Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

kl

Igår var det dags för månadskontrollen, M hade på 13 dagar gått från 3180g till 4024g (!) Sen från 49cm till 53cm(!) Här händer det saker...

Tyvärr börjar jag misstänka ett kolik barn :(
Samt att han säkert är lite gnällig pga av tillväxten?
Två hemska nätter har vi nu pinat oss igenom( hej huvudvärk :( ) där han vaknar ca 1ggn_/tim och det ända som gör honom nöjd är flaskan. Hans skrik kommer som från ingenstanns, helt plötsligt går det från noll till hundra. Han är otröstlig tills han får mat.

Vi masserar, han äter magdroppar. Han bajsar bra, har mycket gaser.

Funderar på om det hjälprer att testa att byta ersättning?

Det är inteså att han håller på att komma in i en tillväxtfas? Den första brukar komma runt 6 veckor.

Jo jag misstänker det också med tanke på hur mkt som hänt med både vikt och längd.

Men har köpt doktor brown flaskor och ska testa att ge nan ist för semper också, annars är väl nästa steg mjölkfritt eller kolik. För ser att det är magknip ibland, så ngt måste jag göra för att hjälpa magen.

Här är en till med en kille med magknip. Har varit så sen han var 4 veckor, nu är han snart 7. Liksom din verkar det som om det enda som gäller då är att mata honom. Det jag läst mig till är att de små kan "missta" magknipet fråm hunger och att det är därför de vill äta då.... Vad ska man göra liksom?
Jag försöker intala mig att det är en fas, en kort period i lillens liv, som det är så här sen blir det bättre, då orkar jag med att bära, bära, bära och trösta hela tiden.
Det har dock blivit lite bättre av Minifom -droppar. Sempers magdroppar hjälpte tyvärr inget alls.
Sen kan det ju vara en fas, jag tror att lilla A går igenom en just nu då han varit bättre en tid men nu är skrikig och gnällig. Men roligt ät det inte när man ser att de har magknip:(.
//Qbaby

Det jag läst mig till är att de små kan "missta" magknipet fråm hunger och att det är därför de vill äta då.... Vad ska man göra liksom?
//Qbaby

Vi började använda napp på N och då minskade ätandet något väldigt (mjölken sprutade ut då) och också magknipet.

Spädbarnsmassage kan också hjälpa mot magknipet:)

KL

Igår var jag på kontroll hos BM. Det gick väl inte toppen, hade på första blodtrycket hon tog 168/107... Det 5:e landade på 160/100. Jag fick då åka in till spec förlossningen på östra igen och ta lite fler tester, CTG och även ta temp i rumpan:eek:. Efter en halvtimmes vila där hade jag 140/95 så det var ju mycket bättre! Men nu måste jag på tätare kontroller. Ska in imorgon igen. Har inget protein i urinen så jag har nog inte havandeskapsförgiftning. Som jag sa till doktorn, det hade varit ett fantastiskt slut på en i övrigt fruktansvärd graviditet...:grin: Huvudvärken börjar komma krypande igen men jag tror att jag bara druckit för lite.

Just ja, jag har nu fått bristningar på magen också, små visserligen men ändå!

Känns som gnäll är det enda som kommer från mig nu...:angel:

knapplånar mig själv!

Igår var vi på 8-veckors läkarkoll (lillen blir 8v idag! Jösses vad tiden går!!) och allt var bara bra :)

Han är en stor kille som hittat sina egna kurvor 1snäpp över de vanliga på längd + vikt och följer dessa perfekt.

Han vägde igår 5925g och var 60,2 cm lång (39,9 i huvudmått).

Vår kille, är 8 veckor i morgon, vägde igår 6655g och 61 cm lång, rätt stor kille.:p

Men din stackare! Hoppas du snart får bebis på utsidan och att du då får må bättre.

Här är fortfarande lugnt. Idag har jag försökt skrämma ut den med en timmes barnvagnspromenad i snöstormen och se två timmar i badhuset med storebror, verkar dock inte fungera så bra ;)

Usch, känner igen mig i dig! Här är inte heller så roligt längre, är i v 39+1. Vill bara att eländet tar slut nu, var hos BM igår och hade som vanligt högt blodtryck, men det sjunker efter jag har legat och vilat mig en stund. Illamåendet vill jag att det tar slut NU, hatar att kräkas och att må illa.

Sedan kan jag inte sova, kryper i benen så fort jag lägger mig ner o ska slappna av, snittar nog på 5 tim/natt och blir ännu gnälligare:cry:
Fick ett litet sammanbrott igår hos BM och hon undrar om jag vill sättas igång, hon kommer i alla fall ringa på mån och kolla hur jag mår! Vet inte riktigt om jag vill sättas igång heller, har fått för mig att det gör mkt ondare eftersom inte kroppen är redo för förlossning, men jag vet inte om det stämmer?

Då har jag oxå gnällt av mig lite:(

Jag vet inte hur gamla bebisar måste vara för att få messsmör i sin ersättning. Även rapsolja ska göra susen för små magar. Ersättning är väl något som brukar göra magar tröga?
Jag gav sonen messmör i sin ersättning men då va han 4 månader.

__________ *kl

Här hemma är lillan sjuk:(. Hon fick våran förkylning som vi i hela familjen lidit av. Hon har så svårt om nätterna med andnöd mm. Har fått använda en nässug senaste nätterna. Det har även kommit en del blod när jag suger ur näsan på henne.
Fick ringa rådgivningen idag och dom kontaktade en läkare. Vi gjorde allt rätt och så länge lillan inte hade feber skulle vi fortsätta suga ur näsan på henne och ge henne koksalt eller droppar för bebisar.

Min sjuka jag hade är nu helt borta. Känns helmysko att ha röst hela dagarna. Visserligen kan jag inte sjunga än så helt bra är jag inte. Men min röst kanske aldrig håller för sång igen. Jag har ändå varit rejält dålig sen november. Konstant hes i så många månader.

Jag har även i veckan som varit fått vara ensam då sambo blev tvungen att jobba. Och det gick över förväntan att ha båda barnen själv. Sonen är i jordens trotsperiod och driver mej till galenskap ibland. Men det funkar. Jag får sova rätt bra om nätterna. Även dom nätter jag sovit uselt så har jag varit rätt pigg och glad om dagarna. (Kanske haft 3 halvdåliga nätter hittills).

Nästa helg ska jag åka och träffa min häst tror jag. Kanske även testar att rida lite. Min kropp har läkt kanonbra. Jag hade ont i månade efter sonens förlossning. Nu har det tagit knappt två veckor och jag mår prima.:):laugh:
12 kio har jag tappat med bebis, moderkaka, vätska mm. Hoppas mer försvinner snart.. Har börjat lägga om min kost till att vara bra för bebis och mej.

Jag läser och följer allas inlägg varje dag. Men kan inte skriva så mkt då min mobil krånglar. Jag orkar aldrig starta vår stationära dator då den står på vårt enda icke barnsäkra ställe i hela huset.. Min är ju död och sambon tar med sin på jobbet..

Nu är det dags att sova lite. Lillan har inga andningsproblem för stunden så det är bäst att passa på....

Här hemma är lillan sjuk:(. Hon fick våran förkylning som vi i hela familjen lidit av. Hon har så svårt om nätterna med andnöd mm.

Känner igen det där med trotsig storebror, vara ensam med två knoddar och andnöd på den lilla...

För att börja med andnöden så blev vi faktiskt skickade direkt till barnakuten från vår enmånaderskontroll i onsdags! Lilltjejen fick ju storebrors förkylning när hon var 1-2 veckor gammal och i början av den här veckan upplevde vi att hon hade lite problem att andas, men vi tog för givet att det var pga nästäppan. BVC-sköterskan som inledde enmånaderskontrollen blev inte särskilt bekymrad, men läkaren skrev alltså en remiss till akuten för att lilltjejen skulle få andas adrenalin och för att vi ev skulle få med oss en sån maskin hem! Hon har hela tiden mått bra i övrigt - inte haft feber, inte varit gnällig och hon har både sovit och ätit bra.

Sedan har vi kommit fram till att 'smekmånaden' sedan bebben föddes är över för storebror. För att göra vardagen smidig så har vi nog dansat lite för mycket efter hans pipa, för han har blivit rätt så gnällig av allt vårt servande. Nu är vi beredda att ta lite utbrott, så att sonen kanske börjar anstränga sig för att göra sig förstådd och inte bara förväntar sig att vi ska prova igenom hela registret för att se vad som får honom att sluta klaga.

Min fru jobbar 24-timmarspass ibland och idag var det dags för ett sådant. Allt har flutit på bra fram till läggningen av storebror. Mitt under pyjamasbytet på honom så passade lillasyster på att få ett mkt sällsynt utbrott. Kunde sedan inte lägga ifrån mig henne och lät därför storebror vara uppe. Men efter 1 timme så började han bli jobbig pga tröttheten och började dra i förbjudna lådor (så som skafferilådan t ex, var inte långt från att det blev kakako i hela köket) och då fick jag helt enkelt lägga ner lillasyster i vagnen och gå upp med storebror. Skar i hjärtat att höra henne gråta där nere, men tack och lov så är storerbror snabblagd. En saga, en ramsa, godnatt och på med Lars Winnerbäck. Men lillasyster var inte nöjd förrän hon legat i min famn i en timme sedan..

Ni med syskon - hur gör ni med t ex läggning om ni är ensamma? Tips..? Nästa gång ska jag prova ta med henne i sjalen upp, men jag undrar om storebror skulle kunna 'koncentrera sig på att bli lagd' om hon är med?

Jag vet inte hur gamla bebisar måste vara för att få messsmör i sin ersättning. Även rapsoljaskagöra susen för små magar. Ersättning är väl något som brukar göra magar tröga? Jag gav sonen messmör i sin ersättning men då va han 4 månader.
Hade tänkt säga det samma. Men vet inte heller hur tidigt man kan börja ge det. Men min näst yngsta lillebror fick det också för krånglig mage.
Det bästa med att ha många syskon och vara bland de äldsta i skaran: man kan redan allt som blöjbyte, badproceduren och massa andra små-tips nu när man själv fick barn.:p

Fick ni med nån apparat hem? Hoppas innerligt att det inte är något dylikt med lillan. Ska på kontroll igen på onsdag så jag får prata med sköterskan då.
Fick suga ur näsan på henne en enda gång natt. Storebrodern rös och blev äcklad av det han såg komma ut:D. Han gömde sej under en kudde.:crazy:

Storebror har inte varit svår att lägga än så länge.. Lillan har sovtid då. Och när hon gnäller så säger sonen att lillan vill ha mat och att mamma ska gå. Han vill att jag kommer tillbaka sen men ibland har han redan somnat då. Ibland får han vara med i vår säng när jag matar lillan så läser jag en bok där ist. Han är helt underbar på så vis..
Hans trots är att totalt ignorera allt jag säger. Han skriker åt mej när jag säger nej om något. Han är rätt vild min lille gosse så det är ofta jag får säga ifrån.
Jag tror man ska passa sej för att säga att det är pga bebis som han ska lugna sej. Jag försöker komma på andra anledningar till varför jag säger ifrån..

Jag försöker in i det sista att inte ta med lillan in på sonens rum när vi ska mysa. Att få henne att somna är jätteviktigt så vi kan få vårt gos utan störmoment.
Vet inte hur jag ska göra om hon börjar skrika.. Sonen blir stressad av hennes gnäll så troligen vill han att jag går och får tyst på henne:crazy:

Man ska vara lite försiktig med messmör pga av saltet, men rapsolja har fungerat bra på honom :)

Har även testat att byta till NAN ersättning ist så får vi se om det för skillnad.

Ingen skillnad...

Nu har vi testat babysemp och nan, magdroppar, massage, olja.
Men m har fortfarande magknip som gör att han bara skriker och krystar. Han är endast lugn när han äter eller efter att han lyckats bajsa. Tycker så synd om honom :(

Så tråkigt :(
Kommer inte ihåg, men ammar han? Får han även ersättning? Skriker han lika mycket oavsett om han äter bröstmjölk eller ersättning?

Har ni provat att byta ersättning mot någon med annan basingrediens?
(Min pappa berättade att min bror endast kunde äta ersättning/välling med majs som huvudingrediens)

Har du provat att utesluta viss mat ur din kost - blir det någon skillnad?

Vi håller på och försöker utesluta laktos så gott det går, ska se fröken blir mer harmonisk i magen av det.
Äter inte heller ägg, bönor, kolsyrade drycker, choklad, lök, stark mat etc för att försöka undvika gaser och magknip på trollungen.

Han äter till största del ersättning, jag har inte tillräckligt med mjölk. Det är av ersättningen han får magknip, oftast efter att han ammar som han lyckas bajsa.

Jag ska kolla med bvc när vi ska ditt imorgon om ersättning som är mjölk fri.

Det är verkligen inte lätt att hålla koll på allt man äter, men man försöker verkligen för dem små!

Lite bilder på skrutten, 5v i fredags :)
dsc02248_199617892.jpg

dsc02297_199618096.jpg

dsc02305_199618194.jpg

Fin han är!

Jag försöker också utesluta en massa saker, mjölkprodukter, lök, stark mat men även frukt och grönt med rött pigment då en kollega hade en liten med magont som inte tålde rött pigment. Jag själv var allergisk mot bl.a tomat när jag var liten så jag testar.
Här verkar det som vi är inne i en ganska lugn period just nu. Lilla A är svår att få att somna på kvällarna men somnar vanligtvis nu mellan 22-00. Därefter ammar han mellan 04-05 och vaknar oftast vid 8. Hoppas att det håller i sig med bara en amning på natten, man blir ju så mycket mer människa av att få sova:).

//Qbaby

Så söt!!

KL

V. 37+4
Idag har jag varit hos BM och allt var bra. Konstigt nog var blodtrycket bra med tanke på hur yr jag har varit. Huvudet är inte fixerat men det är på rätt ställe. Nästa träff är inbokad på bf dagen, tyvärr med en ny bm eftersom den jag har nu byter jobb:( Men jag hoppas jag slipper gå dit...

Nu vill jag bara att ungen ska komma ut! Hallonbladste verkar inte hjälpa mig iaf, men det ska ju vara bra för livmodern.

Tycker det är jättekul att läsa om er som har fått era bebisar, blir dock liite avundsjuk. Det är ju mycket trevligare att vara vaken på natten för att bebis är vaken, istället för att man måste gå på toaletten för femte gången:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 337
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 076
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 196
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar