wtf

Trådstartare
jag tycker så synd om mamma, varje gång hon har varit ute med våran 8 månaders springerspaniel kille så får han fnatt och börjar springa runt, skälla och även bita henne så att hon får blåmärken! :eek:
varför gör han så? det är bara mot mamma och pappa (de går ut mest med honom).

Sv: varför?

I vilka situationer? När de går rakt fram i koppel, när de leker eller när? Får han någon annan aktivering? Det låter som en understimulerar eller överstimulerad unghundar som testar alla sina gränser... Men det var väldigt lite fakta så det är extrem svårt att ge några bra förslag...

det är jämt när dom kommer in efter en promenad och har tagit av kopplet och ibland annars också.
jag skulle tro att han är understimulerad... :(
jag har inte mkt tid för hunden pga skola men när jag har tid så övar vi på olika konster, sök mm..
när han går i koppel är det ingen fara (iaf inte när jag går med honom).
dragkamps lekar kan man inte ha för att han inte klarar det mentalt.
några andra tips på mental träning? fysisk träning får han ju...

burkar och dylikt som man lägger godbitar (eller delar av torrfodret) i är mkt bra. då får hunden klura en stund hur den ska få upp burken och får på så sätt mental stimulans, fungerade på våran BCtik.

Gamla toa rullar gick åt i massor hemma hos oss när Birk var liten, lägg i en godis bit eller torrfoder, tryck ihop så godisen inte ramlar ut och sen får de försöka öppna den... Första gången fick jag visa lite men sen kom han på knepet!
Godis sök inne fungera oxå bra, jag brukar skära en falukorvs skiva i mini bitar, sätta hunden utanför rummet och sen lägga ut bitarna, sen får de använda nosen för leta reda på dem.

Lydnadsträning, viltspår, bruks, cirkuskonster, apporteringsarbete, ja vad som helst som ni tycker är kul. Springern är ingen soffkudde som bara skall ut och rastas, utan en energisk arbetande hund. Som unghund vill de ha utmaningar, annars hittar de på egna. Se till att börja låta honom få utlopp för sin energi på ett vettigt sätt så löser sig nog resten.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 579
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka