Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Stort grattis!! :laugh: Vad härligt att förlossningen gick så bra! Och vad stor han var, det var kanske tur i oturen att du sattes igång tidigare -tänk vilket stort barn det skulle vara i vecka 40.

KL

Jag själv har varit mammaledig/sjukskriven i snart en månad nu, skulle egentligen gå i skolan februari ut men jag har haft en par episoder med regelbundna förvärkar... Så läkarna tyckte att jag skulle vara hemma och vila fram till förlossningen.
Så nu har jag mest fixat här hemma, målat spjälsängen, köpt bebisgrejer och sådär.

Jag tycker att det börjar bli så tungt att vara gravid! De senaste två veckorna har jag gått upp 4 kg (!!) i vätska, och det är jobbigt att bära omkring på!
Mamma berättade igår att alla hennes sju barn har kommit mellan två veckor och två dagar för tidigt, så chansen är väl ganska stor att jag också föder innan bf.

Hur mycket amningsgrejer har ni andra köpt? BH, inlägg, bröstpump osv? Är det dumt att köpa sånt innan man vet om amningen fungerar?

*kl
Mvc idag. Bebisen ligger rätt och huvudet är ruckbart men ändå så gott som fast:). Skönt att få veta det. Har nog skett under den senaste veckan.
Hjärtluden låg på 140 och det är högre än sonen som låg på 125 i den här veckan. Vem vet..... Kanske sambo har rätt ändå med en liten tös i magen. Det vore ju på tiden att sambons släkt fick en liten tjej oxå.

Sambo va glad att han tagit ledigt för att få höra vår bebis direkt ist för via mobilen.

Mitt lilla gnäll....
Har ökat på viktuppgången igen och det blir nog att jag slutar på + 40 kg igen..:grin: Känns så himla drygt. Sen att den här förkylningen jag drabbades av i november fortfarande driver mej till vansinne..

Annars mår jag bättre nu för varje dag tror jag. Foglossningen är minimal. Vissa bäckensmärtor, ryggsmärtor mm som hör till. Sammandragningarna är så gott som borta om jag inte åker skoter i några timmar:angel:. Men jag orkar, vill och kan allt känns det som. Jag skulle kunna börja jobba heltid nu fram till förlossningen känns det som..
Så här mådde jag mot slutet förra gången oxå :)

Hur mycket amningsgrejer har ni andra köpt? BH, inlägg, bröstpump osv? Är det dumt att köpa sånt innan man vet om amningen fungerar?

det vill jag också ha svar på! har själv inte köpt något, vet ju som sagt inte hur det kommer bli/gå med amningen så att köpa massa grejer i förväg känns onödigt. få bli sedan om det skulle behövas.

Jag har köpt BH (kändes viktigast, sen kunde jag inte ha mina vanliga BHar längre i slutet så var skönt att ha några större) sen sådana där amningsinlägg, jättebra att ha till när ena bröstet läcker eller för att torka upp en spya i sängen med:o
Pump kände jag att det ville jag vänta med och se hur det gick eftersom det är en större kostnad.

*kl*
Grattis Embe! Vilken liten tjockis:D
Jag känner mig avis på din förlossning trots att min var så lätt och kort:p

N är ett kolikbarn light verkar det som... Men än så länge så överlever vi.

Har inte köpt något sånt alls. Vi resonerar som att alla smågrejer köper vi när trollet anlänt, när vi vet vad som behövs och vad som saknas :)

Hur många har tänkt skriva förlossningsbrev?

Har inte köpt något sånt alls. Vi resonerar som att alla smågrejer köper vi när trollet anlänt, när vi vet vad som behövs och vad som saknas :)

Jag har tänkt. (sedan om det blir så eller inte får tiden utvisa)

jag är mer rädd för spruta i ryggraden än jag är för smärta, så jag måste vara i tämligen dåligt skick om jag ska gå med på det.
Jag är livrädd för att få dropp, och om jag absolut måste, får de inte sätta dropp i handen på mig (om jag inte är avsvimmad redan :crazy:)
De behöver inte visa mig moderkakan och jag ska faktiskt erkänna att jag är lite halvträdd för navelsträngen.

Jag.....
Blev så tasktigt bemött av en viss barnmorska och hela bb när jag fick sonen..

:( :mad: Vad arg jag blir. Vet inte vad som hänt, men anser att på BB ska man känna sig trygg och bli bra bemött!

Jag har redan skrivit ett relativt enkelt förlossningsbrev. Tänkte att det kunde vara bra att ha ett redo ifall trollet ville komma ut under storstadsvistelsen förra helgen.

Jag har nog faktiskt kommit underfund med att angående förlossning är jag mest rädd för att få "fel" folk omkring mig (barnmorska etc) som jag inte litar på, eller som är på dåligt humör, råkar göra "mänskliga fel" , eller som jag inte kommer överens med alls.

Min BM uppmuntrade inte direkt till att skriva ngt första gången, hon skrev bara in i min journal vad jag kunde tänka mig för smärtlindring. Kände ju till fenomenet dock, men hade nog inte ngt direkt behov? Har varit rätt så 'sjukhusrädd' i yngre dagar, men sedan en sjukdom för 5 år sedan med diverse undersökningar, operation och sjukhusvistelse så gjorde jag en mental kovändning och känner mig nu istället riktigt trygg bland vita rockar i steril miljö! :crazy:

Det jag känner nu att jag hade velat skriva i ett förlossningsbrev är att jag vill att de ska förklara/motivera det de gör (var ganska förändringsobenägen, ville t ex inte lägga mig på sidan på uppmaning..) och att de inte får råka häva ur sig ngt som kan oroa mig i onödan - förra gången började de (BM och uska) sinsemellan prata om att de inte hörde hjärtljuden, och det stressade mig förstås! Kom av mig i andning osv och höll på att bli riktigt skärrad, innan de lyckades förklara att det inte var ngn fara alls. Det var bara ngt med apparturen som halkat på sned typ, ja, minns inte riktigt nu.

Meeen, det blir inget förlossningsbrev nu heller. Frun o jag har pratat om det ovan nämnda och hon kommer vara snabb på att föra min talan om jag har annat för mig.

Senast ändrad:

Jag har köpt BH (kändes viktigast, sen kunde jag inte ha mina vanliga BHar längre i slutet så var skönt att ha några större) sen sådana där amningsinlägg, jättebra att ha till när ena bröstet läcker eller för att torka upp en spya i sängen med:o
Pump kände jag att det ville jag vänta med och se hur det gick eftersom det är en större kostnad.

Det låter vettigt. Var det engångs-amningsinlägg eller i ull? Jag har hört att det ska vara bra att hålla brösten varma för att undvika mjölkstockning, så då borde ju ullinlägg vara en god idé...

Jag har tänkt att skriva ett litet brev. Där ska t ex stå att ingen av mina kollegor får komma in på rummet (är ju läkarstudent och känner folk som är på avdelningen). Ska även skriva lite om vilken smärtlindring jag kan tänka mig, och vilka ställningar jag vill föda i. Samt att jag vill ha mycket coaching, känner mig nämligen ganska osäker inför förlossningen och tror att jag behöver mycket vägledning för att känna mig trygg.

Jag har både och, men har bara använt engångsinläggen då det har varit så varmt att det känns som om mina bröst skulle dö av värmen om jag använde ullinläggen. Om denna vårvärmen försvinner lovar jag att berätta hur väl de fungerade:)

kl

Jag måste klaga här oftare tydligen, i natt sov lillgrisen hela natten!!! (eller ja, han ammar varannan timme men det är ingenting jobbigt) Sambon fick gå med honom en gång vid fem annars har det varit underbart lugnt:love: Så nu vet jag bästa sättet att få lugn på honom, klaga på buke:p

Jag har börjat leta efter olika behandlingar mot mina bristningar på mage/lår/kärlekshandtag. Mest för att det är så väldigt många och en del så breda att jag starkt misstänker att de kommer synas även om ett år. När jag googlade kom jag till ett annat stort forum där någon hade undrat över samma sak som jag och fått höra att man minsann skulle vara stolt över sina bristningar då de är beviset från ens graviditet. Vilket jag inte håller med om för fem öre, mitt bevis ligger just nu och sover på min arm och att jag inte vill se ut som en zebra vid 21-års ålder har bara att göra med mänsklig fåfänga

Jag har börjat leta efter olika behandlingar mot mina bristningar på mage/lår/kärlekshandtag. Mest för att det är så väldigt många och en del så breda att jag starkt misstänker att de kommer synas även om ett år. När jag googlade kom jag till ett annat stort forum där någon hade undrat över samma sak som jag och fått höra att man minsann skulle vara stolt över sina bristningar då de är beviset från ens graviditet. Vilket jag inte håller med om för fem öre, mitt bevis ligger just nu och sover på min arm och att jag inte vill se ut som en zebra vid 21-års ålder har bara att göra med mänsklig fåfänga

Jag fick en del bristningar på tuttarna, men tycker att de faktiskt har bleknat rejält (ja nu kom sambo och inspekterade också, haha, enligt honom har de minskat rejält). Vet inte om de helt enkelt har bleknat/försvunnit av sig själva eller om det beror på oljan jag smörjer sporadiskt med. BioOil heter den iallafall :)

...hur som helst hoppas jag att jag slipper fler bristningar. Stolt över dem på ett vis, ja kanske det. Vill kunna bada med troll bland folk i framtiden utan att skämmas. Med det menar jag inte att andra ska skämmas, men JAG skulle göra det.

Senast ändrad:

nu fick jag leta långt bak för att hitta listan!
Hur ska vi skriva när bebis anlänt? :)

Skogstroll - 13 februari
Laeikinois - 18 februari
Kethets - 19 februari

Qbaby - 5 mars
Embe - 12 mars
FlipTheFrog - 16 mars
DarkInNight - 24 mars
lady_mike - 24 mars
Eleonora - 25 mars
Derivata - slutet av mars

Nella84 - 3 april
esprit - 7 april
Curly - 9 april
Puma- 13 april
Mish - 15 april
Lillasnuttan - 16 april enligt rul
Jezz - 23 april enligt UL
Macken22-28 april enligt ul
Lanzo 27 april

Nikki o Fabian - 1 maj
Western_Ivy - 2 maj

Chloé - 6 maj
Linda.B - 7 maj
Diana - 10 maj
missmuppify - 13 maj enligt UL
esprit - början av maj

nu fick jag leta långt bak för att hitta listan!
Hur ska vi skriva när bebis anlänt? :)

Skogstroll - 13 februari
Laeikinois - 18 februari
Kethets - 19 februari

Qbaby - 5 mars
Embe - 12 mars
FlipTheFrog - 16 mars
DarkInNight - 24 mars
lady_mike - 24 mars
Eleonora - 25 mars
Derivata - slutet av mars

Nella84 - 3 april
esprit - 7 april
Curly - 9 april
Puma- 13 april
Mish - 15 april
Lillasnuttan - 16 april enligt rul
Jezz - 23 april enligt UL
Macken22-28 april enligt ul
Lanzo 27 april

Nikki o Fabian - 1 maj
Western_Ivy - 2 maj

Chloé - 6 maj
Linda.B - 7 maj
Diana - 10 maj
FengurLaugar - 12 maj
missmuppify - 13 maj enligt UL
esprit - början av maj

Har följt er i tysthet :p Men kände nu att jag iallafall ville lägga in mig i listan.

Så känner jag med, vill kunna gå och bada utan att skämmas. Men då bristningarna sitter så illa skulle jag inte ens kunna ha baddräkt:(
Jag tänkte prova med bio-oil och dermaroller, om det blir resultat kan jag lägga ut före och efter bilder:p

kl

Här är läget lungt. 38+4 idag. Haft lite molvärk då och då men inget regelbundet. Igår mådde jag riktigt dåligt, mådde illa och hade ont i magen men det försvann imorse.
Jag som haft det så lätt innan tycker att det börjar kännas tungt. Fått ont i ryggen och känner av fogarna en del nu. Hoppas det inte dröjer allt för länge innan lillen vill titta ut.
Sen får jag riktigt ont i, vad jag tolkar det som, ligamenten till livmodern vissa dagar. Känns som jag inte får vända mig för fort i sängen eller gå för snabba steg för då skär det i nedre delen av livmodern. Någon som haft liknande?

Apropå förlossningsbrev, jag har bara skrivit ett ganska kort brev tillsammans med min BM där jag berättar att jag vill ha mycket guidning förlossningen igenom, att jag är öppen för den smärtlindring som anses nödvändig samt att jag har svårt att se mitt eget blod.

Ha en fortsatt bra dag allihopa!
// Qbaby

Förra gången köpte jag bh:ar, linnen(HM´s) och amningsinlägg(tror jag) innan. Bh hade jag när jag sov men inlägg i, när mjölken kom igång så kunde det spruta ut ganska mycket. Skönt att ha något att torka med. Jag använda bara engångs inlägg. Efter ett tag så köpte jag en handpump som jag snabbt bytte ut mot en bättre.

Denna gång kommer jag köpa bh:ar och linnen innan också. Pumpen tror jag finns kvar. Jag kommer nog köpa tvättbara inlägg och kanske även ullinlägg. Hoppas på att slippa mjölkstockning, det är inte skönt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar