Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

GRATTIS till Lillemannen :love:!!!

En snabb liten herre, vad härligt att läsa att det verkar gå finfint! :) Lite trötthet till trots :)

Det händer verkligen mycket i tråden nu, så roligt!!

Jag hade ont i när jag började amma förra gången. Men jag har inget minne av att det gjorde ont när jag var hemma. Så max fem dagar, men jag tror det var mindre.

Skönt att allt är bra med anknytning och det lilla trollet:)

Jag visste att du skulle knyta an till ditt barn. :) Men förstår att det va ett orosmoment med tanke på hur du mått.
Amningen låter som den håller på att ge med sej.. Får man problem med den så gör de ont hela amningen igenom. Inte bara första tagen. Jag hade ont så som du beskriver i nån vecka..
Tänk på att vädra tuttarna ofta och mkt. Blöt med bröstmjölk efter varje amning och ha dom fri..
Jag bytte även bröst under amningen 3-4 gånger så det inte blev så intensivt på varje bröst. När brösten är härdade så kan man ju amma på samma bröst under en amning.

En nära vän hade ont hela amningen igenom så hon grät. Hon kämpade i en månad tills hennes omgivning sa åt henne att sluta amma..

Jag amnvänder amningsnapp. Det var de på BB som tyckte att jag skulle testa det. Det har fungerat bra och vilken skillnad, det gör ju inte ens ont att amma :).

//Qbaby

När brukar amningen sluta göra ont? De första tagen är en ren plåga just nu, men sen lättar det en hel del när det kommit igång. Men det är inte skönt om man säger så. Mjölken är igång gång, inte fullt ut, men hon är nöjd och belåten efter en amning. Jag är väldigt öm om bröstvårtorna, även fast hon suger korrekt.

För mig tog det ca 1 vecka. Hade dock turen och fick inga blåsor eller sår.

Ja herregud vad ont det gjorde att amma i början! Trodde nästan jag skulle dö där ett tag:p Men det lugnade sig efter ett tag, nu är det helt smärtfritt:)

Tack alla!
Fortfarande helt obegriplig, tror fortfarande ibland att gaserna i magen är en sparkande bebis ;)

Vi har fått en änsålänge snäll och lugn bebis, vi är kvar på bb och matar med kopp var tredje timme då Lill killen inte har tålamod till ammning och har tappat lite för mycket i vikt, så nu blir vi kvar här tills det går åt rätt håll.

svarar alla :)

Vi har det faktiskt jättebra (vågar man skriva så med risk för bakslag??). Håller på och lär oss hennes rutiner så att vi kan anpassa oss till dem.
Även idag var vi tillbaka till lasarettet för gulsotskoll och viktmätning, gulsoten har lugnat ner sig och vikten såg mycket (!) bra ut, hade bara gått ner 160 gram. Imorrn blir det en ny kontroll, den här 48-timmars kollen. Ett jäkla flängande har det varit med kontroller varje dag, vi bor ju inte nära heller, men hon sover i bilen så det är ingen fara.

Tack allihopa för era amningserfarenheter. Då ska jag ta det lugnt och försöka stå ut ett tag till. Idag har brösten börjat fyllas som sjutton, stora har de blivit :o . Jag ammar ett bröst i taget, för annars tappar hon fokus. Dessutom kör vi på sänglägesamning, har inte riktigt fått till snitsen med sittamning ännu så vi kör på med sängläge tills amningen är riktigt befäst :)
(lite knepigt blir det i bilen att liggamma, men det fungerar...,)

Tack lady_mike :love:

Ligammar gjorde jag med första tiden. Bara en vecka sen jag började med ätt sitta så nu äntligen känns det son ätt jag befäster även den kunskapen.;)
Mina bröst växte nada under graviditeten, men två dagar efter förlossningen så bara pang! Så hade jag x antal storlekar större. Fick skicka sambon till affären för att köpa bh till mig, haha...;)

Våran son har inte varit den lättaste nu denna veckan. Mammig som jag vet inte vad! Kan inte ens gå på toa, äta eller någonting utan att Han skriker halsen av sig. Sambon vill Han inte vara hos, vilket blir svårt för oss båda. (Jag blir så uppbunden och Han känner sig så otillräcklig. :(). Inget funkar, det är bara ligga i mitt knä Han vill. Nätterna är fortfarande smidigare dock med bara en eller två ggr som Han vaknar. Vara ute älskat Han dock, räcker med att visa ovetallen så blir Han tyst/somnar.:p vi är ute varje dag men man kan ju inte vara ute hela dagarna bara för att Han ska vara lugn.

Han har spytt två ggr med riktigt ordentligt, flera deciliter/gång. Första gången blev Han helt matt och bara föll ihop, vi fick såklart panik så vi ringde barnakuten. Hon som svarade så dock att sålänge Han ej har feber, spy mer, amning funkar och Han piggnar till inom några minuter så är det ingen fara. Vilket Han gjorde.
Ska ändå ringa bvc o morgon känner jag, någon måste lugna mitt sinne.

Nån som har bra råd eller tips ang detta med mammigheten?

Igår blev det vår tur! :bump:

Efter ett dygn med något jag inte visste var förvärkar eller små riktiga värkar - typ lite ont i 20 sek och sedan 15-60 minuter till nästa så kom en radda med dessa små värkar med 2-3 minuters mellanrum i en timme.
Ringde förlossningen, som tyckte att jag skulle vänta tills värkarna var i alla fall 60 sekunder långa.

Eftersom vi har en bit till BB och jag inte hade så särskilt ont förra gången heller (mer än den sista timmen) så satte vi oss ändå i bilen och åkte. Sightseeade med bil i områdena kring sjukhuset en dryg timme och gick till sist in. Av en slump träffade min mamma i sjukhuscafeterian (hon hade varit o hälsat på min morfar som ligger inne). Frun och jag delade på en smörgåstårtsbit och satt där och pratade med mamma ett tag. Hade ju en del värkar under den här tiden men bara någon enstaka blev längre än 30 sekunder och ingen var särskilt ond, men till sist så gick vi upp till förlossningen i alla fall.

Fick ligga med CTG-kurvan och den visade bara på små fjuttvärkar som knappt kändes, typiskt! Barnmorskan sa att hon inte visste om det var förlossningsvärkar eller förvärkar, men så skulle hon ju känna på mig också. Ville verkligen inte bli hemskickad!!

'Oj' sa hon då och sen 'Nu blev jag lite förvånad här.. Jag ska be att en kollega känner på dig också'. Kollegan kom och jo, det stämde det som BM känt: Jag var 9-10 cm öppen!?

Undersökningen i sig gjorde att jag fick ett några öppningsvärkar till, sedan kom en paus och BM tog hål på hinnorna. Och 10 minuter senare, den 17/3 kl 1810 så fick vi en liten tjej! Som bonus behövde jag inte sys överhuvudtaget... :bow:

Men hallå..(!). Ska man bli upprörd av avundsjuka nu eller:D:D Snacka om drömförlossning!!!! Men det unnar jag dej:D (och alla andra blivande mammor;)).

GRATTIS:bump::bump: En till liten tös i tråden. Vad glad jag blir:bump::love:

Jösses!!!

GRATTIS både till er lilla flicka och till en till synes otroligt smidig förlossning!! :love: :bump:

Tänk så otroligt olika alla förlossningar är!

Nu tycker jag allt att det är din tur Ladyn! Kom ut nu bebisen, kom ut!! *komsikomsi*

:bump:

svarar alla :)

Vi har det faktiskt jättebra (vågar man skriva så med risk för bakslag??).

Klart man vågar - njut!!! :love: (men jag tänker/skriver precis samma sak, för man vet ju aldrig ;) )

Jag liggammar också till 98%, det fungerar bäst för mig, och ammar också ett bröst i taget då vår lille också tappar fokus annars. Han vill köra på utan avbrott, haha :D (Har dock förstått att det mest skonsamma för bröstvårtorna är att variera mer, men man får ju väga allt mot varandra, och jag har föredragit att han ätit bättre).

När det var som allra mest blåsor denna gång så hade jag amningsnapp då och då - det hjälpte avsevärt att kunna avlasta lite med den :bow: Jag hade inte backat på att använda den mer om det behövdes heller, särskilt som lillen haft bra teknik ända från början och det verkar ju din tös också ha :)

Vad jobbigt för er! :(

Nu börjar lillen här dessvärre bli hungrig säger han, så jag hinner tyvärr inte skriva mer nu (återkommer imorgon!) men det första jag kommer att tänka på är om ni har någon bärsjal/sele? Det brukar de flesta bebisar tycka är jättemysigt och den brukar kunna fungera oavsett vem som använder den! :)

Nu tycker jag allt att det är din tur Ladyn! Kom ut nu bebisen, kom ut!! *komsikomsi*

:bump:

Hi hi.. Tycker jag oxå.. Känner mej lite hullig och mullig nu när mina 63 kg har förvandlats till 98,5 kg:cry:.. Det är mer än med sonen till den här veckan:o:crazy:. Jag har helt gett upp det här med att inte äta tills jag storknar. Jag har nästan ingen mättnadskänsla och jag blir psykiskt knäpp av att försöka stå emot. Mitt humör går då ut över sonen och det är inte rätt. Så nu äter jag det jag vill för hans skull. Jag får ta itu med vikten sen ist.

Tippar på att jag går över tiden. Sambo har satt på att det blir den 28:e och jag den 1 april:D vore så typiskt mej.

åh, herregud vilken smidig förlossning! :bow:
Stort grattis till både den och er flicka!

kl
Alldeles nyss gjorde jag och troll framsteg, vi både sittammade och tog båda brösten under en amningsperiod :bump: . Det föll sig så naturligt, hon började smacka när vi satt och myste i soffan, jag var lite bekväm, brösten spände, och hade ont så jag ville inte resa mig så vi provade och det efter lite trevande hittade hon tillräckligt rätt. Sen när hon ätit färdig fr ena tutten så började hon smacka igen, -och vi tog nästa tutte.

laeikinois så jobbigt att han är så mammig :(
Har tyvärr inga tips, är ju rätt ny som förälder . . . ;)

Embe Amningsnapp... Ja det kanske kan vara något att prova, blir bröstvårtorna mer skonade med sådana?

lady_mike Förstår att du inte orkar stå emot om mättnadskänslan är helt borta :( , fyfan så jobbigt.
Men du lyckades väl bli av med kilona förra gången? :)

Lite orättvist är det faktiskt, för själv är jag nästan redan tillbaka på ursprungsvikten utan att behöva anstränga mig alls.
Börjar faktiskt få tillbaka lite av matsuget nu :d :banana: . Men tänk att det är så olika.
Jag tror nog att din knoddis kommer snart jag! (innan datum)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben