Varför, varför ??? (fång)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 6 554
Sv: Varför, varför ??? (fång)

Men du såg tydliga fångtecken varje gång?

Min häst visar alltså inte några av dom vanliga tecknen på fång. Som jag förstår det av andra inlägg, så är det fler som råkat ut för samma sak. Därför vore det tacksamt att få reda på mer om detta.

Kan tillägga att våra hästar inte haft speciella byten i kosten. Dom käkar av vad naturen ger i sin hage. Alltså en ganska omväxlande kost som dom själva väljer.

Vädret? Ja, kanske det. Vi har inte haft några mängder regn, däremot mest bara gråa dagar med några regnstänk sommaren igenom. Kan det knäcka hästar och inte bara semesterfirare? :crazy:

LIA
Jag fick förklarat att när det är en sådan sommar som i år. Så blir det som återväxt för gräset hela tiden. Många ntter har varit under 10 grader och då blir grset stressat. Därav fång. Sedan så säger många att dom har hittat lite olika växter som dom aldrig har sett i hagen innan.

Jag har klarat mitt sto i år. Hon fick fång i maj förra året i vinterhage.
Hon betäcktes och har gått med föl i gräshage hela sommaren dock ej nattetid.
Förra året var hon lite smågallig i benen men i år har hon varit helt ren.
Ämmnesomsättningen är helt annorlunda när de ger di / högdräktiga så jag tror hon förbrukat sina reserver bättre i år än tidigare.
Hört av många äldre hästmänniskor att man ska ha fångbenägna dräktiga eller diande. :pvilket överskott på hästar...skämt åsido men jag tror det ligger något i det i vissa fall.
Är nu extrem nogrann vid alla foderbyten och tar minsta lilla galla på allvar, försöker hålla henne så smal som möjligt och tanken är att hon ska gå för fullt nästa vår. Tänker inte ha henne på gräs framåt vårkanten utan hon får börja efter midsommar, ja ja det är min plan tummar och tår att den funkar tack
Suck med denna fångest !!!
Har med hört att efter midsommar är där mindre näring i gräset..
HAr fått fång på min häst i år...Så ska låta vallen växa och inte hugga, får se sen om jag vågar släppa ut henne..Hon är med dräktig ..Ängs gräs ska med vara bättre..Då det inte är framodlat och gödnat..

Jag har klarat mitt sto i år. Hon fick fång i maj förra året i vinterhage.
Hon betäcktes och har gått med föl i gräshage hela sommaren dock ej nattetid.
Förra året var hon lite smågallig i benen men i år har hon varit helt ren.
Ämmnesomsättningen är helt annorlunda när de ger di / högdräktiga så jag tror hon förbrukat sina reserver bättre i år än tidigare.
Hört av många äldre hästmänniskor att man ska ha fångbenägna dräktiga eller diande. :pvilket överskott på hästar...skämt åsido men jag tror det ligger något i det i vissa fall.
Är nu extrem nogrann vid alla foderbyten och tar minsta lilla galla på allvar, försöker hålla henne så smal som möjligt och tanken är att hon ska gå för fullt nästa vår. Tänker inte ha henne på gräs framåt vårkanten utan hon får börja efter midsommar, ja ja det är min plan tummar och tår att den funkar tack
Suck med denna fångest !!!
Har med hört att efter midsommar är där mindre näring i gräset..
HAr fått fång på min häst i år...Så ska låta vallen växa och inte hugga, får se sen om jag vågar släppa ut henne..Hon är med dräktig ..Ängs gräs ska med vara bättre..Då det inte är framodlat och gödnat..

Sååååååå otroligt ledsen och beklämd. Känner oxå att vem man än frågar (om behandling, förebyggande etc) så får man olika svar. Olika veterinärer säger olika, och olika hovslagare säger olika.
Vem vågar man lita på? Finns det egentligen NÅGON som VET??? :confused:

Precis så känner jag också, alla säger olika.
Två veterinärer och hovslagare har i o f varit överens, men då skriker "alla" här något helt annat... då blir man alldeles snurrig.

Jag funderar vidare på orsaker.
Undrar om "nya" växter, som kanske inte varit så etablerade tidigare, kan förorsaka infektioner el dyl som sedan ger ben/hov-problem? Svampar, som det finns gott om nu?
Dvs nya typer av problem?

Repris: Ingen som vill berätta om fånghästar som inte visar fång-tecken??

LIA

MIn gamla tant hade för något år sedan "förändringar" i hovarna, bakhovarna, som såg precis ut som fånghovar enl min hovslagare, men inget fram.
Hon gick väldigt lugnt under sommaren och gick bara på bete, så det är mycket möjligt att hon hade det... Hon var runt 25 år då och hade aldrig haft problem innan och inte efter heller. Samma sommar fick även shettisen sitt första fånganfall, mycket lindrigt sådant hon också.

Precis så känner jag också, alla säger olika.
Två veterinärer och hovslagare har i o f varit överens, men då skriker "alla" här något helt annat... då blir man alldeles snurrig.

Till Tokmaja och hallon

Jag upplevde precis samma sak när min häst fick fång. Jag fick lika många svar som personer jag frågade. Det spelade inte ngn roll om det var veterinärer, hovslagare eller andra med lång hästerfarenhet. Sedan har jag också förstått att forskningen inom detta område går framåt ganska mycket och det kommer hela tiden nya ideer om fång. Jag antar att man nog egentligen kan säga att det inte finns någon som vet.
Jag försöker att lära mig så mycket som möjligt om detta och en del av det jag har lärt mig har jag läst om här på forumet även om det naturligtvis är likadant här att inte alla säger samma sak. Jag väljer framför allt att läsa det som Helena Handberg skriver. Min bedömning är att hon är mycket väl insatt i problemen kring fång och många andra hästvårds frågor.

Håller med dig helt, alla säger olika.. tror man ska göra dt som känns mest rätt, för jag menar det vet man.. bara man riktigt känner efter...
Känner med att HH är en duktig männiks på detta med hästar och allt:P

Jobbigt när symtomen är så diffusa och pekar åt olika håll.

Har kollat runt på nätet och visar lite här:

Klipp Wikipedia:

Fång
Fång är en sjukdom hos hästar där hoven har inflammerats och vävnadsvätska har utgjutits vilket medfört sämre sammanbindning mellan läderhuden och hornkapseln. Hästen blir halt och får svårt att röra sig. I svårare fall leder sjukdomen till deformation av hovarna och den är mycket smärtsam. Trots forskning i ämnet har man inte klargjort orsaken. Sjukdomen kan uppstå när hästen får för kraftig föda (ökad fruktos mängd i gräs), särskilt vid vårbetet.Men det finns även andra orsaker som utlöser fång, efter en förlossning, vid felaktig utfodring och vid hård eller långvarig ansträngning. Upprepad kortisonbehandling kan också öka benägenheten hos en häst att få fång. .Veterinär ska alltid omedelbart kontaktas vid misstänkt fång. Ett akut fånganfall har ofta ett drastiskt förlopp. Hästen svettas, har hög feber och allmäntillståndet är kraftigt påverkat. Rörelseförmågan är starkt nedsatt. En fånghäst sätter ofta bakbenen långt under sig och rör sig med stelt sträckta framben. Hovarna är varma. Den har mycket ont i hovarna Stalla in hästen omedelbart på så mjukt och svalt underlag som möjligt. Inget foder förrän veterinär har undersökt. Underlag som rek är sand,fuktad,spån (djupbädd),halm, torv.Bäst är dock sand.

Förebyggande råd Vänj alltid hästen långsamt vid ett nytt foder och gräs.

Klipp Aftonbladet:

- Den klassiska fången är ett helkroppsproblem, hästen sätter bakbenen under kroppen och frambenen framför för att avlasta. Fång är nog en diagnos som inkluderar flera sjukdomar. Man vet inte riktigt vad det är som utlöser, men det kan vara fler saker, säger Ove Wattle från SLU.
Sjukdomen nämns i litteraturen redan under medeltiden.
- Klassisk fång drabbar hela hästen, men det är viktigt med hovarna och det är där vi får bestående men.
Att hästar får reaktioner när de börjar äta gräs är allmänt känt:
- Histodin ger svullnad i lymfkörtlar och ben. Det ses i början av betet.
- Man skiljer på belastningsfång och klassisk fång. En häst kan utveckla belastningsfång på ett ben, att den vilar på ett bakben och får belastningsfång på det andra.
...

Klipp Agria:

Fång är en vanlig sjukdom, där symptomen framför allt visar sig i hovarna.

Det finns tre situationer då hästar brukar få fång – efter en förlossning, vid felaktig utfodring och vid hård eller långvarig ansträngning. Upprepad kortisonbehandling kan också öka benägenheten hos en häst att få fång.
...

Om sjukdomen beror på felaktig utfodring har det att göra med att tarmfloran har rubbats på något sätt. Vanliga orsaker är:
...

I slutet av en betessäsong kan hästen äta växter den ratat tidigare.
...

Symptomen
Ett akut fånganfall har ofta ett drastiskt förlopp. Hästen svettas, har hög feber och allmäntillståndet är kraftigt påverkat. Rörelseförmågan är starkt nedsatt. En fånghäst sätter ofta bakbenen långt under sig och rör sig med stelt sträckta framben. Hovarna är varma. Den har mycket ont i hovarna, och rör sig som om den "hade gått på glödande kol".
...

Mina tankar:
Av dessa och många fler artiklar mm drar jag slutsatsen, att "FÅNG" är en sjukdom som innebär invärtes fel vilket "visar sig" genom förändringar och smärta i hov/hovarna.

Jag drar vidare slutsatsen, att invärtes fel som inte visar sig i hovarna inte är FÅNG. Dvs om symtomen är diffus (men inga fel-tecken märks i hovarna) eller kan antas beror på smärta i andra delar av rörelseapparaten.
I så fall heter inte sjukdomen FÅNG utan något annat. Vad??

Ur Agria: I slutet av en betessäsong kan hästen äta växter den ratat tidigare.
Vilka sådana växter kan ge fångliknande fel?

Vänligen se mina tidigare inlägg! Jag blir inte klok på det här. :confused:

LIA

Mina tankar:
Av dessa och många fler artiklar mm drar jag slutsatsen, att "FÅNG" är en sjukdom som innebär invärtes fel vilket "visar sig" genom förändringar och smärta i hov/hovarna.

Jag drar vidare slutsatsen, att invärtes fel som inte visar sig i hovarna inte är FÅNG. Dvs om symtomen är diffus (men inga fel-tecken märks i hovarna) eller kan antas beror på smärta i andra delar av rörelseapparaten.
I så fall heter inte sjukdomen FÅNG utan något annat. Vad??

Det beror på vad det invertes felet beror på (vilket inte är plättlätt att veta...). Kolik och fång känns för mig som två delar av samma problem, mag och tarmstörningar ger någon av dessa konsekvenser.

Ur Agria: I slutet av en betessäsong kan hästen äta växter den ratat tidigare.
Vilka sådana växter kan ge fångliknande fel?

LIA

T.ex. smörblomma har jag fått lära mig, eller rättare sagt- den kan ge en sådan obalans att den ger hästen fång.

Pratde precis med mi hovis om min dams fång, han sa att orsaken till att de får fång nu under hösten( eller en av orsakerna) var att de under sommren kunnat äta fritt vad de vill, medan nu börjar det ta slut, de äter då saker som de inte ätit innan direkt..med andra ord rubbning i tarmfloran..

Pratde precis med mi hovis om min dams fång, han sa att orsaken till att de får fång nu under hösten( eller en av orsakerna) var att de under sommren kunnat äta fritt vad de vill, medan nu börjar det ta slut, de äter då saker som de inte ätit innan direkt..med andra ord rubbning i tarmfloran..

Så har jag tänkt de senaste veckorna. Jag stänger in min ponny i en mindre hage några timmar per dygn. Hon står dessutom inne på nätterna även om det är varmt. Då får hon hö istället. Hon går bara ute i stora hagen några timmar per dygn just för att begränsa hennes möjligheter att stoppa i sig allt möjligt konstigt.

japp, så blir det nog för min dam nästa år med..
Känns som om man börjar lära sg mer och mer om denna sjukdomen.. känns bra:D

Jo, det kommer antagligen från "det innersta", men vad sjutton heter det? Hästen var risig i rörelserna, men uppvisade ingen av dom vanliga fång-symtomen. (Idag rör hon sig normalt igen).
Så om det inte heter FÅNG, vad då?

T.ex. smörblomma har jag fått lära mig, eller rättare sagt- den kan ge en sådan obalans att den ger hästen fång.
Det verkar ju möjligt (om hon hade FÅNG). Hästarna äter ju runt smörblomstren under sommaren, men nu åker allting med utom ratorna. Vad som talar emot, är att dom gör likadant varje år och vi har aldrig haft detta problem förr. Inte ens med känsligare ponnyn.
Är smörblomster lika farliga när dom blommat över? Jag skulle faktiskt bli förvånad, om våra hästar inte vet vad dom kan äta och inte.

LIA

Jag skulle faktiskt bli förvånad, om våra hästar inte vet vad dom kan äta och inte.

Det tror jag inte på. Det finns växter som är jättesmaskiga, trots att de är giftiga. Jag såg en gång två hästar dö efter att ha ätit idegran.

Immer

Jo, det kommer antagligen från "det innersta", men vad sjutton heter det? Hästen var risig i rörelserna, men uppvisade ingen av dom vanliga fång-symtomen. (Idag rör hon sig normalt igen).
Så om det inte heter FÅNG, vad då?

Ev. förgiftning. Jag skulle dock inte vara säker på att hon inte hade ont i sina hovar trots få yttre tecken.

Det verkar ju möjligt (om hon hade FÅNG). Hästarna äter ju runt smörblomstren under sommaren, men nu åker allting med utom ratorna. Vad som talar emot, är att dom gör likadant varje år och vi har aldrig haft detta problem förr. Inte ens med känsligare ponnyn.
Är smörblomster lika farliga när dom blommat över? Jag skulle faktiskt bli förvånad, om våra hästar inte vet vad dom kan äta och inte.

LIA

Vissa hästar får smak på smörblomma och det brukar vara lögn att få bort. Självklart kan hästar äta giftiga växter trots att de borde låta bli med tanke på sin hälsa (och mattes plånbok:p):

Det tror jag inte på. Det finns växter som är jättesmaskiga, trots att de är giftiga. Jag såg en gång två hästar dö efter att ha ätit idegran.

Immer

Jag trodde faktiskt tidigare att hästar ej åt sådant som var giftigt. Men har nu insett att det nog inte är så. Min häst tex äter gärna Johannesört som ju inte är helt nyttigt att för henne att äta.

Fast jag var inne på det som finns i hagen deras, fr a smörblommor.

LIA

Jag tro att det bero på allt regn och all fukt, sockerhalten i gräset ökar då och det finns även gott om ekollon i år som är proteinrika och kan sätta igång fång, peppar, peppar mina hästar har varit skonade i alla dessa år:smirk:

Immer

Ja, usch det behövs inte mkt alls, idegranen är ju jättegiftig:crazy:

Men om hon hade ont i hovarna borde det väl märkts något under visiteringarna? Hon var fullständigt avslappnad och ointresserad då. Ingen som helst reaktion. Och inga som helst andra fånghov-symtom.

Så jag undrar om t ex förgiftning kan ge fångliknande symtom i andra delar av rörelseapparaten än i hovarna?

Smörblommor ratar dom som sagt så länge dom blommar, så jag är inte orolig för det. Är det blommorna som är giftiga eller andra delar av växten? Är dom giftiga även när dom blommat över?
Men eftersom hästarna under många år (höstar) käkat rent även där det växt smörblommor och det utan synbara problem, borde väl den förgiftningsrisken vara tämligen liten.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 329
Senast: Juli0a
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka