Vårföräldrar 2013! #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #5

Det blev fastslaget :)

Just nu är det faktiskt ganska mysigt att vara mamma till den där tösen även om jag är pissetrött och lite less på att inte få sova. Barnmorskorna här kommer ofta in och ska "göra sitt jobb" och börjar alltid med ett "hej vännen" eller motsvarande och ett flertal har liksom reagerat ganska ordentligt och sagt "åh vad söt du var!" Eller så. Säkert något de säger till alla men man blir lite stolt ändå ;) tänk att JAG fick en söt unge!

Amning i sig är väl inga stora problem än men det är svårt att räcka till åt en sån rejäl bebis. Nattetid kompletterar vi med ersättning men försöker klara oss utan dagtid.

Huu, nu har jag försökt göra hungrig tösabit mätt och nöjd men det var lättare sagt än gjort. Hoppas att hon håller sig nöjd nu ett tag..

Låter skönt! Jag somnade mååånga gånger medan jag skrev förra inlägget :o nu får Alva ligga mellan oss i sängen så min stackars karl kan få sova lite till.

Som sagt, jättefint namn! Sov gott!

Kl
Vi hade en jättefin dag i trädgården igår. Nästan 20 grader varmt :) känns annars som om vi haft dåligt väder i typ sex månader. En gång när jag skulle titta till Linnea i vagnen fick jag en chock - hon var försvunnen :eek: Insåg sen att hon rutschat ner under 'locket' på insatsen. Hoppsan.

Lite halvtuff natt med kaskadkräkning över hela sängen... Tar tid att byta allt + hon blir hungrig snart igen.

Skönt att allt funkar bra! Namnet är verkligen jätte fint!

Kl

Inatt är det någon som kompenserat för skrikfesten hon hade i lördags kväll!!
Skötte sig igårkväll OCH sov mellan 23 och 05!!!!!!!! Vaknade åt och sen somna vi om till 8! Nu har hon legat och skrattat och vart glad sen dess :)
Nu börjar hon dessutom ha sådan koll att hon kan ligga och inspektera omvärlden och kan vara nöjd av att bara ligga och titta på "ingenting"... Jätte behändigt!! :)

*kl*

Grattis DS!! :banana: Måste vara skönt att få "lilltjejen" på utsidan även om det blev med snitt :)
Tycker som övriga att namnet Alva är jättefint - det låg min på min lista om vi hade fått en tjej ;)

Måste ha råd från er här inne - hur kallt är det egentligen på sommaren? :D haha Eller snarare - hur frusen är en bebis i vagnen?
Som det är just nu så har jag varken täcke eller något till vagnen (förutom det som kommer med vagnen och som man sätter över hela liggdelen - förstår ni vad jag menar? Detta tror jag dock bara behövs om det regnar typ..)
Vad har man annars på babyn? Tanken först var bara någon fleecefilt - räcker detta?
Satt nu och funderade på om man borde sy/köpa någon overall i tunt material (tunt fleecefoder ex) - behövs det eller kommer det vara onödigt tror ni?
Vi kommer ju troligen vistas en del på blåsiga motorbanor i sommar, och det är mest till dessa tillfällen jag funderar över. Hittar man dessutom en overall/åkpåse med dubbla dragkedjor så borde det ju vara lätt att öppna upp om det blir för varmt?

Och vad har man på dem när man bär i sele? Då borde en sådan overall vara guld värt? Eller?

*totalt förvirrad*

Eller man borde kanske satsa på att sy en liten "djuroverall" istället? Vet själv att jag älskar det materialtet de dagar det är lite kallt under sommaren... Hmm
Dessutom är de ju sjukt söta :D

Exempel
163585657_add01ec4-419d-4e48-a29f-1fa0d9efae85.jpg

Nu gav ju mamma mig (eller ja, Alva dårå) en åkpåse men den behöver förhoppningsvis inte användas i sommar med tanke på att den är rejält tjock :o Jag var dock lite inne på ett lammskinn som täcke till kallare dagar. Nu har jag ju ett tjockare täcke liggande i skåpet hemma också som säkert kommer ha vagnen som huvudplats.

Fleeceoveraller köpte vi nog ett par i Ullared tror jag. Minst en i alla fall. Smidigt att ha om man är ute kalla sommarkvällar och hon blir hungrig eller av annan anledning behöver plockas upp en stund så det är nog inte dumt att ha oavsett.

Ludd har en fleecejacka, mössa, vantar, tjocksockar, filt och "locket" (överdraget) på i vagnen och babyskyddet. Nu är vi inte ute och ränner så värst men... ett fårskinn i botten på vagnen också förresten.
Tycker nästan det är svårast att hålla honom lagom paketerad så han inte blir för varm, faktiskt...särskilt i bilen.

jag har ett par lapptäcken i storlek 50x70 ungefär iolika tjocklekar. har använt dem supermycket. föredrar dessa framför de söta fleecefiltarna eftersom de lätt blir för varma i dem.

en tunnare fleeceoverall och en lapptäcksfilt över borde funka kalla sommardagar. och fårskinn under. varma sommardagar borde fårskinn räcka, ev tunn bomullsfilt över.

i sele bär jag med en plyschoverall med huva. i sjal med en hoodtröja för att minska blåsten i nacken.

Vi kör också med fårskinn i botten på vagnen och sen diverse filtar efter väderlek. Just nu varvar vi med en fodrad plyschoverall eller en tunn fleeceoverall beroende på vad vi ska göra.

DS, jag håller också med om att Alva är jättefint :)

Ni som har lamm/fårskinn i vagnen - har ni valt lång eller korthårig?

Långhårig tycker jag är absolut snyggast - men känns som om det kan irritera lite i ansiktet i början kanske? Eller bebisar är större än vad jag tror? :D :p

Kl

Håller med, Alva är jättefint!
Hoppas ni är piggare snart, DS och resten av familjen :)

Min man går från klarhet till klarhet och meddelade idag att han bokat uppkörning för tungt släp 7 maj... (BF 10 maj). Jag sa att det kanske inte är så lämpligt, har vi fått då kanske jag inte vill att han drar iväg (grannstaden, 5 mil bort), och har vi INTE fått kanske jag inte heller vill att han är så långt borta, så upptagen...

BM-besök idag. Jag väger snart som en genomsnittlig flodhäst... Läkarbesök bokat på torsdag för att diskutera eventuell igångsättning. Trött på det här nu. Heligt trött, till och med.
Nu ska jag ta min huvudvärk, en kylklamp och gå och lägga mig...

jag brukar ändå ha en filt under, så sjukt osmidigt om de kräks på fårskinnet... mitt är mittemellanlångt.

Vi har ett gotlandsfårskinn som är tvättbart (=kromgarvat=omiljövänligt) men fantastiskt vacker och praktiskt!! fast jag måste säga att Visslans filt-läsning verkar himla smidi!! Nu kräks Ludvig extremt lite men ...

Zews: hoppas du kan få hjälp!!
ang. din mans upplörning fem mil bort: min man jobbade 7 mil enkel väg från oss när vi väntade/fick dottern. Det tog ca 1,5 timme att ta sig mellan. dessutom hade vi Förlossningen sju mil hemifrån- det gick jättebra. :)

Nu har jag bara kört upp för bil, det kanske tar längre tid med stora
grejer? Har ni fått bebisen och det är första veckorna hemma borde han ju boka om kan man tycka? Vet inte hur svårt det är att få till såna tider heller? Mår
ni bra och bebis är nöjd kanske det är lika bra att han gör
det då? Antar att det har med jobb att göra?

DS: Alva är jättefint! Får ni åka hem i morgon?

Vi har också ett tvättbart, lockigt fårskinn, så det är väl mellanlånghårigt.

Zewz, är tiden ombokningsbar? Jag håller med klockan, har du inte fått så får han väl se till att vara anträffningsbar hela dagen och har ni fått får väl du känna efter om du fixar att vara själv den dagen. Jag håller dock med om att det borde finnas bättre datum...

Då blir det nog ett mellanlångt/långhårigt skinn. Underbart fina är de i varje fall :D

Har sytt lite mer idag. Åkfilten blev färdig.
Helt öppen:
DSC_0213.jpg

Stängd:
DSC_0214.jpg

Ja, den är ombokningsbar. Det är helt privat så inget som har med jobbet att göra, men han hävdar att "då finns det väl inga tider förrän till hösten."
Han har tjatat om det där jäkla BE-kortet sen jag tog mitt för två år sen, och tydligen passar det bäst just nu...
Men han säger att han tar risken att låta pengarna brinna inne om det skulle vara så att det händer något. Men kan inte låta bli att tycka att han är lite otaktisk.

Nuuu vet jag varför man borde ha investerat i salvor och amningsnappar INNAN bebis föds! :idea: förebyggande syfte är kanske inte så dumt ändå.

Alva matas numer med flaska ett tag så mina ömma tits får läka för jösses vad trasiga de blev direkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka