Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Jag kommer aldrig klara av att köra med 5 minuters metoden! Rena tortyren för både mig och min lilla. I boken Somna utan gråt finns det andra sätt att få barnet att somna själv och hon kommer med konkreta förslag på hur man kan gå tillväga.
Själv har jag inte så bråttom att sluta amma utan väntar och tar tag i det om han inte slutat till sommaren.
Diana: hur somnar din lille? Vad behövs sas? Vaggas, ammas, napp?

Jag har försökt att få A att äta välling men han ratar det. Han dricker vatten ur nappflaska så flaska tar han ju.

Förut somnade han alltid vid kvällsamning eller att vi vaggade honom. Nu är han oftast vaken efter amningen. Vaggar man så blir han arg och spänner hela kroppen, känns som man ska tappa honom. I sängen kämpar han så att han kan ställa sig upp, och blir arg när han inte får det

Napp tar han inte, han leker gärna med den.

Ska kolla efter boken nästa gång vi är på biblioteket, är typ där en i veckan.

Okej. Håller med Qbaby att det kan va tufft för båda. Det är lite liknande metod jag kört med. Men jag har varit utanför hennes rum så hon har hört mej när det varit som värst. Jag har inte låtit henne skrika för då har jag gått in direkt och sytat henne. Men lite smågnäll får hon dock ha.
Ibland skriker hon när jag går ner men hon ger sej på 10 sekunder. Har hon inte gjort det har jag gått upp igen. (som jag sa tidigare så har det blivit många trappsteg för min del).

Men detta först efter att hon lärt sej somna själv i vaggan nere med mej. Det är lättare att överföra det till sovrummet sen då dom faktiskt blir mer ensam.

Det finns många bra metoder.

En annan sak, tar du upp bebis på natten och går runt, har lampan på osv? Jag har varit stenhård med att aldrig ha ljus på utan på natten ska det va tyst, mörkt och tråkigt. När hon va liten och inte kunde rutinerna fick hon ju sova med mej eller vara i min famn och jag gosade/höll henne så hon kände sej trygg.
Du har säkert redan skrivit det men jag är som sagt tröööött idag pga sömnbrist:grin:

Här är det mörkt, har en liten nattlampa men den är så svag. Har bara gått upp någongång med honom, annars lyfter jag över honom till våran säng. Då snuttar han och somnar om. Är jag vaken så lyfter jag över honom till spjälsängen, men det händer nästan aldrig.

Vet inte riktigt hur jag ska få honom att somna om utan att snutta, han kommer bli riktigt arg. Funderar på om det är bättre om min man tar honom. Vet inte om det skulle gå, med tanke på hur trött han är när han vaknar. Vet inte om jag vill att han ska bära på en bebis, han klarar knappt av att gå.

Nu sover han iaf bättre på dagen, har börjat lägga honom i vagnen. Fungerar även bra inne:)

Vi har låtit A sovit i våran säng när han var sjuk i 6 v, så nu vill han inte sova i sin säng. Vi har suttit i jämte hans säng och klappat på honom, han blir arg och ledsen när man lägger honom i sängen. När vi har märkt att han börjar somna, då slutar vi klappa. Första kvällen tog det 1 timme innan han sov och jag kunde gå därifrån, igår tog 15 min så det känns som vi är på rätt väg. Jag vill inte lämna honom om han inte är nöjd, men kommer att sluta klappa på honom när han inte skriker och bara sitta i jämte för att sedan lämna honom om han är nöjd med det.

Ni andra som ger mjölkfri välling och gröt, hur gör ni nu när det har uppkommit att de är fulla av tungmetaller??
Jag provade igår med havregrynsgröt och blandade upp det med havremjölk och lite mosad banan och det var till belåtenhet :) . Välling kokade jag på havremjölk och lät lite havregryn koka med, sedan silade jag bort havregrynen och redde vällingen med maizena. Lille A tyckte om det, men väldigt opraktiskt när man ibland är på resande fot. Hur kommer ni andra att göra?

Jag har ju använt EnaGo äppelgröt och blev väldigt ledsen när det kom upp på nyheterna igår...
Jag köpte Sempers 4 månaders mjölkfria gröten och kommer varva ett tag. På Sempers hemsida står det vilka produkter som är berörda och den gröten verkar kunna fungera. Nu tycker jag att det känns som det blev lite hysteri (som vanligt), speciellt sambon :mad:. Värdena på tungmetallerna ligger fortfarande under gränsnivåerna och i vissa fall tom under de nivåerna som godkänns för vatten. Nu kanske jag tar det hela med mer ro än andra eftersom jag gjorde min D- uppsats i toxikologi där jag undersökte liknande saker och hur de påverkar hjärnans utveckling....
Det hela handlar ju om att ingen har tillsatt något i grötarna/ vällingarna utan vad växterna tar upp när de växer, havre, vete och ris. Om man gör egen gröt har man heller ingen kontroll över tungmetaller som eventuellt finns. Det jag tänker göra är att variera fabrikat och ge vanlig mat och amma utöver 2 mål gröt/ dag.
//Qbaby

Här har det knappt gått att få tag i mjölkfri välling och gröt, utan det står "slut hos leverantören" på butikshyllan. Vi använde oxå EnaGo´s välling och gröt, men eftersom A äter 2 mål gröt och 2 mål välling varje dag, så då känns det som det blir mkt??? Enligt tidningen så överstiger 3 mål gröt/dag gränsvärden med bly för vad en vuxen person max ska ha sig, då känns det inte som ngt bra att jag ger A, och man får ju börja leta andra alternativ.

Ja det där med bly är faktiskt bekymrade...mest eftersom ingen av de andra fabrikaten har mätbara halter av bly i sina.
Jag åkte igår på fm och handlade lite gröt och då fanns det kvar, ni var det mera utplockat. De flesta fabrikaten hade ju arsenik och kadmium i sina produkter.
Tänkte faktiskt skicka iväg ett mail till min dåvarande handledare imorgon och höra vad han säger om rapporten, han om någon vet hur alarmerande det är och vilka effekter det kan ha på de små...

Ni andra som ger mjölkfri välling och gröt, hur gör ni nu när det har uppkommit att de är fulla av tungmetaller??

Det här är nåt jag missat. Finns det nån länk till någon artikel/nyheter om detta? :(

Dottern får gröt en gång om dagen och välling 3 gånger.. Vanlig mat till middag..

De pratade om det på nyheterna igår och i BT var det en artikel om det, ska kolla om jag hittar det!

Kadmium, Cd, är ett metalliskt grundämne som finns i jorden naturligt men som ökar genom gödning bl.a. Jag har för tillfället inte tillgång till pubmed eller liknande så jag kan inte säga vad vetenskapliga studier kommit fram till att det påverkar barn, men det jag kunnat skumma mig igenom till är att det kan påverka njurarna och hjärnans utveckling, som är speciellt känslig från sista trimetstern av graviditeten fram till barnet är 2 år. Nu är ju regleringen av barnmat väldigt hård så nivåerna är nog inte akut farliga för något barn men det är klart att de bör försvinna helt.
Det Livsmedelsverket nu rekommenderar är att variera fabrikat av gröt och inte vara ett märke trogen samt att allmänt variera kosten.
Om man gör egen gröt på havre eller liknande kvarstår fortfarande möjligheten att det finns tungmetaller där...

*KL*

Nu sitter jag och pumpar, känns som mjölkstockning är på g. Igen... Har så ont på ena sida och i hela ryggen! Nu är jag ganska less på amningen:( Hade ju tänkt träna ikväll. Blää

*KL*

Uppdatering om Josefin :)

Hon blev 8 månader nu den 11 januari (vart har den tiden tagit vägen?).
Hon ålar mest nu och har lagt rullningen åt sidan.
Börjat krypa lite den senaste veckan men har hon bråttom ålar hon.
Sitter själv och kan från liggande sätta sig upp.
Ställer sig på knä mot allt hon hittar! Har även börjar ställa sig helt upp i sängen och försöker ställa sig helt mot andra saker också.
Äter gröt, välling, frukt och vanlig mat. Slutade amma när hon var knappt 6 månader.
Älskar djuren! Glädjetjut när katten eller hunden kommer i närheten :p
Har fått två tänder nere och två tänder uppe och en till påväg uppe.
Förkyld för första gången den här veckan.
Går jättebra när man håller henne i händerna.

Kommer inte på nåt mer just nu :)

Min Valle då:

9 månader den 11/1. Vet inte exakt vad han väger nu, men drygt 8 kg skulle jag gissa. Har storlek 74, men kan fortfarande ha 68 i vissa plagg. Kryper sedan knappt 3 månader tillbaka, ställer sig även utan problem upp mot möbler och dylikt. Har börjat ta lite steg i sidled längs möbler, men oftast sätter han sig ner igen och kryper om han vill någonstans (det går ju fortare). Gillar att krypa runt i huset och undersöka allt. Sladdar är kul att leka med, och diskmaskinen är en höjdare, gillar att stå och plocka i bestickskorgen. Dammsugaren är också skoj!
Har inte börjat med några ord, men jollrar/babblar så att det ibland låter som ord.
Äter vanligt mat på dagarna, ammar på kvällar/nätter/morgonen. Gillar det mesta i matväg, men föredrar "vanlig" mat i bitar mot mos. Gärna plockmat som han själv kan stoppa i munnen.
Har fått två tänder, nere i underkäken.
Sover tillsammans med oss, han har sin spjälsäng som står mot vår säng med sidan borttagen. Förr hade han läggtid vid 20.00 på kvällen, men sen ca en månad tillbaka så har detta blivit förskjutit, så nu lägger han sig 21.00. Somnar genom att jag ligger bredvid och sjunger, ibland får jag amma. Om pappa lägger så går han runt med honom i bärsele tills han somnar, och sen lägger han ner honom i hans säng.
Vaknar som regel alltid 3-4 ggr under kvällen, då får man gå in och stoppa i nappen, ligga bredvid och klappa/sjunga, ibland hjälper inte det heller då får han amma. Ammar också flera ggr/natt.
Vaknar numera oftast vid 8.30, men i morse slog han till med att sova till 9.30!
Sover två sovpass på dagen, ett vid 11 ca (fast idag blev det senare eftersom han vaknade så sent), sover då ca 30 min upp till ibland 1,5 timme. Sover sen igen vid 15-16-tiden ca, då oftast ca 60 min. Sover ute i vagnen, alternativt i bilen om vi har åkt bil någonstans och han somnar på vägen hem.

Är ganska mammig, fast det gäller mest kvällstid när han är trött och ska sova. Då är det ofta bara mamma som duger, tyvärr. Lite jobbigt eftersom jag snart börjar jobba och då kommer vara borta kvällar ibland.
Dagtid går det hur bra som helst med pappa, även mormor har varit barnvakt några gånger vilket funkat super! Han har än så länge inte visat något blyghet mot främlingar, brukar le och skratta åt alla som pratar med honom, t ex kassörskan eller någon som står bredvid i hissen... :grin:

En bild:
valle8.jpg

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar