Varför, varför ??? (fång)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 6 554
H

hallon

Jag är så förtvivlad och genomledsen och uppgiven.
Jag har haft hästar i 30 år, varav de senaste 15 åren där vi bor nu.
Jag har ALDRIG haft problem med fång, har satt en ära i att inte råka ut för detta gissel.
Men nu... vad ääär det med gräset i år????:cry:
Har totalt sju hästar, varav två (ev tre) haft fångkänning i år. Jag blir så ledsen och konfunderad. VARFÖR får dom fång just i år?

Brukar ha dom ute på sommarbetet till november nån gång. Men pga knott har de fått flytta in för nån månad sedan. Och går i vinterhagarna dagtid. Visst är där gräs, men knappt nåt alls.

Har hört om "stressat gräs" - men, varför får då inte grannarnas hästar fång. De går ju året om i samma hage och gnager på "rötterna".

Känns som om jag har "gift" i hagarna. Vad gör man med gräsätare som inte tål gräs? Har ju alltid varit så glad över att mina hästar sluppit leriga hagar o paddockar, utan de har kunnat gå på några tunnland gräs och skog. De har fått vara hästar!!!
Är det slut med det nu? Vågar jag överhuvudtaget släppa ut nån häst? Det känns som roulette, de kan ju få fång när som helst.

Men det konstiga är att vår lilla welsh mountain (som enligt hovslagare haft fång förr) som vi köpte förra året INTE har fått fång i samma hage.

Vad är det som gjort detta? Hur kan jag förhindra det? Hur lever vi framöver???:confused::confused: :(:(

Sv: Varför, varför ??? (fång)

Visst är det något märkligt med gräset i år :(

Mitt 15-åriga kallblodstravarsto fick fång första maj. Visst var hon alldeles för tjock då, men väl invand på gräs.
Hennes fånganfall var mycket lindrigt, och veterinären trattade i henne paraffin samt skrev ut Butta. Redan nästa dag gick stoet ute i en minihage, iklädd betesbegränsare, och på tredje dagen gick hon (fortfarande iklädd "munkorg") på stora sommarbetet med de andra.
Efter två veckor röntgades alla dyra hovarna och det var ingen sänkning/rotation.

Hon blev riktigt snygg efter hand. Jag började rida lite försiktigt igen efter en månad. Jag tog in henne ett par timmar varje dag och då fick hon äta sina mineraler samt ett par kilo hösilage. Sen körde hon glatt ner mulen i betesbegränsaren och gick ut i hagen igen.

Med tiden fick hon slippa betesbegränsaren mer och mer, och i början av september tog vi av den helt och hållet. Den elfte september kom hon linkande mot mig i hagen. Jag noterade snabbt att hon tappat båda framskorna under kvällen/natten men hon var inte svullen eller varm i benen eller hovarna. Dock hade hon svårigheter att vända till vänster.

Veterinären (inte vår ordinarie) kom och ställde diagnosen fång, samt skrev ut Finadyne. Två timmar senare kom hovslagaren som, när han spikat på nya skor, utbrast att detta INTE kunde vara fång. Hästen hade inte ont för fem öre. Nästa dag gick hon ute med de andra som vanligt, utan munkorg.

Finadynekuren varade i tio dagar. Idag var det den sjunde medicinfria dagen och vår ordinarie veterinär kom hit. Hon tittade på hästen, klämde, kände osv men menade att det fanns absolut ingenting som tyder på fång. Jag fick klartecken att börja skritta uppsuttet. Hovis ska kapa tån ytterligare samt sätta på sulor.

Fångspöket är hemskt! Hela sommaren har jag känt och klämt på tolv ben morgon och kväll. Nu står hästarna inne på nätterna och jag ger hö i hagen på morgonen för att de inte ska kasta sig över gräset (som kanske varit fruset).

Kan det ha varit ett särskilt farligt år i år? I vår lilla by var det tre hästar som fick fång i maj, och två av grannens fick i förra veckan.

Jag vet inte hur jag ska kunna förhindra fler fånganfall. Men jag kommer att leva med "fångspöket" sittandes på axeln en lång tid framöver.....

Immer

Intressant dethär,jag har hört flera som haft bekymmer i år och det med hästar och bete (jaa,samma) som aldrig vållat det tidigare..
Klimatspöket kanske kommer och tar oss till slut funderar man,märkligt är det..
Mina två går bara på gräs begränsat även sommartid men nervös blir man ju.Hoppas det går bra för era nu!Jag håller andan för mina..

Intressant dethär,jag har hört flera som haft bekymmer i år och det med hästar och bete (jaa,samma) som aldrig vållat det tidigare..
Klimatspöket kanske kommer och tar oss till slut funderar man,märkligt är det..
Mina två går bara på gräs begränsat även sommartid men nervös blir man ju.Hoppas det går bra för era nu!Jag håller andan för mina..

Jag tror också på klimatförändringarna, som gett oss större temperaturskillnader mellan natt och dag, som i sin tur leder till större fruktanhalt i gräset, som sägs kunna vara en bov i dramat.
Har pratat med flera veterinärer, som bekräftar att hästraser som normalt inte får fång, också de råkat ut för denna knepiga åkomma.
Fler och fler ställer sina hästar på skog och stödfodrar, men ibland hjälper inte ens det.

har satt en ära i att inte råka ut för detta gissel.
Du har alltså sett ner på folk som fått fång på sina hästar då?

I alla fall.
Har också hört om massa "osannolika" hästar till att få fång, som fått det i år.
Ja och varför vissa hästar får det och andra inte... det är ju konstigt egentligen... men de tål väl olika saker antar jag.
Men attans så trist det är...

Jag tror också på klimatförändringarna, som gett oss större temperaturskillnader mellan natt och dag, som i sin tur leder till större fruktanhalt i gräset, som sägs kunna vara en bov i dramat.

Det verkar ha varit mkt olika väder på olika ställen i Sverige denna sommar. Norrland ex har väl haft ganska fint väder. Här i skåne har det bara regnat och regnat och....... Jag undrar om vi verkligen har haft större skillnader på natt och dagtemperatur? Det känns inte så i alla fall. Vi har ju som sagt mest haft lågtryck ända sedan några dagar före midsommar. Men det kanske bara är här nere.
Det här med fruktanhalten tycks vara ganska svåröverskådligt. Jag har förstått det som att det måste vara ganska kallt på natten för att fruktanhalten ska öka då.

Vad är det för ålder? Jag har ju haft två fånghästar. Båda har 'oförklarligt' fått fång på samma marker de gått i år innan (i längsta ex så i 18 år..) utan minsta problem, där andra hästar före, samtidigt och efter gått utan problem.

Båda hästarna var dock 'gamla' och jag är helt övertygad om att åldern där var boven i dramat. Äldre hästars matsmätlning blir sämre, och det är lättare att de får en magtarmstörning. Båda hästarna fick fång på samma bete, exakt samma dag men med ett års mellanrum.

I år har det iaf här varit torka, torka och torka, sen koM REGNET och det formligen exploderade i hagarna. I samma veva kom en fångvåg i trakten. Kan något sådant spela in för er?

INTRESSANT FRÅGA!

läskigt med all denna fång :(

har oxå undrat och funderat en hel del på denna sjukdom.

därför blir jag nyfiken när du säger att du haft häst i 30 år.

ger du kraftfoder till dina hästar? :confused::confused: isåfall har du givit samma sort i alla år och samma givor ?

har börjat undra om det är bara gräset...

KL

Sambandet fruktan- fång är iofs en viktig ”upptäckt” men man ska nog inte skylla allt på det.

Fetma, även begynnande sådan, ger en ökad risk för fång även om det inte finns en enda molekyl fruktan i närheten. Så om en mullig häst plötsligt får tillgång till en massa mer gräs pga av att det växer till efter ett rejält regn kan de nog få fång utan att ha ätit mer fruktan.

Mekanismen är den samma som hos Cushinghästarna - en okänslighet för insulin = IR. Hästen äter mer kolhydrater, det utsöndras mer och mer insulin men pga av att ämnen i fettvävnaden skapat en okänslighet för insulin kan inte maten komma in i vissa vävnader t ex hoven. Trots massor av glukos i blodet svälter hovvävnaden och fång kan utvecklas. (Detta var ett försök att på några rader sammanfatta vad Pollitt ägnar 10 sidor åt så det blev litet förenklat!) HH

fructan borde ha funnits redan för trettio år sedan?

kanske fodrade vi våra hästar annorlunda/ mindre mängd kraftfoder.

insulinresistens ökar ju lavinartat bland människor oxå läsk glass pommes chips flera dgr i veckan

KL

pga av att ämnen i fettvävnaden skapat en okänslighet för insulin kan inte maten komma in i vissa vävnader t ex hoven. HH

vågar snart inte fråga mer men vill gärna veta

en kort sammanfattning var det nog. Aningen obegriplig i alla fall för mig. Det beror nog på att jag fortfarande inte riktigt är med på vad insulinet gör. Hur menar du med ovanstående mening?Är det insulinet som tar in glukos i cellerna?
Är det mest hovarna som inte får någon näring?

Senast ändrad:

Har för första gången (antagligen) fått fång på min nordis,17 år (aldrig hafft problem tidigare) i år.... Hon har varit lite halt till och från,men inte nått mycket alls,ingen direkt värme eller puls,och dom gick i en backig hage i sommras så jag tänkte att hon kanske bara var lite överansträngd,så hon ställdes upp i en plan hage (med mindre gräs) och hon vart bättre.

Fick släppa dom i en hage uppe hos grannen till mamma,där gräset var nästan midjehögt,och sånt gräs ska det ju inte vara så himla mycket kräm kvar i,och sen så har hon som sagt gått till och från i slänten,där är det inte heller så där mycket att hurra för..mest ogräs faktist,och sån gräs som det heller inte är så mycket i heller...Men här för nån vecka sen såg jag vilka ränder hon hade på höger fram,och lika på höger bak,fångränder var min första tanke..
Nu vid skoningen tyckte hovis att det såg ut som hon hafft fång,så ja,det har antagligen varit det..

Känner mig som en hemsk människa som inte upptäckt det...:(

Men är det fång??

Vi har också en häst med nåt mystiskt fel. Såg (nästan) ut som typisk fång. Men ingen puls, ingen värme, ingen feber, stod inte "sågbock" utan hängde gärna framåt och vilade ett bakben, betade som vanligt, ingen smärta- visiterad av både vet och hovis och enligt dessa båda var det inte fång-, inte fästingrelaterat enligt blodprov.

Hästen går sedan flera år i samma hage med 3 andra vilka mår bra.
Symtomen har varierat fram och tillbaka mellan "tydlig fång" till nästan normal under några veckor.
Har gett selen för att eliminera den möjligheten. De senaste dagarna har en tydlig förbättring märkts, och nu rör hon sig normalt. Bara att hoppas att det håller i sig.

Vi är brydda! Vad kan detta bero på? Finns det någon "fångvariant" som kan stämma in på ovanstående? Kan det vara något i muskler/senor som har varit orsaken? Eller i skelettet?
Hon har endast ätit det hagen haft att erbjuda, dvs gräs, buskar och träd. Hon går fortfarande i samma hage.

LIA

Är det insulinet som tar in glukos i cellerna?
Är det mest hovarna som inte får någon näring?

Ja just. Insulin föser in maten i form av glukos i cellerna.

Det finns liksom "termostater" för olika organ där hjärta och hjärna normalt prioriteras i en flyktsituation. Ibland kan de termostatliknande mekanismerna bli felkalibrerade. Tex av diabetes typ 2 hos människa eller det som kallas insulin resistens hos häst o människa.

Trots att det bildas massor av insulin och det inte föreligger en flyktsituation så far glukos ändå inte in i vissa celler, t ex enl Pollitt hovvävnaden. Rimligen andra vävnader också men det är inte utforskat på häst vad jag vet.

Fettvävnad anses alltså tillverka ämnen som leder till insulin resistens, men som går över när man blir smal igen (till skillnad fr t ex cushing) HH

Något jag också är fundersam emot är all avmaskning som ökat och ökat. Det kan väl om nåt störa tamfloran, vet attveterinären sa åt mig för två år sedan när min fick fång, att jag absolut inte skulle avmaska på ett tag.

Har varit med om precis samma sak.. Haft vår häst i 15 år aldrig fång, men i sön plötsligt fång..Och mnishettisen fick inte det.. Gick på samma bete som det gjort i ca 2 veckor...

Ja just. Insulin föser in maten i form av glukos i cellerna.

Det finns liksom "termostater" för olika organ där hjärta och hjärna normalt prioriteras i en flyktsituation. Ibland kan de termostatliknande mekanismerna bli felkalibrerade. Tex av diabetes typ 2 hos människa eller det som kallas insulin resistens hos häst o människa.

Trots att det bildas massor av insulin och det inte föreligger en flyktsituation så far glukos ändå inte in i vissa celler, t ex enl Pollitt hovvävnaden. Rimligen andra vävnader också men det är inte utforskat på häst vad jag vet.

Fettvävnad anses alltså tillverka ämnen som leder till insulin resistens, men som går över när man blir smal igen (till skillnad fr t ex cushing) HH

Tack för ditt svar. IR innebär alltså att reaktionskedjan där insulin ska släppa in glukos i cellerna är avstängd?

Det är ett gissel med fång.
Själv har jag en arab som fick fång förat gången i Januari -04, alltså inget gräs, fodrades dessutom endast med hösilage då det hade bra värden o inget kraftfoder behövdes. Pållan fick 2 återfall på våren -04 när det började spira lite grönt i grushagen hon gick i o har sedan dess inte haft fler anfall. Idag fodras hon bara med grovfoder av bra kvallitet o Lusern o betfor som krubbskrammel. Totalt betesförbud har hon nu

Förtydligande: jag har absolut inte sett ner på de med fånghästar, som någon frågade. Absolut inte. Men jag har alltid haft "fång-rädslan" i bakhuvudet och ansträngt mig för att mina pållar inte ska få det.

Vilket de alltså ändå fått...

Trots att de ej är överviktiga, är "fel ras" (fast så kan man ju inte tänka längre), inte fått nåt kraftfoder överhuvudtaget, inte gått på kraftigt bete.

Jag tror oxå på klimatförändringar eller nåt. Men vad ska man göra? Grusbelägga hela hagarna, eller???

Sååååååå otroligt ledsen och beklämd. Känner oxå att vem man än frågar (om behandling, förebyggande etc) så får man olika svar. Olika veterinärer säger olika, och olika hovslagare säger olika.
Vem vågar man lita på? Finns det egentligen NÅGON som VET??? :confused:

Vi råkade med ut för fång i somras. Det var våran connemara ponny på 25 år som fick fång. Denna ponny har varit på klinik 3 ggr i hela sitt liv. Då var det tre tandraspningar.
Våran ponny hade heller inte dom typiska signalerna för fång. Ingen feber, ingen värme och ingen puls.Hon var heller inte särskilt tjock heller. Nu går hon i hage med lite gräs att äta. Och står inne på natten. Hon har tyvärr rasat i vikt. Så det kommer att ta ett tag att få upp henne igen.
Som någon skrev så är det väldigt mycket hästar som r drabbade i olika delar av landet. Tex. travare, fullblod och ardenner. Dom raserna brukar ju sällan drabbas av fång. Våran vet. trodde att det kunde ha samband med att dom åt smörblommorna i hagen. Om det stämmer vet jag ej.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 329
Senast: Juli0a
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka