Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

va kul!:)

kl.
och jag är vaken med en sjuk son igen. hög feber som inte vill gå ner och han är hemskt snorig/täppt så han vaknar hela tiden av att han knappt får luft. nässprayet hjälper knappt. :/ hoppas att han blir bättre i morgon så vi kan sova då.xD
annars så mår Lukas bra, första stegen är inte långt borta känns det som nu, han står upp och har försökt några gånger men rammlar mest, börjat utforma massa nya ljud och ord, jättekul! på bvc sist (10 mån kontroll) så vägde han 11.180g och var 78 cm lång. stor kille! han är i princip inget mammig längre, han är istället väldigt säker och har inga problem att sticka ifrån mig och hänga efter någon annan självman på t.e.x babycaféet, sist satt han vid sångstunden med en annan pappa och busade... och jag satt själv och visste inte riktigt vad jag skulle göra.xD kul dock att han är så säker och trygg nu.:)

jag har haft det otroligt jobbigt sista tiden, därför jag inte varit aktiv varken här eller på min blogg (eller annars heller), fått/får hjälp för det och hoppas att det går mot det bättre. vill ju vara bra och frisk med sonen...

*kl

En fråga nu om magsjuka..

Dottern fick sin magsjuka i tisdags.. Hon kräktes hyseriskt i timmar och dagar. Igår och idag har hon skitit maniskt.. Löst och mängder.. När tar det slut??
Hur länge kan det sitta i?

Sonen fick magsjuka på torsdag kväll men det va en kräkperiod på ca 3 timmar och sen har han varit frisk.

Ja och nu när jag skriver är det dags för det 6:e blöjbytet för dagen och varav det senaste va för ca 5 minuter sen:confused:

Vet inte, jag skulle ringa 1177 och höra med dom.

Hoppas det går över snart!

Blåbärssoppa och blåbär i alla dess former+ apotekets vätskeersättning tror jag kan hjälpa.

*KL*

Liten uppdatering om Josefin :)

Förkyld men tar det rätt bra ändå.
Kryper nu mer än hon ålar :)
Härmar när man klappar i händerna och igår började hon vinka när man gjorde det först :)

Blir 9 månader nu den 11 februari!

Här är vi också förkylda, men lite mindre snorig idag, så jag hoppas på en bättre natt än de tre senaste... Vi lyckades dessutom tajma detta med att min man var bortrest över helgen, så jag har varit helt själv dygnet runt med förkyld bebis i fyra dagar + att jag själv också blev smittad = trött mamma.
Imorgon ska jag jobba min första jobbdag, min man tar över föräldraledigheten! Egentligen från idag, men jag var hemma idag pga förkyldningen...

+ Diana

Tack för era svar. Blåbär i alla former och morotspuré fick hon i mängder. Hon har bara klarat att äta välling utan att kräkas. Och det satt i även när magsjukan gått ur. (fortfarande)..
Men enligt HC har den här magsjukan orsakat svåra magsmärtor lång tid efter att den gått över. Lillan som skrek nätterna igenom har troligen haft väldigt jobbiga magsmärtor.
I morron ska vi på kontroll men hon börjar bli gladare igen. I natt sov hon faktiskt bra.
Jag lämnade bort sonen igår så jag fick ha det lugnt runt lillan. Jag ska hämta honom senare idag för i morron ska han få vara på dagis.
Känns lite tungt att se lillan nu för jisses vad mager hon blivit :(

Usch vilken otur hon har!

*KL*

Ikväll ska vi på konsert, första gången vi lämnar lilla E med barnvakt. Så klart så blir han sjuk:( jättesnorig, hostar och har ont i halsen. Från början var det tänkt att mormor skulle komma hit och natta honom men nu så lägger vi honom själva och åker efter det. Tror det blir för svårt för mormor att natta en liten sjukling för första gången. Hoppas bara att han inte vaknar när vi är borta, men då får hon väl ringa om det inte går.

Igår tog det väldigt lång tid, till slut somnade han vid bröstet.

I söndags vaknade jag av att storebror kräktes i våran säng:( Det var som tur var en snäll magsjuka, en kräkning och många toabesök på söndagen bara. Mannen blev också smittad och fick gå på toa några gånger men var bra sen.

Hade ni trevligt? Klarade liten att vara med mormor? Det är bra hemskt med magsjuka men skönt om det blir sådär kort. Storebror här hemma va dundersjuk i tre timmar och sen va han som vanligt:p

*kl

Dottern har nu ett motsatt problem än hon haft tidigare. Sen magsjukan som varit över sen i söndags så har hon enbart skitit löst. Och då menar jag LÖST. Det är som vatten och flera gånger varje dag. Blöjan klarar inte av mängden och det läcker allt som oftast igenom. Byten av kläder och sängkläder rätt ofta.. Hon är en kvittrande sångfågel och hur go som helst. Hon sover bättre igen och mår allmänt bra.
Jag har inte börjat ge någon medicin igen då det inte behövs.
Hur kan det bli så?
Om ca två veckor ska jag på en extrakontroll med lillan då hon gått ner i vikt på den senaste kontrollen. Hon vägde ca 30 gram mindre än på kontrollen för två månader sen.. Hur mkt hon gått ner allt som allt är ju svårt att säga då jag inte vägde henne innan magsjukan.

Fick även veta på kontrollen att då lillan blir ett år kanske hon får göra ett litet ingrepp på naveln då navelsträngen inte försvann helt. Den sticker fortfarande fram ca 6-7 mm.
*suck*
Storebror ska kanske oxå göra ett litet ingrepp på kroppen. Det får jag veta då lillan ska på en extrakontroll för då ska han ha ett läkarbesök..

Den magsjukan Nils hade sist ( när han bajsade blod) var det löst länge, gav honom proviva kommer jag ihåg för magkulturens skull.

kl
Nu har Nils äntligen nästan fått sin första tand:D Annars är han i princip överjäklig, mammig, gnällig och att säga till honom är fruktansvärt.
Försöker tänka "utvecklingsfas" men herregud vad jobbigt det är. Tar så mycket på en

Lillan äter inte proviva. Men får testa igen.. Jag ger henne blåbär och morötter och hoppas det ger sej.
Men det känns dumt att "klaga" för det är såååå skönt att det inte är åt andra håller :o;)

Känns bara tungt när det talas om ingrepp på barnens kroppar och magproblem åt ena eller andra hållet.. För att inte tala om vikten.. Gahhh. När ska det bara få vara lugnt?

Jag förstår det, man vill ju att de ska må bra! Du kanske kan hälla provivan i ersättning/vällingen? Så gjorde jag med blåbärsoppan när nils var skjuk.
Sen kanske du kan ge henne olja för att öka på fettet så hon går upp lite? Kommer ihåg att någon här berättade för mig att för lite fet kan ge diarré med.

Nej men fy... Tycker att hon har haft nog med magbekymmer nu din lilla... Själv gick jag och ramlade i måndags, tog emot mig med handen och bröt handleden självklart! Hur fn det ska gå med en liten 11 månaders återstår att se.... Axel är i någon fas, svår att natta, vaknar och vägrar somna trots att han är supertrött... Är både mammig och pappig, pappa har ju varit hemma denna veckan. Han går inte än men tror nog att han kan för han släpper bara stöden han står mot och försöker gå, som det mest naturliga i världen, men ramlar handlöst. Blir till å sitta och ha koll hela tiden med en hand dessutom :crazy:. På tisdag vet jag om det blir operation av handleden och om båtbenet är brutet, håller tummarna att det har klarat sig!
//Qbaby

Hade ni trevligt? Klarade liten att vara med mormor? Det är bra hemskt med magsjuka men skönt om det blir sådär kort. Storebror här hemma va dundersjuk i tre timmar och sen va han som vanligt:p

*kl

Dottern har nu ett motsatt problem än hon haft tidigare. Sen magsjukan som varit över sen i söndags så har hon enbart skitit löst. Och då menar jag LÖST. Det är som vatten och flera gånger varje dag. Blöjan klarar inte av mängden och det läcker allt som oftast igenom.

Provat att blanda ut vällingen med en skvätt grädde?

Dottern skiter löst ibland, inte som vatten, men tjockare soppa, typ.. började bli prickig på rumpan av det blöta så jag googlade lite.

Läste att fett kan hjälpa mot lös i magen så vi började blanda i grädde i vällingen. Har hjälpt henne väldigt mycket.

Känns lite tokigt att ge råd via internet när din tös är dålig, men du får ju göra vad du vill med informationen :) , jag vet inte om grädde är farligt eller bra för barn.
Brukar vara så, allt är fel att ge :P

Olja får hon redan i allt. Dels för magen som smörjande sen hon varit så hård och dels för vikten.
Men jag ska testa att blanda ut vällingen :)

Qbaby: Men skit att du brutit handen:grin:. Jag hoppas innerligt att du inte brutit båtbenet. Sambon knäckte det på två ställen och läkarna trodde först det va en stukning. 3 månader senare visade det sej att det va brutet. Sen läkte det aldrig korrekt så efter 3½ blev han opererad. Och tyvärr är det inte helt 100 än:grin:...
Men är det så får du ju veta det i tid så de kan fixa det. Det va läkarnas första felbedömning som sabbade det för sambon..

DarkInNight: Jag kan tyvärr inte ge grädde pga allergin. Om två veckor ska en barnläkare ringa för att höra hur hennes mage mår mm så är hon inte bättre då får jag säkert komma in.

Hoppas alla haft en bra helg i övrigt :)

Det gick bra men liten somnade i sin pappas famn när vi åt middag, helt slut stackarn! Han vaknade ca 30 min innan vi kom hem och ville inte somna om. Han blev ledsen först när han fick syn på mig...

Men hur mycket otur kan en och samma familj ha? Känns som ni aldrig får vara friska? Skönt att lillan är glad iaf! Hoppas det vänder snart!

Heja första tanden! Vad gulligt, min lilla har sex stycken... Tänk på att faser tar slut! (Och byts mot en annan..:eek:)

Qbaby
Aj, stackare! Låter jobbigt att ta hand om en liten när man bara har en fungerande hand. Blev det rätt hand iaf?

*KL*

Jag är tokförkyld! Lyckas alltid bli sjuk när mannen är borta! Dagarna går långsamt när man är själv med barnen och helst skulle vilja ligga i sängen. Imorgon får jag avlastning, farmor och farfar tar storebror hela dagen. Då ska jag sova när liten sover!

Nej tyvärr var det höger hand som bröts:(, men det fungerar ok ändå då jag för 5 år sedan fick en ordentlig skada på höger handled vilket resulterade i gips och lång rehab eftersom senor och nerver var skadade. Så nu känns det ganska ok eftersom jag kan röra på fingrar och så....

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar