Varför western?

Sv: Varför western?

1. Varför rider du western?
Skulle ha lite ledigt från pluggande för att funder över om jag skulle satsa på att förbättra min ridning och söka hippologen. Hamnade då i ett stall var där bortsett från ridskola och dressyrtränare också var en westerntränare, som ägde stallet, trände hästar och red in andra hästar än westernhästar med. Kom fram till att det var otroligt mycket roligare med western, och att jag nog skulle hålla mig borta från obekväma dressyrsadlar i fortsättningen...

2. Har du "alltid" gjort det, eller har du gått över till det från ngt annat (isf, vad?)?
Har gått via ridskola, hästgymnasium och till sist galopphästar.

3. Vad har du för häst? 5 årigt danskt palomino sto (arabkorsning)

4. Vad är positivt/negativt med western?
Neg: liten sport = ibland långt mellan träningsmöjligheterna o kan va svårt att hitta begagnad utrustning på nära håll.
Pos: Ofta en syn på både ridning och hästhållning som jag gillar. (Finns dock undantag som jag inte alls tycker om) Stor variation på vad man kan tävla i, finns något för i stort sett alla.

5. Kör du hela konceptet eller är du bara westernryttare
Bara westernryttare, står dock i ett stall som kör hela konceptet.

6. Vad får du för reaktioner från icke-westernryttare?
Ehm... Finns det sånna? Har bara två (av 10) i stallet som inte rider westen, och en en westernklub till granne så de flesta är vana vid westernryttare här.
Fick ett besviket "inte fler gånger?!?" från en som nätt o jämnt ser skillnad på fram o bak på en häst när jag berätta att jag bara trillat av en gång under mitt första halvår som westernryttare. Han förstod inte att rodeo o westernridning inte var samma sak.

*kl* :)

Det började väl egentligen med att kära mor införskaffade en häst som hette Tuva.. Och fortsatte väl med lite träningar och bokläsning och ännu mera läsning och... tja..

2. Har du "alltid" gjort det, eller har du gått över till det från ngt annat (isf, vad?)?
Dressyr.. eller typ wannabedressyr.. hur mkr dressyr rider man som 13 åring? :)

3. Vad har du för häst?
Felicia, svenskt halvblod, Zanna och Toyboy shetländare.

Positiva som många skrivit är ju att väldigt många ryttare är otroligt öppensinnade, mjuka och systematiska i sin träning och sin hantering av sina djur. Det känns absolut som om det är mer okey att inte falla inom ramen för "normal" inom w-ridningen än inom den klassiska. Negativa? Att folk tror att westernridningen sitter i sadeln och skänkelbettet. Att man "kan" baserat på hur dyrt ens stuff är ibland.. *funderar* och att det ibland fattas en röd tråd mellan "teknikerna" inom western.. (menar inte mellan de olika disciplinerna utan mellan tränare inom samma "fack") ..blir rörigt ibland. Och att vi inte har en Utb för instruktörer! :)

Jag är nog bara w-ryttare.. fast har iaf fått höra att jag är "Smert nuff to learn how to ranch" så vi får väl se..

A: Va?! Är du hästtjej? Du ser inte ut som en hästtjej, du är ju A)liten B) en såndär alternativ ungdom.
B: Nemen hur KAN du?! Stackars häst vilket skarpt bett! Å era elaka sporrar å.. å.. era Hemska tunga sadlar med fasta bommar! (*fnitter*)
c: Oooooh va tufft! Det har jag Aaaalltid velat prova på
'
D: Oh.. cooolt, så då är du cowboy dåe?

Senast ändrad:

...A: Va?! Är du hästtjej? Du ser inte ut som en hästtjej, du är ju A)liten B) en såndär alternativ ungdom.
B: Nemen hur KAN du?! Stackars häst vilket skarpt bett! Å era elaka sporrar å.. å.. era Hemska tunga sadlar med fasta bommar! (*fnitter*)
c: Oooooh va tufft! Det har jag Aaaalltid velat prova på
'
D: Oh.. cooolt, så då är du cowboy dåe?

:rofl::rofl::rofl:

Känner LÄSKIGT mycket igen mig:bow:

Gilly

Med "hela konceptet" menar jag att det syns även utanför stallmiljö att du är westernsfrälst. Ursäkta om jag var otydlig! :)

...och då undrar jag vad du menar med "westernfrälst"?

Jag ser ut som vem som helst utanför stallet (jeans och tröja för det mesta), även i stallet för den delen, rider helst i ridbyxor (fast jag har chaps över när det är kyligt) och har hjälm. Så för att se att jag håller på med western får man titta på sadeln och tränset, och dekalerna på bilen ;) Och så på tävling förståss, då är jag westernklädd!

:rofl::rofl::rofl:

Känner LÄSKIGT mycket igen mig:bow:

Gilly

:rofl::rofl:

Man har fått såååå många roliga kommentarer genom åren att man borde skrivit ner dom! en av dom finare var dock (jag Kunde inte låta bli) när jag pratade med en Riktig dressyrtant som inte visste att jag var w-ryttare och hon ondgjorde sig över "Oss okunniga idioter".. rätt som det var frågade hon vad jag hade för häst, och jag svarar ju som det är; Ett halvblodssto med dressyrstam.. "Oh, så då tävlar du?" jag harklar lite, flinar och skakar på huvudet "Nej, det är inte värt det, hon spinner för dåligt och stoppar för svagt..."

Förlåt för trådkapning, jag var bara tvungen..

. Varför rider du western?
När jag var 12 skulle vi ta en gammal läromästare på foder ev köp för en billig peng. det hade mina kära föräldrar kommit på Åkte runt och letade hittade inget passande.
En vän till min mamma sa att vi borde åka och titta hos en uppfödare nära oss.
Sagt och gjort vi åkte till Untragård. Göran ledde ut oss i unghästhagen.
Och vipps så stod han där :love: en skranglig hög quarter på 1,5. Pappa tvekade inte utan tog banklån,
föräldrarna hade fastnat de också :banana: Blev köp för ohyggligt mycket mer pengar än tänkt :crazy:
Så man var ju tvungen helt enkelt att börja med western :D.
Och med hjälp av Göran inridning och utbildning av oss.
Kommer i håg att jag mest var sur på stackars pappa hela tiden då han hade mycket lättare för western.
Han började ju från skratch och jag var tvungen att lära om allt :mad:
Men men efter ett år var det hopplöst att få någon tid att rida, föräldrarna hade snott hästen :angel:
så det var bara att köpa 1 till av Untragård. Och nu har vi äntligen 3 :banana: En i var!

Ridit på ridskola samt tränat o ridit in andras hästar

3. Vad har du för häst?

Quarter 3 st

Älskar det nära samarbetet mellan häst och ryttare utan så mycket skänklar, tygeltag mm.
Gemenskapen med andra westernryttare.
Negativt är att det finns många DÅLIGA westerntränare där ute,
som lurar sina elever att tro att de rider western.Även tränare som förespråkar våld och tvång

Jag är westernryttare....

Beror lite på var jag är. Om jag på djävulskap som jag brukar göra i bland.
åker ner till ridhuset/ ridskolan där jag började rida. Rider i ridhuset med gud förbjude westernsadel o retas.
då blir det sura blickar o kommentarer vill jag lova. men men det glädjer mig att nypa tillbaka då ;)
ibland skuttar jag runt i engelsk sadel bara för att göra det ändå mer förvirrat. Får då kommentarerna vilken söt liten dressyrponny. Vilken ras?

. åker ner till ridhuset/ ridskolan där jag började rida. Rider i ridhuset med gud förbjude westernsadel o retas.
då blir det sura blickar o kommentarer vill jag lova. men men det glädjer mig att nypa tillbaka då ;)
ibland skuttar jag runt i engelsk sadel bara för att göra det ändå mer förvirrat. Får då kommentarerna vilken söt liten dressyrponny. Vilken ras?

:rofl:

....

1.Varför rider du western?
Det är så avslappnad och vacker ridstil, den känns som mer logisk för hästen och dessutom får hästen tänka mer själv. Välutbildade, superlydiga, känsliga vackra hästar för att inte tala om underbara sadlar :love:

2.Har du "alltid" gjort det, eller har du gått över till det från ngt annat (isf, vad?)?
Började som ridskoleunge som 3-åring, sen red jag på några shettisar ett tag, sen medryttare på ett russ i några år, sedan en fjording innan jag tillslut träffade på ett westernridet kallblod som jag blev medryttare på, det va då jag började få upp ögonen för det här med western :) Har ridit mest engelskt genom åren, kört, hoppat, ridit lite dressyr, skuttat runt i skogarna, ridit luciatåg och klätt ut mig till riddare.. Men nu senaste två åren har det bara varit renodlad western med tränare o grejer.

3.Vad har du för häst?
En kallblodstravare och en korsningponny :love:

I princip allt är positivt utom att hästarna (quarter/paint då) och sadlarna är så rackarns dyra. Det mest positiva är att det passar alla :)

Bara ryttare, men gillar faktiskt countrymusik lite (berätta inte för nån :p )

Typ "det där skulle aldrig funka på min häst, han skulle sticka direkt om jag hade så långa tyglar" (ehh.. min häst är garanterat vildast i mitt stall iaf :p men tack vare westernridningen + massa hårt jäkla jobb har hon lugnat ner sig allt mer :) ) och "sitter inte det där bettet för löst" (nej jag vill helst inte att bettringarna sitter uppe vid öronen utan att hästen känner när jag tar i tyglarna :smirk: )

*KL*

Ursäkta OT (och från icke-westernryttare dessutom! :eek: ) Men jag är grymt förvånad/imponerad över hur många lite udda raser det verkar förekomma och personer som faktiskt HAR inställningen att det är viktigare att hästen trivs än framgångar.
Är det kanske som i dressyr att "alla" hästar duger till de inte alltför ambitiösa eller till en viss nivå, men efter det ses det som självklart att ha en quarter? :angel:
Upplever det nämligen lite tvärtom mot vad de flesta skrivit här, att en lite allmän åsikt är att "satsar man har man quarter" och har inte upplevt det mer öppet än vanlig dressyr - nästan mindre! :crazy: (ytterligare ett exempel - sadeln, att det måste vara en westernsadel, får inte ens vara bomlös westernsadel :p )
Men uppenbarligen finns det olika varianter av inställningar! :)
Vilket vi alltså kan konstatera förekommer inom alla discipliner. ;)

Man kan ju fråga sig vad "satsar" innebär. Jag hör till WRAS-gänget, satsar högt nationellt. Är seriös i min träning och har mål. Kommer inte att sikta utanför gränserna av ren bekvämlighet och är väldigt nöjd med mina icke Qh. Kommer också att tävla på andra föreningars tävlingar i landet.

Trots mina tävlingsambitioner lever jag med mina hästar och håller relationen och arbetsglädjen högst och gråter inte om jag inte vinner alla tävlingar. Kontakten med likasinnade och utbytet därav är minst lika viktigt...älskar stämningen på tävlingar och träningar:D.

Jag är inte övertygad om att jag skulle skaffa mig en QH om jag skulle sikta på internationell karriär. Men ska erkänna att jag mött några individer som gärna skulle fått boa i mitt stall nu på senare tid:o

Som jag ser det så är ALLA välkomna till westernvärlden. Här finns det dessutom plats för ALLA raser.
Att rida western innebär inte bara själva westernridningen utan mycket runt omkring, i hantering och attityd till sin häst. Och den oerhörda friheten.

Den cowboyen som red på prärien var nödat tvungen att vara bästis med sin häst. Många gånger för att öht överleva. Det kan tyckas löjligt men jag tror faktiskt att sånt slår igenom i westernridningen än idag.

För egen del har jag inga ambitioner att satsa hårt. Dock har jag valt en quarterhäst för att rasen är oslagbart bra i mina ögon.
Vissa klasser är du dock nödgad att ha en qh, paint eller appaloosa för att kunna prestera. Men absolut inte alla.
Är du inte intresserad av rastävlingar utan endast rider WRAS tävlingar så går det fin-fint att rida på lilla brunte.

Att det måste vara en westernsadel, och ingen bomlös sådan är inte särskilt konstigt. Det står lixom i TR att man MÅSTE ha en sån för att få tävla.

mvh Eva

Är det kanske som i dressyr att "alla" hästar duger till de inte alltför ambitiösa eller till en viss nivå, men efter det ses det som självklart att ha en quarter? :angel:

Upplever det nämligen lite tvärtom mot vad de flesta skrivit här, att en lite allmän åsikt är att "satsar man har man quarter" och har inte upplevt det mer öppet än vanlig dressyr - nästan mindre! :crazy: (ytterligare ett exempel - sadeln, att det måste vara en westernsadel, får inte ens vara bomlös westernsadel :p )

Måste man satsa på SM nivå för att vara satsande? för mig är satsande att lägga ner pengar + tid på att bli bättre och förbättra sina resultat, en som inte satsar för mig tävlar i sina klasser på samma nivå år ut å år in bara för skojjs skull.
Ska man satsa innom AQHA "måste" man ha en quarter, men innom WRAS kan du ha vilken somhelst, dock så har quarterrase lättare för reining osv pga deras kroppsbyggnad.

att western är mer stängt än vanlig dressyr? nejdå. finns väl ingen regel på att man måste ha hatt eller sporrar? de enda stränga reglerna är väl westernsadel + stångbett i de högre klasserna? det går ju att jämföra med dressyrens kandar?
man får ha bomlös westernsadel om man ansöker om dispens! innom dressyren har bomlösa länge varit något man tidigare "fnyst" åt.
i dressyr måste du ju tex ha kavaj + ridstövlar, i western räcker det med jeans å skjorta + "boots" (typ jophurs) vilket de flesta har hemma :confused:
jag har tidigare tävlat dressyr och skillnaden mellan "tvånget" att ha ditten å datten är milsvid.

Som jag ser det så är ALLA välkomna till westernvärlden. Här finns det dessutom plats för ALLA raser.
Att rida western innebär inte bara själva westernridningen utan mycket runt omkring, i hantering och attityd till sin häst. Och den oerhörda friheten.

Den cowboyen som red på prärien var nödat tvungen att vara bästis med sin häst. Många gånger för att öht överleva. Det kan tyckas löjligt men jag tror faktiskt att sånt slår igenom i westernridningen än idag.

Som sagt, trevligt att du har den inställningen! :p

För egen del har jag inga ambitioner att satsa hårt. Dock har jag valt en quarterhäst för att rasen är oslagbart bra i mina ögon.
Vissa klasser är du dock nödgad att ha en qh, paint eller appaloosa för att kunna prestera. Men absolut inte alla.
Är du inte intresserad av rastävlingar utan endast rider WRAS tävlingar så går det fin-fint att rida på lilla brunte.

Att det måste vara en westernsadel, och ingen bomlös sådan är inte särskilt konstigt. Det står lixom i TR att man MÅSTE ha en sån för att få tävla.

mvh Eva

Att det finns en sån regel inom TR har ju en anledning. Vilken vet jag såklart inte, men konservativt är det.

Det är ju det där, att QH verkar ses som "överras" för många som pysslar med western. Finns säkert en anledning till det, liksom det finns en anledning till att Halvblod ses som "överras" inom dressyr.
Min poäng är alltså att jag själv blev förvånad när jag insåg att det fanns så många LIKHETER inom grenarna på så vis! ;)

Måste man satsa på SM nivå för att vara satsande? för mig är satsande att lägga ner pengar + tid på att bli bättre och förbättra sina resultat, en som inte satsar för mig tävlar i sina klasser på samma nivå år ut å år in bara för skojjs skull.
Ska man satsa innom AQHA "måste" man ha en quarter, men innom WRAS kan du ha vilken somhelst, dock så har quarterrase lättare för reining osv pga deras kroppsbyggnad.

att western är mer stängt än vanlig dressyr? nejdå. finns väl ingen regel på att man måste ha hatt eller sporrar? de enda stränga reglerna är väl westernsadel + stångbett i de högre klasserna? det går ju att jämföra med dressyrens kandar?
man får ha bomlös westernsadel om man ansöker om dispens! innom dressyren har bomlösa länge varit något man tidigare "fnyst" åt.
i dressyr måste du ju tex ha kavaj + ridstövlar, i western räcker det med jeans å skjorta + "boots" (typ jophurs) vilket de flesta har hemma :confused:
jag har tidigare tävlat dressyr och skillnaden mellan "tvånget" att ha ditten å datten är milsvid.

Nej, såklart inte. Har fått lite väl extrema vinklar på det hela, antingen "vilken häst som helst duger, det ska vara kul! alla är välkomna, det är ok att ha annan utrustning och udda raser!" eller "det är bara quarter som gäller om man vill satsa, man ska ha westernsadel med bom om man rider western, sporrar och "westernstil" annars är man ingen westernryttare" (lite grovt förenklat för att förtydliga vinklarna :p )

Som jag skrev i förra inlägget så finns det såklart skillnader, det är hur många likheter som finns jag blir förvånad över! ;)

Halkade in på western och tyckte det var helt rätt.

Red dressyr i rätt många år. Även kört lite trav.

3. Vad har du för häst?
quarter

Orkar inte räkna upp allt positivt. Försökt komma på något negativt och det skulle väl vara att man har lite färre tränare att välja på. Lite färre tävlingstillfällen. Lite färre stallkompisar med samma inriktning mm.

Om du menar att det syns hemma att man rider western så gör det inte det. Det syns inte att jag har häst alls.

häftig sadel. Cool häst. Går det verkligen att rida i jeans. mm

Nej, såklart inte. Har fått lite väl extrema vinklar på det hela, antingen "vilken häst som helst duger, det ska vara kul! alla är välkomna, det är ok att ha annan utrustning och udda raser!" eller "det är bara quarter som gäller om man vill satsa, man ska ha westernsadel med bom om man rider western, sporrar och "westernstil" annars är man ingen westernryttare" (lite grovt förenklat för att förtydliga vinklarna :p )

Som jag skrev i förra inlägget så finns det såklart skillnader, det är hur många likheter som finns jag blir förvånad över! ;)

anledningen, som jag tror, till att qh ses som en "överras" är nog för att ska man ställa upp på de STORA tävlingarna i Sverige, både pengamässigt och "statusmässigt" så är det AQHA-tävingarna som gäller...och för att ställa upp i de stora klasserna så är det en qh du behöver...

Angående själva westernsadeln så finns det bara westernsadlar MED bom... annars är det ingen westernsadel... är det en bomlös sadel så kan den vara av "westerntyp" men aldrig ren westernsadel...

Vad menar du sedan med att satsa? komma ut i världen och tävla på de stora tävlingarna med de allra duktigaste ryttarna/hästarna och vinna en massa pengar, eller att satsa så som "tender" har skrivit? Ordet satsa har olika betydelse för olika personer...

Att vara en westernryttare med westernutrusting är precis samma sak som att vara dressyrryttare med dressyrutrustning ;) Skulle du kalla en person som rider dressyrstil med sin häst, men har full westernutrustning på den?

Var på high chaparlls stora western tävlingar och blev såld:)
Jag har tävlat dressyr och hoppning många år.har bara ridit western i ett halv år.
Jag har en Quarter på 8 mån och letar nu efter en häst att tävla och träna till våren.
Det finns så mycket positivt men det som gjorde att jag gick över var att western folk är så mycket trevligare och hjälpsamma.:)
Negativt är väl attman måste åka långt för att träna och tävla.
Ja hemma hos mig syns det att jag rider western fast det gjorde det innan också. Jag har bara fått bra reaktioner från andra.

anledningen, som jag tror, till att qh ses som en "överras" är nog för att ska man ställa upp på de STORA tävlingarna i Sverige, både pengamässigt och "statusmässigt" så är det AQHA-tävingarna som gäller...och för att ställa upp i de stora klasserna så är det en qh du behöver...

Tråkigt. För det gör ju som sagt att en ras står ut över andra på ett lite grövre sätt än det kanske kunnat göra annars.

Angående själva westernsadeln så finns det bara westernsadlar MED bom... annars är det ingen westernsadel... är det en bomlös sadel så kan den vara av "westerntyp" men aldrig ren westernsadel...

Det där låter för mig som grekiska. Vad kännetecknar isåfall en westernsadel? Måste den komma från USA? För jag har haft en bomlös westernsadel från USA! ;) Identisk med en westernsadel och ärligt talat nästan lika "hård" bara mer flexibel i ryggen bakom själva framvalvet.

Vad menar du sedan med att satsa? komma ut i världen och tävla på de stora tävlingarna med de allra duktigaste ryttarna/hästarna och vinna en massa pengar, eller att satsa så som "tender" har skrivit? Ordet satsa har olika betydelse för olika personer...

Spelar väl ingen roll vad jag menar? Man kan vara pretentiös och satsa bara för att, man kan satsa med en häst man redan har men vid nästa hästköp inse - nej, nu ska jag satsa på "rätt" häst istället, man kan satsa på riktigt höga klasser och lyckas eller misslyckas osv. Ser ingen större skillnad, men skillnad är det såklart i att satsa så långt det går med det man har jämfört med att satsa på så vis att man pengamässigt lägger ut på "riktiga" tränare, "riktig" häst, "riktig" utrustning osv.

Att vara en westernryttare med westernutrusting är precis samma sak som att vara dressyrryttare med dressyrutrustning ;) Skulle du kalla en person som rider dressyrstil med sin häst, men har full westernutrustning på den?

Jag har blivit kallad för westernryttare i min dressyrutrustning. Så det vete fasen. Likaså har jag ridit dressyr i westernutrustning och ridit enstaka westernlektioner i dressyrutrustning. VILL man visa även vid motionsridning och träning att man tillhör en viss grupp så ja, då är det ju en fördel att ha utrustning som matchar ridstilen. Själv har jag aldrig brytt mig om det utan skaffat den utrustning jag och hästen trivs med. Uppenbarligen funkar det inte i tävlingssammanhang, varken i western eller något annat! :p Distans kanske är det som är mest "fritt" isåfall kan jag tänka mig.

Senast ändrad:

Tråkigt. För det gör ju som sagt att en ras står ut över andra på ett lite grövre sätt än det kanske kunnat göra annars.

Att man har quartern till westernridning, halvblodet till dressyr är precis samma sak som islandshästen till islandstävlingar och travhästen till travet (om vi nu snackar elitnivå)
du kan ha näst intill vilken ras som helst innom vilken diciplin som helst så länge det inte sker på elitnivå... på den nivån behövs en häst som är avlad för att göra dessa specifika moment... inget konstigt med det...

Det där låter för mig som grekiska. Vad kännetecknar isåfall en westernsadel? Måste den komma från USA? För jag har haft en bomlös westernsadel från USA! ;) Identisk med en westernsadel och ärligt talat nästan lika "hård" bara mer flexibel i ryggen bakom själva framvalvet.

Det som kännetecknar en westernsadel är just att den HAR bom + ett horn... har den ingen bom är det ingen westernsadel... konstigaste är så är inte det heller...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 980
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 871
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka