Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Ska tillbaka till spec. mödravården för kontroll efter 6-8 veckor för att kontrollera hur bra den läkt, innan dess är det strikt förbud till fysisk aktivitet. kortare promenader är ok men jag måste lyssna på kroppen och ta det lugnt. Efter 12 månader kontrolleras rupturen igen och är man helt återställt så planeras för vaginal förlossning nästa gång (kommer totalvägra...).

Har upptäckt att våran kille är nattaktiv. Sover nästan hela dagarna men på nätterna så är han vaken från 21-02. Inte speciellt skrikig men vill amma och vara vaken hela tiden. Hoppas att vi kan vända hans dygn snart... Han är ju inte så gammal än så får väl ha lite is i magen och försöka vila på dagen isället.
Hur gör man liksom annars? Hur får man dem att få en normal dygnsrytm? eller löser det sig ju äldre och vaknare de blir kanske?

//Qbaby

Jag har insett att du och jag nog faktiskt är lite bekanta! Insåg det i en tråd på avel där jag kände igen namnet på din häst :laugh: Jag skickar ett PM :)

Om du är den ja gissar, så har vi förmodligen fött på samma sjukhus, och det är där jag gått på mina Aurora-samtal. Så vitt jag förstått så är de även till för att bearbeta förlossningsupplevelser direkt efter en förlossning - det är i alla fall en rekommendation från mig att kolla upp det, för de var fantastiska, i alla fall den jag gick hos!

Hon, och även chefsöverläkaren som jag träffade, sa för övrigt att de aldrig tvingade en omföderska med komplicerad första förlossning till en ny vaginal förlossning, även om man anses medicinskt ok igen, så jag tror att du kan känna dig trygg i att få ett snitt nästa gång :)

Ang Lillens nattaktivitet så har du fått de tips jag har av de andra (vår första var aktiv på nätterna i början);
Ha det så mörkt det bara går, helst byta blöja i sängen om den bara är kissig så han inte vaknar till i onödan, och vara så "tråkiga" det går. Och söva på enklast möjliga sätt. Dvs. somnar han bäst tätt intill er, så låt honom göra det och flytta honom när han gått ner i djupare sömn efter några minuter tex :)

Dina stötar du beskriver kände jag också på slutet, framförallt efter att jag börjat öppna mig :), men även efter han sjönk ner ordentligt.

Min mage stod f.ö still på samma koll som på den du var på nu med både lilla och stora sonen!

Skönt att höra om att fler magar stått stilla. Man blir så lätt orolig. Och om stötarna.. Ikväll har jag inte känt så mkt av det.
Har varit en lugn kväll..
Bebis har ju sjunkit en bit. Om jag har öppnat mej vet jag inte. Började ju öppna mej 2,5 veckor innan sonen kom ut så man vet ju aldrig...

Kl. Kort meddelande eftersom mobilen inte är den bästa. Första flickan i tråden blev född igår den 15 mars kl 17.16. Första värken 02.11 och 30 min krysttid. 49cm lång, 3400gram. Hon mår fint och jag tror jag kom rätt lindrigt undan jag med, ett par stygn. Tredje natten med skitsömn, vill bara hem.

*KL*

Inte skrivit här på ett tag, men allt går som det ska med magen och är idag i v.31+3.

Fick dock åka till akuten onsdag morgon i förra veckan då jag fick hemska smärtor i vänster sida som gick uppåt. Efter flera prover/undersökningar kom de fram till att jag fått njursten. Fick ligga inne två nätter och vart utskriven på fredagen.

Väl hemma så blev sonen sjuk i hosta, förkyldning samt ögoninflammation, allt under en och samma kväll. Så det har varit en jobbig vecka och jag har inte direkt kunnat vila och återhämta mig helt, får ta igen det till veckan när sonen är tillbaka på förskolan.

//Linda

Men underbart:love: GRATTIS!!!!!!!!!:bump::bump::banana:

Vad skönt att det värkar ha gått bra. Njut av bebisen nu och ta hand om varandra:love:

Vi är relativt nyinflyttade och har därmed ingen barnvakt till dottern så då kommer sambon få ta henne och då blir jag ensam...
Hon har alltid varit väldigt blyg och vi har inte fått någon så bra kontakt med någon här att hon skulle känna sig trygg.
Innan vi flyttade så kunde hon inte ens vara vid någon annan än oss trots att vi träffade bla hennes farmor flera gånger i veckan.
Det tog 3månader innan vi kunde lämna utan gråt på dagis, så vi har inte så mycket att välja på tyvärr :(

Vi fick någon broschyr om att ha syskon med på förlossningen. Men det kanske var äldre syskon som de tänkte på där.
inte roligt att behöva vara ensam på förlossningen.

Själv närmar jag mig v 34 och är lite orolig över det. Men min BM sa att jag kommer troligtvis gå "hela vägen" denna gång ifall det fortsätter som det gjort hitills. Så jag lär inte få ett akutsnitt i helgen i alla fall :D Då ska jag nog bli riktigt dålig...

Hoppas dagmamman kan hjälpa tillifall det funkar! De är ju människor de med, och har hon förtroende för henne så blir det lättare! Sen är det praktiskt, hon följer bara med till jobbet :)

Kl. Kort meddelande eftersom mobilen inte är den bästa. Första flickan i tråden blev född igår den 15 mars kl 17.16. Första värken 02.11 och 30 min krysttid. 49cm lång, 3400gram. Hon mår fint och jag tror jag kom rätt lindrigt undan jag med, ett par stygn. Tredje natten med skitsömn, vill bara hem.

Grattis! :bump:

Jo, här är det oxå sagt att jag kommer gå hela tiden ut, men eftersom det inte fanns någon anledning till Ms tidiga födsel så känns det ändå lite pirrigt att det bara är några dagar tills hon kom...
Jo, får hoppas att hennes fröken har tid :) eller att det startar en dag hon redan är på dagis ;) och att det då går relativt fort...

Hoppas du slipper bli sjuk denna gången och får en normal förlossning om det är vad du vill :)

DarkInNight
Grattis!!!!

Åh, nu tänker jag så det knakar vem du kan vara :):confused:. Skicka gärna ett PM.

Det känns skönt att veta att de är bra på Aurora. Min förlösande BM har ringt upp 2 ggr nu de senaste dagarna men eftersom det har varit på kvällen när jag sover som bäst har jag missat det. Ska försöka få tag på antigen henne eller den som är ansvarig för Aurora, förlossningen är fortfarande som ett stort svart hål och jag stoppar huvudet i sanden när jag tänker på den.

kl
Nu är äntligen lilla A tillbaka på startvikt, och nu helammas han, ingen ersättning. Hade gått upp 200g på 3 dagar så mjölken har verkligen runnit till.
Era tips på att få en bra dygnsrytm har också fungerat bra. Han ammar var 3:e timme under natten men sover bra däremellan. Han sover i våran säng men snart när jag känner mig tryggare med situationen ska vi börja lägga över honom i vaggan också, jag sover bättre då.

//Qbaby

Jag får knipa en vecka till i alla fall, för gubben ska bort ett par dagar... Sen är det "fritt fram". Fast jag har börjat få lite huvudvärk... Kanske skulle ringa BM och kolla? Men de lär inte sätta igång mig ännu så länge, så länge jag mår ok kommer de vänta.

Hehe...
Ja, jag får oxå knipa minst en vecka till, har lite vi kvar att införskaffa som gärna får vara klart innan lite tittar ut, måste dock invänta löning ;)
Men sen så är liten välkommen när som under april månad, att vänta ända till maj känns onödigt ;)

Grattis! Som jag trodde då att du hade fått barn:D Börjar få känsla för detta när någon är inne på förlossningen.

Macken22: När jag hade huvudvärk (vilket jag inte hade haft på hela graviditeten) blev de väldigt glada för att jag ringde in och ville kolla blodtrycket, även fast det inte var något fel på mig.
Enligt min svägerska kan det också vara ett tecken på att kroppen förbereder sig inför förlossningen och den bara är några dagar bort (detta stämde för mig)
Måste byta blöja nu men är snart tillbaka med upptaering om lillen som nu är en månad!

Sådär! Nu var äckelblöjan bytt (är egentligen ganska fascinerande att de kan bajsa så mycket)

Min N blev då en månad nu i dagarna och i måndags hade vi kontroll hos läkaren. Hon tyckte att det var en fin pojke som var väldigt stark.
När vi vägde honom vägde han 4930, han hade alltså gått upp 290g sedan veckan innan (om ni undrar så gör jag inte mycket annat än att amma)

Min kropp har börjat återhämta sig från förlossningen och de flesta stygnen är borta, min BM tyckte jag skulle kolla där nere så jag fick se att det inte ser så farligt ut men det vågar jag inte göra (för tänk om det ser fel ut?:crazy:)

Åh vad roligt grattis! :banana:

GRATTIS!!! :love: :banana:

Det verkar ha gått bra med allt ännu sålänge?

Hoppas ni får åka hem snart så du får sova i din egen säng igen, den är ju alltid bäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar