir inte förvånad om hon kryper när sambon kommer hem igen... han åker på fredag och är borta i två veckor precis som förra gången... den här omgången är hon ju dock lite större kan kan roa sig själv lite längre stunder.

Kl
I natt blev det inte mycket sömn här. Tor har blivit jättetäppt i näsan och därmed svårt att andas då och då :( . Ringde 1177 för några timmar sedan. Där tyckte de att det inte var någon större fara eftersom andningen inte piper och inga indragningar. Men vi skulle låta läkare titta på honom under dagen så sitter och väntar på att kunna ringa BVC.

Vad otäckt det är när liten är dålig. Speciellt med andningen. Är jätteorolig (vilket jag även bukar bli när djuren är dåliga)

Någon av oss måste gå och bära för om han ligger ner täpps det snabbt till. Näsdropparna hjälper bara en liten stund.

jag använder nässpray från 1 år vid behov, den där saltlösningen är inte mycket att hurra för. sen är jag förtjust i oleum basileum som man gnider på ryggen, använder det till hela familjen. nässug har jag provat ett par gånger men det blir snorigt direkt igen för han skriker som en gris. hoppas Tor blir frisk snart igen...

Hm, det har jag inte ens tänkt på. Just nu äter vi i stort sett bara lamm och vegetariskt. Alva får det som finns hemma helt enkelt :) jag har gjort varianter av linsgryta några gånger nu och det verkar gå hem.

Solvind: babysittern är toppen vid förkylningar.

Kl
Vad har jag gett mig in på? Kom hem från kryssningen igår kväll och idag, om en timme, kommer mäklaren och ska göra värdering på lägenheten och Alva tycker inte att det är städdag. Sambon har dessutom gett sköldpaddan för mycket mat så nu luktar det paddvatten runt akvariet och jag har INGEN lust att göra rent akvariet. Det är inte min padda och jag får alltid vatten i munnen när jag startar den där dammsugarvarianten till akvariet. Tänk vad trevligt det vore med hyresrätt, att slippa krångla med mäklare vid flytt.

Nu somnade tös så det är väl dags att återgå till städandet. Iom att hon krälar omkring är det i alla fall förhållandevis ordningplockat alltid nu, det är skönt :p innan kunde det se ut som :eek: på sina håll i lägenheten, haha.

Jobbigt att han är så täppt.
Prova att först ta rejält med koksaltlösning (såpass att de bubblar o han hostar o fräser). Vänta en stund, sedan näsfridan och sist nässpray (vi har en fr 7 månader), tycker sprayen är mycket bättre än pipetterna på Olivia.
Olle googlade fram också att de kan lätta om man går in i badrummet (med bäbis;)), vräker på duschen på varmaste så rummet fylls med ånga.

Hoppas något kan hjälpa er! Och nä, jag ljuger inte ; ))))))

Hur gick de hos läkaren?

Senast ändrad:

Haha hos oss ser det fortfarande :eek: ut... Bara att det inte är dör Olivia kommer åt.. Typ, diskbänken, mitten (!) på vardagsrumsbordet, köks och matsalsbord :D
Olivia är dock rätt foglig och jag kan lite göra vad jag vill om dagarna, hon är jätte duktig på att leka självständigt och om inte annat kan hon roa sig med att jaga mig ;)
Däremot tänkte jag städa ur hennes blivande rum idag. De har agerat förråd och det är fullständigt kaos där! Skulle ta tag i det när hon sov middag... Hon sov i 15 min, sen vaknade hon och jag somnade med henne ^^ gick sådär! Haha!

Hur gick det med mäklaren?

Vi tecknar inget alls förutom att jag håller ut händerna när jag ropar kom och vinkar när vi säger hej.. Jag kan inga tecken faktiskt men önskar jag kunde för jag har alltid vart nyfiken på teckenspråk.

Blev inget läkarbesök. BVC tyckte inte det behövdes. Skulle skölja näsan med saltlösning ofta och komplettera med Nezeril spray som är från 7 månader. Hade dropparna sedan tidigare men de hade gått ut för flera månader sedan och Tor hatar näsdroppar. Sprayen går lite bättre.

Stackarn ser ut precis som jag kände mig för några dagar sedan. Och låter så ynklig :( . Men han äter okej och är ganska pigg och vill leka då och då. Men naturligtvis också tröttare än vanligt.

Sådant man gnider in på rygg eller bröst, fungerar det verkligen? Har aldrig provat själv. Vet inte ens om jag sett det någonstans.

DS.
Babysittern fungerar säkert bra. Om han hade velat sitta där ;) . Fungerar max tio minuter. Bäras är tydligen grejen enligt honom. Fast nyss somnade han i selen och jag lyckades få över honom i babysittern/gungan sovandes så äntligen blev det en liten bärpaus.

Roligt att läsa att kryssningen gick så bra. Måste varit trevligt med ett avbrott i vardagen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA