Sv: Varför, varför ??? (fång)
Jobbigt när symtomen är så diffusa och pekar åt olika håll.
Har kollat runt på nätet och visar lite här:
Klipp Wikipedia:
Fång
Fång är en sjukdom hos hästar där hoven har inflammerats och vävnadsvätska har utgjutits vilket medfört sämre sammanbindning mellan läderhuden och hornkapseln. Hästen blir halt och får svårt att röra sig. I svårare fall leder sjukdomen till deformation av hovarna och den är mycket smärtsam. Trots forskning i ämnet har man inte klargjort orsaken. Sjukdomen kan uppstå när hästen får för kraftig föda (ökad fruktos mängd i gräs), särskilt vid vårbetet.Men det finns även andra orsaker som utlöser fång, efter en förlossning, vid felaktig utfodring och vid hård eller långvarig ansträngning. Upprepad kortisonbehandling kan också öka benägenheten hos en häst att få fång. .Veterinär ska alltid omedelbart kontaktas vid misstänkt fång. Ett akut fånganfall har ofta ett drastiskt förlopp. Hästen svettas, har hög feber och allmäntillståndet är kraftigt påverkat. Rörelseförmågan är starkt nedsatt. En fånghäst sätter ofta bakbenen långt under sig och rör sig med stelt sträckta framben. Hovarna är varma. Den har mycket ont i hovarna Stalla in hästen omedelbart på så mjukt och svalt underlag som möjligt. Inget foder förrän veterinär har undersökt. Underlag som rek är sand,fuktad,spån (djupbädd),halm, torv.Bäst är dock sand.
Förebyggande råd Vänj alltid hästen långsamt vid ett nytt foder och gräs.
Klipp Aftonbladet:
- Den klassiska fången är ett helkroppsproblem, hästen sätter bakbenen under kroppen och frambenen framför för att avlasta. Fång är nog en diagnos som inkluderar flera sjukdomar. Man vet inte riktigt vad det är som utlöser, men det kan vara fler saker, säger Ove Wattle från SLU.
Sjukdomen nämns i litteraturen redan under medeltiden.
- Klassisk fång drabbar hela hästen, men det är viktigt med hovarna och det är där vi får bestående men.
Att hästar får reaktioner när de börjar äta gräs är allmänt känt:
- Histodin ger svullnad i lymfkörtlar och ben. Det ses i början av betet.
- Man skiljer på belastningsfång och klassisk fång. En häst kan utveckla belastningsfång på ett ben, att den vilar på ett bakben och får belastningsfång på det andra.
...
Klipp Agria:
Fång är en vanlig sjukdom, där symptomen framför allt visar sig i hovarna.
Det finns tre situationer då hästar brukar få fång – efter en förlossning, vid felaktig utfodring och vid hård eller långvarig ansträngning. Upprepad kortisonbehandling kan också öka benägenheten hos en häst att få fång.
...
Om sjukdomen beror på felaktig utfodring har det att göra med att tarmfloran har rubbats på något sätt. Vanliga orsaker är:
...
I slutet av en betessäsong kan hästen äta växter den ratat tidigare.
...
Symptomen
Ett akut fånganfall har ofta ett drastiskt förlopp. Hästen svettas, har hög feber och allmäntillståndet är kraftigt påverkat. Rörelseförmågan är starkt nedsatt. En fånghäst sätter ofta bakbenen långt under sig och rör sig med stelt sträckta framben. Hovarna är varma. Den har mycket ont i hovarna, och rör sig som om den "hade gått på glödande kol".
...
Mina tankar:
Av dessa och många fler artiklar mm drar jag slutsatsen, att "FÅNG" är en sjukdom som innebär invärtes fel vilket "visar sig" genom förändringar och smärta i hov/hovarna.
Jag drar vidare slutsatsen, att invärtes fel som
inte visar sig i hovarna inte är FÅNG. Dvs om symtomen är diffus (men inga fel-tecken märks i hovarna) eller kan antas beror på smärta i andra delar av rörelseapparaten.
I så fall heter inte sjukdomen FÅNG utan något annat. Vad??
Ur Agria: I slutet av en betessäsong kan hästen äta växter den ratat tidigare.
Vilka sådana växter kan ge fångliknande fel?
Vänligen se mina tidigare inlägg! Jag blir inte klok på det här.
LIA