Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Jo det blev jag med. Saken är den att vi har sagt till 1000 gånger känns det som, samma visa varje gång vi ses sen han började äta.
Men jag har problem med svärmor också för att balansera upp det hela;) De tycker jag dock är jobbigare då det är mer av den varianten att jag tycker hon" tar" mitt barn och för att det inte är min släkt.

Jag blev dock glad när larmen om skit i barnmat kom då jag har vägrat burkmat till svärisarnas stora förskräckelse. Men jag fick rätt tillslut vilket är det enda som betyder något;)

Där har jag tur. Varken mina föräldrar eller svärföräldrar har gått emot mej på dom punkterna. Dom har inte nödvändigtvis hållit med mej men helt och fullt accepterat mitt och sambons val.
Svärfar tyckte dock sonen kunde få glass en tokvarm sommardag. Men han frågade först och det va nog första gången han fick smaka nåt sött..

Det lär nog bli svårare den här gången med en givmild storebror ist som troligen inte kommer respektera godisförbud till lillan:D

Att folk ska ha så svårt...

När min stora fyllde ett så var det speciellt en på kalaset som tyckte han skulle få tårta. Trots att han var supernöjd med sin banan!

Jag hade blivit skitsur om någon gett någon av mina barn bakom ryggen på mig!

Det är "bara" stå på sig!!

Kl
Här gick operationen bra, hade rysligt ont efteråt men eftersom jag ammar så är det Alvedon som gäller... Nu känns det ok, längtar tills jag kan lyfta lillkillen igen. Vi varvar att farmor hjälper till (vi bor då hos dem) eller att mormor kommer och hjälper till ( vi bor på samma gård). Fr.o.m. nästa vecka är vi hemma och tar hjälp av mormor, för det är så satans jobbigt att bo hos svärföräldrarna... Det är ju inte mina föräldrar så jag har så svårt att säga ifrån:crazy:. Mormor känner mig och vet hur jag är/ vill ha det så då blir det sällan problem.

//Qbaby

*KL*

Josefin har börjar självmant att stå utan att hålla i sig, hon bara släpper ibland och lyckas stå rätt länge ibland :) Hon övar nog inför att börja gå! Hon har länge, i flera månader, kunnat gå när man håller henne i händerna, idag behövde jag bara hålla henne i ena handen :)

Roligt när man ser att det händer saker dag för dag!

Här har vi haft det lite kämpigt, Jag åkte på maginfluensa, dagen efter fick både jag och lille A influensa med hög feber. Mitt gick över, men inte Lille A:s som det slutade med lunginflammation. Han får nu penicillin som verkar fungera, ska bli så skönt när han blir frisk, då ska jag sova. Han hostar väldigt mkt på nätterna, oftast slutar det med en spya i våran säng oxå, så jag har fått sova 3-5 tim/natt i 10 nätter nu, man går upp med värsta huvudvärken och går som i dvala på dagarna.

Skönt att allt gått bra. Och hoppas du återhämtar dej fort. Och jag förstår dej att det är besvärligt att bo med svärisarna. Jag tycker jag har världens bästa men jag skulle inte klara av att bo med dem..

*
Kl

Här hemma avlöser problemen varandra. Lillan har sovit uselt några nätter och nu vet jag varför.. 4 kindtänder är på gång samtidigt.... Måste alla komma på en gång?
*gäsp*

Kl

Hej allihop! *vinkar*

Jösses vad längesen jag skrev!! Har dock varit inne och läst med jämna mellanrum så jag har allt koll på er och alla framsteg som era små gör ändå :)

Nu kände jag att jag kan ju inte bara hålla på och läsa hur länge som helst... men jag jobbar ju nu, min man tog över hemma vid årsskiftet, så det känns inte helt ok att kommentera från jobbet ;) Idag jobbar jag dock hemifrån så nu får det bli ett liiitet inlägg i alla fall :angel:

Imorgon fyller vår lille ett år! :eek: Jösses!!

Han är fortfarande ett riktigt solsken, om än ett envist solsken, precis som oss övriga i familjen :angel::love:

Han ålar sig fortfarande dit han ska för det mesta, han kan krypa men tycker att det går fortare att åla (ni skulle se honom, han ser helt underbar ut! :D ), och så går han längs möblerna. Det tar nog någon månad till innan han går själv tror jag, men han vågar släppa mer och mer för varje dag.

Han är också väldigt lättväckt likt flera av er andras små och vaknar fortfarande för mat några gånger per natt. Så vi varvar olika sorters välling och ersättning på nätterna för jag slutade amma för 1,5 månad sedan, när jag skulle börja jobba, nästan hade sinat och den lille bara bet mig med alla sina 8 fullt utväxta tänder mest hela tiden...

Han är en stor kille, både på längden och bredden så både vi och BVC tror helt enkelt att han fortfarande har ett behov av mat nattetid (vi har försökt få bort det, men kapitulerade till slut kan man lugnt säga ;) ) och han somnar alltid om direkt efter matning så det känns inte som något problem.

Så har vi nu fått besked om förskolaplats på samma förskola som storebror går på till hösten. Även om han inte skall börja förrens i augusti så känns det himla skönt att ha det klart!

På lördag blir det ettårskalas och storebror håller som bäst på att planera vad lillebror skall få för tårta. Han själv vill ha en rymdraketstårta när han fyller år i år säger han, det skall bli spännande att se resultatet då våra bakkunskaper här hemma är tämligen begränsade :angel: Men med en stor portion fantasi går ju faktiskt det mesta!

*KL*
Kul att läsa om allas barn!

Mitt stora problem just nu är att jag vill sluta nattamma! Har slutat helt på dagen, han äter mellan ca 22.30-06.30. Även fast han inte har ätit på dagtid på länge så blir brösten fulla ca kl 21, igår redan vid 18 tiden. Jag förstår inte hur jag ska kunna sluta, brösten är ju sprängfulla...

Någon som har något tips?

Oj vad svårt. Rena motsatsen till när jag ammade. Du tror inte det bara är att "pina" ut så sinar det av sej själv?

När vi slutade amma så började jag byta ut amning mot välling de gånger tuttarna inte behövde tömmas. När tuttarna spände så blev det amning. Det fasade ut sig i lite lagom takt , tog någon månad innan mjölken sinat helt :)

*KL*

Det är inte klokt vad tiden går, vem är det där blondrufsiga "monstret" som lever rövare i badkaret??? Det kan inte vara min bäbis, för nyss var han ju så pytteliten :D

Får jag bli lite så där filosofisknostalgisk så känns det verkligen som att det snart har gått ett år nu. Jag satt uppe på nätterna och ammade och konstaterade att ljuset kom snabbare för varje dag. Nu blir det också ljusare även om jag tack och lov inte behöver vara uppe lika mycket på nätterna längre.

Här kryps det för fullt, han har ålat army style sedan fem månader och sedan varit ganska nöjd med att ta sig fram så. Dock har vi börjat hänga på öppna förskolan och minsann vad fort det plockas upp nya kunskaper där. Nu är han överallt!

Vårt halvtidsjobbande som vi har kört sedan september fungerar bra. Det har lett till att vi är fantastiskt delaktiga båda två på.
Jag måste väl erkänna att mitt jobbande inte bara är halvtid, utan det blir en del kvällar och när lillen sover på dagen. Men jag har en fast grundprincip som jag inte ruckar på och det är att jag inte väljer bort att göra något på dagen med lillen för att jag ska kunna fila in lite jobb, utan när jag är föräldraledig är det bara lillens villkor som gäller. Jag ser till att plocka bort en massa andra "måsten" i stället. Ex jag tränar när jag kan och gör det inte till ett krav. Jag drar inte i gång en massa renovering hemma (fast jag har bra nog lust) utan ska hålla mig till ett litet projekt åt gången som inte är tidskritiskt :angel:

*KL*

Josefin är nu 9,5 månad och kryper sen ett tag tillbaka och står mot allt och går med hjälp av möbler eller när vi håller henne antingen i båda händerna eller bara ena. Hon har de senaste dagarna börjat släppa och står utan att hålla i sig och börjar bli riktigt duktig nu! Förut försökte hon ta ett steg fram mot mig när hon stod själv, men det gick sådär :P Duktiga tjejen!

Känns som hon är tidig med att försöka stå och gå själv. Eller vad tror ni?

Jag är nästan helt säker på att hon kommer gå innan sin 1 årsdag den 11 maj :)

Min väns pojk började gå vid 10 månader.

Min dotter på 11 månader har krypit i några månader nu, stått själv sen ett par veckor tillbaka, går en fyra-fem steg lite då och då men verkar inte riktigt vilja gå på allvar :D
Hon har en kompis som är två veckor äldre, hon är en liten nöjd tjej som gärna sitter där hon blir satt, kryper runt lite försiktigt men inga större försök till att ställa sig.
Dotterns andra kompis som är tio månader har precis börjat hasa sig fram på rumpan, sakta sakta.

De är så olika de små :love:

Men att dom är olika ja.. Sonen gick vid 10,5 månader. Dottern blir 11 snart och går inte. Jag tror hon skulle klara det men hon är för fessig.
Bästa vännens son gick vid 9 månader och svägerskans vilde gick vid 6 månader:eek:. Där va det hjälm som gällde för ack vad han slog sej..

En väns dotter hade vid nio månader lyckats klättra upp på en stol och ställt sej på diskbänken när mamman vände ryggen till. (ett vilt barn som spenderat en del tid på akuten)..

Nä huga vad glad jag är att dottern tycks vara av det lugnare slaget.. Jag gick tidigt och va rätt vild som barn så hon brås nog inte på mej utan sin coola och lugna far :love:

Ja det är väl jätteolika :) De flesta barn i min bekantskapskrets har gått runt året. Både jag och sambon gick innan vi var 1 år, jag var nog som Josefin är nu ungefär :)

Spännande att följa henne tycker jag!

Svarar alla på samma.

Mjölken verkar aldrig ta slut! Jag var iaf smart och tog med mig pumpen till fjällen. En dag fick jag pumpa vid fyra-fem tiden, för att det gjorde så ont. Men jag pumpar så lite som möjligt. När vi kommer hem ska jag dra ner på amningen, vill inte göra det här för då väcker vi väl alla andra.

Har stött på ett till problem. I söndags på väg till fjällen kräktes lilla E upp frukosten och lunchen. Vaknade på natten i stugan av att han kräktes ner mig, sig själv och hela sängen! Vet inte vad det beror på. Verkar inte vara magsjuka för han är pigg, glad och ingen annan är smittad. Han dricker vatten och kan äta men vissa mål kräks han upp. Han har kräkts varje natt/tidig morgon, så vi har fått lämna i väg tvätten tre dagar i rad.

Sjukvårdsrådgivningen trodde det var magsjuka och tyckte vi skulle avvakta.

Det kan vara magsjuka ändå. Min lilla va pigg mellan varven då hon hade en hemsk magsjuka som satt i en vecka. Sonen va krasslig i ca 3 timmar men pratglad hela tiden..
Han va sjuk vid ca 6 månaders ålder men inte det minsta slö.

Jag tror att vissa magsjukor bara drabbar barn. Det gick en förra vintern på sonens gamla dagis. Bara de minsta barnen blev sjuka. Inga större syskon i någon familj eller föräldrarna blev drabbad. Beror väl helt vad det är för bakterie som det handlar om.

Min lilla sessa har iaf lärt sej 4 ord. Mamma och pappa sitter stenhårt. Dä säger hon till allt hon vill veta vad det är. Hon pekar på ALLT och säger DÄ tills jag talar om vad det är. Lite norrlänska över henne då det är just dä vi använder. "Dä ä en stol" . Egentligen säger man väl Hä ä en stol men så hårt vägrar jag dra på dialekten.. Hi hi. Hon svarar alltid med Nä oxå men det tror jag inte betyder nåt riktigt.
Titta säger hon ibland. Treåringen trotsar sin pappa och använder e ist för ä i allt. Så sött när han säger De e inte de med riktig stockhomlsklang..

Så går hon längs väggarna från rum till rum. Så himlans duktig och go. Säger man gosig till henne så gnussar hon ansiktet mot oss eller mot en nalle/kudde eller vad som finns nära.
Hon kryper oxå gärna runt med en tröja på huvudet. Mössa hatar hon men andra kläder går bra:D. Mitt goa charmtroll.

Idag har hon feber och är toksnorig. Men pigg ändå. Svärmora får hjälpa mej med sonen idag som ska på barngympa.. Jag är så glad att jag har en sån hjälpsam svärmor :) Igår terrade jag min snart höggravida syster med ett långt och vilt besök då jag inte orkade laga mat eller stöket som blir av barn..

Sådär. Solsken och 8 grader varmt fick mej att orka med en härlig uppdatering. Och kanske att lillan sov hela natten för första gången på 3 veckor:bump:

Då kanske det var magsjuka iaf. Igår kräktes han inte, men imorse kom det lite, lite. Så jag tror att det är på väg att försvinna.

Härligt att din lilla har börjat prata! Jag väntar på första ordet fortfarande. Synd att hon är sjuk, men skönt att få sova!!

*Delvis KL*

Lilla E har varit/är extremt mammig här i fjällen! Är han hos någon annan och ser mig så gråter han och vill till mig, även om pappa håller.Kryper högst en meter ifrån mig men kryper snabbt tillbaka när han upptäcker att jag inte precis bredvid. Det går bra om han inte ser mig, men det är svårt att "gömma" sig i en liten stuga. Vet inte varför han är så otrygg, om det beror på att vi är många, farmor, farfar, farbror, kusinen och vi, eller för att han inte känner sig hemma i stugan. Han lär ju vänja sig vid stugan iaf, den har svärföräldrarna haft sen min man var ett år, alltså 32 år!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar