Varför, varför ??? (fång)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 6 554
Sv: Varför, varför ??? (fång)

Något jag också är fundersam emot är all avmaskning som ökat och ökat. Det kan väl om nåt störa tamfloran, vet attveterinären sa åt mig för två år sedan när min fick fång, att jag absolut inte skulle avmaska på ett tag.
Mitt russ på 24 år (som hade fång för 8 år sedan) o vår 11-årige isis(aldrig haft fång förr) fick fång i sommar...vid 2 olika tillfällen i samma hage dock.
Gått där förr om somrarna utan att drabbas.
Vid båda tillfällena sa veterinärerna(2 olika) att det drabbar ofta hästar där det var ett tag sedan avmaskning.
O det stämde på båda. De skulle avmaskas veckan efter enligt planering. Har även läst detta i ridsport att det gjorts en studie om avmaskning o fång o dess samband.
O det skulle tydligen funnits ett samband mellan antalet mask o fång.

Förtydligande: jag har absolut inte sett ner på de med fånghästar, som någon frågade. Absolut inte. Men jag har alltid haft "fång-rädslan" i bakhuvudet och ansträngt mig för att mina pållar inte ska få det.

Vilket de alltså ändå fått...

Trots att de ej är överviktiga, är "fel ras" (fast så kan man ju inte tänka längre), inte fått nåt kraftfoder överhuvudtaget, inte gått på kraftigt bete.

Jag tror oxå på klimatförändringar eller nåt. Men vad ska man göra? Grusbelägga hela hagarna, eller???

Sååååååå otroligt ledsen och beklämd. Känner oxå att vem man än frågar (om behandling, förebyggande etc) så får man olika svar. Olika veterinärer säger olika, och olika hovslagare säger olika.
Vem vågar man lita på? Finns det egentligen NÅGON som VET??? :confused:

Enligt samma studie så ska övervikt inte ha någon betydelse alls för vilka som drabbas av fång. Det tydligaste sambandet var parasitangrepp.
Man skulle med fördel låta hästar som haft fång gå på långt gammalt gräs INTE kortbetade hagar då färskt gräs (även om det är 0.5cm långt) är mycket starkare än gammalt gräs.

I en gammal hästfocus stod det att man kunde förebygga fång hos fånghästar genom att låta dem gnaga asp o avtvättade maskrosrötter. Vet inte om det stämmer... Men det kan säkert ligga något i det...tror man lät hästarna gå mer på ängsmark förr o i skogsmarker...där de kom åt allt de behövde i naturen...nu får många gå på vallar , som inte är lämpligt till dessa raser som är fångbenägna.

Min häst som gick på ängsvall fick fång i våras. Tror att de berodde på att hon hade mycket bete och samtidigt fick häsilage. Hade vid tillfället problem med att hon var för mager.
De senaste åren har de ju varje år sagt att de vart "fång-år" men de verkar ju bli värre och värre för varje år.:(

*Kl*
Upprepar min fråga. :)

Alla som säger sig ha/ haft hästar med fång, men där nästan inga av dom vanliga fång-tecknen finns, är ni säkra på att det är fång?
Hur har man konstaterat att det är fång?
Finns det "konstiga" varianter av fång?
Kan det vara en annan orsak än fång?

Se f ö mitt inlägg ovan. Jag vill väldigt gärna veta vad som händer och varför.

LIA

Jag har mitt aber över hösilaget som en stor bov.

skulle vara intressant o höra hur många av insjuknande hästar har ätit av det- övrig tid förutom betet.

De 3 sista åren har det blivit extremt många fångfall här i trakterna o då inte feta ponnies- som det var förr.

Inte höll man heller på att vänja in dem på bete så noga som idag o ändå.....

tyvärr har jag inget val än att ge hösilage i år- när det inte finns hö att tillgå.

har dock varit noga med att få balar från samma åker.

När isisen fick sin fång i somras så hade vi ställt in en mineralhink i hagen, vilket resulterade till hetsätning. Han hade på ett dygn ätit dryga 10cm ur hinken. Resultat kraftig fång, med rätta tecknen.
Ca 1.5 månad senare så höll vi på att rensa bort döda träd i hagen o tog bla ner en björk. Där stod han o åt av björklöven tills de var rent. Resultat: Fång!
Allt som är en kraftig omställning i tarmbalansen o maten kan orsaka fång. Kompisens hbl fick fång av örtgodis.
Hade haft samma hage(gruspaddock, samma kraftfoder o hö...enda skillnaden var örtgodiset hon köpt... o han hade inte fått mycket.
Ju mindre ombyte i maten desto känsligare brukar magarna bli för omställning.

Litet ps...har inte fodrat med hösilage vid fång tillfällena, men har fodrat med de de sista 10 åren utan ett enda fång anfall.

KL
Min fjord var fånghäst. Vad som direkt utlöste hans anfall var blött gräs - så den våta sommaren kan nog ha gjort sitt till.

och hösilaget är jag frågande till - jag har absolut ingen vetenskaplig grund men det känns som att det är onaturligt för ett djur att äta mat som är så "surt" - pH alltså.
Nog borde det göra magen känsligare, detta i kombination med att fler och fler hästar inte får halm.

Mm, kanske du har rätt där. Hovslagaren hittade ju spår av fång i min shettis hovar. Hon är 11 år och har, såvitt jag vet, inte haft fång tidigare i livet. I vintras fick hon hösilage pga att detta var det enda som fanns att få tag i. Tror aldrig att hon ätit det förut. Hon älskade det, men både hon och haflingern var lösare i magen än de brukar vara. Kanske det gjorde henne känsligare än vanligt så hon blev sjuk av gräs nu i somras? I vinter blir det hö igen, för jag har lyckats få tag i småbalshö som ser fint ut.

Men du såg tydliga fångtecken varje gång?

Min häst visar alltså inte några av dom vanliga tecknen på fång. Som jag förstår det av andra inlägg, så är det fler som råkat ut för samma sak. Därför vore det tacksamt att få reda på mer om detta.

Kan tillägga att våra hästar inte haft speciella byten i kosten. Dom käkar av vad naturen ger i sin hage. Alltså en ganska omväxlande kost som dom själva väljer.

Vädret? Ja, kanske det. Vi har inte haft några mängder regn, däremot mest bara gråa dagar med några regnstänk sommaren igenom. Kan det knäcka hästar och inte bara semesterfirare? :crazy:

LIA

Kl.
Är det hösilage eller ensilage ni pratar om??
Det är en stor skillnad.
Hösilage har en torrsubstans mellan 60-80% o har inget surare ph värde än hö.
Hö har en torrsubstans runt 80-90%.
Ensilage däremot brukar ligga på mellan 15-50% o är i vissa fall dyblött. Detta är oftast kobönder som tar...innehåller ofta mycket klöver också. Iofs rödklöver som vid studier har visat att det inte ska kunna orsaka fång.
Ska man ge hästar hösilage eller ensilage(taget av kobonde) bör det ligga på en torrsubstans över 50% då botulism inte kan överleva vid torrare än 50%. Då slipper man vaccinera för det.

Jag menar nog ett mellanting - det är inte så surt som ensilaget men inte så torrt som 50 %.
Det jag sett härikring är definitivt "surt"

Ja det var solklara fång tecken.
Russet däremot hon fick det när hon gick från en "mager" hage till en annan, som vilat i 2 veckor. De 2cm som vuxit upp var tydligen alldeles för kraftigt för henne.
Men när jag släppte dem på 35cm vall som vi lät bli att slå så gick det hur bra som helst. Det var gammalt o inte så mycket kraft kvar i det. Faktum är att de förblir smalare på det fastän de mumsar i sig mängder än när de går på kort kort som är kraftigt.
Bäst tycker jag det är när de går i våra skogshagar... lite klent ängsgräs, träd o sly att gnaga på, de håller sig friska o har sysselsättning hela tiden.

Tror mycket väl att det kan vara vädret för andra men inte för våra i år. Gräset får ju ofta en nyknäpp när det tex regnat en tid o sen blir det sol ett par dagar eller tvärtom.

Det skulle jag nog inte våga ge till våra.
Fick några balar av våran granne (koensilage) ett år för vårat tog slut. Det droppade om det... hästarna älskade det, men inte deras magar...det rann lika mycket ur dem som ur balen.
Nu har vi dessutom dräktiga o unghästar så då skulle jag inte våga chansa med det. Tror det är helt fel för känsliga hästmagar.
Sen är jag så himla rädd för botulism då en vän förlorade flera av sina hästar på en bal...ensilage.
Ska man fodra plastat foder så rekommenderar jag en torrsubstans på över 50%,för att undvika botulism o för att det är mildare för magen för dem. Samt för att ev undvika fång.Sen att man köper av en "häst" bonde...alltså med ingen klöver eller mindre mängd klöver än till kor. Hästens mage har svårt att bryta ner klöver.

Senast ändrad:

Jag har klarat mitt sto i år. Hon fick fång i maj förra året i vinterhage.
Hon betäcktes och har gått med föl i gräshage hela sommaren dock ej nattetid.
Förra året var hon lite smågallig i benen men i år har hon varit helt ren.
Ämmnesomsättningen är helt annorlunda när de ger di / högdräktiga så jag tror hon förbrukat sina reserver bättre i år än tidigare.
Hört av många äldre hästmänniskor att man ska ha fångbenägna dräktiga eller diande. :pvilket överskott på hästar...skämt åsido men jag tror det ligger något i det i vissa fall.
Är nu extrem nogrann vid alla foderbyten och tar minsta lilla galla på allvar, försöker hålla henne så smal som möjligt och tanken är att hon ska gå för fullt nästa vår. Tänker inte ha henne på gräs framåt vårkanten utan hon får börja efter midsommar, ja ja det är min plan tummar och tår att den funkar tack
Suck med denna fångest !!!

Jag funderar vidare på orsaker.
Undrar om "nya" växter, som kanske inte varit så etablerade tidigare, kan förorsaka infektioner el dyl som sedan ger ben/hov-problem? Svampar, som det finns gott om nu?
Dvs nya typer av problem?

Repris: Ingen som vill berätta om fånghästar som inte visar fång-tecken??

LIA

Kl.

Ska man ge hästar hösilage eller ensilage(taget av kobonde) bör det ligga på en torrsubstans över 50% då botulism inte kan överleva vid torrare än 50%. Då slipper man vaccinera för det.

Off topic.

Nej så är det inte. Ett blötare ensilage som är väl ensilerat har i allmänhet ett lägre pH än ett torrare. Det är det låga pHvärdet som hindrar tillväxt av clostridier.
Det händer, om än sällsynt, att botulism uppstår pga kadaver i hö. HH

Din tanke om åldern är inte helt fel tror jag!

Min häst fick fång i våras av en oförklarlig anledning! Hon har aldrig tidigare haft problem med minsta känning. Och när jag frågade veterinären om det kan ha med åldern att göra och hans svar var: ABSOLUT!
Min dam är 13 år och har haft en järnmage innan, men iår hände något som inte går att förklara och det ledde till fång...

Repris: Ingen som vill berätta om fånghästar som inte visar fång-tecken??

LIA

Min numera avlidna häst fick någon form av atypisk fång 1 vecka efter den sista av 3 antiinflammatoriska kurer (gavs oralt) på grund av omkullspringning i ridhuset. Det yttrade sig i att han blev blockhalt i ett framben (ingen puls, ingen feber, ingen värme). Vetrinären var övertygad om att det var en hovböld men eftersom den inte släppte så röntgade vi och han hade fått hovbensrotation!:eek: De andra hovarna röntgades inte men där visade han inga symptom. 3 veckor efter detta fick han ett fullskaligt fånganfall på hö, han blev aldrig smärtfri trots både sprutor och oral medicin och var tvungen att avlivas.
Fruktansvärt.:cry:

Jag har en fånghäst som gör som din. Hon ställer UNDER sig med frambenen. Får jätteont i trakterna (Skor måste tas av för att få reaktion med visitertång). Förra året fick hon en känning i juni, men den gick fort över med skogshage, in på nätterna, hö och No Bute samt nässla och asp i valfri mängd.

I år fick hon symptom i april. Åkte till klinik (hältutredning), de röntgade och hon behandlades för hovledsinflammation då hon inte hade några förändringar. Butta i tio dagar, sjukhage och hon åt silage under igångsättning utan problem.

Släppte på bete i juni och det gick fint. I mitten av augusti åkte jag på kurs i två dagar, då fick hon silage och stod på box. Inga problem. Åkte hem och släppte ut henne i hagen med de andra. Över natten fick hon kraftig fång. Kunde knappt gå och hade jätteont i fötterna. Tog av skorna och letade hovböld, hittade en liten blödning men inget stort. Satte på nya skor, men ingen förändring. Tog ut vet och han trodde det var fång. Hon fick butta tio dagar men han bedömde hagen som ok. Bokade fångröntgen på klinik och det var tur för hon blev sämre.

Väl på klinik så visar hon inget på röntgen, kan inte stödja på vf och står under sig. Hovslagaren tror det är hovböld (igen) men hittar ingen. Vet misstänker fraktur på hovbrosket och hon gipsas och får en kur butta vilket är var samm åtgärd som fång. Åker hem och ställer på box i 14 dagar.
Fick även order om att banta.

Vid återbesöket är hon symptomfri och pigg. Får order om skoning och min hovis föreslår vanliga skor, ser nu tydligt fångränder sedan april! Hon får inte gå ut i hage mer än 20-60 min två gånger om dagen och ska inte äta gräs.

Jag tror defenitivt att silaget har en del i det, eftersom våra får fri tillgång på silage i hagarna och min äter i princip hela tiden och blir fet. jag ger i princip inget kraftfoder alls då hon inte behöver det.

Det vetjag att det kan men som sagt det hör till ovanligheterna.
Men menar du att det är mindre risk för botulism i ett blötare ensilage???
Det var iaf inte vad jag fick lära mig på foderkursen. Det var över 50% i torrsubstans som botulism inte kunde överleva.
Över 50% var det som rekommenderades till häst just för detta med botulism o för att undvika det.
Men som sagt ...en hel bal kan bli smittad av ett kadaver, men det hör till ovanligheterna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 329
Senast: Juli0a
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka