Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Tipsar om Ikeas Mattson antilop, var perfekt när sonen var liten med deras kudde till.

Annars får du nog stå ut med att det är kladdigt ;) Kladdigare blir det när dom ska äta själv o maten flyger. Ikeas målar/haklappar som är heltäckande är perfekt :D

Sonen åt oftast i bara blöja, enklast då, bara o skicka i badet sen :)

Här kladdas det olika beroende på vilken dag det är :p jag är ofta snabb att skrapa bort det som kommer ut igen. Oftast slarvar vi med haklappen och det går bra ändå. Annars har jag hört att haklapparna i plast med en så där "skål" under är grejen och de söta i tyg är värdelösa.

För tillfället sitter hon i knäet när det ska matas. Farmor ville så gärna köpa en matstol (jag nämnde att jag skulle göra det för ett par månader sedan och då ville hon så gääärna) så jag har väntat, väntat och väntat på den där jäkla stolen och i helgen sa jag att jag åker *** och köper en själv snart men då hade hon visst köpt en som en vacker dag (om sisådär 100 år antaligen) kanske kan levereras hit. Tills dess sitter tös allt som oftast i mitt knä när vi äter och rycker i allt vad tallrikar och bestick heter så fort hon tuggat ur :grin: och nej, oftast funkar det inte att sitta i babysitter eller liknande när jag äter. Då blir hon arg.

Jo i bara blöja skulle antagligen gå men då måste jag ändå ta av och på kläder. Jobbigt ju :D

Ja den matstolen har jag funderat på. Den ska tydligen passa de allra minsta bra har jag läst. En sådan heltäckande ikeaförkläde är det som används här. Blir kladdigt ändå ;).

Verkar som jag inte kommer undan kladdet då O_o . Hunden kommer bli överlycklig sedan när det börjar flyga ner mat på golvet :D

Ja den matstolen har jag funderat på. Den ska tydligen passa de allra minsta bra har jag läst. En sådan heltäckande ikeaförkläde är det som används här. Blir kladdigt ändå ;).

Verkar som jag inte kommer undan kladdet då O_o . Hunden kommer bli överlycklig sedan när det börjar flyga ner mat på golvet :D

Det är en Antilop vi har :) Inte så snygg kanske men bra redan nu som sagt och lätt att rengöra.

Ang haklapp så används såna i tyg här som extra dreglade, medan en sån i plast med "skål" ligger på vänt tills hon börjar få smaka och äta vanlig mat. Minns att det var suveränt med en sån till mina småbröder :)

Senast ändrad:

Ja en sådan i plast med skål minns även jag var bra till min lillebror. Minns tydligt på en fest när lillebror kröp omkring med haklappen med en liten mopps efter sig som skulle äta upp den tappade maten i haklappsskålen. Han var mycket konfunderad :D :rofl:

Lägg en handduk under barnet i babysittern. Det gjorde jag med storebror (eftersom morotsfläckar är hyfsat svara att fa bort tex).

Men ja, det blir kladdigt. Och det kommer det att vara de närmaste aren. :D

T - som ännu inte börjat med mat - har alltsom oftast ketchup och parmesan i haret. Det är storebror som mitt i maten kommer pa att han älskar henne jättemycket och maste pussa henne pa huvudet... :meh:

Vår hund var/ är överlycklig över all mat som hamnar på golvet. Även om sonen är 3,5 år så hamnar det mat på golvet och kladdas ibland ;)

Så du har några år och se fram emot med skurande av golv och möbler... och hunden av all mat som hamnar på golvet :)

Antilop stolen är även perfekt om man ska duscha av dom. In med den i duschen och duscha, man slipper bryta ryggen och stolen blir ren. :D

jag kör varianten gurkstav (eller paprika eller morot) till lunch och puré till middag (tillsammans med oss i matstol med kudde bakom och direkt efter badar vi och sen på med pyjamas. ibland ger jag gröt på morgonen och då har han pyjamas på och sen.tvättar jag honom i vasken, händer och ansikte.

min väninna som bodde i lgh utan tvättmaskin klädde av sin dotter till varje måltid.

Kl
Idag har vi vaccinerat och grejat. Jag var alldeles ensam och klarade det ganska bra. Det skär lite när hon blir ledsen men det gick bra. Det är ju lite jobbigt att det är en som sticker hos oss, det tar sån tid innan man får trösta.

Angående vikten: ett kilo på en månad! 6,8 ligger hon på nu och det är tid att gå upp i storlek på blöjorna. Iom att hon var så tunn har vi fått stanna på stl 2 så nu ska jag bara ta slut på de sista innan det blir en större. Funkar fortfarande bra att ge flaska på dagarna och amma på nätterna. Jag var rädd att jag skulle sina. Tös har ganska liten magsäck så ger man mer än 120 ml kräks hon bara har jag kommit fram till. Ibland avslutar hon inte ens en sån nätt måltid.

Konstigt det där. Jag som ändå hade ganska mycket mjölk men ändå drog hon inte i sig det hon behövde. Jag ser ganska många fördelar med att delamma ändå. Det är klart, man känner väl fortfarande ibland att man måste försvara det där med flaskan men ärligt talat, tös kan äta själv med flaska så om man har lite tidspress behöver man inte känna sig stressad för att barnet är hungrigt utan räcka ner flaskan i vagnen och gå. Innan om jag kände att jag var ute i sista stund och hade brådis kunde jag bli irriterad på att man blir så låst. Det är ju inte så man bara hivar upp ungen i famnen och ammar när man går. Såklart gör man ju matningen till en mysig stund med närhet också men jag har möjligheten när den behövs.

Tor äter också runt 120 ml per måltid. Tidigare när han sov hela nätter åt han ca 150 - 200 ml men nu vill han ha mindre och oftare igen.

Orättvist att hon redan kan hålla flaskan själv. Går och väntar på att Tor ska kunna det. Han tränar flitigt men får inte till det ännu. Vore så smidigt framförallt när man är ute.

Idag fick Tor äta puré i bara blöjan eftersom han ändå hade fått massage innan och skulle bada efter. Kladdigt :D

image.jpg

Och så har han sista dagarna blivit väldigt förtjust i djuren. Kan stå/sitta och prata med dem, sträcker fram armarna och tjuter glädje tjut när de kommer nära :D Konstigt nog har hunden i samma veva börjat våga komma fram nära Tor och idag fick han sin första hundpuss och fick även klappa :)

image.jpg

Ja hon tappar kontrollen ibland men det är ju lätt att hjälpa henne så den hamnar rätt igen. Hon är riktigt duktig på att pricka munnen också.

Mysigt att djuren är spännande och vovven vågar komma nära. Kissen tycker INTE om barn. Tar sats och springer när hon måste passera och det är smalt. Tös har dock klappat henne en gång men började ta rejäla tag i pälsen så Kissen böev sur (förståeligt..). Kommer eventuellt ta hem en vovve igen pga olika tråkiga omständigheter och vet att vovven är nyfiken på tös.

Vad skönt att hon gått upp så mycket :)
Då var hon och S jämnviktiga vid 5 mån, vi ska på 6 mån kontroll på tisdag, ska bli spännande att se hur han har växt.

Ang att mata så blir det olika kladdigt här, vi har en antiloop och gillar också att det bara är att slänga in allt i duschen om det skulle behövas. Dottern fick ibland sitta i duschen och äta ;)

Kl

Äntligen, första riktiga underbara skrattet kom i dag! :love:
Tre månader och två veckor gammal på onsdag.

men sööt! :love:
Lilllebror har börjat intressera sig mer för sin syster här. Tittar på henne och skrattar, vill gärna interagera och hon hakar på. Det är underbart att se! Nu förstår jag poängen med syskon, för syskonens skull alltså. ;)

DS: whoa! Vilket underbarn Alva är! ;) ;) Lillebror kan inte hålla flaskan själv men det kanske beror på att han inte vill eftersom jag inte ammar.

Angående kladd så kladdas det friskt här också. Antiloop stolen är guld värd.

Präktighetsvarning eller tips, ta det för vad det är.
Vi har smygstartat med lite lagade "mål"- i helgen har vi kokat färsk kycklingfile med potatis och lite lätt fräst i osslt smör - lök & vitlök, och ris med curry, och lite färsk lax medmcitron, dill och potatis.
Lillebrormfår en portion "färsk" i samband med koket, sen fryser vi in 4-5 portioner av resten.
Vi gjorde så här till dottern också och det fungerade vansinnigt bra (tyckte vi). Det kändes inte särskilt svårt eller krångligt, färska produkter, hacka upp, koka med smaksättare, mata och frys. Oftast tar bi av det vi själva ska äts, i helgen var det "rea" på färsk kycklingfile, vi köpte em hel lax så passade på att lägga en bit åt aidsn i samband med att vi fileade den. Sem lär det väl bli lite frysta varor då och då också, (torsk te.x) det fck dottern med.
Just att man kan göra flera infrysta mål gör det ju drägligt.

också:

*kl*
Jag tror min läkaren ska få en bukett rosor nästa gång ... den medecin jag fått "mot" bipolariteten har gett mig mitt liv tillbaka. Jag kan inte minnas när jag mådde så här "normalt" sist.
Igår började jag spontant lösa korsord, Maken: "sist jag såg dig lösa korsord var då du var höggravid med dottern".
Nu känner jag att jag kan vara mamma på riktigt, åt båda barnen samtidigt till och med :love:

Senast ändrad av en moderator:

Vad underbart att läsa att du mår bättre klockan!! :bow:

Det där med att frysa in lite egenlagad mat har jag också funderat på och planerat att göra... måste hitta nån slags lämpliga burkar att frysa in i bara.
Förresten skrev jag ju fel, hon är 3 mån 3 veckor på onsdag. Nog kan vi börja ge henne lite smakisar nu snart väl?

Vad glad jag blir för din skull klockan! :love:

Vi ska också göra egna smakisar till ylva. Känns bäst för oss att veta vad det är i maten och så. :)
Men det blir nog köpeburkar också emellanåt.

Försökte locka med en bit gurka förut men den var väl inte så rolig ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar