Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

kl.

Lukas har varit riktigt sjuk nu i ett par dagar. satte igång den 26 med vanlig förkylning, sen natten till den 29 fick han krupp och sen natten 30 dec fick vi ringa 112 för ambulans, han fick andnöd och kunde inte andas, vi fick igång andningen men han fick bara andnöd gång på gång. vi hade tur att det var en ambulans i vårt samhälle då, så de var här på 2 minuter. han fick inhalera "vad-det-nu-hette,-jag-minns-inte" och fick adrenalin (vidgar luftrören). ambulanspersonalen tyckte att han bättrade sig bra så de lämnade oss igen i lägenheten. vi satt ute med honom i kylan halva natten för det skulle visst vara bra för honom. sen vid ca 03.30 somnade han igen. men kl.09.00 vaknade jag i panik (knappt kunnat somna under natten alls, sov otroligt lätt) av att han kippade efter luft igen. fick hjälpa honom igång med andningen och sen blev det lite bättre under förmiddagen. men vid 15.00 den 30 dec fick vi ringa ambulans igen, andnöd återigen. denna gången blev det färd till akuten. flera ggr fick han hostattacker så han spydde till och med. efter en hel eftermiddag och kväll var vi hemma vid nästan tio och han hade fått hjälp och mådde återigen bra. "skäll-hosta"(krupp) har han än och lite snorig men betydligt piggare och leker och äter igen, för det gjorde han inte alls under de dagarna. han ville inte ens dricka vatten och med febern som han hade så var jag lite orolig för att han skulle få vätskebrist. men så blev det inte. han pendlade mellan drygt 39 och till 37 alla de dagarna i feber. man känner sig så hjälplös när sådant händer, när man inte kan eller vet vad man ska göra för att hjälpa på absolut bästa sätt (ringa ambulans iofs så som vi gjorde). hoppas att det var en engångsgrej och att det INTE kommer tillbaka.:(

kl.

Lukas har varit riktigt sjuk nu i ett par dagar.(

Fy fan så otäckt :(

Äsch nu gråter jag (helt slut av sömnbrist, överkänslig tror jag)
Dottern har haft falsk krupp , men rätt lindrigt.

Hoppas ni inte behöver uppleva det igen.

kl
Ja nu sitter jag uppe igen. Dottern kan inte somna, vänder och vrider sig, snusar till men vaknar så fort jag vänder mig.
Nya tänder på G kanske... men sovit dåligt en vecka nu och jag känner mig helt förstörd och överkörd av trötthet...

Använder era barn snuttefiltar/gosedjur?

I sängen har hon en vanlig frottéhandduk att hålla i och pilla med när hon somnar, men jag tror det skulle gå lika bra att hålla i filten hon har över sig. Byter ut handduken titt som tätt för vi vill inte ha en unge som är fäst vid EN sak som alltid ska med och inte får tvättas, skulle bli galna!

Sover hon hos mina föräldrar går det lika bra med en handduk som dom har osv. I vagnen har hon inget med sig.

Lilla E har inte snutte och vägrar napp, tyvärr. Ska börjar använda en snutte när han ska sova, så han har någonting som han förknippar med sömn. Kommer använda samma snutte som storebror har, Brios valross. Vi har flera stycken och storebror tycker inte den är så viktig längre.

Uppdatering om dottern kommer här oxå.

Dottern är nu 9 månader. Ålar mest men kryper då och då.
Hon reser sej mot möbler och tror hon är stadig att släppa taget.. (många dunsar i golvet)..:o
Hon jollrar mest hela tiden och har insett att hon kan spotta.... Och ack vad hon spottar:grin:
Hon säger Bappa/babba och jag vet inte om det är vanligt joller eller om hon säger pappa.
Hon äter välling och vanlig mat. Hon har äntligen börjat acceptera min mat och inte bara burkmat.
Hon kan olika föremål i hemmet för säger någon lampa, klocka, tv osv så pekar hon på det föremålet.
Hon pekar även på andra föremål och vill att man säger vad det är.

Hon visar tydligt när hon vill bli upplockad från golvet eller stolen. Hon visar om hon är hungrig eller törstig.

Hon börjar inse vad man ska göra med leksaksbilar för hon kör dem fram och tillbaka.
Hon vet att utetossorna ska på fötterna för hon "försöker" själv sätta dem på fötterna. (Vilket mer ser ut som om hon slår dem på fötterna).

Jag insåg nu runt juletid att jag äntligen börjat njuta av livet på två barn fullt ut nu. Lillan är fortfarande en något besvärlig tjej men nu är det lättare.
Chocken efter vår väns bortgång har lagt sej och det känns som livet kryper på igen.

Kl
A är nu 10 månader och tiden tycks springa iväg! Väger 10.24 kg och är 76.5 cm lång, följer sina kurvor fint. Han kryper, ålar, reser sig mot allt och har börjar gå utmed borden. Han äter bra nu igen efter förkylningen. Han har 6 tänder med den 7e på g. Han sover skit dåligt när de är på väg upp. Han sover med oss i sängen. Vi bytte bilstol i mellandagarna till en Britax maxway och somnar nästan jämt i den... Vilken befrielse! Han har också börjat somna och sova hos pappan på dagarna, innan behövde han snutta på mig för att somna men det är inte nödvändigt längre.
Måste bara få rekommendera en bok åt er alla... Somna utan gråt av Elisabeth Pantley, gillar hennes sätt att se på barn och uppfostran mm....

//Qbaby

*KL*

Varför vill inte min bebis sova? I går vaknade han tre gånger på kvällen, somnade för natten kl nio. Vaknade nästa gång kl elva och sen en gång i timmen. Vaknade sju imorse och är fortfarande igång, själv är jag iaf väldigt trött.

Han är svår sövd och sover bara korta stunder på dagen:( Ska till BVC imorgon, kanske hon kan berätta vilken knapp jag ska trycka på.

Hur sover era små på dagen? Vilka tider och hur länge? Hittills har E sovit oregelbundet, men jag ska nog styra upp det lite så kanske det blir bättre.

Qbaby tack för boktipset, den ska jag låna på bibblan. Kanske kan hjälpa.

Axel sover 2 ggr/ dag, vid 11 och vid 16-17 tiden. Längre på fm 1 1/2 h och ca 1 h på em. Han sover oftast i mitt knä, ibland lägger jag honom i spjälsängen beroende på vad jag måste göra...
På natten vaknar han allt från 2 ggr till så många att jag tappar räkningen! De stökiga nätterna kommer alltid i samband med ett tandgenombrott och kan hålla på i några dagar. Liggammar och då får jag ju lite sömn medans han snuttar. A använder varken napp, tumme eller någon snutte ( eller jo.. Jag är nog både napp och snutte :crazy: ) och han har ibland svårt att komma till ro och somna om själv. Under våren ska vi försöka styra upp det med tipsen och de råd som finns i boken jag rekommenderade.

//Qbaby

Min lilla sover bra på nätterna. Från kl 18 till kl 06-07 nån gång. Hon somnar om kl 09 och vaknar ca 10:30. Somnar igen kl 13 och sover till kl 15.

Men hon har varit svår att få in i rutinerna.. Det tog 4-5 månader innan hon somnade i tid på kvällarna. Innan höll hon mej vaken till kl 23 och sov dåligt på nätterna. Somnade lite si och så på dagarna..

Hon vaknade många gånger på nätterna i början och gnällde eller grät. Vid ett tillfälle fick jag inte sova just nåt alls på 5 dygn. Max 10 minuter i stöten 1-2 gånger i timmen.. När sambon kom hem och ville vara snäll fick han en utskällning helt utan anledning och sen grät jag otröstligt. Han tog dottern och gick ned så jag fick sova. 5 timmar i sträck och jag har ALDRIG känns mej så utvilad:D

Jag har tränat henne att somna själv genom att sitta intill med en arm i hennes vagga då hon va liten. Så hon kände mej hela tiden. Vaggat henne och försökta få henne att känna sej trygg. Men det blev mycket gråt och skrik i början.
När hon blev ca 4 månader fick hon flytta till spjälsängen uppe ist för vaggan i vardagsrummet på kvällarna. Då fick jag gå upp säkert 30 gånger på en kväll för att stoppa om henne och trösta henne. Jag gick med henne i rummet i famnen osv.

Idag lägger jag henne utan bekymmer alla tider som det är sovdags. Jag gosar med henne, lägger henne i sängen och går ner. Sen är hon nöjd:). Men som sagt, det tog mej 5 månader att få henne dit. Mycket daltande och tålamod. Otaliga steg i trappan som borde att fått bort vartenda graviditetskilo..

Jag gjorde lika med sonen och han hajjade rutinen på ca 3 veckor.. Men har har alltid varit enkel att ha att göra med så dottern har varit en liten chock i tillvaron måste jag säga:o..

Vad ger du för mat på kvällen? Står sängen rakt? Vår spjälsäng lutar ca 0,5 cm och dottern sover bättre sen vi vände på henne..
Måste finnas bra tips på böcker som kan hjälpa dej?

Vi bytte bilstol i mellandagarna till en Britax maxway och somnar nästan jämt i den... Vilken befrielse!

//Qbaby

Vi har också precis bytt stol. Från babyskyddet till bilbarnstol alltså..
Har en multitech (britax) nu, men jag skulle vilja ha en som är Plus-testad, antingen maxway eller izi kid x3.

Argument för och emot maxway? :)

förresten, det är så underbart att se hur dottern interagerar med djuren.
Katten stryker sig emot henne och hon lutar sig fram för att krama tillbaka, ibland blir det en puss på kattmagen eller kaninmagen också :love:

Han äter gröt vid sex tiden på kvällen och sen ammar jag innan han lägger sig. Ibland somnar han då och går att lägga i sängen. Har funderat på om han blir riktigt mätt. Fast det känns mer som han använder mig som napp än att han är hungrig när han vaknar.

Sängen lutar lite, står på ett par böcker sen senaste förkylning. Jag borde ta och vänja honom att somna i sängen, men han blir så arg. Fast det blir han i famnen också...

Idag sov han en halvtimme på fm och en timme på em. Nu har min man lyckats få honom och sova, hoppas han sover ett tag.

KL

I måndags började jag jobba igen, förvisso bara 60% (3 dagar) men jag känner mig redan som ett vrak... Är massor som snurrar och det tar sån tid så här i uppstarten. Jobbade 12 h första jobbdagen för att kunna ha näsan över vattenytan andra jobbdagen, och nu sitter jag här igen och planerar inför den tredje. Och klockan är 23:45...

Lilla Vera börjar närma sig 10 månader. Sedan hon var drygt 6 månader har hon tydligt sagt mamma, Alvar (storebror) och Ebba (ena hunden, används dock för alla hundar). Hon ålade vid drygt 5 månader, kröp strax där efter och står och trampar lite i sidled om hon håller sig i bord och stolar. Storebrors skrivbordsstol gillar hon att hänga över samtidigt som hon tar sig fram 'gåendes'.

Jag helammade fram till 6 månader och delammade fram till 9 månader. Hon äter MASSOR av mat nu, precis allt går ner med god aptit! Ska bli spännande att väga och mäta henne på BVC om två veckor.

Sömnen fungerar också bra; sedan hon var ca 8 månader och slutat nattamma så har vi lagt henne runt 21 (nu är vi nere vid kl 20, samma tid som storebror) och så har hon sovit fram till 7-8 på morgonen. Läggningsprodecuren är enkel: Pyamas på, napp i, musik på och så säger vi godnatt och går ut ur rummet. Det är riktigt härligt att 3 (eller 4 idag då..) barnfria timmar på kvällarna!

IMG_2705_zpsc1353691.jpg

Storebror är idolen!

Du har inte börjat med välling/ersättning? Båda mina började sova betydligt bättre när de fick det på kvällen. Vet många som reagerat på skillnaden när de börjat ge det som kvällsmål.
Jag själv väntade med det så länge som möjligt den här gången då jag verkligen ville amma så länge som möjligt. Jag sinar ju som jag nämnt tidigare väldigt fort om jag inte håller igång det fullt ut..
Och det gjorde jag den här gången. På mindre än 2 veckor båda gångerna trots att jag jobbade hårt med att pumpa ur när jag gett henne ersättning.. :grin:

Att lära bebisar att somna själv kan vara skitsvårt och jobbigt. Det märkte jag ju med dottern. Men jag tycker det va värt allt slit nu när det funkar. Det är inte alltid hon somnar omgående men då ligger hon bara och slöpratar med sina gosedjur. Hon skriker aldrig utan är trygg med att ligga där ensam.

Har köpt välling i dag. Med min stora blev det ingen skillnad på nattsömnen när han började med välling. Fast han sov mycket bättre än lillebror.

Av BVC fick vi tipset att använda 5 min metoden.

Vad är 5 minuters metoden? (sorry men jag har lite hjärnsläpp såhär på morron)..

Dottern har feber och har knappt sovit alls i natt. Vaknat ca 4-5 gånger i timmen hela natten och gråtit hysteriskt..
Och på morrontimmarna sov hon hyffsat men då väckte storebror henne kl 06:45:crazy:.

Man lägger barnet i sängen och går ut från rummet. Sen går man in efter fem minuter och visar att man finns kvar. Man ska inte ta upp barnet om det skriker, bara gå in var femte minut tills barnet sover.

50 ml välling slank ner igår kväll, hade ammat lite tidigare på kvällen. Han somnade i sin säng, vi satt med båda två. Lite lättare att få honom att ligga kvar. Han var ganska sur men somnade fort. Sov ca fyra timmar. Sen åt han som vanligt.

I helgen ska jag dra ner på nattamningen, då har jag chans att vila på dagen. Det jag oroar mig för är mjölkstockning, det vill jag helst slippa!

Glömde att skriva att nu väger han 8,4 och är 73,5 cm lång.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar