Varför western?

Sv: Varför western?

1. Varför rider du western? Är den gren som tilltalar mig mest :p
2. Har du "alltid" gjort det, eller har du gått över till det från ngt annat (isf, vad?)? Kan vell inte säga att jag gör det, då pållan inte är inriden, va innan hoppryttare men red western ibland då min första ponny va westernriden.
3. Vad har du för häst? Ett halvblod på 2½ (3)år
4. Vad är positivt/negativt med western? Det jag tycker bäst om med western är att man jobbar mer ihop med hästen än att bara säga till den vad den ska göra (positiva) det negativa är att sadlarna är så s**ans dyra :p
5. Kör du hela konceptet eller är du bara westernryttare Rider som sagt inte alls för stunden, men kommer vell hoppa 1 bana eller 2 på 70-80 cm :rofl:
6. Vad får du för reaktioner från icke-westernryttare? Dom i stallet är vell ganska anti, fast är mest mot NH dom fnyser näsan åt.

Nej...QH finns i alla storlekar och man vill inte ha dom för små. Visst finns det vissa kring 150 och under men det jag ser ute på tävlingarna är mer mellan 150 - 160. I Pleasure och Hunter vill man ha lite mer mankhöjd än så, har jag erfarit dessutom.;)

Som rubriken antyder är jag nyfiken på varför just Du rider Western?!

1. Varför rider du western?
2. Har du "alltid" gjort det, eller har du gått över till det från ngt annat (isf, vad?)?
3. Vad har du för häst?
4. Vad är positivt/negativt med western?
5. Kör du hela konceptet eller är du bara westernryttare
6. Vad får du för reaktioner från icke-westernryttare?

Vore jätteglad om några ville svara på mina nyfikna frågor! :bow:

1. För att jag tycker att det är det bästa och roligaste sättet att träna sin häst på.

2. Jag har tränat westernridning i lite mer än fyra år. Innan red jag klassisk ridning men jag kände att jag aldrig utvecklades. Jag kom i kontakt med en familj som red westernridning för ca 4 år sedan, och jag har aldrig ångrat att jag slutade rida klassiskt.

3. En varmblodig travare

4. Positivt: Allt! Hela konceptet att tänka är skonsammare för hästen, man rider mer med sits och röst än hand.

5. Jag är endast westernryttare

6.Jag bytte stall för ett tag sedan, där jag stod innan blev jag bara motarbetad. Det var endast klassisk ridning som gällde där.

Nej...QH finns i alla storlekar och man vill inte ha dom för små. Visst finns det vissa kring 150 och under men det jag ser ute på tävlingarna är mer mellan 150 - 160. I Pleasure och Hunter vill man ha lite mer mankhöjd än så, har jag erfarit dessutom.;)

Ok! Fast de westernryttare som jag är närmast i kontakt med vill helst ha dem relativt små, gärna högst 150 cm :D

Mycket roligare! Fokus på vad hästen är kapabel till, inget tvång.
2. Har du "alltid" gjort det, eller har du gått över till det från ngt annat (isf, vad?)?
Jag konverterade 1997/98, red klassiskt innan. Provade lite western innan det också när familjen bodde utomlands.
3. Vad har du för häst?
Arabiskt fullblod. Hon älskar det!
Passar alla raser och ryttare. Hästens villkor tillgodoses:smirk: Roligare klasser. Visserligen älskar jag hoppning också, men western är min passion. Mer avslappnat
Mest ryttare men diggar livsstilen. Ska över till USA i somma och jobba på en boskapsranch. KUL KUL!!
Vet inte, skiter rätt mycket i vad dom tycker men dom anser väl att det inte är en riktig sport. Men den är ju egentligen ursprunget till allt annat så det är nog vi som är "riktigast":p

Hoppas att det hjälper dig:)

gångartshästarna är ju större... men tyvärr så är många av reingerna för små här i sverige, enligt mig ;)... jag tycker bättre om de större...

Vet inte, skiter rätt mycket i vad dom tycker men dom anser väl att det inte är en riktig sport. Men den är ju egentligen ursprunget till allt annat så det är nog vi som är "riktigast":p

Nåja. Westernridningen härstammar snarare från de spanska boskapsskötarnas ridning. Det fanns nog inga amerikanska cowboys för 2500 år sedan ;) Senare tog spanjorerna med sig sina hästar till "Nya världen".

"Lantarbetarnas ridstil har inte påverkats av alla tidsströmmningar särskilt inte den hon vaqueron - boskapsskötaren. Ända sedan tiden för det äldsta kandaret i Spanien, för 2500 år sedan har den vardagliga bruksridningen nästan inte förändrats. Ibland var den ena ryttaren duktig att hantera kandaret ibland mindre duktig, men det var ingen ridstil, ingen av modet eller tidsandan formad ridstil utan ett sätt att rida som präglades av det praktiska arbetet med boskapen.
Därför skiljer sig kofösarna världen över mer i stil beroende på vilken sorts boskap de har; om det är fredliga köttkor eller eldiga kamptjurar. I USA kallas den riktiga cowboyen för en buckaroo, vilket helt enkelt är ett engelskt sätt att uttala det spanska ordet vaquero (spanska vaca - ko).

...

Vad som är kvar är nödvändigheten att ha en hand fri för att kunna hantera ett lasso eller en garocha, mao att kunna föra hästen enhändigt. Ju svårare boskap desto bättre utbildade måste hästarna vara. Den som vaktar köttboskap kan rida utan samling, böjning och ställning och kan tillåta sig att stanna först och sedan vända. Den som vaktar kamptjurar däremot måste vara beredd till samling hela tiden för att med bibehållen ställning och bibehållen galopp vända. Med en lätt kontakt förs bogarna mellan tyglarna och höfterna mellan skänklarna"

Ur "Ridning på kandar" (sid 30) av Bent Branderup

(Lite OT)

För att det passa min ridstil och jag tycker det är super skoj, stor variation.
Gick delvis över till Western 2006 helt 2007, från hoppning
3. Vad har du för häst?
Ett 6årigt fullblodssto
bara positivt, mjukare ridning
Jag är bara ryttare
Har bara träffat "engelska" ryttare och dom tykcer jag e lite knäpp. Har en häst som kan gå långt inom hoppningen, men jag satsar på Western. Vilket många inte kan förstå. Men jag bryr mig inte om vad andra tycker. Jag har häst för att det är roligt inte för att nå eliten.

Jag har aldrig kännt att någon "ser ner på mig" eller "dissar" mig eller inte varit "välkommen" på någon tävling pga att jag har en travare, det är helt tvärt om. Folk berömmer en för att man har fått till en sån häst sån jättebra häst.
Förutom min VILJA, KUNSKAP, och TÅLAMOD för denna häst har även min tränare betytt så sjukt mycket för mig... Han hjälper oss, tror på oss och vill verkligen att vi ska komma långt... Han har bra kunskap, är pedagogisk och vet precis vad vi behöver för träning för att komma vidare...

Så visst finns det lyckade travare och tränare som kan! Det är jag, min häst och min tränare levande exempel på! :bump:

*real_cowgirl som helt och hållet struntar i jantelagen och är långt ifrån feg...*

Alltså, vill bara förvarna om att jag inte är ute efter någon travar-diskussion "bara" för att jag tog travare som exempel :p
För jag ser inte f.d. travare annat än som hästar. Med olika personligheter och potential.
Därav blir jag förvånad om man t ex pratar om att rida för en tränare och någon inflikar "och h*n har absolut inget emot travare!" Varför skulle man det liksom? :p Eller den klassiska "ja, jag har inget emot travare!" Bara som en btw-grej. Nähä. Inte jag heller. Vad ville du med det? ;)

Som sagt, jag är mest lite bitter över att det iom att det blir större och större som sport verkar komma fler som är mer tävlingsinriktade helt enkelt. För det blir ju lätt så att man letar snabbare alternativ för att nå framgångar (förstå mig rätt nu, jag anser att det är mänskligt och naturligt, även om det i en del fall går till överdrift). Blir man väldigt seriös så är det lätt att en del av det roliga och öppna försvinner.
För sporten i sig är det såklart kul att det går framåt!

Hur underbara hästar jag än har, och hur mkt jag än älskar dom, så är det en americano som gäller nästa gång.. inte för att dom är "bättre" hästar utan helt enkelt mer lämpade för de högre klasserna ^^

men en häst är en häst är en häst.. och det finns lika många mediokra qh's som det finns mediokra halvblod. :D ..med lika urusla ryttare.. jag sitter mest och väntar på att folk ska inse att bara för att man köper en häst för 300 000 så betyder inte det att man per automatik kommer vinna Allt man ställer upp i.. det är fortfarande ryttaren som ska utveckla hästen, oavsett prislapp eller ras :)

Äh, vi kommer nog inte längre på just ras-biten för jag har redan sagt min åsikt om det :p Oavsett hur verkligheten ser ut (för givetvis kommer det alltid finnas en ras/några raser som rent statisktiskt sett är bättre inom en gren) så tycker jag det känns knasigt när det blir för enformigt/överdrivet. I en situation där det inte *behöver* vara en specifik ras, men att man har större chans att vinna på lotto på så vis att man får den kombination av förutsättningar som ger utdelning inom en viss ras.
Det är inte heller bara enformighet bland raser jag tycker är tråkigt, utan när någon hittar på en massa konservativa ramar över hur det ska vara som inte har så mycket med prestationen i sig att göra. Vilket det ju automatiskt blir så snart det finns ett TR - bara mer eller mindre :p

- jag är allround men i själen western. Tycker det är den mest kompletta ridstilen och ger mest harmoni för häst och ryttare.

- Red engelskt på ridskola massa år, efter en westernlektion slutade jag på ridskolan. Red western några år men gick smått tillbaka till engelskridningen, eller snarare utrustningen. Men rider i grunderna western vilken utrustning jag än har på hästen.

3. Vad har du för häst?
- En connemaravalack, 10 år, 155cm i mankhöjd

- Ger harmoni för häst och ryttare, mycket bättre hästhållning (jämför parkeringen på en w-tävling och en hopp/dressyrtävling så förstår nog alla vad jag menar).
Sämsta är nog att det är lätt att falla ihop som en säck potatis i westernsadeln om man inte rider för tränare regelbundet. (Detta är mitt störtsta problem i alla fall men jag rider mycket i engelsksadel nu också så jag tycker jag hittar mer balans och sitts i den).

- Jag har inga salondörrar hemma eller lasso på väggen ;)

- De flesta tycker säkert nånting men inte högt till mig. Och jag bryr mig inte. Förklarar gärna om någon vill veta nåt men annars får dom väl tycka som dom vill. Jag har ju även egna åsikter om viss engelsk ridning som jag inte tycker högt om till en engelskryttare då jag inte orkar ta diskussionen jag vet följer... :smirk:

Hehe, måste bara kommentera det lustiga i att du skriver "här uppe där jag bor" När vi bor nästan exakt lika långt norrut! :rofl:

eftersom jag inte har en aning om vart du bor så skrev jag så pga att majoriteten av westernfolket finns i den nedre halvan av vårat land...

Inte så troligt i westernsammanhang :angel: (bor inte i Ånge utan i Härnösand, vilket ju inte är så mycket längre norrut :p )

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 216
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 871
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp