Varför, varför ??? (fång)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 6 554
Sv: Varför, varför ??? (fång)

Jag hittade detta i en annan tråd
"Veterinären säger att det bara är den gula blomman som är giftig men personligen (av erfarenhet) tror jag att även blommställningen med frön är ohälsosam. Däremot verkar de gröna bladen vara ogiftiga eller osmakliga även för den smörblommeätande pållen.
Symptomen som våran ponny får är svullnad i mankam, sedan i lymfor runt ganacher, därefter ökande ödem (vätskeansamling) i huden som sprider sig över kroppen. Förra året även fång (enl. vet. p.g.a. smörblommor)."

http://home.swipnet.se/ridtur/giftigavxstr.htm
Färska smörblommor är giftigt för hästar. Torkade smörblommor är det inte. Hästar brukar låta bli färska smörblommor, och andra växter som är giftiga,så länge betet är tillräckligt men man ska inte helt lita på att hästarna själva väljer rätt.Följande växter kan vara direkt giftiga för hästar:Stånds, Vattenstånds, Stenkorsört, Korsört, Fingerborgsblomma, Fräken, Örnbräken, Sprängört, Odört, Falsk palsternacka, Munkhätta, Johannesört, Smörblomma, Buskar och häckar: Idegran, liguster, Rhondodendron, gullregn, tuja.Robinia, buxbom och järnek.Den här listan har jag fått av några hästägare som kommit fram till den genom att söka i böcker och på nätet. Jag känner inte själv till mer än en del av dessa växter men vill ändå publicera listan här.Ekollon och ekbark kan vara mycket smakligt för hästar, men skadligt i större mängd.Alsikeklöver sägs kunna orsaka vätskande muggliknande sår på vita ben. Det är ett ämne i örten som reagerar med solljuset under huden och bildar vätskande sår. Det är alltså inte när hästar äter klövern utan vid direktkontakt med benen.De flesta av de här växterna är väl ovanliga i våra hästhagar.

På min häst som blev totalt blockhalt på en hov (röntgenfynd hovbensrotation) var inte ett dugg känslig för visitering, hade inte puls eller feber, ingen värme eller svullnad. Alltså inga typiska symptom trots att han måste ha fått någon sorts atypisk fång.

usch ja, alla dessa farliga växter..suck.. varför ska de tycka de är goda (till en viss mån)..

Tack för all information. :bow:

Som det verkar, så har våra hästar alltså kontroll på det här med smörblommor. :)

Visst är det skumt med dessa "hältor utan anledning". Givetvis finns det en anledning och en bakomliggande orsak, men vad och var?
Min kuse var alltså inte halt i vanlig mening, utan mer ovillig att röra på sig och gick då med stum och konstig gång. När man tittade på hennes rörelser, kändes det mer som smärta i muskler eller leder, hellre än "ont i fötterna".

Inte heller under tillfrisknandet, då det gick lite upp och ner, fanns någon uttalad hälta. Mer som ett stelt och försiktigt förflyttande.

Hur kan din häst haft hovbensrotation utan annan indikation än hälta? Man tycker att värme vore det minsta man skulle märka, oavsett grundorsak. Det är mycket som är konstigt.

Synd att dom inte kan tala, hästarna!

LIA

Tack för all information. :bow:

Visst är det skumt med dessa "hältor utan anledning". Givetvis finns det en anledning och en bakomliggande orsak, men vad och var?
Min kuse var alltså inte halt i vanlig mening, utan mer ovillig att röra på sig och gick då med stum och konstig gång. När man tittade på hennes rörelser, kändes det mer som smärta i muskler eller leder, hellre än "ont i fötterna". Inte heller under tillfrisknandet, då det gick lite upp och ner, fanns någon uttalad hälta. Mer som ett stelt och försiktigt förflyttande.

Det kan inte ha varit någon form av korsförlamning eller fästingrelaterad sjukdom?

Hur kan din häst haft hovbensrotation utan annan indikation än hälta? Man tycker att värme vore det minsta man skulle märka, oavsett grundorsak. Det är mycket som är konstigt.

Synd att dom inte kan tala, hästarna!

LIA

Jaa su, det frågar jag mig också..... Dessutom var han röntgad 2 år före händelse och hade då ingen som helst rotation eller sänkning.
Eftersom han fick fullskaligt (typisk) fång m. puls och hela köret några veckor efter att detta uppdagades så är jag rätt säker på att det hör ihop. Jag tror att han fick någon reaktion på det antiinflammatoriska som gjorde att han blev totalt insulinresistent vilket fick fång till följd på enbart grovfoder. Men det är ju bara mina egna teorier....

Inte korsförlamning.
Fästingrelaterat var vi inne på från början och vet tog blodprov för analys. Detta var negativt men erlichias kan ändå inte helt uteslutas, då vi kan ha tagit provet i glappet mellan insjuknandet och när antikroppar bildas. Eftersom det verkar som att hästen håller på att bli helt bra (dom självläker vanligtvis även om det tar längre tid än om man medicinerar), så bestämde vi tillsammans med vet att avvakta med andra blodprovet. Ett sådant kan vi ju ta vid tillfälle när vet ändå ska hit.

LIA

uach ja de där med fång e bara skit.. Min flicka har sin sista medicinering dag i morn, sen återstår det att se hur hon mår.. tänte vi skulle börja ha henne i utebox n i veckan..så hon får komma ut lite..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 329
Senast: Juli0a
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka