Sv: Vårföräldrar 2012 del 2
Min Valle då:
9 månader den 11/1. Vet inte exakt vad han väger nu, men drygt 8 kg skulle jag gissa. Har storlek 74, men kan fortfarande ha 68 i vissa plagg. Kryper sedan knappt 3 månader tillbaka, ställer sig även utan problem upp mot möbler och dylikt. Har börjat ta lite steg i sidled längs möbler, men oftast sätter han sig ner igen och kryper om han vill någonstans (det går ju fortare). Gillar att krypa runt i huset och undersöka allt. Sladdar är kul att leka med, och diskmaskinen är en höjdare, gillar att stå och plocka i bestickskorgen. Dammsugaren är också skoj!
Har inte börjat med några ord, men jollrar/babblar så att det ibland låter som ord.
Äter vanligt mat på dagarna, ammar på kvällar/nätter/morgonen. Gillar det mesta i matväg, men föredrar "vanlig" mat i bitar mot mos. Gärna plockmat som han själv kan stoppa i munnen.
Har fått två tänder, nere i underkäken.
Sover tillsammans med oss, han har sin spjälsäng som står mot vår säng med sidan borttagen. Förr hade han läggtid vid 20.00 på kvällen, men sen ca en månad tillbaka så har detta blivit förskjutit, så nu lägger han sig 21.00. Somnar genom att jag ligger bredvid och sjunger, ibland får jag amma. Om pappa lägger så går han runt med honom i bärsele tills han somnar, och sen lägger han ner honom i hans säng.
Vaknar som regel alltid 3-4 ggr under kvällen, då får man gå in och stoppa i nappen, ligga bredvid och klappa/sjunga, ibland hjälper inte det heller då får han amma. Ammar också flera ggr/natt.
Vaknar numera oftast vid 8.30, men i morse slog han till med att sova till 9.30!
Sover två sovpass på dagen, ett vid 11 ca (fast idag blev det senare eftersom han vaknade så sent), sover då ca 30 min upp till ibland 1,5 timme. Sover sen igen vid 15-16-tiden ca, då oftast ca 60 min. Sover ute i vagnen, alternativt i bilen om vi har åkt bil någonstans och han somnar på vägen hem.
Är ganska mammig, fast det gäller mest kvällstid när han är trött och ska sova. Då är det ofta bara mamma som duger, tyvärr. Lite jobbigt eftersom jag snart börjar jobba och då kommer vara borta kvällar ibland.
Dagtid går det hur bra som helst med pappa, även mormor har varit barnvakt några gånger vilket funkat super! Han har än så länge inte visat något blyghet mot främlingar, brukar le och skratta åt alla som pratar med honom, t ex kassörskan eller någon som står bredvid i hissen...
En bild: