Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

Det kan man absolut tycka. 2.5 vecka till nya läkarbesöket. Tills dess får man väl försöka hålla sig lugn. Ska unna mig en sushilunch idag. Tröstätning på hög nivå. Eller kan man kalla det tröstätning när man mest är stressad och orolig? Hoppas att jag lugnar mig snart, jag blir väl förstörd om jag ska älta nåt jag egentligen inte vet om det är så allvarligt i så lång tid.

Jo, det fick jag försöka intala maken hela tiden - att inte oroa sig för något i förväg. Han var ju helnojjig för att Tova skulle göra extra hörseltester, men det gick ju bra det med. Det mesta gör de ju på ren rutin!

Här i byn gräver de av (den enda) vägen just nu för el och bredband. Och jag ska till läkaren sen... Kanske får ta skogsvägen. Där kan man med lite tur (oftast) ta sig fram med bil. Tur jag kör fyrhjulsdrivet :D

Jo, det är lätt att bli olycklig när saker inte bara funkar dock. Tänk om det bara kunde flyta på. Hon har ökat duktigt i vikt i veckan i alla fall. Alltid något :)

4wd är bra grejer! Jag är enormt tacksam att jag har en bil som driver på alla hjul.

Usch vad jobbigt DS. Jag hoppas verkligen på att det bara ska få rulla på för er och att det inte är nån fara.

Kl
Konstiga frågor kanske, men ni har kanske mer givande svar än personalen hör på BB :)

Mina fötter och händer har svullnst upp som bara den nu efter förlossningen. Nån som känner igen och har tips om vad man ska göra eller hur länge det kan ta innan de är normala igen?

Hur fasen vet man vad man ska ha för storlek på amnings-bh? Är inte jättesugen på att springa i affärer nör vi åker hem i morrn så jag tänkte beställa lite sånt nu istället.

Jag samlade vatten i fötter och ben typ en vecka efter fl. Såg ut som en flodhäst :D
Amningsbh är svårt. Jag hade knappt inga bröst alls innan (a-kupa) och köpte b-kupa, men hade nog behövt c... Iaf strax innan amning :rofl:

Spädbarnsmassage idag... 9 vrålande spädbarn i samma rum. Får se om jag går nästa gång...

4-veckorskollen gick bra dock. Fick fritt fram för allt som känns bra - ridning, lyft, lättare träning :bump:

Jag samlade också på mig vatten ett par dagar, sen försvann det igen :)

Tips är att vänta med att beställa bh några dagar om du kan. Åtminstonde mina bröst ändrade sig otroligt mycket den första veckan, innan de nu verkar ha stabiliserat sig hyffsat (faktiskt "gått tillbaka" till samma stl som jag hade som höggravid igen - ett tag första veckan låg jag nog 2-3 stl över... :crazy: )

Mina bekvämaste bhar är från åhlens och köptes i small-medium-large-storlekar. Modellen är som en sport-top ungefär. Busenkelt så du kan ju börja där om du vill. Ger väl inte det mest fantastiska stödet när man får såna bjässetuttar men å andra sidan är det ingen större risk att man får stockning av bh:n och som sagt, jag tycker att den är bekväm och funkar bra i de vardagliga sysslorna. Skulle nog inte gärna rida dressyrpass med den dock.

Jag köpte på mig ett 2-pack amningsbh från HM redan innan förlossningen. Stödet och passformen är väl inte den bästa (sen beror det kanske på att de är en storlek för små…) men för det priset (2 för 149 eller 199 eller vad det var) så spelar det inte så stor roll. Var bara skönt att ha något direkt efter förlossningen. Speciellt bra blev det eftersom vi blev inlagda sådär med. Inte direkt läge att shoppa, liksom.
Sen har jag köpt ett gäng likadana till, de blir ju snuskiga rätt fort, men kanske ska börja leta efter något lite mer varaktigt...

Jag har mina "gravid-sport-bh:ar" som jag kallar dem, det är nig nåt liknande som du beskriver DS. Det funkar förstås tills vidare men jag tänkte med att jag skulle vilja ha nåt mer "riktigt". Lyx-bh:ar för typ 700 kr köper jag inte i vanliga fall och tänkte väl inte läggasåna pengar nu heller men nåt lite finare blir det nog i alla fall. Ska avvakta lite tills det har ställt in sig färdigt som det föreslogs här :)

I morrn är det 48-timmarskoll och sen kan vi äntligen åka hem. Tills dess blir det mata, sova och leta tips för plågsamt såriga bröstvårtor... Purelan och mjölk japp, men det gör ont som fan ändå.

Amningsnapp! :p fast risken är att bebis blir bortskämd så amma utan den då och då i så fall. Alva vägrar äta utan den nu vilket har både för och nackdelar. Tappar hon greppet när jag sover hittar hon oftast tillbaka själv så jag slipper vakna men glömmer man nappen när man är iväg är man körd.

Fina amningsbhar har jag inte sett, visserligen inte letat efter heller. Tänker väl lite så att fin kan jag vara en annan dag just nu :o

Jag fick ordning på mina bröstvårtor ganska snabbt.

- Multi-Mam bröstkompresser som jag fick av min bm (superbra)
- 500 mg magnesium om dagen
- noga med att hon tar bra tag

Är det någon som har amningslinnena med spännen från HM? Är de bra?

De har jättefina behåar på twilfit. Jag har köpt alla mina (de jag använt, HM funkade inte) där. Jag har 75 f eller g när jag ammar. Jag är för snål för att köpa flera så jag tvättar den i handfatet på kvällen om den luktar.

Majola jag har provat ett, det sitter lite sladdrigt men funkar bra att ha under annan tröja eller på natten.

Lew rätt tag är sååå viktigt, de köttar sönder en på två röda om de suger fel. Bröstvårtan måste långt in så att den hamnar bakom det hårda i gommen. Man kan ju få sår ändå men det är otroligt viktigt att det blir rätt.

Jag har en bebis som fuskammar så jag får fortfarande rätta honom flera gånger varje amningstillfälle. Det är därför jag inte skriver så mycket här :D .

Här var det stilla. Ingen som skrivit något ännu idag.

Alla upptagna av bebisar kanske :D

Haft vårt första BVC besök idag. Ett hembesök med massa information och vägning. Jättetrevlig BVC sköterska som vi förhoppningsvis kommer få ha de närmsta åren. Skönt att ha en kontaktperson istället för en väldig massa olika som det var på neo. Blir förhoppningsvis bättre ordning då.

Vi är nog upptagna med våra illbattingar.

Skönt med lite "normala" rutiner för er, med BVC och så :) Hur mycket väger han nu, Tor?

Själv börjar jag bli uppgiven på allt kräkande. Försöker amma lite men oftare, hålla tösen upprätt en stund efter mat osv men ändå spyr hon flera gånger om dagen. Nyss fick vi vända hem med vagnen för hon spydde ner sig själv och halva vagnen :( Men hon går ju upp i vikt som hon ska (lite drygt :D ) så hon får väl i sig enorma mängder käk..

Inte jag, Ludd sover och sover och jag har precis gjort 30 min. på motionscykeln. :p (gissa hur ofta det här händer? :angel:)

Vad bökigt! Alva kräks bara vissa dagar (och då med råge) så då åker kräklapparna på för att spara lite tvätt. Kräklapp=haklapp i nåt plastat frotté-liknande. Verkar ju inte vara någon fara om hon går upp i vikt.

Kl
Jag var så sliten igår kväll så sambon fick ta hand om lilltös medan jag sov tidigt. Så skönt! Jag känner mig piggare än någonsin och ska försöka rulla iväg på buketräff om någon timme. För er som bor häromkring finns det en tråd på äu med tid och plats :)

Låter härligt med motion! Hur fräsch är du nu i kroppen? Jag såg på arga snickaren om en kvinna som var jättedålig 6 år efter sin förlossning! :o

Bvc besök här med idag. 2,5 vecka gammal väger han nu 4170 g :eek: det innebär en viktuppgång 830 g (!!!) sen födseln.

Hans kurva på bvc är inte mjuk och rund som alla andras - den går spikrakt upp och korsar alla andra :rofl:

Herrejösses! Vad har du i tuttarna egentligen? :o nu är visserligen min tjej långsam men 300g mer än födelsevikten igår och hon fyller 7 veckor i morgon...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 185
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat