Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Vår hund heter "Ta" tydligen:D

haha!

kl

Nu ni, blir det snusk på ämnet :angel:

Kommer ni ihåg mina sexproblem? Att jag blev sydd lite väl ordentligt och att sex gjort så ont att vi inte kunnat ha vettigt sex sen dottern kom.

Igår fungerade det, och det var skööönt! Äntligen! Efter 9 månader och en vecka kan jag äntligen njuta tillsammans med sambon igen. Visserligen fanns det smärta kvar, men det kunde jag tänka bort.
Kände verkligen att jag blivit trängre mot förr, inte vad man trodde innan man skaffade barn direkt :rofl:

Hur fungerar sex för er? Är det som innan graviditeten?

För mig så fungerar det som vanligt trots att jag är blev sydd båda gångerna.

Vad bra att det har blivit bättre för dig!

Typ som vanligt, har vestibulit och brukar ha svamp eller bakteriell vaginos om vart annat så det är inte så bra.
Men tyckter det är mindre smärta nu än innan jag fick barn

Kl
Nils har börjat ta sina första stapplande steg:love: är helt förundrad varje gång han klarar ett steg.
Det roliga är att vi har sagt ganska länge att han går blogg till jul och vi fick väldigt rätt:D

Valle har inte visat några tecken på att kunna några ord, än mindre säga dem. Men han är ganska tidigt motoriskt, började krypa och ställa sig mot möbler när han var drygt 6 månader, och ofta så brukar det väl vara så att om de är tidiga med något så kan något annat få stå tillbaka lite, t ex talet.

Sex, ja. Vårt sexliv är rätt torftigt, jag har verkligen haft noll sexlust sedan sonen kom. Jag tror det är en kombination av omställningen att bli mamma och amningen, samt att det inte har varit speciellt bekvämt de gånger vi testat (smärta vid penetration). Jag snittades, så jag har inga stygn eller så att "skylla" på. Men jag har verkligen inte kännt något alls behov av närhet, känns som att man får närhetsoverload när man är hemma med sonen hela dagarna, så det blir dessvärre inte så mycket över till maken...
Men häromdagen hade vi lite mys i sängen i alla fall, och det kändes rätt bra! Jag ammar ju inte alls lika mycket längre, så jag hoppas på en vändning snart så att jag får lite lustkänslor tillbaka! Det är verkligen skit-trist att inte ha lust. Som att stå vid ett dignande efterrättsbord och vara proppmätt... ;-)

Vår son slutade prata helt ett tag, han är också tidig motoriskt och hade helt enkelt inte tid med något så tråkigt som att prata:p

kl.

ang sex... jag kände att jag var ganska trång (eller iaf öm vid stygnen eller vad man ska säga, typ som att det spände i stygnen/trång? inte skönt iaf.) men det har blivit bättre och nu inga prioblem alls.

Lukas, och alla andras barn med, första jul är avklarad och det blev bra. förutom matstrejk så har det varit en bra dag. julklapparna var inte kul alls, varken snöre eller något annat, utan han är helt besatt av att stå upp och gå längst saker, försöka klättra upp och vara väldigt fysiskt aktiv.

God jul på er.:)
(vet inte om jag lagt in denna bilden innan, ursäktar i så fall för jag orkar inte se efter.xD)
julbild.jpg

*KL*

Josefin fick MASSA julklappar! Men som tur va så var det mest bra saker som kläder, pulka, skor, nån enstaka leksak :)

Hon var på sååå bra humör hela julafton fast hon knappt sov alls på hela dagen! Hon sov drygt 1 timme här hemma innan vi åkte till mina föräldrar, där sov hon tillslut i ca 20 min, sen inget mer förrän hon somna här hemma i sin säng vid halv 10 på kvällen :) Hon gillade nog julafton och att dra i papper och leka med nya leksaker haha!

Jag fick en silverring av sambon i julklapp med "Josefin 120511" ingraverat på utsidan! Sååå nöjd! :love:

Hoppas alla ni haft en härlig julafton med barn, släkt och vänner.
Vår juletid började hur underbart som helst. Lillan kanske inte är känslig mot mjölk då hon är hård i magen fortfarande mellan varven. Men med den nya medicinen funkar det.
Hon är iaf kvittrande lycklig och det är en tröst i dagens läge. Vår julafton var hur magisk som helst. På juldagen ca kl 07 blev en vän ihjälkörd. Föraren smet och nu sitter man här och sörjer och är arg ibland och förstående ibland.
Tack och lov för mina fina barn som förgyller vardagen. Jag är så glad över dem och att de har sin pappa. Min vän hade två små barn och den ena är lika gammal som min son.
Bortsett från min dotters födelse har året 2012 varit en riktigt skitår!!

Usch vad hemskt med din vän! Hoppas 2013 blir ett bättre år.

*KL*

Min glada bebis har blivit utbytt(!) mot en bestämd och arg liten kille. Så fort det går emot så blir han så arg! Helt omöjlig att klä på eller byta blöja på, han vägrar ligga på rygg. Hoppas att den här fasen går över snart!

Min man och stora son är på väg till fjällen och är borta till på söndag, jag känner mig ensam redan... Huset är så tomt och tyst:(

Så har vi haft det ett tag:D
Nu har han börjat prata mer nyanserat och igår var han hur sur på mig som helst. Han satt på golvet och pratade jättegrinigt och när jag gav honom ett knäckebröd drog han det ur handen på mig och blängde bort.
Undra vem han har fått det humöret ifrån:angel:

hlft kl.

haha, Lukas är precis likadan. vilka humörsvängningar ibland alltså.xD han är överlag väldigt bestämt och talar otroligt bra om när han är missnöjd.;) men sen spricker han upp i ett leende och är skitglad andra sekunden.:)
och han har börjat kalla vår katt (qryolit) för "issen", ååh så gulligt det är:D

*KL*

Igår fm var jag och handlade. Köpte ett paket blöjor, tänkte när jag tog dom att paketet såg lite annorlunda ut men tog det ändå. När jag öppnade det hemma så såg jag att det var en annan färg på blöjorna än dom vi hade innan.

Nu klockan typ 06.15 så upptäcker jag att det är Libero jag köpt istället för Pampers! Heja trötta mamman!

haha, känner igen sådana där trött-misstag!

kl
Natten till igår sov dottern hos mina föräldrar, gick hur bra som helst.
Men JAG saknade henne ! Tänkte på henne hela kvällen och under natten drömde jag min första dröm om henne!

Sen när vi hämtade upp na på kvällen så var hon riktigt kramig och pussig, det var bra för annars hade jag blivit tvungen att tvångsgosa med henne :devil: :love:

Kan vi inte köra en allmän uppdatering om våra bebisar, kul att jämföra lite :)

9½ månad gammal. Vet inte riktigt hur lång och tung hon är, sist vi var hos BVC var det 8 kg. Strl 80.

Äter gröt, välling, riktig mat.
Jollrar/"pratar". Säger "nam nam" när hon äter gott, "titta" och pekar på något.
Sitter gärna och gungar i takt till musik.
Har två tänder i underkäkan som är helt ute, två uppe som kommit ut och två som är på väg uppe.
Kryper, ofta hasar sig fram på rumpan, ibland halvkryper med snett ben och när det ska gå riktigt fort så kryper hon normalt.
Klättrar inte så mycket, men har börjat ställa sig mot saker, kan gå 10-20 steg med gåvagn.
Har oljudsmaskiner som hon gärna spelar på.
Leker gärna med klossar och påsklämmor.

En vanlig dag: Vaknar runt 8, äter frukost, leker, vagntur runt tio-elva där hon förhoppningsvis somnar så jag kan dona med hästarna en snabbis. Går hem, äter och fortsätter att leka. Vid fyra-fem försöker jag få henne att sova igen, blir väl som vanligt runt 15-30 minuter. Äter, leker. Försöker få henne att somna igen vid åtta, men brukar bara bli en kvart sen somnar hon när vi lägger oss runt 22-24. Äter välling en gång under natten.

Inne i en kramig period, börjar bli lite mammig, pappa duger inte lika fint som mamma :/ . Kanske beror på att det nu är mest jag som tar na, men jag gillar inte det...

En riktigt liten gladis är hon. Nästan jämt glad om hon inte har ont, är hungrig eller tröt, men då brukar hon mest bli gnällig och kramig.
Kan sitta och leka själv i timmar bara man är i närheten, utforskar hela huset, klappar djuren och vill gärna äta både kattmat, kaninmat och kaninkluttar.

Hon sprattlar mycket med benen. Vilket har varit en tillgång när vi är på babysim. Med ett par armkuddar så simmar hon helt själv! (*Stolt* haha). Dyka kan hon inte, vägrar stänga munnen utan ser mer ut att vilja svepa hela bassängen !

Senast ändrad:

Lilla E blir åtta månader den 16 jan. Vägde 7,8 och var 72 cm på sex månaders kontrollen. Har precis börjat med storlek 80.

Äter gröt morgon och kväll,äter även lite lunch. Hittills har han gillat allt! Två tänder i underkäken och fyra som syns lite i överkäken.

Står upp hela dagarna mot möbler, kryper och ålar fram. Hatar att ligga på rygg så blöjbyten och att ta på kläder är inte kul. Har börjat ta sig upp i trappen, dax för grind här nere också.

Vaknar runt 6-7 på morgonen. Har inga rutiner, han sover när han är trött osv. Somnar runt 8-9 på kvällen, vaknar flera gånger under natten:(

Börjar bli mammig, ibland är det inte ok att vara hos andra. Gillar storebror som hittar på roliga saker.

Har fram till nu varit en väldigt glad kille men nu blir han skrikarg om han inte får stå eller ha en viss grej.

(Om min text verkar konstig så är det för att jag håller i en stående bebis och leker med storebror samtidigt som jag skriver)

A blev 8 månader på julafton. Väger nästan 11 kg till 76 cm och drar storlek 86 i kläder. Har 6 tänder.

Försöker få honom att äta riktig mat under dagarna och bara amma kväll och natt, blir nog ordning på det nu när jag har börjat jobba igen. Ogillar all mosad mat, det ska vara ordentliga bitar och mycket smak för att falla den lille Herren i smaken ;) Ammar för ofta på nätterna

Kryper, reser sig mot saker och går längs möbler sen 2 månader tillbaka. Har börjat släppa taget och står korta stunder, många blåmärken har det blivit :grin: Går relativt långt när man håller honom i händerna.

Älskar att leka med storebror och ta hans leksaker, saker som låter går oxå bra :D Favoriten är dock att hjälpa till att dammsuga och fixa diskmaskinen, där man för övrigt kan krypa in om någon har ställt den på glänt

Mamma är bäst även om det går bättre och bättre med pappa och andra. Har börjat bli lite blyg

Vaknar oftast runt 6 och somnar vid 19-20. Sover två gånger på Max en timme per gång, oftast betydligt mindre. Är inne i en fas där det är betydligt roligare att krypa runt än att sova, dag som natt...

Börjar jollra mer ord så som mama, papa, kack, ej. Hittar lampan om man frågar var den är. Älskar att höra sin röst och testar den mycket, ofta och högt :crazy:

Är oftast en riktigt glad fis!

Alma är 9 månader och väger 7,5 kg, 70 cm lång. En liten tjej alltså :laugh:

Hon kryper och ålar sig fram snabbt
Hon ställer sig upp mot möbler och oss
Säger pappa, mjau och hej (väntar otåligt på att hon ska lära sig säga mamma!) och jollrar nyanserat
Äter vanlig mat, helst stora bitar. Vill äta själv och använder antingen händerna eller sked/gaffel. Bebismat har aldrig varit någon hit, så hon får vår mat.
Sover ca 19.30-07.30. I perioder får hon fortfarande en flaska ersättning på natten, men det blir mer och mer sällan.
På dagen sover hon oftast förmiddag (10-11) och eftermiddag (14-15).
Är i separationsfasen och är mammig och pappig
Är väldigt duktig på att koncentrera sig och sitter gärna och bläddrar i en pekbok

Senast ändrad:

Nils är tio månader, väger 10 kilo och är ca 72 cm lång.

Han kryper och har även tagit enstaka steg själv.
Säger dada, mamma, titta tror jag med. Jollrar nyanserat
Äter vanlig mat, helst med händerna men har börjat bli intresserad av bestick. Får oftast ersättning innan läggdags
Vägrar äta smörgås med annat än leverpastej på
Sover oftast vid 18-19 till 8-9 på morgonen.
Kan ta sig ner från vår säng själv, stoppa bollar i en leksak så det låter.

stoppa bollar i en leksak så det låter.

Kul! Vad är det för något? Låter väldigt intressant :)

kl
Använder era barn snuttefiltar/gosedjur?

Här hemma brukar dottern ligga och dra/peta våra näsor och munnar innan hon slockar vid nattning... Har börjat fundera på att försöka använda något annat hon kan pilla med men inget gosedjur duger, inte heller dinglisar eller trasa...

Det är som en rektangulär uppstående låda, tillräckligt hög för att sonen kan stå vid den utan problem men inte för hög.
Det finns bollar i tre olika färger och tre hål i lådan med samma färger. Varje hål spelar en melodi och så är ena sidan genomskinlig så man kan se när bollarna åker ner. Nedanför finns en uppsamlingsplats med kant så de stannar där. Dessutom så låter bollarna i sig, typ som skallror.
Kommer från fischers price och var en julklapp och har slängt lådan så vet inte vad den heter, därför den långa beskrivningen;)

Nils somnar i egen säng, brukar klappa på honom genom spjälorna men that's it. Dock puppar han ibland på nappflaskan till söms när livet är riktigt jävligt, t.ex. de senaste dagaran med 39-40 grader i feber

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar