Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Här äter vi:

Frukost: Gröt
Lunch: "Riktig" mat
Middag: "Riktig" mat el välling
Kväll: Välling

Mellanmål brukar vara fruktpureer, mackor (med eller utan smör och ost), yoghurt/fil.
Ammar lite på kväll/natt, men det är nog mer mys än mat, borde inte finnas mycket kvar nu :)

Ska vi åka bort brukar vi bara ta med välling , enklast så.

Vid riktiga trökdagar kan det bli enbart välling. Men det var helt OK enl bvc-sköterskan.

kl
Om han vaknar innan vi/jag orkar gå upp får han ersättning i sängen
Frukost 2-4 mackor med leverpastej och ofta mjölk
Lunch: Mat
Middag: Just börjat med riktig mat

Som mellanmål har vi frukt och mackor oftast, ibland får han ersättning i sängen när han ska sova på dagen beroende på humöret.
Om vi åker bort tar jag ofta med mig mat och frukt.

*kl

Min lilla är matkinkig som få. Så här är det mest välling om dagarna.

Frukost kl 06: välling
kl 08: Lite småplock medans storebror äter frulle
Lunch kl 11 Välling el gröt.
Middag kl 15, burkmat (hon vägrar min matlagning).
Kvällsmål Kl 18 Välling

Hon är nöjd med detta för natten men då hon ligger lågt på kurvan så väljer jag att mata henne när jag går i säng kl 22-23 med mer välling. Då sover hon oftast bättre oxå.

Min dotter gillar endast plockmat i form av leverpastej, bröd och pasta. Men då leverpastej innehåller mjölk har jag fått byta ut det och nu håller hon på vänjer sej vid smaken av kalvsylta.
Hon älskar pannkaka så nu ska jag testa att göra det på sojamjölk och se om det går hem.

Igår va hon hård i magen igen. Idag va det illa och hon spack igen..... Jag trodde jag skulle bryta ihop. Men jag testar den nya medicinen/medlet från och med i morgon så jag hoppas det gör susen:(

Hur och vad äter era små?

A 7.5 månad har varit rätt strulig med maten. Inte velat äta några puréer alls, helst bara ammat. Varit väldigt intresserad av det vi ätit och gärna ätit riktigt kryddad mat med stora bitar i! Var ingen idé att göra egen mat till honom så när vi slutade med det har det gått bättre. Dock ammar han hellre än äter mat fortfarande ;)

En bra matdag äter han
7-8 Frukost med gröt och bär samt smörgås med leverpastej/messmör
10 Mellis frukt eller smörgås
12 Lunch
15 Mellis frukt eller smörgås
17-18 Middag
19 välling
22 Ammas

Sen brukar han amma ett par gånger per dag samt hela nätterna :grin:

Brukar försöka ge honom plockmat vid varje mål för att han ska ha något att göra och vi få lite lugn och ro ;)

I övrigt är A en väldigt försigkommen herre som håller familjen sysselsatt! Han kryper sen en månad tillbaka, började resa sig mot saker redan vid 6 månader och allt åker in i munnen ... Lätt med alla småsaker storebror sprider runt sig :D Fyra tänder har kikat fram och dem är han väldigt snabb att testa på allt och alla :crazy: Blåmärken har han ständigt då han envisas med att testa hur länge han kan stå utan stöd ex antal gånger per dag, det är tyvärr inte så länge ;)

Nätterna är fortfarande rätt stökiga. Somnar vid 19- tiden och sover d oftast till 22-23, sen börjar det ammas och stökas fram tills vi går upp vid 6 (om vi ha tur...) Han har inte riktigt ro att sova, varken på dagen eller natten och sen han lärde sig krypa fars det runt i sängen med en väldig fart! Hoppas att det ger sig innan det är dags för mig att börja jobba i januari

Förutom lite nattstök är A en gladfis som väldigt sällan är arg eller ledsen. Han bubblar på och är nöjd bara han får vara med och far gärna runt på egen hand och utforskar saker :love:

Förutom lite nattstök är A en gladfis som väldigt sällan är arg eller ledsen. Han bubblar på och är nöjd bara han får vara med och far gärna runt på egen hand och utforskar saker :love:

Låter ungefär som min trollunge :D

Nöjdast är hon när hon vara med där det händer. Idag var hon överlycklig på affären, vi skulle titta på allt: "titta" - och pekar. Och sen ska hon hälsa och flörta lite med varenda en hon ser ..

Har sovit en timme i bilen, nu är vi hemma igen och hon sitter på golvet i köket och leker för fullt. En liten gladskit helt enkelt. Men det är ingen ide att ens tänka att hon ska sova för natten sålänge vi är uppe...

KL

Matvanor för Vera, som blev 9 månader igår och som började med annat än amning vid 6 månader:

ca
07 amning
09 gröt (ca 1,5 dl) + lite smörgås
12 lagad mat (ca 2 dl), kanske med lite fruktpuré som efterrätt.
15 mellanmål, t ex en mix av barnmatsyoughurt och naturell yoghurt + smörgås
18 lagad mat
21 gröt

Gröt = stomme av havregryn, sedan fyller vi på med havregrötspulver. Tanken är att hon snart ska vara överfasad på havregrynsgröt, järnberikad med lite palttunnbröd. Till detta får hon hemmagjort äppelmos eller lite fruktpuré.

Dryck = vatten.

Lagad mat = allt mellan himmel och jord, osaltat om vi inte är ute och äter. Ganska stora bitar.

Utöver detta så blir det 1-2 amningar dagtid. Sista månaden har hon sovit hela nätter i egen säng med något undantag då vi lyft över henne till oss för en nattamning. Undrar när det tänker tryta helt i rattarna...

*kl

Min lilla är matkinkig som få. Så här är det mest välling om dagarna.

Frukost kl 06: välling
kl 08: Lite småplock medans storebror äter frulle
Lunch kl 11 Välling el gröt.
Middag kl 15, burkmat (hon vägrar min matlagning).
Kvällsmål Kl 18 Välling

Hon är nöjd med detta för natten men då hon ligger lågt på kurvan så väljer jag att mata henne när jag går i säng kl 22-23 med mer välling. Då sover hon oftast bättre oxå.

Min dotter gillar endast plockmat i form av leverpastej, bröd och pasta. Men då leverpastej innehåller mjölk har jag fått byta ut det och nu håller hon på vänjer sej vid smaken av kalvsylta.
Hon älskar pannkaka så nu ska jag testa att göra det på sojamjölk och se om det går hem.

Igår va hon hård i magen igen. Idag va det illa och hon spack igen..... Jag trodde jag skulle bryta ihop. Men jag testar den nya medicinen/medlet från och med i morgon så jag hoppas det gör susen:(

Jag hoppar in eftersom jag har en mjölkproteinallergisk son med ett litet tips. Prova att byta mjölkprodukter mot havrealternativ istället för sojaalternativ. Många gånger är soja- och mjölkproteinet ganska snarlika och därför kan sojaprotein ge samma besvär som mjölkproteinet. Vi märkte stor skillnad när vi bytte bort sojaalternativen mot havre istället.

Lycka till och hoppas din lilla får må bättre! :)

Rejäl bebis :)
A var oxå på kontroll igår, 7.5 mån, 9 kg och 72 lång. Han har inte vuxit ngt att tala det sista, då han har varit dunderförkyld i omgångar och hostat tills han kräks i 5 v, ibland har han ätit frukost 3 ggr och kräkt upp allt tills han somnat i ren utmattning. Nu har det äntligen vänt :)

Ursch! Det låter Inge vidare. Min plutt är också förkyld nu och äter dåligt. Ammar fortfarande så han borde inte tappa så mycket i vikt.
Skönt att det vänt för er

kl
10-månaqders kontroll igår 9,9 kg (en kiss ifrån 10 kg som bvc sa:p) och antingen 72 eller 74 lång.
Står mer och mer själv, har gått två steg också (men det vet han inte om;)). Jag tycker det är skönt att han är lite småfeg nu mot hur han var vid 6 månader så han ramlade konstant, mitt liv är lite lugnare nu:p

Åh hoppas min bebis också blir lite fegare! Just nu ska han stå upp mot allt! Det går inte att vända ryggen till längre...

*KL*

Det händer så mycket just nu! Han har lärt sig krypa, stå upp mot möbler mm och två tänder på g(nr 3 och 4). Känns som jag inte hinner med, snart är det väl maj och ett års dagen:)

Nu har han inte kräkt sedan måndags, och luftrören låter bättre. Man blir rätt trött på att byta sängkläder 3-4 ggr/ natt och pyjamas, som tur är att han har fått lite arvepyjamasar så vi har några på lager :) Vi försökte även lägga handukar överallt i sängen, men ibland kom det utanför och även på oss :(

Hejsan! Hoppar in här i tråden! Har inte varit aktiv på detta forum på väldigt länge då jag har haft längre hästuppehåll, men nu börjar det suga lite i häst-tarmen igen, så då letade jag mig tillbaka hit och hittade denna tråd! Min son Valle föddes 11 april i år, så han är 8 månader gammal nu!

Jag började med smakportioner vid 4 månaders ålder, har helammat innan dess. Idag ser det ut ungefär såhär:

Morgonmål, oftast vid ca 6-7 och kanske vid 8 också: Ammas i sängen.
Frukost ca 9-10 Smoothie på hallon, banan och yoghurt, bröd med smör och leverpastej, ibland ost.
Lunch ca 12 Lagad mat
Mellanmål ca 15: T ex frukt, resterna av smoohtien, smörgåsrån med smör
Middag ca 17-18: Lagad mat
Kvällsmål ca 19-20: Ammas

Sen brukar han amma 1-4 ggr/natt...

Han gillade aldrig puréer något vidare, så han får samma mat som oss, fast utan salt då. Favoriterna är pasta, gröna ärtor, majs, små frikadeller, kyckling, broccoli. Han gillar plockmat som han kan pilla med själv, men ofta blir det att jag matar det mesta av det ändå, för annars tappar han allt på golvet...

Välkommen!

Kl
Igår vaknade Nils med ett stort skrik på eftermiddagen och efter det har det varit ren panik när vi har lagt honom i sängen och han vaknar och storgråter med jämna mellanrum. Em sovning fungerande så länge jag var i rummet men vaknade direkt när jag gick därifrån. På dagen är han som vanligt, fast tröttare då

Väkommen in! =)

kl
Har era barn börjat med ord?

Här blev första ordet varken mamma eller pappa, utan "Tessy" - dvs kattens namn :rofl:
Satt vid bordet och åt frukostgröt, katten kom och satt sig nedanför. Dottern vrider kroppen, tittar ner på katten och säger Tessy. Jag såg nog ut såhär: :eek:

Nja ord och ord.... Vi frågar Axel "Var är lampan?" då pekar han med hela handen och säger ampa. Ibland när han vaknar på natten så gör han likadant. Han pekar på hunden när vi frågar efter Lisa (hundens namn). Sen är det klart att han säger mama och papa och boppa mm men jag tror inte de har så stor innebörd än.

Vår hund heter "Ta" tydligen:D Men jag tycker det verkar som om han kan mamma och pappa, eller pappa är med dadda men mamma har han nyss börjat med.
Annars så märks det att han kan ord, tex "brumbrum" är hans dumper då det är så hans pappa låter när de leker med den

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar