Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Vad använder ni för blöjor?

Vi använder Libero 4or just nu. Har använt Libero hela tiden, tycker att Pampers är konstiga:crazy:

Vi köper blöjor MYCKET billigare i Norge än vad vi gör på ICA eller Konsum här hemma. Vi har nära till norska gränsen så vi köper konsekvent blöjor där :)

Vi har Pampers nr 4. I början hade vi både Libero och Pampers, men Libero läckte på natten.

*KL*

Min lilla har haft en dålig natt, vaknade flera gånger och var ledsen och ville inte äta. I vanliga fall så är han aldrig ledsen när han vaknar utan äter och somnar om.

Nu på em har han varit jätteledsen, tror det är förkylningen som blivit värre. Så ovant att se honom ledsen för han är aldrig det annars.

*kl
Tillbaka till julklappssnacket.
Min dotter igår på bvc såg en docka ligga i en vagga. Hon skrattade något otroligt mycket. Så en liten docka kan det nog bli. Kanske två för sonen vill ha en han oxå som han kan sätta plåster på och leka doktor med sin doktorväska:D. Kanske en gemensam till en början.. Sonens intresse för dockor är lågt i övrigt och han ska redan få så dyra prylar:crazy:

Vi brukar använda pampers (4´or).
Libero gillar jag inte riktigt, känns pappriga.

Och jag tycker Pampers är sladdriga =) Antar att man vänjer in sig fort på ett märke! Libero kör vi på här för det mesta, Comfort Fit 4 till Vera och Up&Go 6 till Alvar. De sitter bra på våra ungar och läcker aldrig.

Min kära fru har väldiga problem med att komma ihåg vilken stl och sort det ska vara och sex eller om det är sju paket har hon lyckat köpa fel sedan Vera föddes... Jag skrattade så jag höll på att kissa på mig sista gången (vi hade egentligen utfärdat blöjköpsförbud på henne vid det laget, men så skulle vi göra ett undantag).

>FengurLaugar
Hur kommer det sig att blöjor är så billigt i Norge?! Det mesta annat är väl snarare dyrare?

Är inte riktigt säker på varför det är så men det är stooor skillnad, vi tjänar flera 100 per gång när vi köper där istället. Vi fick ett kort där man får var fjärde paket gratis så vi köper 4 för 3, samma gäller bindor och tamponger i Norge.

kl.
jag använder ica basics blöjor på dagen och pampers över natten. libero läcker lätt tycker jag men det negativa med pampers är att de är så smala i linningen tycker jag, lägger sig alltid som ett veck för Lukas och det ser inte jättebekvämt ut.:/ men de är de enda som håller helt tätt.
ica basic är de som sitter bäst måste jag säga, för Lukas iaf. håller absolut för dagen men inte alltid på nätterna, ibland och ibland inte så jag har hellre en helt säker blöja då.:p
fundera på att prova "byxblöjor" eller vad de heter men de är så mkt dyrare.:/

Min icabutik kör med "handla för 200 så får du valfritt blöjpaket 30 kr billigare", då kan man köpa ett halvstort paket med icablöjor för 15 kr. Skitbra tycker jag :p

Usch min lilla är sjuk, han hostar, snorar och är riktigt hängig. Det hörs när han hostar att det gör ont i halsen. Har lyckats få i honom lite alvedon, han gillar verkligen inte den flytande. Jag hoppas att det går över snart!

Finns ju alvedon till småttingar som stolpiller, det har jag gett min lille.

Ang blöjor så använder vi både Libero o pampers stl 4, men det känns som vi snart får byta till stl 5 på pampers då det inte riktigt räcker till om magen. Vi tar det som är billigast av de 2 märkena när vi handlar.

*kl

Usch vad min dotter har blivit jobbig. Hon gråter/gnäller i stort sett hela dagarna och nätterna.. Hon är lösare i magen nu och i morgon ska vi träffa en läkare. Men jag är så trött nu så jag vet inte vad jag ska göra.
Visserligen har jag lärt mej sova trots hennes vrål på nätterna.. Men allt annat än djup sömn..
Idag har hon gråtit sen kl 6 med undantag från när jag matade henne. Hon gråter i skrivande stund men jag försöker äta lite frulle så jag låter henne vara..:(

Usch va jobbigt, för er båda :( Är det magen som spökar hela tiden tror du?

*KL*

Mina lilla solstråle blir 7 månader idag! Vi firande det med mys i soffan med välling och julkalendern :p

I förrgår började och försöka åla/hasa/krypa framåt istället för att rulla! Hon är ju väldigt duktig på att rulla och tar sig fram överallt! Men nu har hon börjat med det här också. Igår gick det ännu lättare att ta sig framåt och hon lyfter sig upp på knäna lite och skjuter framåt med en armen fram, den andra hamnar under ;) Så det är tendens till början av kryp så jag tror nog inte det dröjer så länge nu innan hon faktiskt kryper :)

Håller man henne i händerna går hon jättebra! Hon tycker det är roligt :)

Köpte det igår. Har aldrig provat det förut eftersom det aldrig var något problem att ge flytande till storebror. Vad lätt det var att ge, slippa tvinga i den flytande som hamnar överallt och kladdar.

Vi använder Libero till båda barnen, storasyster har comfort fit 7 och Stella har precis gått över till comfort fit 6or. Dock så använder bara storasyster blöjor på nätterna nu, så den konsumtionen har sjunkit betydligt = så skönt. Känns konstigt nu när vi åker bort att bara behöva ta med sig 4st blöjor till henne. :)

Stella växer och frodas, känns konstigt att hon snart är 7 månader, var ju bara nyss hon låg i magen. Vi har börjat med mat till henne nu, nu har vi arbetat oss igenom de flesta grönsakerna utan några problem med magen och nästa vecka tänkte jag börja med kött. Än sålänge har jag gjort all mat, utom gröten, och hon äter faktiskt, till skillnad från hennes syster som BARA skulle äta köpt mat första tiden. Dock ligger vi lite efter i maten, syster åt redan frukost - lunch - middag ordentligt vid det här laget, minns när vi var i USA och hon precis fyllt 7 månader så åt hon mac&cheese och American pancakes :p

Angående julklappar så har Stella "bara" fått giraffen sophie + en bitring från oss. Vet att Hon kommer att få leksaker som låter från övriga släkten. Svårt att ge något när vi har allt kvar från storasyster... Storasyster kommer få mycket filmer som vi kan ha i bilen nu när vi äntligen ska åka "hem" till Åre nästan hela jullovet och ett par nya ridbyxor och ridstövlar då hon hunnit växa ut de gamla. Hon kommer även att få en one piece som hon kan ha på sig när vi åker i bilen. :)

Jag vet inte vad det är. Hon är ju i stort sett bra i magen. Men nya tänder kan vara på gång och då blir man ju extra gnällig. Kan ju även vara orsaken till att magen är dålig. Och i så fall vet jag inte om hon är på väg att bli bra eller inte. Och ta det med en läkare går inte eftersom de säger att tänderna inte påverkar magen:grin:.
Jag blev lite osäker idag oxå på färgen i avföringen. Det va väldigt mörkrött bitvis men jag vet inte om det va blod eller inte.

*Kl

I januari ska jag lämna mina barn ensamma med sin pappa i 2-3 nätter. Känns skitläskigt eftersom lillan är så liten. Men jag tror jag behöver semestern från allt och alla. ´Min sambo (pappan) blev glad över chansen att få vara pappaledig och tyker jag ska unna mej att komma bort.
Åker i så fall till Monaco med min syster:bump:
Jag ska lämna dom redan på fredag för jag ska åka på julbord med övernattning. Min syster kommer hit och är med dem.. Gruvsamt. Lämnade sonen förta gången när han fyllt 1 år.. Lillan är bara 8 månader:(..

Så tråkigt med lillan.

Här är det också gnälligt och kinkigt OCH konstig i magen. De flesta skulle nog inte ta det som gnälligt eftersom hon trots allt är så glad, men mindre glad än vanligt. Mer mammig, pappig, kramig, svårsövd, söker mycket kontakt, lös i magen...
Vi tror det beror på de nya tänderna som kommer nu, flera stycken.

Jag tror dina barn klarar sig fint med pappa sin ett par dagar.
Förstår om mammahjärtat säger annat, men det kommer gå fint. :)

Jag tror dina barn klarar sig fint med pappa sin ett par dagar.
Förstår om mammahjärtat säger annat, men det kommer gå fint. :)

Ja det är mammahjärtat som klagar. Men jag tror att ladda batterier i vackra Monaco vore bra.. Synd att det inte är sommar för en dag på franska revierans strand hade inte alls varit fel:D

Låter underbart med semester! Men så klart jobbigt att lämna den lilla. Att det ska vara så svårt att lämna dom...

*KL*

Det jag kan sakna med att vara tvåbarnsmamma är att vara själv med den stora. Innan lillebror så var det ofta bara vi eftersom jag var arbetslös ett tag och sen jobbade skift. Men när lillebror blir frisk så ska jag se till att få lite ensam tid med min stora kille.

Hur gör ni andra tvåbarnsföräldrar?

Nu när den lilla är sjuk så har varken gröt eller mat gått ner, så vi har fått göra ett litet uppehåll. Hoppas att han snart kan börja igen. Igår mådde han bättre iaf, lekte korta stunder på golvet själv.

På eftermiddagarna brukar jag leka ute med sonen när lillan sover. Sen på helgerna brukar vi försöka hitta på nåt för sonens skull. Bad, buspalats eller bara en extra tur med skotern.

Men det är ett pussel:crazy:

*KL*

Josefin är nu 7 månader och det går knappt åt nån ersättning alls för hon äter mest vanlig mat nu. Har nyss infört mat mitt på dagen som lunch istället för ersättning och ska införa ett mellan mål på em innan vi äter middag ihop när sambon kommer hem.

Hennes "mat-dag" ser ut ungefär såhär:

Tidig morgon/frukost nån gång mellan 5 och 7: en flaska ersättning.
Frukost/mellanmål: gröt
Lunch: ett mål mat och lite frukt
Middag: ett mål mat
Kvällsmat: gröt
I sängen: välling om hon vill ha

Ska som sagt införa ett mellanmål mellan lunch och middag så hon kan äta middag ihop med oss istället för innan oss som det oftast blir då hon är hungrig tidigare än vi fått klart maten.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror